LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Format Küchen failliet

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
PeterR

Format Küchen failliet

Ongelezen bericht door PeterR »

Donnerstag, 01.10.2009

Aus mit der Marken-Herrlichkeit: Küchen-Hersteller pleite

Für die Format Küchen GmbH & Co. KG, Haiger, musste Geschäftsführer Klaus Deisel gestern Insolvenz anmelden

Die größten Schlaumeier unserer Möbelbranche werden nun sagen: „Das habe ich doch von Anfang an gewusst, das konnte doch nicht gut gehen, das war doch abzusehen, das war doch alles eine Totgeburt.“

In der Tat schienen die Pläne des eher kleinen Küchen-Herstellers Format Küchen GmbH & Co. KG, Haiger, unter der Ägide des neuen Besitzers CFC Industriebeteiligungen GmbH & Co. KGaA, Dortmund, sehr groß zu sein: Ausbau zur Design-Marke mit entsprechend hochkarätigem Personal, Küchen-Design von Norman Foster etc. Dies alles bei einem Umsatz von rund 15 bis 16 Mio. Euro und hohen Verlusten, die allein 2008 bei 5,8 Mio. Euro lagen.

Nun endet das Szenario so, wie es die Schlaumeier immer schon geahnt hatten: Geschäftsführer Klaus Deisel hat gestern Insolvenz für Format-Küchen angemeldet. Vorher wurde aber noch schnell eine Landes-Bürgschaft in Höhe von zwei Millionen Euro verbrannt, die Format erst am 31. August als bitter nötige Finanz-Spritze erhalten hatte.

Die ersten Anzeichen einer echten Krise liegen schon weit über ein Jahr zurück. Damals war schon zu hören, dass CFC nicht mehr ganz so überzeugt von seiner Küchen-Tochter ist und nicht weiter Geld versenken möchte.

Im Frühjahr dieses Jahres wurden 35 der 160 Mitarbeiter entlassen und einen Monat später Geschäftsführer Hubertus Kläs für angeblich höhere Weihen in die CFC weggelobt. Klaus Deisel musste an die Front – und schließlich zum Amtsgericht Wetzlar.

zelfstandigste

Re: Format Küchen failliet

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

We wisten al dat het er aan zat te komen, zonde....echt doodzonde :?

PeterR

Ongelezen bericht door PeterR »

Ben ik met je eens... Maar het kan bij zo vele fabrieken niet op... Jarenlang verlies draaien en toch nog met allerlei staatssteun vrolijk door blijven produceren: de Duitse Melkert-baan.

Er gaan er nog wel een aantal meer volgen de komende maanden ben ik bang! Nou moet ik wel zeggen dat Format zich met de grote jongens wilde meten ofschoon Format daar niet toe in staat was (mijn bescheiden mening).

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Format zal inderdaad niet de laatste zijn en ook niet de kleinste; helaas!

Bij het failliet gaan van een fabrikant is het zo dat de consument nog "verder" kan met een meubel van een vergelijkbare leverancier. Een consument is de dupe als een keukendealer failliet gaat, op dit forum is een melding daarvan meer doeltreffend.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Tja, ik was er ook niet blij mee maar insolvenz is nog geen definitief faillissement.

Even de feiten op een rijtje.

Vorig jaar is Format overgenomen door een investeringsgroep CFC. Deze hebben Format een kapitaalinjectie gegeven waardoor de fabriek en organisatie kon worden klaargemaakt voor de toekomst.

De komst van CFC was eerst dus een pluspunt maar dit is veranderd in juli dit jaar toen de CFC het modebedrijf Delmod verkocht aan inversteerder HANSE waarna Delmod drie dagen later in de problemen kwam en failliet ging.

De nieuwe eigenaar van Delmod (HANSE) heeft daarop CFC verantwoordelijk gehouden voor dit feit en is een procedure gestart. Hierdoor hebben de leveranciers van alle dochterondernemeningen van CFC alle kredieten opgeheven. Format kreeg ook geen krediet meer bij zijn leveranciers en moest alle kapitaal voor productie worden voorgeschoten. Hiermee zijn de aanwezige tegoeden als sneeuw voor de zon vertrokken.

Format heeft op de MOW openlijk aangegeven op zoek te zijn naar nieuwe geldschieters. Hierdoor zijn een viertal gegadigden naar voren getreden die serieus belangstelling hebben. Ik begrijp dat er nu door 1 van de partijen een bod is uitgebracht voor een overname wat CFC op hun beurt heeft afgewezen.

Om toch de deur open te zetten voor de nieuwe investeerder is nu Insolvenz aangevraagd zodat een curator kan kijken wat nodig is om Format hieruit te trekken. Overtollig personeel kan nu op kosten van de Duitse overheid worden ontslagen. De waarde van Format kan nu door de curator worden bepaald zonder dat CFC daar nog wat over te vertellen heeft.

Natuurlijk ben ik zeker niet blij met de situatie maar ik ben zeker niet in paniek. Ik ken de mensen bij Format en weet ook dat de activiteiten in het midden- en verre Oosten grote projecten heeft opgeleverd die in de ordermap zitten. Dit maakt het voor investeerders ook aantrekkelijker. Het wachten is nu op de bevindingen van de curator en het vervolg van de gesprekken met de inversteerder.

Het zou zonde zijn als we de mooie nieuwe collectie niet meer aan de man kunnen brengen. Sowieso zou ik niet graag in de schoenen van het personeel van Format willen staan want er moeten zeker mensen uit.

Nogmaals, het is nu afwachten wat de gesprekken met de curator, CFC en de nieuwe partij opleveren. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik hou jullie op de hoogte.

MVG

Gesloten