LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Combimagnetron wordt zeer heet aan de buitenkant
Combimagnetron wordt zeer heet aan de buitenkant
Hallo iedereen,
Afgelopen zaterdag hebben wij een goedkope combimagnetron gekocht bij Scheer en Foppen. Het gaat om de Exquisit WD 9025ESLR van €84,95. Als wij de oven gebruiken wordt de buitenkant echter zeer heet. Zo heet zelfs dat je het glas aan de voorkant niet aan kan raken (voelt als een hete pan). De achterkant wordt nog heter want daar zit waarschijnlijk het verwarmingselement. En ja we weten het, het apparaat is de goedkoopste in zijn soort en we verwachten dan ook geen topprestaties maar veilig moet dat ding in ieder geval wel zijn... toch?
We zijn van plan om hem van de week terug te brengen naar S&F. Echter, hoe groot zal de kans zijn dat we ons geld terugkrijgen?
Tevens nog een interessante link waaruit blijkt dat veel modellen eigenlijk niet deugen:
http://www.magnetron-gids.com/combimagnetron.html
Afgelopen zaterdag hebben wij een goedkope combimagnetron gekocht bij Scheer en Foppen. Het gaat om de Exquisit WD 9025ESLR van €84,95. Als wij de oven gebruiken wordt de buitenkant echter zeer heet. Zo heet zelfs dat je het glas aan de voorkant niet aan kan raken (voelt als een hete pan). De achterkant wordt nog heter want daar zit waarschijnlijk het verwarmingselement. En ja we weten het, het apparaat is de goedkoopste in zijn soort en we verwachten dan ook geen topprestaties maar veilig moet dat ding in ieder geval wel zijn... toch?
We zijn van plan om hem van de week terug te brengen naar S&F. Echter, hoe groot zal de kans zijn dat we ons geld terugkrijgen?
Tevens nog een interessante link waaruit blijkt dat veel modellen eigenlijk niet deugen:
http://www.magnetron-gids.com/combimagnetron.html
-
Re: Combimagnetron wordt zeer heet aan de buitenkant
Beste,
Volgens mij geldt dat bij alle combimagnetrons.
Als je de stand hete luchtoven of grill kiest, dan kan het glas wel 200 graden worden.
Lijkt me niet dat dit een mankement is
Volgens mij geldt dat bij alle combimagnetrons.
Als je de stand hete luchtoven of grill kiest, dan kan het glas wel 200 graden worden.
Lijkt me niet dat dit een mankement is
-
Uit je eigen link:
Kortom: wat verwacht je zelf van SF?Bij de testen van de Consumentenbond (Testjaarboek 2009) heeft overigens niet één combimagnetron een voldoende resultaat gescoord, dit omdat bepaalde delen van de buitenkant te heet worden. Vanwege dit resultaat is er geen "beste koop" advies.
De Consumentenbond geeft zelf aan met haar testen veel strengere normen te hebben gevolgd, in plaats van de officiële veiligheidsnormen die voor magnetrons gelden. Dit naar aanleiding van een onderzoek van de Europese Commissie.
Het onderzoek van de Europese Commissie is echter gebaseerd op de risico's van hoge temperaturen van aanraakbare oppervlakken in zijn algemeenheid en is niet specifiek voor magnetrons bedoeld. De testen zijn naar aanleiding van dit onderzoek daarom uitgevoerd bij de maximale oveninstellingen (225 -
250 °C) gedurende een uur. De temperaturen aan de buitenkant liepen tijdens deze testen op tot boven de 100 °C.
De officiële veiligheidsnormen gaan echter uit van lagere oventemperaturen en zo beschouwd voldoen de combimagnetrons wél aan de normen.
In zijn algemeenheid wordt ervan uitgegaan dat aanraakbare oppervlakken met een temperatuur van meer dan 45 °C, bij aanraking, leiden tot pijn en bij langdurige aanraking tot huidverbranding.
Het is dus wel belangrijk je gezond verstand te gebruiken, zeker bij een vrijstaande combimagnetron:
* zet nooit iets er bovenop en zeker geen plastic bakjes,
* plaats het apparaat zo dat hij buiten het bereik van kinderhandjes blijft,
* en wat voor iedere willekeurige oven geldt: gebruik altijd ovenwanten, ook voor het openmaken van de deur.
Wij hebben dat opgelost door de magnetron in de koelkast te plaatsen.
Wordt dan niet meer zo heet maar als nadeel heb je dan wel weer dat de
koelkast vaker aanslaat.
koelkast vaker aanslaat.
Wat een mooie reactie hierboven
Ik heb geen idee wat ik van S&F kan verwachten. Ik had verwacht een oven te kunnen gebruiken zonder bang te zijn voor brandwonden o.i.d.
Ik heb geen idee wat ik van S&F kan verwachten. Ik had verwacht een oven te kunnen gebruiken zonder bang te zijn voor brandwonden o.i.d.
Het is even wennen met zo'n apparaat
-
Hoe sluit je de combi-magnetron dan aan ??.Wij hebben dat opgelost door de magnetron in de koelkast te plaatsen.
koelkast vaker aanslaat.
Of laat je de deur van de koelkast op een kier om het snoer naar buiten te leiden.
Dan heb je wel een hoop energie verlies hoor ...
