LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Betaling annuleren

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
jeewee1979
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2012 11:30

Betaling annuleren

Ongelezen bericht door jeewee1979 »

We hebben 2 maanden geleden een nieuwe keukendeur telefonisch besteld omdat het fineerlaagje losliet. De verkoper gaf ook als tip om de deur te lijmen. We hebben toch een prijsopgaaf laten maken en de bestelling doorgevoerd.
Uiteindelijk heb ik toch de deur gelijmd en heb telefonisch de deur bij ACE keukens afbesteld. Nu heeft dit een andere collega gedaan dan degene waar we deze besteld hebben.
Nu wil dat ACE keukens ik de deur alsnog afneem omdat zij deze besteld hebben. Hoe sta ik in mijn recht en is er nog zoiets als annuleringskosten vanwege de leveringsvoorwaarden?

Het is zijn woord tegen mijn woord. Wie staat sterker?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door ruud_a »

het gaat er niet om wie er sterker staat
het gaat er om hoe fatsoenlijk u bent
u hebt een bestelling gedaan bij ACE keukens
dit ondanks het advies de deur te lijmen en nu probeert u onder die bestelling uit te komen en ACE keukens met die deur te laten zitten

riddert
Berichten: 2187
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door riddert »

Volgens mij geld hier gewoon koop=koop. Jammer dan, heb je in ieder geval een deurtje op reserve.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door 16again »

Ondanks andere antwoorden: Ja, je mag de koop annuleren.
Normaal gesproken kost dit wel geld!
Volgens CBW voorwaarden, afhankelijk of priduct al binnen is 30 of 50% van order bedrag.

Ik ben met Ruud eens dat het geen fatsoenlijk gedrag is, toch geef ik je deze tip omdat dit gewoon je recht is:
Beroepen je op de wet koop op afstand! Er is immers per telefoon besteld.
Wettelijk heb je na levering zicht termijn van 8 dagen, en kun je product gewoon terugsturen. (je betaald alleen verzendkosten terug)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door Emmy75 »

16again schreef: Ik ben met Ruud eens dat het geen fatsoenlijk gedrag is, toch geef ik je deze tip omdat dit gewoon je recht is:
Beroepen je op de wet koop op afstand! Er is immers per telefoon besteld.
Wettelijk heb je na levering zicht termijn van 8 dagen, en kun je product gewoon terugsturen. (je betaald alleen verzendkosten terug)
Ik ben het met beiden eens dat dit geen fatsoenlijk gedrag is.

Overigens kent de wet kopen op afstand ook enkele uitzondering. Een ervan is producten die speciaal voor een klant besteld / gemaakt worden. Ik kan me goed voorstellen dat dit bij een keukendeurtje het geval kan zijn vanwege maatwerk, kleur enz. Als dat zo is kan TS zich niet beroepen op de wet kopen op afstand.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jeewee1979 schreef:We hebben 2 maanden geleden een nieuwe keukendeur telefonisch besteld omdat het fineerlaagje losliet. De verkoper gaf ook als tip om de deur te lijmen. We hebben toch een prijsopgaaf laten maken en de bestelling doorgevoerd.
Uiteindelijk heb ik toch de deur gelijmd en heb telefonisch de deur bij ACE keukens afbesteld. Nu heeft dit een andere collega gedaan dan degene waar we deze besteld hebben.
Nu wil dat ACE keukens ik de deur alsnog afneem omdat zij deze besteld hebben. Hoe sta ik in mijn recht en is er nog zoiets als annuleringskosten vanwege de leveringsvoorwaarden?

Het is zijn woord tegen mijn woord. Wie staat sterker?
Vindt u dat nu echt netjes ? Hoe zou u het vinden als de werkgever u achteraf een week minder betaald van de maand omdat het niet nodig was ?

De verkoper heeft nog netjes eerst de tip gegeven van het lijmen en toch gaat u overhaast bestellen en dan hoeft het niet meer.

riddert
Berichten: 2187
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door riddert »

Emmy75 schreef:
16again schreef: Ik ben met Ruud eens dat het geen fatsoenlijk gedrag is, toch geef ik je deze tip omdat dit gewoon je recht is:
Beroepen je op de wet koop op afstand! Er is immers per telefoon besteld.
Wettelijk heb je na levering zicht termijn van 8 dagen, en kun je product gewoon terugsturen. (je betaald alleen verzendkosten terug)
Ik ben het met beiden eens dat dit geen fatsoenlijk gedrag is.

