LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] barst in graniet werkblad
barst in graniet werkblad
In januari een Siematic keuken geleverd gekregen met een graniet werkblad van 4 cm.
Half maart ontdekt dat een barst aan de voorkant van het werkblad zat (waar de keramische kookplaat inzit; het smalste gedeelte).
Onder hebben we een oven.
Lang verhaald kort; zowel de keukenleverancier als de granietleverancier vinden het NIET onder de garantie vallen (het zou gaan om een mechanische belasting wat NIET door hun, maar wellicht door ons veroorzaakt zou kunnen zijn.
Mijns inziens:
- zat de barst er of al eerder in, en hebben we het (helaas) pas 2
maanden later ontdekt (het is een grote barst die niet van de een
op de andere dag ontstaat);
- of toch te heet vanwege kookplaat en oven (maar daar moeten ze
tegen opgewassen zijn);
- of is het toch niet helemaal waterpas gemonteerd.
- WIJ hebben er in ieder geval NIET opgestaan (dat doe je niet, lijkt
mij, toch ?)
Nu zijn we zover dat het dus NIET wordt vergoed en als we een nieuw blad er in zouden laten zetten, dan zijn het ONZE kosten.
Dit is niet wat wij hadden verwacht aan service van een erkende SIEMATIC keukenleverancier......
Wie heeft zoiets vergelijkbaars en wat is daar aan gedaan ?
Alvast bedankt voor de reactie
Half maart ontdekt dat een barst aan de voorkant van het werkblad zat (waar de keramische kookplaat inzit; het smalste gedeelte).
Onder hebben we een oven.
Lang verhaald kort; zowel de keukenleverancier als de granietleverancier vinden het NIET onder de garantie vallen (het zou gaan om een mechanische belasting wat NIET door hun, maar wellicht door ons veroorzaakt zou kunnen zijn.
Mijns inziens:
- zat de barst er of al eerder in, en hebben we het (helaas) pas 2
maanden later ontdekt (het is een grote barst die niet van de een
op de andere dag ontstaat);
- of toch te heet vanwege kookplaat en oven (maar daar moeten ze
tegen opgewassen zijn);
- of is het toch niet helemaal waterpas gemonteerd.
- WIJ hebben er in ieder geval NIET opgestaan (dat doe je niet, lijkt
mij, toch ?)
Nu zijn we zover dat het dus NIET wordt vergoed en als we een nieuw blad er in zouden laten zetten, dan zijn het ONZE kosten.
Dit is niet wat wij hadden verwacht aan service van een erkende SIEMATIC keukenleverancier......
Wie heeft zoiets vergelijkbaars en wat is daar aan gedaan ?
Alvast bedankt voor de reactie
Re: barst in graniet werkblad
Geschillencommissie, deze komen kijken of het blad goed ondersteunt is.
Ligt het blad onder een raam en het is degelijk ondersteunt, dan zullen ze je zeggen dat je er op gestaan hebt om de ramen te lappen
Ligt het blad onder een raam en het is degelijk ondersteunt, dan zullen ze je zeggen dat je er op gestaan hebt om de ramen te lappen
Er wordt nu al gesuggereerd dat we er op hebben gestaan...
Wie zegt mij dat NIET de monteurs er op hebben gestaan; hoe moeten de kastjes anders helemaal kaarsrecht tegen de muur zijn gemonteerd.
Wiens "schuld" het ook is, wij hadden meer van de service van een SIEMATIC leverancier verwacht.
Het is zo jammer dat de service bij deze leverancier ophoudt op het moment dat ze het verder niet op een ander kunnen schuiven (eerdere "serviceprobleempjes" zijn nl wel adequaat verholpen via Bosch, Siematic zelf).Tja, toen kostte het hun niets.
Wie zegt mij dat NIET de monteurs er op hebben gestaan; hoe moeten de kastjes anders helemaal kaarsrecht tegen de muur zijn gemonteerd.
Wiens "schuld" het ook is, wij hadden meer van de service van een SIEMATIC leverancier verwacht.
Het is zo jammer dat de service bij deze leverancier ophoudt op het moment dat ze het verder niet op een ander kunnen schuiven (eerdere "serviceprobleempjes" zijn nl wel adequaat verholpen via Bosch, Siematic zelf).Tja, toen kostte het hun niets.
Verweer zal zijn dat je het dan eerder had op moeten merken, daar het ook op een plaats is die erg in het zicht is.
