LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
PeterR
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 dec 2005 12:35

Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door PeterR »

Überraschender Personalabbau bei Format in Haiger
Der Küchenmöbelproduzent aus dem Westerwald muss 35 seiner 160 Mitarbeiter nach Hause schicken


Offizielle Mitteilungen aus dem Hause Format Küchen GmbH, Haiger, waren bislang immer von Optimismus geprägt. Geschäftsführer Hubertus Kläs ließ keine Gelegenheit aus, mit immer wieder neuen Erfolgsmeldungen zum Aufbruch zu blasen.

Der Wettbewerb fragte sich derweil immer öfter, wie der 2007 vom strategischen Investor CFC Industriebeteiligungen übernommene Küchenmöbelproduzent denn nun plötzlich bei den Großen mitspielen will. Topp-Designer, Aufwendige Neuentwicklungen, repräsentativ geplanter Messe-Auftritt in Mailand. Geld schien keine Rolle zu spielen in Haiger.

Das hat sich jetzt offenbar geändert. „Format steht topfit am Start, aber jemand hat das Rennen abgesagt.“ Mit dieser originellen Feststellung begründet Hubertus Kläs gegenüber der Haigerer Zeitung die überraschende Mitteilung, dass er plötzlich 35 seiner 160 Mitarbeiter entlassen muss.

Der Investor, so Kläs laut HZ, habe in den vergangenen 18 Monaten 15 Mio. Euro in den Standort Haiger investiert und damit das Überleben des Unternehmens gesichert. Neue Produktionsanlagen, neue Ausstellungsräume, hohe Investitionen in Entwicklung und Marketing. Das alles, so Kläs habe zwar zu einem „positiven Zuspruch vom Markt“ geführt, aber ganz offenbar hat sich dieser positive Zuspruch nicht nachhaltig in den Auftragsbüchern bemerkbar gemacht.

Schuld ist natürlich – wie sollte es anders sein – die Weltwirtschaftskrise. Viele Projekte seien verschoben oder ganz abgesagt worden. Und auch der Format-Inhaber CFC scheint nicht mehr ganz so spendabel wie bisher. „Investoren bekommen kein Geld mehr von ihren Banken, um ihre Vorhaben umzusetzen", lässt sich Kläs abschließend in der HZ zitieren.

Und so müssen nun Kapazitäten wieder abgebaut werden, in Haiger. Ein Sozialplan ist bereits erstellt.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door rayke »

Moet Maxx toch wat meer verkopen :D

PeterR
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 dec 2005 12:35

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door PeterR »

Of juist niet meer om risico's te voorkomen :P

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door maxx »

Beste PeterR,

Lees eens goed wat er staat. Wereldwijd is de productie zo'n 40% gedaald en Format is met een aantal projecten bezig in het Dubai etc. Aangezien deze projecten stilvallen schrappen ze nu de arbeidskrachten die voor die extra productie moesten gaan zorgen. Niet meer dan dat. Ik had de informatie als langer.

Volgend bericht beschrijft de situatie dan ook op een andere manier. Komt van de website http://www.moebelkultur.de
Format Küchen: Mitarbeiter-Entlassungen
19.03.2009, 15:07 Uhr

Die momentan schwierigen wirtschaftlichen Bedingungen und die zögerliche Kreditvergabe von Banken machen auch vor Format Küchen nicht halt. Das Unternehmen aus Haiger kündigte aktuell an, 35 der insgesamt 170 Mitarbeiter entlassen zu müssen. Allerdings hatte Format Küchen in den letzten 18 Monaten 15 Mitarbeiter zusätzlich eingestellt. Betroffen sind besonders Angestellte in der Produktion. Seit Januar hatte Format bereits versucht, mit Kurzarbeit den Problemen Herr zu werden. Doch das reichte nun nicht mehr aus. Als Grund nannte Format, dass viele geplante Großprojekte im Ausland, bei denen der Hersteller Küchen liefern soll, zurzeit auf Eis liegen. Weitere Maßnahmen zur Kostensenkung seien derzeit aber nicht geplant, auch auf die Kurzarbeit werde nun wieder verzichtet, hieß es.

De overcapaciteit in de productie wordt teruggebracht wat, volgens mij, een normale reactie is op de huidige situatie in de wereld. De normale productie gaat gewoon door.


Het volgende bericht komt dezelfde dag in de pers. Vind ik zelf belangrijker!
Format Küchen: Virtuelle Küchenentwicklung mit Miele
19.03.2009, 07:30 UhrKüchenhersteller Format kooperiert für ein neues Küchenkonzept des Londoner Designbüros Foster + Partners mit dem Hausgerätehersteller Miele. „Wir freuen uns sehr, Miele mit an Bord unseres Foster-Projektes zu haben. Miele gehört zu den renommiertesten Unternehmen in der gesamten Branche - einen besseren Partner hätten wir nicht finden können“, erklärt Format-Geschäftsführer Hubertus Kläs.
Eine Besonderheit bei diesem Projekt: Die Londoner Designer können die Entwürfe für die neue Küche mit Unterstützung von „CAVE“ entwickeln können. Diese Abkürzung steht für „Computer Aided Virtual Environment“. Dabei handelt es sich um eine spezielle Projektionstechnik, die Miele für die Design- und Produktentwicklung einsetzt. Damit lassen sich noch nicht existente Produkte in virtuellen Welten darstellen, was Entwicklungszeiten verkürzt und damit zur Kostensenkung beiträgt. Die Küche wird im nächsten Jahr auf der Eurocucina in Mailand vorgestellt.

