LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoekkasten zin of onzin?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
kweenie

Re: hoekkasten zin of onzin?

Ongelezen bericht door kweenie »

Het lijkt mij dat je bij een ladenlast met buitenmaat 25 of 30 er ook rekening mee moet houden dat je lades niet altijd veel breder kunt maken en dat je dus extra lades krijgt/ Dan heb je dus geen lades met een bruikbare breedte aan de binnenkant van 25/30 cm. Ik denk dat je toch aan beide kanten een paar cm kwijt zult zijn aan kastwand en landerand. Dus een binnenbreedte van max. 20/25?

Ook vind ik het geen goede vergelijking om te kijken naar het aantal oppervlaktes en niet naar de bruikbare ruimte (met daarbij ook de hoogte). Je zou immers ook 5 lades kunnen nemen, dan wordt het oppervlak ruim 1½ keer zo groot... Lijkt me niet eerlijk. Beter zou dus zijn om dus toch maar 2 lades mee te rekenen.

Maar leuk om zo'n relativerende vergelijking te zien van hoeveel je nu werkelijk kwijt kunt in hoekkasten.

Overigens, ik neem aan dat je in de hoek toch een vorm van ondersteuning zult moeten hebben, dus als je die variant van de extra (brede) lades hebt, dan zul je waarschijnlijk wel extra kosten hebben om in de hoek nog iets ter ondersteuning te hebben.

CWH

Ongelezen bericht door CWH »

Natuurlijk valt er vanalles op mijn berekeningen aan te merken. Het is ook maar door een leek even met wat internet en showroom informatie in elkaar geknutseld.

Wat ik bedoel met die 30 cm brede ladekasten, is niet dat je een 30 cm breed kastje neerzet, maar dat je de kast die daar weer naast zet met 30 cm gaat verbreden. Dus in plaats van een 60 cm kast, dan een 90x90 hoekkast en dan weer een 60 cm kast, ga je twee 90cm brede kasten plaatsen die je met de hoek tegen elkaar zet. Dat betekent dat je niet extra kastwand en ladewand hoeft mee te rekenen, dat zit namelijk al in die buurkast.

Er blijft zo dus een joekel van een leeg gat achter. Maar het meest opvallende van mijn onderzoekje is dat dat dus in nuttige ruimte nauwelijks iets uitmaakt!

Ik heb trouwens expres de oppervlakte en niet de inhoud berekend, omdat ik kastenplanken zo gebruik. Ik ga niet vanalles op elkaar stapelen om de inhoud maar te kunnen benutten. Het is echter wel lekker om wat hoogte te hebben voor een hoge pan oid. Eeen verdeling van een lage lade en twee hoge lades is in de praktijk erg bruikbaar gebleken en wordt dan ook veel verkocht.

CWH

Als ik zo'n plaatje van die Le Mans kasten zo zie kan ik me nauwelojk voorstellen dat het kwa ruimte iets oplevert. Het ziet er wel mooi uit natuurlijk.

Sjoerd15

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

het lever niks op qua ruimte, feitelijk kost het zelfs ruimte. Maar het is ergonomischer dan een normale halve carrousel doordat een "le mans" volledig uit de kast getrokken kan worden.

CWH

Dat is ook een goed argument natuurlijk. Zelf zit ik nog steeds aan een hoekcarousel te denken gewoon omdat zo'n model hoekkast goed uitkomt in mijn keukenontwerp.

Misschien kan een van de keuken experts eens wat prijzen naast elkaar zetten? Wat kost bij een merk de combinatie 90 + 90 cm kast en wat koste een 60 + 90x90 hoekkast + 60. En wat kost dat dan met de verschillende oplossingen zoals magic corner, carousel of le mans?

(en hoe schrijf je eigenlijk carousel? :lol: )

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Is niet te vinden bij van hoecke of opstal, wel bij mij
Haefele is ook een grote speler op deze markt. Als jij het kunt leveren kan iedereen het, beste Zelfstandigste.

De Magic corner is nooit mijn favoriet geweest dus ieder andere optie is welkom. Heb vaak collega's uit de brand moeten helpen om het front goed sluitend te krijgen. De komst van de LeMans was een opluchting.

Ik heb al diverse systemen gezien, welke bedoel jij eigenlijk?

MVG

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zit ook wel te twijfelen. Onze keuken kán een klein stukje de hoek om, in een L-vorm waarbij het korte stuk iets van 80 cm uitsteekt. Maar ik vraag me daarbij af of je met die hoek zo veel ruimte wint, of dat je beter één lang stuk kunt nemen waarbij je op de plek waar anders de hoek zit dus een gewone kast kunt nemen.

Aan kastruimte verlies je dan iets meer dan het stuk dat onder de hoek zit. Maar uit de berekening blijkt dat dat niet zo heel veel effectieve ruimte is.

Aan aanrechtruimte verlies je wel een stuk, maar aan het stuk aanrecht in de hoek kun je toch niet staan. Het geeft wel een stuk meer aflegruimte.

Maar aan de andere kant geeft een helemaal rechte keukenwand (misschien zelfs symmetrisch) ook een hoop rust en ruimtelijkheid in de keuken. Misschien dat er dan 'tegenover' de aanrechtwand voor je gevoel nog wat meer ruimte over blijft voor een (hogere) kast.

Er komt nog bij dat ik graag extra diepe onderkasten wil en een extra diep aanrechtblad. Weet iemand of er ook hoek-mogelijkheden zijn als één van beide kanten extra diep is? Anders gaat er sowieso extra veel ruimte verloren met een hoekkast, als die de normale diepte moet hebben.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik heb al diverse systemen gezien, welke bedoel jij eigenlijk?
@ maxx

Deze kan je nog niet gezien hebben :)

Ik kan je wel eens een bezoekje brengen en een verkoop-boek, dit systeem wordt volgende maand op de markt "gezet", en is ook niet via häfele te verkrijgen. Het is een magic-corner systeem waarbij de achterste manden ook tot buiten de kast komen.

@ CWH

Volgens groene boekje "Caroussel"

Gesloten