En ja, het hangt er van af hoe de dealer zich opstelt.
En ja, het hangt er van af hoe de dealer zich opstelt.
Als iets na zo'n korte termijn defect gaat ligt de bewijslast volgens mij bij de winkelier. Deze moet aantonen dat probleem ontstaan is door gebruiker zelf.
Indien de winkel je vloer de schuld gaat geven.... Geef aan dat zij als deskundige partij dat probleem al bij inmeten of bij het monteren had moeten signaleren
Indien de winkel je vloer de schuld gaat geven.... Geef aan dat zij als deskundige partij dat probleem al bij inmeten of bij het monteren had moeten signaleren
Als de keuken niet waterpas is, dan is het een makkelijk verhaal, maar de keuken staat wel waterpas neem ik aan.
-
Is de barst niet gewoon door een goede granietleverancier te repareren?
Veel soorten zijn met een 2 componentenlijm, in kleur, (TENAX) te repareren, heeft de leverancier geen onkosten voor een nieuw blad en kan klant tevreden van zijn/haar keuken genieten.....
Lijkt mij dat een beetje leverancier dit toch wel op z'n minst kan voorstellen...............
Veel soorten zijn met een 2 componentenlijm, in kleur, (TENAX) te repareren, heeft de leverancier geen onkosten voor een nieuw blad en kan klant tevreden van zijn/haar keuken genieten.....
Lijkt mij dat een beetje leverancier dit toch wel op z'n minst kan voorstellen...............
Beste Zelfstandigste,
Als de scheur spontaan is ontstaan lijkt het erop dat het blad onder spanning gemonteerd is. Dit komt vaak voor als niet alle onderkasten even goed zijn gesteld.
Ik vraag me af welke leverancier van graniet het werkblad heeft geleverd. Met een naam weet je meteen de manier van fabricage. Vaak wordt gekozen voor een kookplaatuitsparing dmv een bruggetje van graniet (losse voor- en achterlijst).
Het probleem van deze oplossing is dat er geen stevigheid bereikt wordt. Vaak wordt dit opgelost met Tenax waarmee de delen worden verlijmd. Jammer genoeg versterkt de Tenaxverbinding vaak de spanning op het graniet. Als het werkblad dan niet goed is onderlijmd en ondersteund, scheurt het blad om de meest kwetsbare plaats: de kookplaatuitsparing.
Tenax is wel goed om dit soort schade te verhelpen maar ook niet meer dan dat. Deze klant zit met een scheur en de keukenleverancier neemt niet de verantwoordelijkheid. Waterpas zal de oorzaak snel uitwijzen.
MVG
Als de scheur spontaan is ontstaan lijkt het erop dat het blad onder spanning gemonteerd is. Dit komt vaak voor als niet alle onderkasten even goed zijn gesteld.
Ik vraag me af welke leverancier van graniet het werkblad heeft geleverd. Met een naam weet je meteen de manier van fabricage. Vaak wordt gekozen voor een kookplaatuitsparing dmv een bruggetje van graniet (losse voor- en achterlijst).
Het probleem van deze oplossing is dat er geen stevigheid bereikt wordt. Vaak wordt dit opgelost met Tenax waarmee de delen worden verlijmd. Jammer genoeg versterkt de Tenaxverbinding vaak de spanning op het graniet. Als het werkblad dan niet goed is onderlijmd en ondersteund, scheurt het blad om de meest kwetsbare plaats: de kookplaatuitsparing.
Tenax is wel goed om dit soort schade te verhelpen maar ook niet meer dan dat. Deze klant zit met een scheur en de keukenleverancier neemt niet de verantwoordelijkheid. Waterpas zal de oorzaak snel uitwijzen.
MVG
-
Uiteraard is de barst op één of andere manier ontstaan daar kunnen we niets meer aan veranderen.............. Dus is het voorstel van een reparatie een mogelijke oplossing...............
Uiteraard dient de monteur of de keukenleverancier zijn verantwoordelijkheid te nemen, maar gezien de omschreven feiten kan dat een lang "getouwtrek" worden.
En maxx....tenax laat zich bij uitstekend lenen voor reparaties maar daar komt wel wat vakmanschap bij kijken (ik laat reparaties, gelukkig komt dit niet al te vaak voor, uitvoeren door een italiaanse "granietboer" met 20 jaar praktijkervaring). En een uitsparing met voor- en achterbrug wordt altijd door ons verstevigd met een stalen profiel verlijmd met tenax (wij verlijmen geen naden met Tenax).