Er wordt dus al druk aan de toekomst van Format. Maandag en dinsdag a.s. ga ik een kijkje nemen in de Formatfabriek om de nieuwe lakstraat etc te bekijken.

Ik blijf lekker doorgaan met Format zoals altijd. We hebben een gevulde ordermap dus ik maak me niet ongerust. De naambekendheid groeit gestaag en er wordt veel ontwikkeld aan het product.

MVG


p.s. hey Rayke...... als je met dit weer dan toch niet van je pensioen wil genieten dan heb ik nog wel een stapeltje werk wat ligt te schreeuwen om aandacht!! :lol:

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 06 apr 2009 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterR
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 dec 2005 12:35

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door PeterR »

Beste maxx,

Duitse industrie schijnt (wat VDDK zegt) met ca 18% gemiddeld naar beneden gegaan te zijn. In hoeverre dit op welke fabrieken betrekking heeft, is denk ik voor niemand bekend.

Ik heb heel goed gelezen wat hier staat - er staat daar dat de investeringen die de investeringsmaatschappij in de afgelopen tijd gedaan heeft op dit moment dus niet lonend zijn.
Das alles, so Kläs habe zwar zu einem „positiven Zuspruch vom Markt“ geführt, aber ganz offenbar hat sich dieser positive Zuspruch nicht nachhaltig in den Auftragsbüchern bemerkbar gemacht.
Zelfs zo ver, dat werktijdverkorting, geen zin had en en dus 35 (met daarin ook 15 extra nieuwe werknemers) ontslagen zijn. Dat zijn er dus nog steeds 20 t.o.v. 145 (of 20 t.o.v. 165 volgens jouw tekst).

Investeerders op dit moment vinden is denk ik ongelofelijk moeilijk in de huidige economische achtbaan waar iedereen zich nu in bevindt.
Und auch der Format-Inhaber CFC scheint nicht mehr ganz so spendabel wie bisher. „Investoren bekommen kein Geld mehr von ihren Banken, um ihre Vorhaben umzusetzen", lässt sich Kläs abschließend in der HZ zitieren.
Het initiatief met Miele moedig ik van harte aan, maar zie daarin alleen een stuk "exposure" en geen daadwerkelijke omzet. Zeker als dit concept pas in maart/april 2010 geïntroduceerd wordt. Dus dit zal op korte termijn geen verlichting brengen. En ik denk dat op dit moment korte termijn net zo belangrijk is als lange termijn.

Het stukje was niet om Format aan te vallen, maar om duidelijk te maken dat de economische crisis nu toch echt zijn tol gaat eisen aan de Duitse keukenfabrikanten-zijde. Om nog maar te zwijgen over verkooppunten van allerlei fabrikanten in zowel Duitsland als Nederland.
Daarnaast rijst natuurlijk de vraag of Format zijn hand niet overspeeld heeft. Een opmerking die een lezer bij het door mij bedoelde stukje tekst geschreven had was:
Ja, Ja, wer mit den großen Hunden mitpinkeln möchte, der muss aber auch das Bein heben können wie ein Großer!
En dat vond ik een toepasselijke opmerking :wink:

Met groet,

PeterR

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

En de gene die met elke posting denken te moeten roepen dat ze het o zo druk hebben, verdienen een meewarige glimlach.
Beste Pfffff, mail me eens, en kom een keer langs, en schrijf dit dan nog eens, maar dan volgens uw bevindingen........ 8)

envelopje laat ik een dag opstaan.........tot ziens!

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 06 apr 2009 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Pfffff,

Wat persberichten betreft is het maar net welk gevoel de tekstschrijver de lezer wil meegeven. Dat stukje van PeterR was een stuk grimmiger dan het stukje wat ik zelf plaatste. Natuurlijk hou je in deze periode vinger aan de pols van je leverancier, dat is normaal. Ik kan alleen niet zeggen dat ik merk dat Format een moeilijke periode doormaakt. Alles wordt netjes op tijd geleverd en is compleet.
Ik heb heel goed gelezen wat hier staat - er staat daar dat de investeringen die de investeringsmaatschappij in de afgelopen tijd gedaan heeft op dit moment dus niet lonend zijn.


