LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grando

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
rednax
Berichten: 158
Lid geworden op: 11 dec 2005 14:01

Re: grando

Ongelezen bericht door rednax »

Wij hebben onze keuken bij Grando gekocht.

De verkoper heeft het nooit over een aanbetaling gehad en die hebben we dus ook nooit gedaan.

Betaling hebben we gedaan d.m.v. automatische incasso enkele dagen voor aflevering van de keuken. Op die manier, zou er iets misgaan, heb je nog 30 dagen na incasso om deze terug te laten draaien door de bank.

Als je zelf het bedrag zou overmaken ontbreekt die mogelijkheid, dan ben je je geld kwijt mocht er iets misgaan.

marolto
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jun 2007 15:22

Re: grando

Ongelezen bericht door marolto »

Hallo allemaal,

Volgens de wet mag een aanbetaling max. 50% zijn (http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=529), tenzij je dit anders met elkaar overeengekomen bent (dus: voorwaarden ovk. lezen VOORDAT je tekent, vaak staat er nl. iets hierover in). Gedachte achter het laatste is dat een winkelier een risico neemt als hij iets op maat voor een klant bestelt dat hij niet zomaar aan een ander door kan verkopen als de klant van de aankoop afziet. Waar het bij de 15- of 25%-regeling bij de CBW om gaat is, dat als een winkelier failliet gaat, een aanbetaling van max. het bewuste percentage in artikelen (dus: NOOIT in geld) door een andere CBW-leverancier geleverd wordt. Dit staat los van de wettelijke bepalingen.

Groet,

Marc

16again
Berichten: 16505
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: grando

Ongelezen bericht door 16again »

-Bij mijn weten kun je een eenmalige schriftelijke incasso niet laten storneren. Dit biedt de consument dus geen enkele garantie bij een faillisement!

Een CBW winkel kan en mag geen 100% vooruitbetaling vragen.
Zie onder voor de maandelijkse column van CBW directeur zelf, welke op de CBW site inmiddels vervangen is door een nieuwere column
Schifting
Wij krijgen de laatste tijd vragen van consumenten hoe het eigenlijk zit met de toelaatbaarheid van de eis dat het hele orderbedrag uiterlijk 10 dagen voor de aflevering betaald moet zijn. Deze consumenten krijgen klip en klaar antwoord.

Dat luidt dat die eis in strijd is met de algemene leveringsvoorwaarden van de CBW. Afwijkingen van de regel dat betaling plaatsvindt bij aflevering zijn niet toegestaan, dus nietig.

De CBW heeft geen enkel bedrijf (hoe groot ook) dispensatie gegeven van deze bepaling uit de Algemene Voorwaarden. Die regel van betalen bij aflevering dient ertoe om de consument te beschermen. Dat is de gulden regel van de CBW-erkende winkels: consumenten zijn bij ons veilig. Dat communiceren wij publiekelijk en daar moeten alle leden zich naar gedragen. Van de daken schreeuwen “bij ons geen aanbetaling” is prachtig, maar 10 dagen tevoren alles laten voldoen is ook een vooruitbetaling, en wel één die niet door de CBW garantieregeling wordt gedekt. CBW-erkende bedrijven mogen consumenten niet in de gevarenzone duwen.

Natuurlijk gaat het bedrijf dat zoiets doet niet failliet, dat betreft natuurlijk altijd de buurman, maar het zal je als consument toch maar gebeuren. Als zich dat onverhoopt voordoet, dan straalt dat af op de hele CBW-erkend regeling. Dat is dus schadelijk voor het CBW-imago. Dat behoort men dus niet te doen. CBW moet waken voor deze dreiging van imagoschade.

Goede voorlichting aan leden en consumenten over de juiste inhoud en interpretatie van de CBW verkoop- en leveringsvoorwaarden is noodzakelijk. De prachtige CBW-promotiebox, die onlangs beschikbaar kwam, legt veel nadruk op de veiligheid en risicobeteugeling van een aankoop bij CBW-leden. Wij kunnen niet verdragen dat dat beeld van veiligheid en betrouwbaarheid op ruime schaal door onze eigen CBW-leden onderuit wordt geschoffeld. Hoezeer wij ook begrijpen welk motief die leden hanteren om de centjes tevoren op de bank te hebben, het is in strijd met de regels en het CBW bestuur zal er niet onderuit kunnen om leden, die waarschuwingen in de wind blijven slaan, aan te spreken. De ledenraad heeft er bij het bestuur op aangedrongen om naleving van de spelregels af te dwingen. Het goede imago van de branche is het hoogste doel.
Op de CBW site is in de rubriek "de stelling" een vergelijkbaar verhaal nog niet vervangen door een nieuwere editie
http://www.cbw.org/index.5.php

Gesloten