Ja dat wel maar ik werk bij Nuon dus veel korting op de energie nota's
-
Ok, dan zijn er hier nogal wat topics waar ze je hulp goed kunnen gebruiken.Ja dat wel maar ik werk bij Nuon
Ik werk in de buitendienst geen idee wat ze daar op kantoor doen.
Laatst gewijzigd door R-Estau op 26 apr 2010 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
SF hoeft uw geld niet terug te geven, de combimagnetron voldoet aan de functies die er aan de naam "combimagnetron" gegeven worden.We zijn van plan om hem van de week terug te brengen naar S&F. Echter, hoe groot zal de kans zijn dat we ons geld terugkrijgen?
De kans is dus klein en hangt van de instelling van SF af.
Vrijstaande combi's en ovens hebben vaak een hete buitenkant omdat zij aan minder kwaliteitseisen hoeven te voldoen. Bij inbouwmodellen zit er vaak een mantelkoeling op welke voor een warmte afvoer door luchtcirculatie zorgt om de buitenzijde van het apparaat, en zelfs bij enkele modellen zorgt deze ook voor een koudere deur. (meestal wordt de deur geisoleerd door meerdere glaslagen aan te brengen) Bovendien zijn alle apparaten voorzien van een energielabel en had u kunnen zien dat dit een slecht geisoleerd toestel is.
(mocht dat niet zo zijn; een zichtbaar energielabel op het toestel in de winkel, kan u SF daar op aanspreken want dat is (vreemd genoeg) een "economisch delict" )
Uiteraard kosten de betere apparaten ook wat meer vanwege deze techniek en materiaalgebruik. Logisch toch!?
Overigens had dit topic beter gepast bij "huishoudelijke apparatuur"
-
Ik zou een gaatje in de zijkant boren. Probleem is wel dat je de stekker van de magnetron niet af mag knippen, dus dat wordt dan wel een groot gat. Maar dat kun je dan weer opvullen met het piepschuim dat je gratis meegeleverd krijgt in de doos waar de magnetron inzat.Of laat je de deur van de koelkast op een kier om het snoer naar buiten te leiden.
Het kan allemaal zo simpel zijn, waarom moet dat nou toch aan iedereen uitgelegd worden.
Wij plaatsen de magnetron alleen in de koelkast als deze wordt gebruikt. Daarna zetten we deze weer op de kast.
Kijk, daar heb ik wat aan. Zoals ik eerder al aangaf verwachtte ik al niet teveel van dit apparaat maar mijn ervaring met andere combi magnetrons is dat de buitenkant toch niet zo warm wordt. Ik heb geen enkel energielabel gezien trouwens!zelfstandigste schreef:SF hoeft uw geld niet terug te geven, de combimagnetron voldoet aan de functies die er aan de naam "combimagnetron" gegeven worden.We zijn van plan om hem van de week terug te brengen naar S&F. Echter, hoe groot zal de kans zijn dat we ons geld terugkrijgen?
De kans is dus klein en hangt van de instelling van SF af.
Vrijstaande combi's en ovens hebben vaak een hete buitenkant omdat zij aan minder kwaliteitseisen hoeven te voldoen. Bij inbouwmodellen zit er vaak een mantelkoeling op welke voor een warmte afvoer door luchtcirculatie zorgt om de buitenzijde van het apparaat, en zelfs bij enkele modellen zorgt deze ook voor een koudere deur. (meestal wordt de deur geisoleerd door meerdere glaslagen aan te brengen) Bovendien zijn alle apparaten voorzien van een energielabel en had u kunnen zien dat dit een slecht geisoleerd toestel is.
(mocht dat niet zo zijn; een zichtbaar energielabel op het toestel in de winkel, kan u SF daar op aanspreken want dat is (vreemd genoeg) een "economisch delict" )
Uiteraard kosten de betere apparaten ook wat meer vanwege deze techniek en materiaalgebruik. Logisch toch!?
Overigens had dit topic beter gepast bij "huishoudelijke apparatuur"
-
Oke, ik snap het, maar hoe kun je dan zien of het gerecht al dan niet klaar is? Want in de magnetron zit een ruitje, in de koelkast niet. Of heb je een ruitje in de koelkastdeur laten plaatsen?R-Estau schreef:Wij plaatsen de magnetron alleen in de koelkast als deze wordt gebruikt. Daarna zetten we deze weer op de kast.
Zij plaatsen de fluitketel erbij geen probleem dus
En wederoom wordt op de TS gespeeld, wat zijn dit toch voor antwoorden.witte angora schreef:Ik zou een gaatje in de zijkant boren. Probleem is wel dat je de stekker van de magnetron niet af mag knippen, dus dat wordt dan wel een groot gat. Maar dat kun je dan weer opvullen met het piepschuim dat je gratis meegeleverd krijgt in de doos waar de magnetron inzat.Of laat je de deur van de koelkast op een kier om het snoer naar buiten te leiden.
Het kan allemaal zo simpel zijn, waarom moet dat nou toch aan iedereen uitgelegd worden.
Schamen jullie zich niet!
Ik denk niet, dat deze topic`s in de zin van Radar zijn!
Misschien moet dit toch eens hogerop uitgezocht worden!
@ witte angora
Je laat echt zien, wat je voor handicap hebt!!
Ik vind het niet erg... als er af en toe ook maar serieus gereageerd wordt
Welk bericht is dan serieus ?leime schreef:Ik vind het niet erg... als er af en toe ook maar serieus gereageerd wordt
Van "zelfstandigste" bijvoorbeeld.