LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Henry's kitchens
Re: Henry's kitchens
Na ééntje nog wel hoor. Zeg Scara, als je geen verkoper bent (of verkoopster) wat ben je dan wel? Je hebt wel vestand van de materie zal ik maar zeggen. Zit je in after-sales?
Re: Henry's kitchens
Alles, behalve verkoop dus
Laatst gewijzigd door Scara op 07 mei 2005 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Henry's kitchens
Eigenwijs is niet erg als je weet waar je het over hebt. Vind ik. Volgens mij ben je ook "een goeie". Wat vindt je eigenlijk van een dergelijk forum, ondanks dat je zelf ook vaak reageert? Ik vind het niveau niet je dat, zal ik maar zeggen. De serieuze verkoper pik je er wel uit. Ik ben het dus eens met die verkoper die vraagtekens zette bij een deel van zijn klanten hoe die hem behandelen, dat herken ik ook.
Re: Henry's kitchens
Wij zijn nu in een stadium dat we voor onze nieuwbouw woning een keuken moeten uitzoeken.
Maar wat maakt mij een goede klant?
Ik speel bij elk gesprek open kaart dat ik meerdere afspraken heb, dat ik b.v. nog naar Bruynzeel ga (de projectkeuken komt er vandaan en Bruynzeel doet er een stukje koppel verkoop bij).
In één van de reacties wordt genoemd dat er door de kopers geen budget genoemd wordt, tsja, lekker makkelijk gezegd. Als ik zeg dat ik 20.000 euro te besteden heb dan wordt daar naar gerekend. Maar ik heb geen benul wat de keuken kost... hierin ligt dus ook een beetje advisering van de keuken verkoper.
Zo waren we afgelopen week bij een grotere keukenhandelaar op de nederlandse markt, toen ik vroeg wat het prijs verschil was tussen mdf frontjes of massief houten frontjes werd kreeg ik als antwoord ja, die mdf fronten zitten in d1 en de massief houten frontjes zitten ik d4. dat zei mij dus niets. dus ik vroeg een voorbeeld. Dat wilde de verkoper niet geven.... Hoe kan ik dan inzichtelijk maken wat ik wil??? natuurlijk wil ik de goedkoopste keuken, natuurlijk shop ik rond maar ik wil ook een eerlijke transparante voorlichting... en daar ontbrak het aan bij dat gesprek.
Daarnaast is het dubieus te noemen dat men in in een half uurtje tijd de prijs van een keuken kan laten zakken met 30% zonder concessies te doen aan de afwerking/kwaliteit. Als je als koper dus niet bluft dan weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald. Dat is jammer maar waarschijnlijk werkt het overal zo.
Voordat we de keuze laten vallen op de bovengenoemde ervaring hebben nog 2 andere keuken handelaren die we bezoeken, zoals gezegd.
ik zal van elke handelaar de voor en tegens noemen zonder namen te noemen, na afloop van onze aanschaf zal ik een soort logboek ergens online zetten over de verdere gang van zaken, en als het mogelijk is zal elke offerte ook online te zien zijn. Graag hoor ik dan van de aanwezige handelaren wie nu de beste keuken handelaar is. Pas na jullie reacties en keuze maak ik bekend welke keuken verkoper het is.
Lijkt me een leuk vergelijk.
Maar wat maakt mij een goede klant?
Ik speel bij elk gesprek open kaart dat ik meerdere afspraken heb, dat ik b.v. nog naar Bruynzeel ga (de projectkeuken komt er vandaan en Bruynzeel doet er een stukje koppel verkoop bij).
In één van de reacties wordt genoemd dat er door de kopers geen budget genoemd wordt, tsja, lekker makkelijk gezegd. Als ik zeg dat ik 20.000 euro te besteden heb dan wordt daar naar gerekend. Maar ik heb geen benul wat de keuken kost... hierin ligt dus ook een beetje advisering van de keuken verkoper.
Zo waren we afgelopen week bij een grotere keukenhandelaar op de nederlandse markt, toen ik vroeg wat het prijs verschil was tussen mdf frontjes of massief houten frontjes werd kreeg ik als antwoord ja, die mdf fronten zitten in d1 en de massief houten frontjes zitten ik d4. dat zei mij dus niets. dus ik vroeg een voorbeeld. Dat wilde de verkoper niet geven.... Hoe kan ik dan inzichtelijk maken wat ik wil??? natuurlijk wil ik de goedkoopste keuken, natuurlijk shop ik rond maar ik wil ook een eerlijke transparante voorlichting... en daar ontbrak het aan bij dat gesprek.
Daarnaast is het dubieus te noemen dat men in in een half uurtje tijd de prijs van een keuken kan laten zakken met 30% zonder concessies te doen aan de afwerking/kwaliteit. Als je als koper dus niet bluft dan weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald. Dat is jammer maar waarschijnlijk werkt het overal zo.
Voordat we de keuze laten vallen op de bovengenoemde ervaring hebben nog 2 andere keuken handelaren die we bezoeken, zoals gezegd.
ik zal van elke handelaar de voor en tegens noemen zonder namen te noemen, na afloop van onze aanschaf zal ik een soort logboek ergens online zetten over de verdere gang van zaken, en als het mogelijk is zal elke offerte ook online te zien zijn. Graag hoor ik dan van de aanwezige handelaren wie nu de beste keuken handelaar is. Pas na jullie reacties en keuze maak ik bekend welke keuken verkoper het is.
Lijkt me een leuk vergelijk.
Re: Henry's kitchens
Een reactie op de gast van 7 mei 00.03 uur, een andere keukenverkoper neem ik aan?
Op het moment dat ik in de zaak was, was ik de enige klant en was er meer dan een verkoper/personeelslid aanwezig.
De verkoper die ik aansprak, stond er gewoon, dus niks offerte aan het uitwerken. Als hij een afspraak zou hebben gehad, wat is het probleem om dat even te melden.
Ik wist precies welke keukenopstelling ik wilde, nl. rechttoe rechtaan blok plus blad, geen apotherskasten, bovenkasten, eilandgedoe of andere fratsen. Binnen een paar minuten had ie kunnen weten wat ik wilde, maar die moeite nam hij niet.
Niet alle klanten zijn hetzelfde en keukenverkopers zijn geen helderzienden die gelijk kunnen zien wat een klant wil. Ze zijn dus gewoon bevooroordeeld begrijp ik. Alle klanten zijn zeurpieten die rare en veel te dure eisen hebben of niet? Logisch toch dat je je als klant niet serieus genomen voelt? Een keuken kost een hoop geld en je moet er lang tegenaan kijken. Dat begrijpen die jongens geloof ik niet helemaal, die willen gewoon veel verdienen zonder al te veel gezeik.
Ik wilde een keuken kopen, maar hij wilde hem mij niet verkopen, dat idee had ik toen ik de zaak uitliep en ik was behoorlijk pissig, ik vond het nl. gewoon onbeschoft. Wat een domme eikel!
