LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoekkasten zin of onzin?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
wasko

hoekkasten zin of onzin?

Ongelezen bericht door wasko »

OK, na enige uren rondbrowsen op dit forum (keukens) hebben jullie een aantal vragen beantwoord en een aantal nieuwe vragen gecreeerd. We proberen een keuken te plannen voor ons nieuwe stulpje. Het moet een vrij rustige 'landhuisstijl' keuken worden. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat ik naar een vakman moet gaan die maatwerk kan leveren. Als daar vragen over ontstaan leg ik ze graag tzt aan dit forum voor. Op dit moment ben ik met het volgende bezig: de keuken is een eenzijdig open ruimte van 2m60 x 3m, niet erg groot dus. De opstelling moet daardoor u-vormig worden (het is ook nog een vrij lage ruimte dus bovenkasten zullen beperkt toegepast worden). Hoe dan ook, ik krijg dus te maken met 2 hoeken. Als ik de commentaren op dit forum over hoekkasten lees zakt de moed me in de schoenen. Ik kan deze hoekruimte niet missen en wil toch een goede, degelijke en ergonomische oplossing (pannen en schalen e.d.). Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is Systemat, ziet er niet slecht uit. Zijn er nog andere goede oplossingen/merken die hoekkast-interieuren aanbieden die door een keukenbouwer geintegreerd kunnen worden? :?:

Sjoerd15

Re: hoekkasten zin of onzin?

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

Beste, Hoekkasten zijn niet per definitie slechte oplossingen of kwalitatief minderwaardig. Ergonomisch zijn bijvoorbeeld de "le mans" kasten of de "hoeklades". Le mans kasten zijn bij ieder merk verkrijgbaar, die hoeklades wat minder, maar ook nog steeds ruim vertegenwoordigd. Financieel gezien zijn dit kostbare oplossingen, maar als je bepaalde wensen hebt...

De kwaliteit van dergelijke kasten ligt trouwens vooral bij de leverancier, en dan heb je bij systemat absoluut een goede!

Succes met de keuze
Laatst gewijzigd door Sjoerd15 op 05 nov 2007 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

CocaCola81

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Is 't trouwens mogelijk om eerst voor een legplankenkast te kiezen en er later evt. een Le Mans kast in te (laten) maken? Ik weet nl. ook nog niet hoe een plankenkast gaat bevallen. :)

Sjoerd15

ja, dat kan. Er zijn losse sets te koop, kijk maar eens op www.doeco.nl. Dit is echter kwalitaitef minder dan een orriginele hoekkast met fabrieks-inzet

CocaCola81

Thanks!

Kulta

Ongelezen bericht door Kulta »

@CocaCola81

In mijn beleving was je een maand geleden, gezien postings over afroep gesprekken in het topic met de naam "Sytemat keuken" erg ver met de aanaschaf van de keuken.

Hoe is het je vergaan in je afroep gesprek? Alle wijzigingen doorgevoerd?

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Sjoerd15,

De LeManssystemen die Doeco verkoopt zijn gelijk aan die door keukenfabrieken worden gebruikt. Kan eventueel verschil zitten in de bodem van de "schalen" maat het ophang/draaisysteem is gelijk.

Doeco heeft deze niet op hun website wel in het verkoopboek. Ze zijn er wel behoorlijk duur mee. Maar dat is bijna standaard...

MVG

maxx

Ik vergeet nog iets,

De Hoekkasten van Blum zijn tot nu toe de meest veelzijdige hoekoplossingen. Waar andere hoekoplossingen vaak alleen geschikt zijn voor pannen en potten zijn de hoekladen als normale laden te gebruiken. Echt ideaal. Heb er zelf 2 in gebruik en ben zeer tevreden.

MVG

CocaCola81

@Kulta

Het afroepgesprek heeft nog niet plaatsgevonden, de bouwer laat op zich wachten met het toestaan van het inmeten.. "daar willen ze een gezamenlijke dag voor organiseren, in Jan" terwijl de oplevering rond half Feb is. Zelf inmeten kán maar dan draag je de volledige verantwoordelijkheid, dus als bovenin een muurtje uit het lood staat.. dus ik wacht even tot de pro's kunnen inmeten.

Uiteraard laat ik weten of het gelukt is om e.e.a. te wijzigen in 't Systemat topic. :)[/quote]

wasko

Ongelezen bericht door wasko »

maxx, kunnen de hoekkasten van Blum eenvoudig voorzien worden van een ander front?

Sjoerd15

:cry:
Laatst gewijzigd door Sjoerd15 op 07 nov 2007 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx

maxx, kunnen de hoekkasten van Blum eenvoudig voorzien worden van een ander front?
Het is niets moeilijker dan het monteren van een carrousselkastfront. De kast zelf kan geheel naar wens gemaakt worden, ook greeploos.

Beste Sjoerd,

Alle bevestigingspunten van het LeManssysteem bevinden zich in de kast en er hoeft niet van buitenaf geschroefd te worden. Kan ook niet want dan zou bij service de halve keuken uit elkaar moeten. Ik heb, als monteur/servicemonteur complete carrousselkastinterieurs vervangen zonder ook maar 1 kast van zijn plek te halen.

Nee Kessebohmer is geen Blum. Doeco levert leuke systemen maar de prijs is doorgaans hoog.

Leren doen we iedere dag, vooral met een Alwetend Orakel als GWTE in ons midden :lol: .