Uiteraard dient de monteur of de keukenleverancier zijn verantwoordelijkheid te nemen, maar gezien de omschreven feiten kan dat een lang "getouwtrek" worden.
En maxx....tenax laat zich bij uitstekend lenen voor reparaties maar daar komt wel wat vakmanschap bij kijken (ik laat reparaties, gelukkig komt dit niet al te vaak voor, uitvoeren door een italiaanse "granietboer" met 20 jaar praktijkervaring). En een uitsparing met voor- en achterbrug wordt altijd door ons verstevigd met een stalen profiel verlijmd met tenax (wij verlijmen geen naden met Tenax).
Beste Zelfstandige,
Je ziet steeds meer monteurs grijpen naar Tenax tijdens de montage terwijl het eigenlijk alleen voor noodoplossing gebruikt zou moeten worden.
Onze leverancier maakt ook gebruik van de stalen versteviging bij sparingen in het werkblad.
Arte raadt het gebruik van Tenax trouwens af. Eenmaal vast zijn de delen niet meer te vervangen indien nodig. Bij lange delen zorgt een verbinding met siliconenkit voor het tegengaan van spanning.
MVG
Je ziet steeds meer monteurs grijpen naar Tenax tijdens de montage terwijl het eigenlijk alleen voor noodoplossing gebruikt zou moeten worden.
Onze leverancier maakt ook gebruik van de stalen versteviging bij sparingen in het werkblad.
Arte raadt het gebruik van Tenax trouwens af. Eenmaal vast zijn de delen niet meer te vervangen indien nodig. Bij lange delen zorgt een verbinding met siliconenkit voor het tegengaan van spanning.
MVG
-
......... ze gebruiken het zelf voor alle aangelijmde randafwerkingen..........................Arte raadt het gebruik van Tenax trouwens af
Neemt niet weg dat je volkomen gelijk hebt, want ook wij lijmen alle "naden" waar "werking" op staat ook met een zuurvrije silliconenkit.
Het stalen profiel ter plekke lijmen bij de kookplaatuitsparing is enkel om de "brug" niet te laten "zakken". De lijm is trouwens los te krijgen door er druk op te zetten en te verwarmen (gratis tip!)
Voor het probleem van deze topic zal eerst de oorzaak bepaald moeten worden, want zo'n "stugge" houding van de keukenleverancier kan een oplossing flink rekken. En een SieMatic keuken, dan komen (tenminste in "mijn" SieMatic tijd) de granieten bladen meestal van Reijnen en die geven echt na 2 maanden geen service op een fout in het graniet. En mocht de "naad" bij de kookplaat met een steenlijm (heel hard!) dichtgezet zijn hebben deze mensen de oorzaak misschien al te pakken..............
Maak het jezelf gemakkelijk en neem eens contact op met Grillo Natuursteen. Zij maken deze constructie vanuit de fabriek dmv stenen vlaggetjes. Mooie kwaliteit werkbladen.Het stalen profiel ter plekke lijmen bij de kookplaatuitsparing is enkel om de "brug" niet te laten "zakken". De lijm is trouwens los te krijgen door er druk op te zetten en te verwarmen (gratis tip!)
Hoe Tenax werkt weet ik wel, die tip is niet nodig. Je zegt het zelf al, het graniet onder druk zetten en de Tenax verwarmen. Als je juist iets moet vermijden met natuursteen is het wel druk uitoefenen.
Ik vraag me trouwens af of de Siematicdealer zelf al de moeite heeft genomen om een kijkje te nemen bij de klant.
MVG
-
Werk ook het liefst met serpetino steuntjes.
En trek zeker niet Maxx's vakkennis in twijfel, daar is dit forum niet voor, en weet maxx, blijkens reacties, ook veel van keukenwereldje.
Ben wel nieuwsgierig of dealer al beoordeling heeft gedaan......
En trek zeker niet Maxx's vakkennis in twijfel, daar is dit forum niet voor, en weet maxx, blijkens reacties, ook veel van keukenwereldje.
Ben wel nieuwsgierig of dealer al beoordeling heeft gedaan......
Ik merk dat er heel wat experts zijn die met allerlei oplossingen komen, waarvan ik op zijn minst had gehoopt dat de keukenleverancier er had kunnen komen, maar helaas.
