Wat is praktischer?
In de keuken heb ik plaats voor maar 1 hoge kast. Daar kan de koelkast in met daarboven een combi oven op ooghoogte.
Een andere mogelijkheid is een combinatie van een vriezer met koelkast daarboven. De combi oven komt dan onder de kookplaat.
Bij de eerste optie staat de koelkast vrij laag, wat minder handig is. Bij de tweede optie moet je door de knieen voor de oven.
De koelkast gaat een aantal keren per dag open en dicht, de oven gebruik ik een keer in de week, magnetron paar keer in de week.
Wat is handiger? Graag jullie advies en/of ervaringen.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] combi oven op ooghoogte
Re: combi oven op ooghoogte
Lastig... Ik zou geloof ik toch kiezen voor de oven boven de koelkast.
Omdat als je een ovengerecht maakt, of in de magnetron iets doet, het vaak niet blijft bij 1 x het erin doen en er later weer uithalen.
Ik kijk om de haverklap hoe het gaat. Nadeel van oven op ooghoogte is wel dat er tegenwoordig voornamelijk ovens zijn waar de klep naar voren open gaat. Lastig als je uit zo'n hete oven je eten moet halen (ivm brandwonden etc). Maar ik denk ook dat dat went.
Omdat als je een ovengerecht maakt, of in de magnetron iets doet, het vaak niet blijft bij 1 x het erin doen en er later weer uithalen.
Ik kijk om de haverklap hoe het gaat. Nadeel van oven op ooghoogte is wel dat er tegenwoordig voornamelijk ovens zijn waar de klep naar voren open gaat. Lastig als je uit zo'n hete oven je eten moet halen (ivm brandwonden etc). Maar ik denk ook dat dat went.
Een keuken kopen is concessies doen, helaas maar veelal waar. Onze keukenruimten zijn nou eenmaal niet zo ruim bemeten als bij onze ooster- en zuiderburen.
Een oven op oogoogte is wel bijzonder prettig werken. Maar als u hem werkelijk maar 1x-tje per week gebruikt zou ik hem persoonlijk onder de kookplaat stoppen. Hierdoor kunt u de koelvriescombinatie in de hoge kast stoppen. U heeft daarmee een grotere koelkast ± 200 liter (afhankelijk van het gekozen type) dan eentje ± 160 liter die onder een oven geplaatst wordt.
Want als u de oven boven de koeler plaatst wilt u toch ook ergens de vriezer weer kwijt. Bovendien is een onderbouw vriezer ook geen ding om wild van te worden.
Is er in de keuken geen wand die grenst aan bijvoorbeeld een berging of garage? In dat geval zou de oven misschien ook door de muur geplaats kunnen worden. (wel de achterzijde opvangen en afwerken!)
Vragen? Stel ze gerust.
Mr.P.[/quote]
Een oven op oogoogte is wel bijzonder prettig werken. Maar als u hem werkelijk maar 1x-tje per week gebruikt zou ik hem persoonlijk onder de kookplaat stoppen. Hierdoor kunt u de koelvriescombinatie in de hoge kast stoppen. U heeft daarmee een grotere koelkast ± 200 liter (afhankelijk van het gekozen type) dan eentje ± 160 liter die onder een oven geplaatst wordt.
Want als u de oven boven de koeler plaatst wilt u toch ook ergens de vriezer weer kwijt. Bovendien is een onderbouw vriezer ook geen ding om wild van te worden.
Is er in de keuken geen wand die grenst aan bijvoorbeeld een berging of garage? In dat geval zou de oven misschien ook door de muur geplaats kunnen worden. (wel de achterzijde opvangen en afwerken!)
Vragen? Stel ze gerust.
Mr.P.[/quote]
Die laatste mogelijkheid is er niet. Een muur is de buitenmuur met een raam en de andere muur grenst aan de meterkast en toiletruimte.
L.S.,
Jammer maar:
Lang niet alle mensen zijn even lang en korte mensen willen soms heel graag lang zijn.
De meeste mensen kunnen niet alles naast elkaar plaatsen vanwege de beschikbare muurlengte.
Keukenkastjes en koelkasten en ijskasten en magnetronovens en pannenrekken en servieskasten.......jawel, op ooghoogte allemaal a.u.b.als het ffff kan!
Het kan lekker niet altijd, maar soms is er een oplossing, ook al is de beschikbare muurlengte beperkt.
1.Plaats twee of drie apparaten of kastjes boven elkaar.
2.Zorg er voor dat deze dingen gemakkelijk kunnen verschuiven, liefst van boven naar beneden of ondersom.
Er zijn 'handige' liftjes, ook elektrisch bedienbaar, te verkrijgen.
3.Ook plaatsing in of achter de muur kan een oplossing zijn, met of zonder klep ervoor.
4. Wel eventjes niet naar de kosten kijken die gaan alleen maar omhoog.
hervamon
Jammer maar:
Lang niet alle mensen zijn even lang en korte mensen willen soms heel graag lang zijn.
De meeste mensen kunnen niet alles naast elkaar plaatsen vanwege de beschikbare muurlengte.
Keukenkastjes en koelkasten en ijskasten en magnetronovens en pannenrekken en servieskasten.......jawel, op ooghoogte allemaal a.u.b.als het ffff kan!
Het kan lekker niet altijd, maar soms is er een oplossing, ook al is de beschikbare muurlengte beperkt.
1.Plaats twee of drie apparaten of kastjes boven elkaar.
2.Zorg er voor dat deze dingen gemakkelijk kunnen verschuiven, liefst van boven naar beneden of ondersom.
Er zijn 'handige' liftjes, ook elektrisch bedienbaar, te verkrijgen.
3.Ook plaatsing in of achter de muur kan een oplossing zijn, met of zonder klep ervoor.
4. Wel eventjes niet naar de kosten kijken die gaan alleen maar omhoog.
hervamon
-
Scara
Tegenwoordig zijn er ook ovens, waarbij je de deur in het geheel onder de oven zelf laat verdwijnen bij het openen. Dus geen verbrandde onderarmen weer.
( NB Bij mij zie je de littekens bijna niet meer
( NB Bij mij zie je de littekens bijna niet meer
De hide en slide van Neff biedt die mogelijkheid (fraai stukje design) maar zij hebben geen combi (oven + magnetron) in deze groep.
Mr.P.
Mr.P.