GWTE

Ongelezen bericht door GWTE »

Leren doen we iedere dag, vooral met een Alwetend Orakel als GWTE in ons midden .
Dank je.
Nee Kessebohmer is geen Blum. Doeco levert leuke systemen maar de prijs is doorgaans hoog.
Via de keukenfabriek zijn ze ook aardig aan de prijs..................dus.

met vriendelijke groet,
AO

maxx

Via de keukenfabriek zijn ze ook aardig aan de prijs..................dus.
En daar koop jij je dit soort onderdelen in? Hmmm, blijkbaar toch niet alwetend :shock:

MVG

GWTE

Ongelezen bericht door GWTE »

Ik zet natuurlijk niet zoveel lade geleiders en hoekkast systemen om als jij dat doet Maxx. Hoeveel lade geleiders ook al weer? :wink:

CWH

Ongelezen bericht door CWH »

Die hoekkast is een onderwerp waar ik ook nog mee zit te worstelen. Ik heb zo eens een beetje zitten rekenen wat de verschillende methodes me nou aan kastplankruimte opleveren.

Als ik in dm reken komen er lekkere bekkende getallen uit. Dus:

Een carousel in een 90 cm hoekkast. Daar gaat een carousel in met twee 80 cm plateaus, in onze kast is dat een nuttige diameter van 7.8 dm. Oppervlakte is dan pie x radius in het kwadraat = 47.7 dm2. Daar gaat nog een flinke taartpunt af, waar het hoekdeurtje zit. Een driehoek van ongeveer 3x3dm = 4.5 dm2. Per plank dus 47.7-4.5 = 42.2 dm2. Maal twee maakt dus 84.4 dm2.

Als je helemaal geen hoekkast neemt, kan je de kastjes ter weerszijde van de hoekkast 30 cm breder maken. Niet helemaal anders krijg je de lades niet meer open. Dus zeg 25 cm per kant. Normaal heeft een kastje drie lagen, een bovenste besteklade en daaronder twee hoge lades of kastplanken Diepte is 50 cm. Oppervlak wordt dan per plank 2.5 x 5 = 12.5 dm2. Dat maal 6 is 75 dm2

Die magic corner die bij Doeco op de site staat heeft een oppervlakte van de plateaus van 65 dm2 (reken maar na). Aan een kant kan je nog de kasten 30 cm breder maken zoals in bovenstaande voorbeeld, dus dat wordt 3 x 12.5 dm2= 37.5 dm2. Maar het deurtje is minimaal 45 cm breed, dus aan de andere kant van deze hoekkast raak je 15cm kwijt t.o.v de carousel. 1.5 x 5 = 7.5 dm2. Dat maal 3 = 22.5. In totaal dus:
65 + 37.5 - 22.5 = 80 dm2.

De hoeklades van Blum. Geen idee van de oppervlakt, maar ik gok op 70 cm diep en 40 cm breed. 3 lagen lades wordt dan 7x4x3 = 84 dm2.

De Le Mans kast ken ik helemaal niet, kan ik ook geen zinnig woord over zeggen.

Mijn voorlopige voorzichtige conclusie is: Het ontloopt elkaar allemaal niet veel, en de hoekkast gewoon helemaal weglaten is in elk geval veeeeel goedkoper. Het grootste verschil is ongeveer 10 dm2. Een normale lade in een 60cm kast is ong. 5x5 dm2. Door helemaal geen hoekkast te nemen verlies je dus nog geen halve lade aan nuttige ruimte.

CWH

Ongelezen bericht door CWH »

Ik ben toch te haastig geweest met de berekeningen. Je kan namelijk wel twee ladekasten strak in de hoek tegen elkaar zetten zonder dat de handgrepen elkaar raken. Dat komt omdat de kasten een stukje onder het werkblad zitten, de grepen dus onder het werkblad vallen. Een ander foutje heb ik gemaakt met de diepte van de lades, die is eerder 45 cm diep. Dus dan worden de getallen:

Carousel blijft 84.4

Geen hoekkast: 81

Magic corner: 87.5

Ik heb ook eindelijk op de BLUM website informatie over de hoekkasten gevonden. Erg ovezichtelijk is die site niet. Maar goed, bij een 90x90 hoekkast zijn de hoeklades ongeveer 41x60 cm. Voor drie lagen wordt dat dus 73.8 dm2 Erg matigjes lijkt mij.

maxx

Beste CWH,

In mijn ogen is de Blum Hoekladenkast de meest veelzijdige oplossing als het om volle hoeken gaat (dus 90x90 105x105 en 120x120).

Deze kasten zijn als iedere andere ladenkast te gebruiken. Er zijn verschillende indelingen mogelijk waaronder ook greeploos. Wat indeling betreft is gewoon het Orgaluxassortiment te gebruiken.

Ik heb zelf 2 van die juweeltjes in mijn keuken en mijn kinderen testen iedere dag de duurzaamheid. Geen problemen, 1 keer afstellen en klaar. 1 nadeel, de nieuwe Servodrive van Blum is niet toepasbaar.

Wat bruikbaar oppervlak betreft denk ik dat je anders moet bekijken. De meeste andere systemen in hoekkasten zijn alleen te gebruiken voor potten en pannen maar geen voorraad. In deze kasten kan alles van bestek tot pannen.

Echte alle informatie staat in de vorm van PDF op de Blum en Vanhoecke websites.

MVG

informatievreter

Ongelezen bericht door informatievreter »

Jammer dat je de "Le mans" kasten niet kent, was ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ze staan wel op de site van Leicht. De plateau's kunnen helemaal naar buiten worden getrokken.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ik weet tegenwoordig ook een bedrijf waar een verbeterd copie van de magic-corner verkrijgbaar is. Verschil is dat ook de achterse mandenset tot buiten de kast komt. Is niet te vinden bij van hoecke of opstal, wel bij mij :)

Gesloten