Overigens kent de wet kopen op afstand ook enkele uitzondering. Een ervan is producten die speciaal voor een klant besteld / gemaakt worden. Ik kan me goed voorstellen dat dit bij een keukendeurtje het geval kan zijn vanwege maatwerk, kleur enz. Als dat zo is kan TS zich niet beroepen op de wet kopen op afstand.
Hier is toch geen sprake van de wet kopen op afstand? Je besteld gewoon bij een keukenzaak, een normale stenen winkel.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door sephora30 »

Via de telefoon iets kopen valt onder de wet koop op afstand.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door Emmy75 »

riddert schreef:Hier is toch geen sprake van de wet kopen op afstand? Je besteld gewoon bij een keukenzaak, een normale stenen winkel.
De webwinkel Blokker heeft ook een stenen winkel en toch blijft het kopen op afstand als in in de webwinkel iets koop. Een telefonische koop is doorgaans ook kopen op afstand. Het zou kunnen zijn dat het iets anders wordt als bijvoorbeeld de klant eerst in de winkel is geweest en daarna de bestelling doorbelt. Maar dat weet ik even niet zeker.

Maar goed het kan best zo zijn dat het bestelde item iets is dat speciaal voor de klant gemaakt / besteld wordt. Dat is uitgezonderd in de wet kopen op afstand net zoals bijvoorbeeld reizen. Als men telefonisch (of online) een reis boekt is er ook geen bedenktijd.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door boef530 »

We hebben toch een prijsopgaaf laten maken en de bestelling doorgevoerd.
Hier is kopen op afstand niet van toepassing, Ts heeft zelf de verkoper gebeld het probleem voorgelegd en nog tips gekregen ook. Ts zag het niet zitten om de fineerlaag zelf te lijmen en besteld een nieuwe deur, de verkoper boekt de bestelling en is daarmee gehouden aan levering Ts is gehouden aan afname. Vervolgens trekt Ts toch de stoute schoenen aan en met wat lijm repareert hij/zij de deur zelf. Helemaal trots dat het gelukt is belt Ts de verkoper en zegt "die nieuwe deur die u voor mij besteld heeft die wil ik niet meer want repareren was een eitje" Ammehoela denkt de verkoper en zegt "u heeft de deur op eigen verzoek bij mij besteld dus ik ga leveren"
Resumerend er is geen sprake van koop op afstand maar een overeenkomst tussen twee personen die meerdere malen contact met elkaar hebben gehad en afspraken hebben gemaakt.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Emmy75 schreef:Een ervan is producten die speciaal voor een klant besteld / gemaakt worden.
Dit is grotendeels onjuist. De uitzondering waar jij aan denkt is in het geval dat het product tot stand is gebracht overeenkomstig specificaties van de koper dan. Een product dat speciaal besteld wordt valt hier niet onder. Verder is er geen sprake van maatwerk wanneer je het product in een aantal door de verkoper opgegeven kleuren kan open.
Emmy75 schreef:Als dat zo is kan TS zich niet beroepen op de wet kopen op afstand.
Ik vermoed dat de aankoop hier niet gedaan is via een door de verkoper georganiseerd systeem voor de verkoop op afstand. Als dat zo is dan kan TS zich niet beroepen op de wet koop op afstand.
Emmy75 schreef:De webwinkel Blokker heeft ook een stenen winkel en toch blijft het kopen op afstand als in in de webwinkel iets koop.
Maar dat is dan ook een door de verkoper georganiseerd systeem. Dat je telefonisch bereikbaar bent wil nog niet zeggen dat je een systeem georganiseerd.
16again schreef:Normaal gesproken kost dit wel geld!
Volgens CBW voorwaarden, afhankelijk of priduct al binnen is 30 of 50% van order bedrag.
Er zijn rechters die een streep trekken door dergelijke bedingen wanneer de verkoper niet wilt aantonen dat dit bedrag gelijk of lager is aan de kosten plus winstderving van de verkoper. Hier zijn ze doorgaans niet zo happig op omdat dit betekent dat ze dan allerlei gevoelige informatie moet prijsgeven. (Google bijvoorbeeld eens op: jurofoon onredelijk bezwarend CBW voorwaarden 30%.)
boef530 schreef:Hier is kopen op afstand niet van toepassing, Ts heeft zelf de verkoper gebeld het probleem voorgelegd en nog tips gekregen ook.
Dit argument snijd geen houd. Een koop op afstand komt doorgaans tot stand op initiatief van de koper. Het kan natuurlijk wel dat je denkt aan het geen ik richting Emmy schreef.

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door boef530 »

Ik ben het er niet mee eens dat het een koop op afstand betreft,Ts belt zelf de verkoper (er wordt dus niets opgedrongen) er is geen sprake van colportage want Ts heeft zelf het initiatief genomen. Ook is het geen impuls aankoop want er is een offerte gemaakt en door Ts accoord bevonden. Ts kan er gewoonweg niet onderuit zonder dokken.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

art. 7:46a BW schreef:
  1. overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  2. koop op afstand: de overeenkomst op afstand die een consumentenkoop is;
Er is sprake van een een koop op afstand wanneer het gaat om een overeenkomst tussen een bedrijf en koper, die gesloten is in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor de verkoop op afstand, waarbij gebruik is gemaakt van een techniek voor communicatie op afstand.