De granietleverancier heeft in 1e instantie via de telefoon, zonder foto's dan wel een kijkje, de beoordeling "afgedaan' met het zal wel een mechanische belasting zijn geweest. Op aandringen is er toch later iemand langsgeweest, maar wij hebben nog helemaal niets op papier gezien.
Volgens hun was het ook niet meer voor 100% te herstellen; wellicht dat bovenstaande vaktechnische oplossingen hun een handje kan helpen.
De monteur heeft (uiteraard!) gezegd dat de keuken waterpas is.
En de keukenleverancier zegt dat ZIJ niet de barst hebben veroorzaakt en dat IK maar de hele keuken had moeten nalopen op scheurtjes (....).
Dit wordt inderdaad een getouwtrek, blijft dat IK de barst heb, en nog geen adequate oplossing vanuit de leverancier wordt aangedragen.
De granietleverancier heeft in 1e instantie via de telefoon, zonder foto's dan wel een kijkje, de beoordeling "afgedaan' met het zal wel een mechanische belasting zijn geweest. Op aandringen is er toch later iemand langsgeweest, maar wij hebben nog helemaal niets op papier gezien.
Volgens hun was het ook niet meer voor 100% te herstellen; wellicht dat bovenstaande vaktechnische oplossingen hun een handje kan helpen.
De monteur heeft (uiteraard!) gezegd dat de keuken waterpas is.
En de keukenleverancier zegt dat ZIJ niet de barst hebben veroorzaakt en dat IK maar de hele keuken had moeten nalopen op scheurtjes (....).
Dit wordt inderdaad een getouwtrek, blijft dat IK de barst heb, en nog geen adequate oplossing vanuit de leverancier wordt aangedragen.
Belbus van de concurent van Radar inschakelen. 

Beste Simone90,
Absurd dat de granietleverancier niet is langsgeweest om de boel te controleren. De melding dat het niet meer te herstellen is, is ronduit belachelijk.
De monteur is blijkbaar ook niet langsgeweest. Is alleen te controleren met een digitale waterpas. Er is niet veel voor nodig om een werkblad van natuursteen te breken/scheuren.
Welke leverancier heeft het werkblad geleverd en wat is de dikte van het werkblad? Meeste problemen treden op bij 3cm dik omdat hier geen ondersteunende onderlijming onder wordt aangebracht.
MVG
Absurd dat de granietleverancier niet is langsgeweest om de boel te controleren. De melding dat het niet meer te herstellen is, is ronduit belachelijk.
De monteur is blijkbaar ook niet langsgeweest. Is alleen te controleren met een digitale waterpas. Er is niet veel voor nodig om een werkblad van natuursteen te breken/scheuren.
Welke leverancier heeft het werkblad geleverd en wat is de dikte van het werkblad? Meeste problemen treden op bij 3cm dik omdat hier geen ondersteunende onderlijming onder wordt aangebracht.
MVG
Laatst gewijzigd door maxx op 15 mei 2007 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
zo laten ze je dubbel barsten.
welke granietleverancier is het?
Als het Reijnen is dan kun je ze beter een woordenboek sturen want bij hun ontbreekt het woord service.
welke granietleverancier is het?
Als het Reijnen is dan kun je ze beter een woordenboek sturen want bij hun ontbreekt het woord service.
Tja Reijnen is niet van dat feine
,
Vooral die onderlijming is belachelijk. Gewoon volledig onderlijmen zonder aan de onderzijde de sparingen te maken. Laat de monteur maar lekker tobben....
MVG

Vooral die onderlijming is belachelijk. Gewoon volledig onderlijmen zonder aan de onderzijde de sparingen te maken. Laat de monteur maar lekker tobben....
MVG
-
Simone.......... ga eens naar de keukenleverancier toe en neem een uitdraai van dit topic mee en vraag welke oplossing er door HEN wordt uitgevoerd......
Rechtstreekse confrontatie werkt vaak het best; helaas...............
succes.
Rechtstreekse confrontatie werkt vaak het best; helaas...............
succes.
Ach, Reijnen is vrijwel van de aardbodem verdwenen
( zijn toch al overgenomen ook ????
( iets genuanceerder dan )
( zijn toch al overgenomen ook ????
( iets genuanceerder dan )
Laatst gewijzigd door Pfffff op 15 mei 2007 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.