Op het moment dat ik in de zaak was, was ik de enige klant en was er meer dan een verkoper/personeelslid aanwezig.
De verkoper die ik aansprak, stond er gewoon, dus niks offerte aan het uitwerken. Als hij een afspraak zou hebben gehad, wat is het probleem om dat even te melden.
Ik wist precies welke keukenopstelling ik wilde, nl. rechttoe rechtaan blok plus blad, geen apotherskasten, bovenkasten, eilandgedoe of andere fratsen. Binnen een paar minuten had ie kunnen weten wat ik wilde, maar die moeite nam hij niet.
Niet alle klanten zijn hetzelfde en keukenverkopers zijn geen helderzienden die gelijk kunnen zien wat een klant wil. Ze zijn dus gewoon bevooroordeeld begrijp ik. Alle klanten zijn zeurpieten die rare en veel te dure eisen hebben of niet? Logisch toch dat je je als klant niet serieus genomen voelt? Een keuken kost een hoop geld en je moet er lang tegenaan kijken. Dat begrijpen die jongens geloof ik niet helemaal, die willen gewoon veel verdienen zonder al te veel gezeik.
Ik wilde een keuken kopen, maar hij wilde hem mij niet verkopen, dat idee had ik toen ik de zaak uitliep en ik was behoorlijk pissig, ik vond het nl. gewoon onbeschoft. Wat een domme eikel!
Re: Henry's kitchens
Uiteraard is het bij het ontwerp nodig om inzicht te hebben in de bestedingsruimte van de klant.Als keukenverkoper wil ik hier even op reageren. Mijn ervaring is dat als je klanten de showroom laat zien ze heel veel dingen willen....maar dat ze geen budget willen noemen.
Bij een winkel als IKEA kun je gerust je budget noemen. Van een daar gemaakte keukentekening kun je simpel mbv de catalogus de verkoopprijs controleren.
In vrijwel elke keukenwinkel is de prijsopbouw voor de klant absoluut niet te doorgronden: producten zijn in het geheel niet geprijsd en er wordt geschermd met onrealistische kortingspercentages. Logisch dat de klant bevreesd is dat er naar zijn budget toe gerekend wordt.
Dus heren verkopers: Zolang jullie zelf geen open kaart spelen(inzichtelijke & vaste prijzen) moeten jullie niet klagen als de klant zijn budget niet wil noemen.
Re: Henry's kitchens
Wat een gel... allemaal over een keuken kopen. Ga naar een CBW erkende showroom er zijn er genoeg en ga serieus met een verkoper aan tafel. Deze willen natuurlijk graag een keuken verkopen, dat is immers hun vak. Geef hem ook de gelegenheid een mooi ontwerp te maken. Ik ben zelf bij Henry's Kitchens geweest in Utrecht, prachtige zaak, serieus personeel en goed geholpen. Ook ik werd aan het einde van het gesprek gevraagd een beslissing te nemen. Het voordeel was voor mij de reden om voor dit CBW erkend bedrijf te kiezen. Voor mij dus een zeer positieve ervaring.
Re: Henry's kitchens
Dus Als ik het goed lees wat, 16again zegt over IKEA, moet de keukenmarkt stoppen met kortingen geven (!?) dit doet de IKEA ook niet een makkelijke prijslijst maken en de klant laten geloven dat ze voor teveel geld wel iets moois hebben ?! (kort door de bocht gezegt dan) waarbij we erzelf nog een goede boterham aan kunnen verdienen. keikenzaak blij, weinig problemen en de klant blij.
Re: Henry's kitchens
ik ben het met de keukenverkoper eens die zegt dat het niet raar is om een budget te vragen .. tijd is geld ..
En als je als klant 'ff een prijsje wilt weten' ben je 2 a 3 uur verder .. in die 2 a 3 uur kan ik a) een keuken verkopen aan mensen die het wel waarderen dat wij het als keukenzaak serieus nemen of b) 2 keukens bestellen.
En mensen die zeggen dat keukenverkopers ALLEMAAL ratten zijn ... vertel me wat jezelf doet en hoe het er daar aan toe gaat.
Gadverdamme .. wat een negativiteit hier zeg ... en ik maar denk en dat ik een leuke baan had.
En als je als klant 'ff een prijsje wilt weten' ben je 2 a 3 uur verder .. in die 2 a 3 uur kan ik a) een keuken verkopen aan mensen die het wel waarderen dat wij het als keukenzaak serieus nemen of b) 2 keukens bestellen.
En mensen die zeggen dat keukenverkopers ALLEMAAL ratten zijn ... vertel me wat jezelf doet en hoe het er daar aan toe gaat.
Gadverdamme .. wat een negativiteit hier zeg ... en ik maar denk en dat ik een leuke baan had.
Re: Henry's kitchens
Het leuke is dat verkopers als RATTEN worden neergezet.
Wil jij echt en dan bedoel ik ook ECHT serieus een keuken gaan kopen noem dan als klant alsjeblieft het bedrag waar binnen je wilt kunnen slagen met je wensen.
De goede en Echte keukenverkopers zijn absoluut geen LULLO`S
Die verstaan hun vak en willen een PASSEND advies geven.
Hiermee bereik jij jou mooie keuken en de verkoper een zeer reeele kans om deze bij jou thuis te mogen plaatsen.
Conclusie: Niet alleen verkopers maar ook HEEL VEEL ( gelukkig niet alle ) klanten zijn LULLO`S en ratten.
Nogmaals ik heb het hier over een bepaalde categorie klanten dus voel je alsjeblieft, tenzij je hiertoe behoord, ABSOLUUT niet aangesproken.
Wil jij echt en dan bedoel ik ook ECHT serieus een keuken gaan kopen noem dan als klant alsjeblieft het bedrag waar binnen je wilt kunnen slagen met je wensen.
De goede en Echte keukenverkopers zijn absoluut geen LULLO`S
Die verstaan hun vak en willen een PASSEND advies geven.
Hiermee bereik jij jou mooie keuken en de verkoper een zeer reeele kans om deze bij jou thuis te mogen plaatsen.
Conclusie: Niet alleen verkopers maar ook HEEL VEEL ( gelukkig niet alle ) klanten zijn LULLO`S en ratten.
Nogmaals ik heb het hier over een bepaalde categorie klanten dus voel je alsjeblieft, tenzij je hiertoe behoord, ABSOLUUT niet aangesproken.