Zeker, maar Format heeft de huidige investeerder al voor de crisis in huis gehaald om de boel op te schonen. Datzelfde geldt ook voor de samenwerking met architectuurgigant Foster. Die ontwikkelingskosten zijn al gemaakt en het feit dat Miele daar in mee gaat denken is meer een zuchtje wind in de rug.

Ik begrijp niet waarom Format zijn hand zou hebben overspeeld. Er is een richting bepaald en de lijnen zijn uitgezet met het bovenstaande. Wat ik wel al jaren proef is dat liefhebbers van de gevestigde orde in keukenland er moeite mee hebben als een merk zijn best doet om een inhaalslag te maken. Een dergelijke poging wordt vaak als onmogelijk en nu ook weer als te hoog gegrepen gezien. Als je de namen in de Format-top wat beter kent dan weet je ook dat deze mensen tot mooie dingen in staat zijn.

Jammer genoeg zien teveel mensen liever iemand afbranden dan slagen.
Het druk hebben wil niet zeggen dat je bestaansrecht hebt toch ?
Laat je marges varen en de omzet schiet omhoog.
Mooi voorbeeld dacht ik..... :lol:


MVG

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Kontakt kan best enerverend zijn, ik vermoed dat wij elkaar al kennen....
Laatst gewijzigd door zelfstandigste op 20 mar 2009 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.

jaap10
Berichten: 44
Lid geworden op: 07 okt 2007 23:32

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door jaap10 »

In de markt al een tijdje geruchten over Format.

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 06 apr 2009 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Dus zelfstandigste ( vrees dat wij toch een andere taal spreken )
Klopt, u geeft aan dat ik niet de waarheid spreek, Ik geef u de kans te ondervinden dat dat wel zo is. U gaat daar niet op in maar doet er nog een ongestaafd vooroordeeltje bij.......

Tja, dan zitten we inderdaad op een andere golflengte........ :?

Ik verkoop nog steeds voldoende en met plezier, meer heb ik niet nodig. Geen rosbief en geen dikke auto....


En wat Format betreft; bij SieMatic vliegen er al jaren achtereen mensen uit; ze zijn er nog.....het kan dus ook anders zijn!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door maxx »

Tjee Jaap10,

Wees vooral niet verlegen en onderbouw gerust een dergelijke uitspraak. Dan lijkt het niet zo op een loze kreet.

De keukenmarkt is vergeven van dit soort geruchten. 2 jaar geleden hebben we ook al een dergelijke discussie gehad waarbij de aangevoerde informatie ook al op loze kreten bleek terug te voeren.

Tja, het is zwaar weer en er zullen zeker een paar merken op de tocht komen te staan. Ik heb vertrouwen in het merk waarvan ik zojuist weer een winkel met nieuwe modellen heb vol gestouwd.
Het feit dat je daar de ogen voor sluit en jezelf op de borst slaat en maar vol blijft houden, we doen het FANTASTISCH dat komt op mij een beetje simplistisch over
Beste Pffff, ik ga er even van uit dat ik hiermee deels aangesproken wordt. Tot nog toe merken wij niet veel van de terugval omdat wij weinig met nieuwbouwprojecten werken waar nu de grootste klad in zit.

De gouden tijd hebben wij jammer genoeg niet meegemaakt dus hebben wij vanaf onze opening nooit op 1 paard gewed. Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden om het huidige leed te verzachten. We merken bijvoorbeeld een stijging in de verkoop naar zelfbouwers en renovatieonderdelen. Daarbij zien we dat mensen niet verhuizen maar hun bestaande keuken/huis aanpakken wat onze interieurbouwafdeling weer aan het werk zet.
gedrevenheid
Daar heb je wel een stukje positieve instelling voor nodig. Simplistisch misschien maar wel effectief.

MVG

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 06 apr 2009 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Maar in het redelijke , ik denk het niet, ik ben van achter de schermen.
Dacht meer aan een oud spreekwoord: "ben aan wal".......
:wink:

Grapje....'t is juist daarom er zijn niet heel veel bedrijven met "orderverwerkers" ook dat is een klein wereldje nietwaar!?

On topic, ik denk niet dat maxx in deze "in de verdediging" hoeft te springen; waar vallen er geen ontslagen?............ Surceance of faillissementen verdienen de aandacht op dit forum.....

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Zelfstandigste,

"in de verdediging" hoeft te springen

Spring is in the air. Dat is het enige springen wat ik doe vandaag :lol:

MVG

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

't is juist daarom er zijn niet heel veel bedrijven met "orderverwerkers" ook dat is een klein wereldje nietwaar!?
Wellicht in jou wereldje Zelfstandige, het aandeel dat jij hebt aan de Nederlandse economie is al niet vet met je huis is België en je vrouwtje als tiepmiep. Ik ken echter heel wat bedrijven die een order verwerker hebben, ligt kennelijk aan de grote van het bedrijf.

GWTE

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 06 apr 2009 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Format Küchen ontslaat 35 van de 160 medewerkers :(

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Pff doet toch iets back-office voor SieMatic in A'dam volgens mij? :wink:

Gesloten