LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door het graniet de herkomst niet meer zien

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Unindentified
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 nov 2009 19:26

Door het graniet de herkomst niet meer zien

Ongelezen bericht door Unindentified »

Hallo keuken (ver)kopers!,

Na ons debakel met de DMG, hebben wij opnieuw de draad opgepakt om ons te orrienteren op een keuken. Zo hebben wij afgelopen weekend weer eens een ( niet DMG ) showroom bezocht. We hebben hier een keuken van Next laten opstellen, en over de uiteindelijke prijs onderhandeld. Omdat ik heb afgeleerd direct te tekenen, ontvang ik deze week de offerte thuis om deze nog eens rustig door te nemen. Zodra deze offerte er is, zal ik wat details plaatsen. Wat dat betreft al veel beter gezien onze eerdere ervaringen, maar dat terzijde.

Waar ik momenteel mee worstel, zijn de soorten graniet die bij de diverse showrooms liggen. Een van de types die onze interesse hebben is eentje die "star galaxy" heet. Volgens de verkoper van ons bezoek van afgelopen zaterdag, hebben we een van de duurdere keuzes ( kan iemand bevestigen of dat zo is?) Voor zover ik nu weet komt dit type bij Dekker vandaan.

Dekker is zover ik nu weet een importeur/leverancier van natuursteen, maar hoe zit het nu precies met die namen. Volgens mij heb ik ergens begrepen dat "nero assoluto" hetzelfde is als "star galaxy", maar is het ook daadwerkelijk hetzelfde en is slechts de naam anders, of is het ook echt een andere product met wellicht een andere herkomst? Ik wil voor mijzelf zeker stellen dat ik wanneer ik een keuze maak uit een soort graniet, dat ik ook daadwerkelijk een product krijg dat tot die prijsklasse behoort en over onderhandel, en niet betaal/onderhandel voor product met een A klasse en stiekem een product met een B klasse krijg.

Wellicht ben ik te achterdochtig, maar soms bekruipt mij het gevoel dat ook in de graniet markt enige alertheid niet overbodig is. Kan iemand vertellen hoe e.e.a. nu precies zit met al die namen en soorten?


Alvast bedankt!

Unindentified
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 nov 2009 19:26

Re: Door het graniet de herkomst niet meer zien

Ongelezen bericht door Unindentified »

Even een citaat van een mede forumlid (zelfstandigste) uit dit topic:
De soort wordt onderverdeeld in klasses, tegenwoordig worden er veel lichtere soorten met een kleurverdieper verwerkt. Dat kan u aan de zijkanten zien dan is de toplaag zwart en een paar millimeter er onder zit de lichtgrijze steen....(klasse I Nero Assoluto is door-en-door zwart; op zaagsnede dan donkergrijs/antraciet) De kwaliteit van deze steensoort is in vergelijking met andere soorten heel erg goed...
Ik neem betreffend forumlid redelijk serieus, en door zijn uitspraak in het citaat hierboven, ben ik me dit gaan afvragen. Is dat zo vreemd?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Door het graniet de herkomst niet meer zien

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Star Galaxy is een heel andere soort als de omschreven assoluto.

Ook hier zijn klasses in echter is dit veel duidelijker te ontdekken (meer poriën) en de hoeveelheid mica (glimmer). U zal bij een degelijke Nederlandse granietleverancier van deze soort geen slechte kwaliteit tegenkomen (dit kunnen ze zich bij deze duidelijke soort niet veroorloven).

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Door het graniet de herkomst niet meer zien

Ongelezen bericht door legoleek »


Gesloten