In dit verhaal lees ik nergens dat het relevant is of overeenkomst op initiatief van de consument of verkoper wordt gesloten.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door grun »

boef530 schreef:Ik ben het er niet mee eens dat het een koop op afstand betreft,Ts belt zelf de verkoper (er wordt dus niets opgedrongen) er is geen sprake van colportage want Ts heeft zelf het initiatief genomen. Ook is het geen impuls aankoop want er is een offerte gemaakt en door Ts accoord bevonden. Ts kan er gewoonweg niet onderuit zonder dokken.
Juridisch gezien valt het wel onder kopen op afstand, die uitdrukking maakt geen onderscheid tussen internet of telefoon. Wie het initiatief neemt maakt ook niet uit.

Maar dat je het hebt over 'een offerte maken' doet vermoeden dat het om een uniek maatproduct gaat. Normaal vraag je: wat kost die deur, waarop de verkoper in zijn prijslijst kijkt en een bedrag noemt. Voor mijn gevoel komt er bij het maken van een offerte enige vorm van berekening aan te pas, met materialen, bewerkingen en uurlonen. In dat geval kan niet geannuleerd worden, tenminste niet zonder kosten.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een offerte is in essentie een prijsopgave c.q. aanbod. Daarom impliceert dit woord geen maatwerk. Iedereen die een keuken besteld wil dat deze aangepast is op zijn situatie. Maar het overgrote deel van de keuken worden opgebouwd uit standaard bouwblokken. Kastje zus en kasje zo. Hier ging het om een deur van een kast als ik het goed heb.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door gerland »

Een beroep op de wet kopen op afstand om te kunnen annuleren?
Onwaarschijnlijk dat dit slaagt!

De door TS verstrekte informatie is onvoldoende om te kunnen concluderen dat deze casus valt onder 'kopen op afstand'.
De door TS verstrekte informatie kan wel zodanig worden aangevuld dat er een casus ontstaat die valt onder 'kopen' op afstand.
Maar dat is dan wel een heel onwaarschijnlijke situatie.

1.) TS belt ACE Keukens, de firma waarbij destijds de keuken is gekocht voor het deurtjesprobleem en bestelt, uiteindelijk, het deurtje ---> geen 'kopen op afstand'
2.) TS bezoekt de winkel van ACE Keukens voor het deurtjesprobleem en bestelt later telefonisch het deurtje ---> geen 'kopen op afstand'
3.) TS zoekt (en vindt) in het telefoonboek (al dan niet elektronisch) het nummer van een keukenzaak voor het deurtjesprobleem en belt vervolgens ACE Keukens om te bestellen ---> geen 'kopen op afstand'
4.) TS heeft een deurtjesprobleem en ziet een advertentie in de krant of op het internet of hoort een reclamespotje: 'ACE Keukens, wij lossen al uw deurtjesproblemen op!, bel xxx-xxxxxxx en bestel nu!'
---> wel 'kopen op afstand' (maar onwaarschijnlijk dat het zo gegaan is)

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door Emmy75 »

alfatrion schreef:
Emmy75 schreef:Een ervan is producten die speciaal voor een klant besteld / gemaakt worden.
Dit is grotendeels onjuist. De uitzondering waar jij aan denkt is in het geval dat het product tot stand is gebracht overeenkomstig specificaties van de koper dan. Een product dat speciaal besteld wordt valt hier niet onder. Verder is er geen sprake van maatwerk wanneer je het product in een aantal door de verkoper opgegeven kleuren kan open.
ik bedoelde met speciaal besteld in dit geval ook eigenlijk maatwerk. Ik acht het namelijk vrij waarschijnlijk dat het wel degelijk maatwerk betreft in die zin dat het product speciaal voor de bestellende klant gefabriceerd wordt. Dat een keukenfabrikant allerlei standaardkleuren kan leveren en dat een keuken opgebouwd is uit elementen met meerdere standaardmaten wil niet zeggen dat de fabrikant van elke mogelijke keuken in elke kleur en maat op voorraad heeft staan. Enig idee hoeveel kleuren frontjes men kan bestellen? Daar zou een gigantische opslagruimte voor nodig zijn en dat is ook erg duur. Dat er standaardmaten zijn wil iet automatisch zeggen dat het een voorraadproduct is, het is enkel makkelijker in de productielijnen zodat ze niet telkens voor 1 keuken de lijn naar de andere maat hoeven af te stellen.

Daarom concludeer ik dat het deurtje speciaal gemaakt wordt nav de bestelling van TS. Het is immers ook al 2 maanden geleden dat de bestelling plaatsvond, als het een voorraadproduct was had ie het deurtje allang gehad. Dus als het al onder KOA zou vallen, denk ik dat het onder de maatwerk uitzondering valt.