Re: Henry's kitchens
Hierbij wilde ik mijn ervaring met henry's kitchen (Utrecht) met jullie delen:
Op een zonnige dag, waarin het in de showroom van Henry's Kitchen relatief rustig was, gingen mijn vriendin en ik naar binnen. We werden direct benaderd door een receptioniste die vertelde hoe het hier aan toe ging. Dat wil zeggen dat wij rustig mochten rondkijken en dat desgewenst een verkoper/adviseur ons te woord kon staan op het moment dat wij dat nodig wensten. Mijn vriendin en ik hadden zoiets van ja, dit is de juiste benadering van het aantrekken van klanten, rustig, ongecompliceerd etc. Wij diverse keukens bekeken en bij vertrek kregen wij nog een attentie. Wij liepen naar buiten en gingen een andere zaak in. Al snel waren onze gedachten van laten wij nu toch maar een offerte maken, het gevoel was immers goed en we hadden de tijd. Wij weer terug naar Henry's kitchen en gevraagd of het mogelijk was om een vrijblijvende offerte te laten maken door een verkoper. Dit werd bevestigend beantwoord. Tot nu toe nog zeer positief.
De verkoper:
De verkoper kwam naar ons toe en wij stelden ons netjes voor. De verkoper begon gelijk van hoe Henry's kitchen tot stand was gekomen, welke garanties zij hadden die andere bedrijven niet hadden. Kortom niet relevante informatie voor ons. Ons doel was om een offerte te laten maken.
Het budget:
De verkoper vroeg daarna gelijk naar ons budget. Ik gaf aan de verkoper door dat ik op basis van de keuken een prijsopgave wil, zodat ik een eerlijke vergelijking heb en ook een keus kan maken (bij het plussen en minnen) bij wie ik de order laat plaatsen. Hij reageerde gelijk met zoiets van, ja maar dan moet het ook een eerlijke vergelijking zijn. Daarmee doelde hij op dezelfde materialen, lengte, breedte etc. Ik gaf gelijk het antwoord dat wij de maten bij ons hadden en dat de keuken waarvoor wij gingen vergelijkbaar was bij een ander bedrijf (ander merk, maar het design was hetzelfde). Op dit moment had ik zoiets van, kijk met deze informatie moet je iets kunnen doen. Kijk ik begrijp best dat er verschil in materiaal zit en de keuze tussen de verschillende soorten van kleur, grepen, schanieren, remsystemen, slimme oplossingen voor loze ruimte etc. Maar op basis hiervan ben ik van mening dat het mogelijk moet zijn om een vrijblijvende offerte te laten maken.
De verkoper was het hier deels mee eens en het gesprek ging verder. Hij vroeg heel brutaal of ik direct zou tekenen als hij de offerte zou hebben gemaakt. Het antwoord van mij was direct nee. Ik gaf hem een drietal redenen:
1. ik laat me niet direct onder druk zetten om een handtekening te zetten, zonder dat ik de ins en outs van de overeenkomst heb gelezen.
2. het is neem ik aan nog steeds een vrijblijvende offerte, dus dat is in mijn ogen nog steeds niet tekenen.
3. ik wilde eerst nog overleggen met mijn vriendin en ook nog kunnen plussen en minnen met de diverse offertes.
Hier nam hij voor even genoegen mee, wij gingen naar zijn werkplek toe en nu vroeg hij of wij vandaag een aanbetaling zouden doen. Ik keek hem vreemd aan en vroeg hem of hij het antwoord op de vorige vraag niet had verstaan. Hij gaf te kennen dat hij dit had verstaan, maar zij hadden nu een speciale actie met modellen uit 2004. Nu kon ik me een paar dingen voorstellen wat ik zou kunnen zeggen, maar ik had zoiets van volgens mij is het verstandelijke vermogen van deze verkoper niet hoger dan, tja wat zal ik zeggen, nee ik denk dat jullie het wel begrijpen. Dus mijn antwoord was wederom nee.
De verkoper ging zogenaamd wat folders halen, hij bleef wat lang weg en toen hij terugkwam deelde hij ons mede dat hij geen offerte voor ons ging maken omdat wij niet serieus zouden zijn en hij hierover overleg had gehad met de filiaalhouder. Hij ging toch folders halen?
Hij zei dat als wij serieuze plannen hadden wij te alle tijden welkom waren. Wij zeiden in koor, dan zijn we nu uitgepraat en in gedachte had ik zoiets van verkoper denk je nu werkelijk dat wij nu nog ooit bij jou zouden komen om een order te laten plaatsen.
Met andere woorden, het gemak waarin de verkoper ons meedeelde dat hij geenszins van plan was een offerte te maken, heeft ons de keus van het plaatsen van een order bij een ander bedrijf vergemakkelijkt. Bedankt daarvoor verkoper van Henry's kitchen (Utrecht).
Wat ik op het forum lees en waar ik ook een beeld van kan vormen is dat het voor de verkoper makkelijker is om een bedrag te noemen, zodat hij gerichter te werk kan gaan. Bang voor de verspilde moeite, dat klanten voor een bedrag van 100 euro minder toch naar de concurrent gaan (quote van een eerdere reactie) etc. Kom nu toch eens HEREN VERKOPERS (goede daargelaten), als je zelf een duurzaam product aanschaft dan ga je toch ook eerst een vergelijking maken, prijzen opvragen, offertes laten maken en ga je toch ook niet gelijk tekenen bij de eerste de beste offerte of gelijk een aanbetaling doen.
Niet alleen een sneer naar Henry's Kitchen, maar ook naar jullie HEREN VERKOPERS (goede verkopers daargelaten, want die verstaan hun vak wel) verwachten jullie nu werkelijk 1 op 1 aan elke klant die bij jullie binnenkomen een keuken te kunnen verkopen zonder dat jullie daar moeite voor hoeven doen?
Je bent verkoper of je bent het niet. Ik begrijp best dat als het druk is, dat er dan geen tijd is om een vrijblijvende offerte te laten maken. Maar als er niks te doen is in de zaak, je wat aan het kletsen bent met je collega's dan denk ik op mijn beurt doe je werk en wie weet gaat deze klant uiteindelijk een order plaatsen (door jou ZEER INTENSIEVE INSPANNINGEN, waar de baas je meteen verkoper van het jaar maakt!!!).
Gegroet,
davy
Op een zonnige dag, waarin het in de showroom van Henry's Kitchen relatief rustig was, gingen mijn vriendin en ik naar binnen. We werden direct benaderd door een receptioniste die vertelde hoe het hier aan toe ging. Dat wil zeggen dat wij rustig mochten rondkijken en dat desgewenst een verkoper/adviseur ons te woord kon staan op het moment dat wij dat nodig wensten. Mijn vriendin en ik hadden zoiets van ja, dit is de juiste benadering van het aantrekken van klanten, rustig, ongecompliceerd etc. Wij diverse keukens bekeken en bij vertrek kregen wij nog een attentie. Wij liepen naar buiten en gingen een andere zaak in. Al snel waren onze gedachten van laten wij nu toch maar een offerte maken, het gevoel was immers goed en we hadden de tijd. Wij weer terug naar Henry's kitchen en gevraagd of het mogelijk was om een vrijblijvende offerte te laten maken door een verkoper. Dit werd bevestigend beantwoord. Tot nu toe nog zeer positief.
De verkoper:
De verkoper kwam naar ons toe en wij stelden ons netjes voor. De verkoper begon gelijk van hoe Henry's kitchen tot stand was gekomen, welke garanties zij hadden die andere bedrijven niet hadden. Kortom niet relevante informatie voor ons. Ons doel was om een offerte te laten maken.
Het budget:
De verkoper vroeg daarna gelijk naar ons budget. Ik gaf aan de verkoper door dat ik op basis van de keuken een prijsopgave wil, zodat ik een eerlijke vergelijking heb en ook een keus kan maken (bij het plussen en minnen) bij wie ik de order laat plaatsen. Hij reageerde gelijk met zoiets van, ja maar dan moet het ook een eerlijke vergelijking zijn. Daarmee doelde hij op dezelfde materialen, lengte, breedte etc. Ik gaf gelijk het antwoord dat wij de maten bij ons hadden en dat de keuken waarvoor wij gingen vergelijkbaar was bij een ander bedrijf (ander merk, maar het design was hetzelfde). Op dit moment had ik zoiets van, kijk met deze informatie moet je iets kunnen doen. Kijk ik begrijp best dat er verschil in materiaal zit en de keuze tussen de verschillende soorten van kleur, grepen, schanieren, remsystemen, slimme oplossingen voor loze ruimte etc. Maar op basis hiervan ben ik van mening dat het mogelijk moet zijn om een vrijblijvende offerte te laten maken.
De verkoper was het hier deels mee eens en het gesprek ging verder. Hij vroeg heel brutaal of ik direct zou tekenen als hij de offerte zou hebben gemaakt. Het antwoord van mij was direct nee. Ik gaf hem een drietal redenen:
1. ik laat me niet direct onder druk zetten om een handtekening te zetten, zonder dat ik de ins en outs van de overeenkomst heb gelezen.
2. het is neem ik aan nog steeds een vrijblijvende offerte, dus dat is in mijn ogen nog steeds niet tekenen.
3. ik wilde eerst nog overleggen met mijn vriendin en ook nog kunnen plussen en minnen met de diverse offertes.
Hier nam hij voor even genoegen mee, wij gingen naar zijn werkplek toe en nu vroeg hij of wij vandaag een aanbetaling zouden doen. Ik keek hem vreemd aan en vroeg hem of hij het antwoord op de vorige vraag niet had verstaan. Hij gaf te kennen dat hij dit had verstaan, maar zij hadden nu een speciale actie met modellen uit 2004. Nu kon ik me een paar dingen voorstellen wat ik zou kunnen zeggen, maar ik had zoiets van volgens mij is het verstandelijke vermogen van deze verkoper niet hoger dan, tja wat zal ik zeggen, nee ik denk dat jullie het wel begrijpen. Dus mijn antwoord was wederom nee.
De verkoper ging zogenaamd wat folders halen, hij bleef wat lang weg en toen hij terugkwam deelde hij ons mede dat hij geen offerte voor ons ging maken omdat wij niet serieus zouden zijn en hij hierover overleg had gehad met de filiaalhouder. Hij ging toch folders halen?
Hij zei dat als wij serieuze plannen hadden wij te alle tijden welkom waren. Wij zeiden in koor, dan zijn we nu uitgepraat en in gedachte had ik zoiets van verkoper denk je nu werkelijk dat wij nu nog ooit bij jou zouden komen om een order te laten plaatsen.
Met andere woorden, het gemak waarin de verkoper ons meedeelde dat hij geenszins van plan was een offerte te maken, heeft ons de keus van het plaatsen van een order bij een ander bedrijf vergemakkelijkt. Bedankt daarvoor verkoper van Henry's kitchen (Utrecht).
Wat ik op het forum lees en waar ik ook een beeld van kan vormen is dat het voor de verkoper makkelijker is om een bedrag te noemen, zodat hij gerichter te werk kan gaan. Bang voor de verspilde moeite, dat klanten voor een bedrag van 100 euro minder toch naar de concurrent gaan (quote van een eerdere reactie) etc. Kom nu toch eens HEREN VERKOPERS (goede daargelaten), als je zelf een duurzaam product aanschaft dan ga je toch ook eerst een vergelijking maken, prijzen opvragen, offertes laten maken en ga je toch ook niet gelijk tekenen bij de eerste de beste offerte of gelijk een aanbetaling doen.
Niet alleen een sneer naar Henry's Kitchen, maar ook naar jullie HEREN VERKOPERS (goede verkopers daargelaten, want die verstaan hun vak wel) verwachten jullie nu werkelijk 1 op 1 aan elke klant die bij jullie binnenkomen een keuken te kunnen verkopen zonder dat jullie daar moeite voor hoeven doen?
Je bent verkoper of je bent het niet. Ik begrijp best dat als het druk is, dat er dan geen tijd is om een vrijblijvende offerte te laten maken. Maar als er niks te doen is in de zaak, je wat aan het kletsen bent met je collega's dan denk ik op mijn beurt doe je werk en wie weet gaat deze klant uiteindelijk een order plaatsen (door jou ZEER INTENSIEVE INSPANNINGEN, waar de baas je meteen verkoper van het jaar maakt!!!).
Gegroet,
davy
Re: Henry's kitchens
Beste Davy,
Als een klant een echt induvidueel ontwerp wil met originele oplossingen dan kost dat de nodige tijd. Dus tekeningen maken, contact met leveranciers, planning, uitwerken, narekenen (!). En het even een paar dagen laten liggen om alle informatie (dus ook voor de verkoper/adviseur) wat te laten bezinken. Je moest eens weten hoeveel goede ideeen mij 's avond na het werk te binnen schieten.
Daarvoor is het verstandig om een vervolg afspraak te maken na een kenismakings gesprek. En dan heb ik het natuurlijk niet over een eenvoudige rechte keuken van 3,6 m. Voordat er mensen op dit forum weer meteen van leer beginnen te trekken.
Stel, bij het kennismakingsgesprek geven jullie bepaalde wensen op zonder een budget te noemen. De verkoper/adviseur gaat vrolijk aan de gang. Als het goed nagerekend wordt (nee, een prijs afschieten van "hoeveel kost die keuken die wij willen per meter ....") blijkt dat dit 5.000 euro netto boven het budget te zitten. Maak ik dan kans om die keuken te verkopen? Wat schiet je er mee op om een droomkeuken voor een klant te ontwerpen die altijd een droom zal blijven? En dan maken klanten mij soms het verwijt dat ik "te duur" ben.
Wel eens een voorstelling gemaakt hoeveel er mis kan gaan als je even in 1,5 uur een keuken opstelling gaat uitrekenen?
Als een klant een echt induvidueel ontwerp wil met originele oplossingen dan kost dat de nodige tijd. Dus tekeningen maken, contact met leveranciers, planning, uitwerken, narekenen (!). En het even een paar dagen laten liggen om alle informatie (dus ook voor de verkoper/adviseur) wat te laten bezinken. Je moest eens weten hoeveel goede ideeen mij 's avond na het werk te binnen schieten.
Daarvoor is het verstandig om een vervolg afspraak te maken na een kenismakings gesprek. En dan heb ik het natuurlijk niet over een eenvoudige rechte keuken van 3,6 m. Voordat er mensen op dit forum weer meteen van leer beginnen te trekken.
Stel, bij het kennismakingsgesprek geven jullie bepaalde wensen op zonder een budget te noemen. De verkoper/adviseur gaat vrolijk aan de gang. Als het goed nagerekend wordt (nee, een prijs afschieten van "hoeveel kost die keuken die wij willen per meter ....") blijkt dat dit 5.000 euro netto boven het budget te zitten. Maak ik dan kans om die keuken te verkopen? Wat schiet je er mee op om een droomkeuken voor een klant te ontwerpen die altijd een droom zal blijven? En dan maken klanten mij soms het verwijt dat ik "te duur" ben.
Wel eens een voorstelling gemaakt hoeveel er mis kan gaan als je even in 1,5 uur een keuken opstelling gaat uitrekenen?
Re: Henry's kitchens
Beste gast,
Een naam zou fijn zijn overigens, maar dat terzijde. Uit jou verhaal begrijp ik dat je bang bent je uit de markt te prijzen, nadat je een droomkeuken hebt ontworpen (je praat over een verschil van bijvoorbeeld 5000 euro), dan zijn we toch precies waar ik uit wil komen. Namelijk op basis van objectieve vrijblijvende offertes kan ik een keus maken om een keuken te maken. Dat de order waarschijnlijk niet bij jou geplaatst zal gaan worden, dat lijkt me duidelijk.
Maar beeld je eens in, je krijgt de kans mij als klant te werven, ik geef je enkele details en geef aan dat ik ook naar concurrenten ga om een eerlijke vergelijking te maken, dan heb je toch alle kans jezelf te presenteren, je accenten te leggen, uitleg te geven waarvoor je voor dit materiaal zou kiezen, je uit kan leggen waar het prijsverschil in zit etc. Een unieke kans voor je om te laten zien waar jou bedrijf voor staat.
Natuurlijk zijn er verschillende soorten klanten, de een koopt zonder te kijken, de ander shopt overal, maar als ik als klant aangeef dat ik een eerlijke vergelijking wil maken voordat ik een beslissing neem waar een order te plaatsen, lijkt mij dit voor jou als verkoper zoals gezegd een unieke kans mij als klant binnen te halen.
Voor niets gaat alleen de zon op. Dus verspilde moeite en wat er in 1,5 uur fout kan gaan zjn voor mij drogredenaties, ik zou eerlijk zeggen je bent je werk aan het doen. En verder ben ik van mening dat je moet afvragen met welk soort klanten wil ik in zee gaan. Als dat iedereen is, dan vind ik dat je ook naar de wensen van een klant moet luisteren en dat begint bij het eerste gesprek, bij de eerste kennismaking, bij het antwoord van jou eerste vraag. Dus als je mij zou vragen welk budget ik heb en ik tegen jou zeg ik wil een vrijblijvende offerte op basis van die keuken, dit zijn de maten, dit wil ik erin hebben etc wat kost het? Zodat ik een eerlijke vergelijking kan maken, wat doe jij dan?
-Of je geeft aan dat doe ik niet want dat is onze werkwijze niet en je geeft aan waarom, dan zeg ik fijn dan ga ik verder.
-Of je geeft aan ok, laten we eens gaan zitten, heeft u de tijd en je presenteert jezelf.
Maar je gaat niet half half werk doen. Is dat nu zo moeilijk, of zijn de heren verkopers (de goede daargelaten, nogmaals) zo bezig met scoren, dat ze de elementaire omgangsvormen uit het oog verliezen. Nogmaals het risico dat je de keuken niet verkoopt is aanwezig, maar er is ook een kans dat je de keuken wel verkoopt, als is dat maar 1 procent. En dan nog ben je bezig je vak uit te oefenen. 10 op 10 scoren lukt echt niet.
Als je je afvraagt waarom ik juist een offerte wil op basis van een keuken en niet op basis van een budget, dan is mijn antwoord het volgende:
Jullie verkopers (de goede daargelaten) hebben de markt verziekt. Door te gaan stunten met prijzen (oh de concurrent bied 1000 euro minder, wij gaan er 2000 euro onder zitten, marges van 30-40 procent is niet onmogelijk wel eerst met de prijs hoog zitten want de klant gaat toch om korting vragen, etc.). Er wordt gewoon niet eerlijk over de prijs gepraat, bang dat de concurrent er onder gaat zitten.
Doordat ik als klant het overzicht niet meer heb en zelf niet weet of ik niet teveel betaal voor een keuken, lijkt het mij dat ik dit het beste kan omdraaien, net zoals een aanbestedingsprocedure gaat. Dus ik hoop dat je het ook eens van een klant begrijpt dat deze het eens anders wil.
Met vriendelijke groet,
Davy
Een naam zou fijn zijn overigens, maar dat terzijde. Uit jou verhaal begrijp ik dat je bang bent je uit de markt te prijzen, nadat je een droomkeuken hebt ontworpen (je praat over een verschil van bijvoorbeeld 5000 euro), dan zijn we toch precies waar ik uit wil komen. Namelijk op basis van objectieve vrijblijvende offertes kan ik een keus maken om een keuken te maken. Dat de order waarschijnlijk niet bij jou geplaatst zal gaan worden, dat lijkt me duidelijk.
Maar beeld je eens in, je krijgt de kans mij als klant te werven, ik geef je enkele details en geef aan dat ik ook naar concurrenten ga om een eerlijke vergelijking te maken, dan heb je toch alle kans jezelf te presenteren, je accenten te leggen, uitleg te geven waarvoor je voor dit materiaal zou kiezen, je uit kan leggen waar het prijsverschil in zit etc. Een unieke kans voor je om te laten zien waar jou bedrijf voor staat.
Natuurlijk zijn er verschillende soorten klanten, de een koopt zonder te kijken, de ander shopt overal, maar als ik als klant aangeef dat ik een eerlijke vergelijking wil maken voordat ik een beslissing neem waar een order te plaatsen, lijkt mij dit voor jou als verkoper zoals gezegd een unieke kans mij als klant binnen te halen.
Voor niets gaat alleen de zon op. Dus verspilde moeite en wat er in 1,5 uur fout kan gaan zjn voor mij drogredenaties, ik zou eerlijk zeggen je bent je werk aan het doen. En verder ben ik van mening dat je moet afvragen met welk soort klanten wil ik in zee gaan. Als dat iedereen is, dan vind ik dat je ook naar de wensen van een klant moet luisteren en dat begint bij het eerste gesprek, bij de eerste kennismaking, bij het antwoord van jou eerste vraag. Dus als je mij zou vragen welk budget ik heb en ik tegen jou zeg ik wil een vrijblijvende offerte op basis van die keuken, dit zijn de maten, dit wil ik erin hebben etc wat kost het? Zodat ik een eerlijke vergelijking kan maken, wat doe jij dan?
-Of je geeft aan dat doe ik niet want dat is onze werkwijze niet en je geeft aan waarom, dan zeg ik fijn dan ga ik verder.
-Of je geeft aan ok, laten we eens gaan zitten, heeft u de tijd en je presenteert jezelf.
Maar je gaat niet half half werk doen. Is dat nu zo moeilijk, of zijn de heren verkopers (de goede daargelaten, nogmaals) zo bezig met scoren, dat ze de elementaire omgangsvormen uit het oog verliezen. Nogmaals het risico dat je de keuken niet verkoopt is aanwezig, maar er is ook een kans dat je de keuken wel verkoopt, als is dat maar 1 procent. En dan nog ben je bezig je vak uit te oefenen. 10 op 10 scoren lukt echt niet.
Als je je afvraagt waarom ik juist een offerte wil op basis van een keuken en niet op basis van een budget, dan is mijn antwoord het volgende:
Jullie verkopers (de goede daargelaten) hebben de markt verziekt. Door te gaan stunten met prijzen (oh de concurrent bied 1000 euro minder, wij gaan er 2000 euro onder zitten, marges van 30-40 procent is niet onmogelijk wel eerst met de prijs hoog zitten want de klant gaat toch om korting vragen, etc.). Er wordt gewoon niet eerlijk over de prijs gepraat, bang dat de concurrent er onder gaat zitten.
Doordat ik als klant het overzicht niet meer heb en zelf niet weet of ik niet teveel betaal voor een keuken, lijkt het mij dat ik dit het beste kan omdraaien, net zoals een aanbestedingsprocedure gaat. Dus ik hoop dat je het ook eens van een klant begrijpt dat deze het eens anders wil.
Met vriendelijke groet,
Davy
Re: Henry's kitchens
Davy,
Als klant heb je absoluut gelijk.
Je vergelijkt ook je nieuwe TV bij It`s , Modern, Megapool ( oh sorry, die bestaat niet meer), Media-Markt en BCC.
Je koopt waar het bij jou het meest vertrouwelijk overkomt. PUNT...
Maar verkopers maken ook heel veel mee, Het vervelende is dat als je voor het eerst een keukenwinkel bezoekt direct te maken krijgt met verkopers die je gelijk binnen 2 uur een keuken door je strot willen duwen.
De andere kant is, dat als ze dat niet doen door hun Chef gelijk voor de GROOTSTE KL...zak worden uitgemaakt.
Het gaat, in heel veel bedrijven, alleen maar om de OMZET.
Verkocht is Verkocht daarna.......................
Geweldig toch, die keukenbranche.
Die komt zichzelf , misschien wel zeer binnenkort, nog wel tegen.
Succes Mar53
Als klant heb je absoluut gelijk.
Je vergelijkt ook je nieuwe TV bij It`s , Modern, Megapool ( oh sorry, die bestaat niet meer), Media-Markt en BCC.
Je koopt waar het bij jou het meest vertrouwelijk overkomt. PUNT...
Maar verkopers maken ook heel veel mee, Het vervelende is dat als je voor het eerst een keukenwinkel bezoekt direct te maken krijgt met verkopers die je gelijk binnen 2 uur een keuken door je strot willen duwen.
De andere kant is, dat als ze dat niet doen door hun Chef gelijk voor de GROOTSTE KL...zak worden uitgemaakt.
Het gaat, in heel veel bedrijven, alleen maar om de OMZET.
Verkocht is Verkocht daarna.......................
Geweldig toch, die keukenbranche.
Die komt zichzelf , misschien wel zeer binnenkort, nog wel tegen.
Succes Mar53
Re: Henry's kitchens
Beste Davy,
Blijkbaar heb je echt geen greintje vertrouwen in een keukenverkoper/adviseur en ga je heel erg bevooroordeeld op pad. Je laat dus iemand die je alles van A tot Z uit gaat leggen gewoon een offerte maken. Omdat jij zo nodig een "vrijblijvende offerte" wil hebben en geen budget wil noemen. Want een offerte maken is gewoon mijn werk? Pardon?
Ik verwacht wel een eerlijke kans en wil geen frusto worden. Ik mag dus wel alles uit de kast halen om je te adviseren op gebied van keukens want dit is volgen jou een unieke kans om me te etaleren. En ik moet maar gissen wat het eventuele budget kan zijn. Zo bang als jij bent dat ik naar die prijs toe ga ontwerpen. Ik doe mijn uiterste best om onder dat budget te blijven en je te bellen als ik er overheen ga met de vraag "moet ik doorgaan"?
Voorbeeld. Jij werkt op een reisbureau achter de balie. Ik zoek een reis naar Costa-Rica en ik vraag je helemaal uit. Jij doet echt je best om me zo goed mogelijk te adviseren. Na 1,5 uur en 2 kopjes koffie verder en klanten die de zaak uitlopen omdat het personeel bezig is blijkt dat ik slechts 500 euro wil besteden ... Zonde van de tijd! En denk je dan dat die medewerker van het reisbureau een eerlijk kans heeft gehad? Nee, dus.
En dan nog iets. Het meegeven van offertes en tekeningen. Waarom wil een klant die mee hebben? Om te kunnen vergelijken? Nee, om te kunnen shoppen. Want wat heb je anders aan omschrijvingen van de afmetingen van kasten werkbladen en de apparatuur? Het leest niet echt lekker hoor. Mijn werk wordt 1-op-1 doorgespeeld aan de concurent.
Als een consument geen budget wil noemen dan is het jammer maar dan kan ik niks voor hem doen. Het is gewoon onbegonnen werk.
Snap best dat ze bij Hendry's Kitchens zo te werk gaan.
Bart
Blijkbaar heb je echt geen greintje vertrouwen in een keukenverkoper/adviseur en ga je heel erg bevooroordeeld op pad. Je laat dus iemand die je alles van A tot Z uit gaat leggen gewoon een offerte maken. Omdat jij zo nodig een "vrijblijvende offerte" wil hebben en geen budget wil noemen. Want een offerte maken is gewoon mijn werk? Pardon?
Ik verwacht wel een eerlijke kans en wil geen frusto worden. Ik mag dus wel alles uit de kast halen om je te adviseren op gebied van keukens want dit is volgen jou een unieke kans om me te etaleren. En ik moet maar gissen wat het eventuele budget kan zijn. Zo bang als jij bent dat ik naar die prijs toe ga ontwerpen. Ik doe mijn uiterste best om onder dat budget te blijven en je te bellen als ik er overheen ga met de vraag "moet ik doorgaan"?
Voorbeeld. Jij werkt op een reisbureau achter de balie. Ik zoek een reis naar Costa-Rica en ik vraag je helemaal uit. Jij doet echt je best om me zo goed mogelijk te adviseren. Na 1,5 uur en 2 kopjes koffie verder en klanten die de zaak uitlopen omdat het personeel bezig is blijkt dat ik slechts 500 euro wil besteden ... Zonde van de tijd! En denk je dan dat die medewerker van het reisbureau een eerlijk kans heeft gehad? Nee, dus.
En dan nog iets. Het meegeven van offertes en tekeningen. Waarom wil een klant die mee hebben? Om te kunnen vergelijken? Nee, om te kunnen shoppen. Want wat heb je anders aan omschrijvingen van de afmetingen van kasten werkbladen en de apparatuur? Het leest niet echt lekker hoor. Mijn werk wordt 1-op-1 doorgespeeld aan de concurent.
Als een consument geen budget wil noemen dan is het jammer maar dan kan ik niks voor hem doen. Het is gewoon onbegonnen werk.
Snap best dat ze bij Hendry's Kitchens zo te werk gaan.
Bart
Re: Henry's kitchens
Beste bart,
Blijkbaar lees je niet goed genoeg, maar dat terzijde. Een offerte maken maakt onderdeel uit van je werk, dus je doet je werk gewoon. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen. En ja, je komt weer met het verhaal verspilde moeite, doorspelen naar de concurrent etc, dus of ik bevooroordeeld ben of niet (lees de berichten op dit forum maar dan wordt je het vanzelf wel) doet even niet terzake.
Beter een scepticus dan blind vertrouwen op iemand. Als je eerlijk naar jezelf kijkt doe je dat ook bij duurdere aankopen, dan wil je ook van alles weten en ook dat je de beste deal sluit of vergis ik me nu? Ben jij zo iemand die gewoon koopt zonder te kijken bij duurdere aankopen?
Dat verhaal van die reisbureau is dezelfde als die van de keuken en nog steeds is de klant in mijn ogen koning. De klant wil een reis, jij wil de reis verkopen dus nog steeds zitten we in dezelfde cyclus. Of dat nu 500 euro is of niet, omzet is omzet toch? Oh nee, het wordt ineens druk, hee een nieuwe factor in het spel. In mijn 1e reactie had ik het over het feit dat de verkoper aan het praten was met zijn collega's en er niet veel te doen was. Als je een beeld probeert te schetsen die vergelijkbaar is in de keukenbranche neem dan dezelfde indicatoren en breng geen nieuwe elementen in je verhaal aan. Want je verhaal loopt mank. En ik heb in mijn 1e reactie ook aangegeven dat als het druk is, ik het begrijp dat je eerder in zee gaat met klanten die gelijk willen kopen of al klaar zijn met orienteren, dan met iemand die een vrijblijvende offerte wil.
Of een offerte lekker leest of niet, dat is aan de klant. Ik vind het heel knap dat je in de ogen van elke klant kunt kijken en kunt concluderen dat de offerte niet lekker leest, chapeau! Misschien moet je dan wat doen aan de offerte zelf als je van mening bent dat het niet lekker leest, klantvriendelijker maken bijvoorbeeld . Het meegeven van offertes en tekeningen noem ik een servicepunt van het bedrijf. Een bedrijf die dat doet, is namelijk niet bang dat de klant naar de concurrent gaat, want dat bedrijf staat waarvoor het staat. Kijk als je het mij vraagt waar ga je liever kopen, dan is dat in dit soort bedrijven die je gewoon blind het vertrouwen geven om te shoppen bij concurrenten, want naast de prijs zijn andere factoren ook belangrijk. Service, garantie, referenties, klantvriendelijkheid, etc. etc.
Dus als jij praat over onbegonnen werk(want jij wil scoren, bonus is belangrijker), dan is dat eens te meer een reden dat ik het bedrijf waarvoor jij werkt niet zal bezoeken .
Het lijkt de omgedraaide wereld wel, verkopers die klagen over klanten, wees blij dat ze komen anders zat je de hele dag met je collega's te praten, of bezig zijn met het poetsen van de showroomkeukens en zal je baas je heel lang in dienst willen hebben!!!
Gegroet,
Davy
Blijkbaar lees je niet goed genoeg, maar dat terzijde. Een offerte maken maakt onderdeel uit van je werk, dus je doet je werk gewoon. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen. En ja, je komt weer met het verhaal verspilde moeite, doorspelen naar de concurrent etc, dus of ik bevooroordeeld ben of niet (lees de berichten op dit forum maar dan wordt je het vanzelf wel) doet even niet terzake.
Beter een scepticus dan blind vertrouwen op iemand. Als je eerlijk naar jezelf kijkt doe je dat ook bij duurdere aankopen, dan wil je ook van alles weten en ook dat je de beste deal sluit of vergis ik me nu? Ben jij zo iemand die gewoon koopt zonder te kijken bij duurdere aankopen?
Dat verhaal van die reisbureau is dezelfde als die van de keuken en nog steeds is de klant in mijn ogen koning. De klant wil een reis, jij wil de reis verkopen dus nog steeds zitten we in dezelfde cyclus. Of dat nu 500 euro is of niet, omzet is omzet toch? Oh nee, het wordt ineens druk, hee een nieuwe factor in het spel. In mijn 1e reactie had ik het over het feit dat de verkoper aan het praten was met zijn collega's en er niet veel te doen was. Als je een beeld probeert te schetsen die vergelijkbaar is in de keukenbranche neem dan dezelfde indicatoren en breng geen nieuwe elementen in je verhaal aan. Want je verhaal loopt mank. En ik heb in mijn 1e reactie ook aangegeven dat als het druk is, ik het begrijp dat je eerder in zee gaat met klanten die gelijk willen kopen of al klaar zijn met orienteren, dan met iemand die een vrijblijvende offerte wil.
Of een offerte lekker leest of niet, dat is aan de klant. Ik vind het heel knap dat je in de ogen van elke klant kunt kijken en kunt concluderen dat de offerte niet lekker leest, chapeau! Misschien moet je dan wat doen aan de offerte zelf als je van mening bent dat het niet lekker leest, klantvriendelijker maken bijvoorbeeld . Het meegeven van offertes en tekeningen noem ik een servicepunt van het bedrijf. Een bedrijf die dat doet, is namelijk niet bang dat de klant naar de concurrent gaat, want dat bedrijf staat waarvoor het staat. Kijk als je het mij vraagt waar ga je liever kopen, dan is dat in dit soort bedrijven die je gewoon blind het vertrouwen geven om te shoppen bij concurrenten, want naast de prijs zijn andere factoren ook belangrijk. Service, garantie, referenties, klantvriendelijkheid, etc. etc.
Dus als jij praat over onbegonnen werk(want jij wil scoren, bonus is belangrijker), dan is dat eens te meer een reden dat ik het bedrijf waarvoor jij werkt niet zal bezoeken .
Het lijkt de omgedraaide wereld wel, verkopers die klagen over klanten, wees blij dat ze komen anders zat je de hele dag met je collega's te praten, of bezig zijn met het poetsen van de showroomkeukens en zal je baas je heel lang in dienst willen hebben!!!
Gegroet,
Davy
Re: Henry's kitchens
Ha Davy,
Waar je overheen leest is dat het voor mij erg belangrijk is dat ik een eerlijke kans krijg om iets te verkopen. Dat heeft niks met scoringsdrang of provisie te maken. Wie zegt dat ik op provisiebasis werk. Er zijn genoeg klanten (ervaring) die je gewoon alleen maar aan het werk houden. "Laat hem toch de keuken maar uitrekenen ...".
Een offerte in de keukenbranche is gewoon een opsomming van (technische) elementen. Het geheel maakt de uiteindelijke keuken. In feite gaat het niet om een enkele kast of afwerkstrip.
Ik zie klanten ook met offertes van andere bedrijven aan komen zetten. Of wij die even door willen rekenen ... En dan kan de verkoper van die andere keukenzaak nog zo zijn best hebben gedaan. De klant koopt bij mij die keuken als ik 100 euro onder de prijs ga zitten. En de verkoper krijgt niet eens een telefoontje als dank voor de gedane moeite!
Groetjes,
Bart
Waar je overheen leest is dat het voor mij erg belangrijk is dat ik een eerlijke kans krijg om iets te verkopen. Dat heeft niks met scoringsdrang of provisie te maken. Wie zegt dat ik op provisiebasis werk. Er zijn genoeg klanten (ervaring) die je gewoon alleen maar aan het werk houden. "Laat hem toch de keuken maar uitrekenen ...".
Een offerte in de keukenbranche is gewoon een opsomming van (technische) elementen. Het geheel maakt de uiteindelijke keuken. In feite gaat het niet om een enkele kast of afwerkstrip.
Ik zie klanten ook met offertes van andere bedrijven aan komen zetten. Of wij die even door willen rekenen ... En dan kan de verkoper van die andere keukenzaak nog zo zijn best hebben gedaan. De klant koopt bij mij die keuken als ik 100 euro onder de prijs ga zitten. En de verkoper krijgt niet eens een telefoontje als dank voor de gedane moeite!
Groetjes,
Bart
Re: Henry's kitchens
Beste Bart,
Je reactie zegt genoeg en ik probeer het nog 1 keertje uit te leggen en dan stop ik, dan geef ik de moed op, dan is er niks meer aan te doen. Die eerlijke kans waar jij het over hebt, die krijg je bij het maken van de vrijblijvende offerte, 1 shot that's all. Als jij alles uit de kast trekt en je niet bang bent dat de klant naar de concurrent gaat omdat jou bedrijf DE BESTE, DE GOEDKOOPSTE, DE KLANTVRIENDELIJKSTE, DE MEEST SERVICE GERICHTE, ETC en STAAT waarvoor het STAAT. Dan komt de klant die niet alleen naar de prijs kijkt toch vanzelf terug!!!
En als jij of een verkoper van een andere zaak verspilde moeite hebt/heeft gedaan, that's all in the game!!! En besides als jij de keuken kunt verkopen voor 100 euro minder, terwijl jou concullega zijn stinkende best heeft gedaan, dan zou jij toch moeten zeggen dat is een eerlijke prijs en wij gaan er niet onder zitten? Uit je reactie kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat je toch bezig bent met scoren. Of je op provisiebasis werkt of niet, dat is voor mij geen hotitem.
Groet,
Davy
Je reactie zegt genoeg en ik probeer het nog 1 keertje uit te leggen en dan stop ik, dan geef ik de moed op, dan is er niks meer aan te doen. Die eerlijke kans waar jij het over hebt, die krijg je bij het maken van de vrijblijvende offerte, 1 shot that's all. Als jij alles uit de kast trekt en je niet bang bent dat de klant naar de concurrent gaat omdat jou bedrijf DE BESTE, DE GOEDKOOPSTE, DE KLANTVRIENDELIJKSTE, DE MEEST SERVICE GERICHTE, ETC en STAAT waarvoor het STAAT. Dan komt de klant die niet alleen naar de prijs kijkt toch vanzelf terug!!!
En als jij of een verkoper van een andere zaak verspilde moeite hebt/heeft gedaan, that's all in the game!!! En besides als jij de keuken kunt verkopen voor 100 euro minder, terwijl jou concullega zijn stinkende best heeft gedaan, dan zou jij toch moeten zeggen dat is een eerlijke prijs en wij gaan er niet onder zitten? Uit je reactie kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat je toch bezig bent met scoren. Of je op provisiebasis werkt of niet, dat is voor mij geen hotitem.
Groet,
Davy
Re: Henry's kitchens
Kijk, als dat nou waar zou zijn dan heb je gelijk!Dan komt de klant die niet alleen naar de prijs kijkt toch vanzelf terug!!!
Echter dit forum staat vol van prijskopers (lees de internet topics maar).
Daarbij zijn servicegerichtheid en kwaliteit etc pas meetbaar nadat de koop is gesloten en de keuken is geleverd. Vooraf zal ook de prijsknaller bij hoog en laag beweren dat hij de beste kwaliteit heeft en een fantastische after-sales.
Nee, mijnsinziens hebben beide gelijk.
En als zowel de klant als de verkoper elkaar eerlijk bejegenen dan bespaart dat een ieder veel tijd.
Helaas is een keuken geen auto. De klant met het Daewoo budget weet dat hij bij Mercedes niets heeft te zoeken. Zo werkt het niet bij keukens. Ik zie ook het probleem niet om je budget te noemen. Je weet wat je wil, je laat al je wensen verwerken en de prijs klopt ook nog!
Wat wil je nog meer?
En als je bang bent dat de verkoper naar jouw budget toewerkt noem je toch een iets lager budget.
Echter, ik val in herhalingen, niet tekenen voor die offerte.
Bij een andere ondernemer speel je hetzelfde eerlijke spel en dan weet je vanzelf of de prijs correct is. Dit kun je zelfs tegen de verkoper vertellen. Dan geeft hij meteen de bodemprijs. Doet hij dat niet of wil hij daar niet aan meewerken. Helaas, dan ga je zijn deur voorbij. Maar laat het de verkoper vooraf weten. Dat scheelt hem tijd en jou een boel ergenis als je na afloop gedwongen wordt een keuken te kopen.
Samenvattend; vertel wat je wilt, geef je budget, vertel meteen dat je niet vandaag wilt kopen maar de offerte wil vergelijken met anderen.
Geef wel aan dat de scherpste offerte naar verloop van tijd de order zal krijgen. Zo laat je iedereen in zijn waarde en geef je de mogelijheid aan de verkoper om geen offerte uit te brengen.