Hetgeen van het georganiseerde systeem was ik inderdaad even vergeten, dank voor de aanvulling. Het is niet echt waarschijnlijk dat dit bedrijf daar een georganiseerd systeem voor heeft dan is het geen KOA.

30% annuleringskosten kan onredelijk zijn maar hoeft dat niet te zijn. De annuleringskosten zouden bij getouwtrek ook best hoger kunnen zijn. Het wordt veelal onredelijk geacht als de verkoper de kosten. Iet kan of wil aantonen. Als het deurtje inmiddels binnen is en verkoper zit met een maatwerkdeurtje date aan de straatstenen niet kwijt komt, zouden de annuleringskosten nog wel eens de kostprijs van het deurtje kunnen zijn eventueel met een vergoeding voor de tijd die men aan de order besteed heeft. Als verkoper daar openheid van zaken over geeft en de kosten aannemelijk maakt kan het ook verkeerd uitpakken voor TS als hij keihard gaat eisen dat ze onredelijk hoog zijn.

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door 16again »

3.) TS zoekt (en vindt) in het telefoonboek (al dan niet elektronisch) het nummer van een keukenzaak voor het deurtjesprobleem en belt vervolgens ACE Keukens om te bestellen ---> geen 'kopen op afstand'
tegenover:
4.) TS heeft een deurtjesprobleem en ziet een advertentie in de krant of op het internet of hoort een reclamespotje: 'ACE Keukens, wij lossen al uw deurtjesproblemen op!, bel xxx-xxxxxxx en bestel nu!'
---> wel 'kopen op afstand'
Lijkt mij dat in beide gevallen gewoon sprake is van kopen op afstand.
Hoe de klant de uiteindelijke verkoper vindt is van geen belang


Waar ieder (en ik ook) het fatsoen van koper ter sprake stelt, kunnen we ook stellen dat de winkel deze situatie over zichzelf afroept.
Voor zover ik begrijp is er alleen sprake mondelinge/telefonische overeenkomst. Lastig voor de winkel om aan te tonen dat sprake is van een overeenkomst, laat staan om aan te tonen dat verkoopvoorwaarden verstrekt zijn.
De winkel had overeenkomst tot stand kunnen laten komen via post/email, onder nadrukkelijke vermelding van afnameverplichting

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door boef530 »

kunnen we ook stellen dat de winkel deze situatie over zichzelf afroept.
Niet helemaal van toepassing, er is na een offerte een accoord gegeven en de bestelling is geplaatst. Ts heeft in dit geval het initiatief genomen, de verkoper geeft nog aan dat de deur helemaal niet vervangen hoeft te worden maar Ts wil een nieuwe deur. Dan is er sprake van een mondelinge overeenkomst en die is bindend.

alfatrion
Berichten: 22052
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Betaling annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

gerland schreef:De door TS verstrekte informatie is onvoldoende om te kunnen concluderen dat deze casus valt onder 'kopen op afstand'.
Ik deel dit standpunt. Bij scenario 1 en 2 is er wel spraken van een koop op afstand wanneer het bestellen plaats vind aan de hand van een catalogus.
Emmy75 schreef:ik bedoelde met speciaal besteld in dit geval ook eigenlijk maatwerk. Ik acht het namelijk vrij waarschijnlijk dat het wel degelijk maatwerk betreft in die zin dat het product speciaal voor de bestellende klant gefabriceerd wordt.
Het niet op voorraad hebben is niet het criterium. De wet is duidelijk: van maatwerk is spraken wanneer de zaak "tot stand gebracht [wordt] overeenkomstig specificaties van de koper".

Een koper die een standaard product besteld geeft daar bij het plaatsen van de bestelling geen specificaties. Dat dit product dan nog gemaakt moet worden veranderd niets aan het feit dat de koper geen specificaties heeft gegeven. De verkoper wordt geacht een standaard product te kunnen doorverkopen, ook wanneer deze nog gefabriceerd moet worden.
Emmy75 schreef:30% annuleringskosten kan onredelijk zijn maar hoeft dat niet te zijn.
Dit beding staat op de grijze lijst dus de bewijslast dus het is aan de verkoper om aan te tonen dat het beding redelijk of onbezwarend is.
16again schreef:
3.) TS zoekt (en vindt) in het telefoonboek (al dan niet elektronisch) het nummer van een keukenzaak voor het deurtjesprobleem en belt vervolgens ACE Keukens om te
Lijkt mij dat [hier] gewoon sprake is van kopen op afstand.
Welk systeem voor de verkoop op afstand heeft de verkoper hier georganiseerd?
Laatst gewijzigd door alfatrion op 16 sep 2012 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten