LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] hoog glans wel of niet

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
akker
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 aug 2005 08:08

hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door akker »

Wie heeft er ervaring met een hoogglans keuken?
Dan wel een echt gelakte keukendeuren.
Iedereen adviseerd ons het niet te doen omdat je er alles op ziet.
We hebben ook kinderen dus mischien snel krassen?

Gr an

yes
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jan 2006 19:16

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door yes »

Ook ik ben heel benieuwd naar de ervaringen. Ik twijfel ook nog en dat is met name omdat mijn keuken op het zuiden ligt met heel veel dag- en zonlicht. Ik ben bang dat je alle vette kindervingertjes heel goed ziet en ik heb geen zin om iedere dag te poetsen.

kazana
Berichten: 170
Lid geworden op: 18 nov 2005 18:59

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door kazana »

Krassen denk ik niet maar vingers zeker wel denk dat je op hoogglans alle oneffen heden zal zien. In een showroom lopen ze ook vaak te poetsen aan de hoogglans keukens.
Persoonlijk denk ik in een huis waar GELEEFD word GEEN hoogglans
:wink:

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Handige wenken voor de aankoop van een nieuwe keueken!
Wanneer U een nieuwe keuken koopt zijn er bepaalde criteria waarop U moet letten indien U van Uw aankoop geen spijt wilt krijgen.

- Neem geen hoogglans gelakte keuken, de vlakken glimmen en spiegelen, U ziet er alles op en door het spiegelen is het een verschrikkelijk gezicht.
- Wanneer U een RVS blad neemt doet U er goed aan een wafelprofiel te nemen. Gladden oppervlakten laten waterringen en vlakken achter.
- Wanneer U een houten blad neemt zorg er dan voor dat het is afgelakt met een slijtvaste twee conponenten lak. Die is slagvast en duurzaam.
Mocht U nog andere vragen hebben, ik houd mij aanbevolen.

Ik wens U veel succes in het bepalen van Uw keuze!

Chanmaster

farang
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 mar 2006 15:15

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door farang »

Wij hebben voor hetzelfde dilemma gestaan. Maar ons viel op dat je bij foliedeuren, zeker als het licht erop komt, ook zeker vingerafdrukken ziet. Alleen zijn ze dan lastiger schoon te maken.

Onze conclusie is de volgende:
- Foliedeuren zijn het hardst, maar vingerafdrukken zijn lastiger schoon te maken. Risico is wel dat de folie loslaat na enkele jaren
- Gelakte deuren zijn minder hard, vingerafdrukken makkelijk te verwijderen.
- Hoogglansdeuren (persoonlijk vind ik die het mooist) zie je krassen het best op, maar vlekken zijn heel makkelijk met een doekje weg te halen
- Houten deuren zie je krassen niet zo goed op, zeker bij een deur met houtnerf, en vlekken zijn redelijk makkelijk te verwijderen.

Zo, een paar weken keukenshoppen in een lijstje :D

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door Mr.P »

Een goede kwaliteit lakfront is sterker dan een foliefront.Nog even een overzicht :

* melamine : spaanplaatbasis met HPL toplaag (harde in hars gedrenkte filmlaag) = beresterk. Altijd vlakke deur voorzien van ABS (kunststof) zijkanten of tweezijdig afgerond en de andere twee zijden ABS. Laagste in productiekosten = dus laagste prijsgroepen.

* folie : mdf deur, al dan niet met profiel gefreesd, afgeronde hoeken. Folie is veel dunner dan melamine en kan dus om een deur getrokken worden. Achterzijde deur met vlakfolie afgewerkt. Te goedkope (=vaak dunne) folie kan na verloop van 5 tot 8 jaar al loslaten.

* lak : mdf deur al dan niet in moel gefraisd, voorzien van een geharde laklaag. Dient vanaf komende jaar in verband met mileu-eisen op waterbasi te zijn. Het aantal lagen en de gebruikte laksoort varieert per fabrikant. Een hoogglans front is vaak extra met 1 of meerdere toplagen blanke glanslak afgwerkt. Ook een massief houten front kan gelakt of gebeitst worden.

* folielak : kleur folie op een mdf deur aangebracht en daarna met lak afgespoten.

Hout : massief houten front, veelal voorzien van een gefineerd binnenpaneel. Of een spaanplaatdeur met houten randlijsten en gefineerd oppervlak (vlakke deur).

Een foliedeur is per definitie niet sterker dan lak. Een foliedeur kun je na een forse beschadiging niet meer bijwerken een lakdeur wel.

Succes.
Mr.P.


(sponsort kinderactiviteitencentrum kabouter Sinjoor : www.sinjoor.nl/pgs/donateurs.html )

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door kzin »

Het lijstje van Mr P is helder, er is echter nog 1 groep: deuren met een Abett front. Knetterhard materiaal. maar wordt daarom alleen op rechte deuren geleverd. Word (o.a. ?) door Beckermann geleverd.

Raven
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2006 21:36

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door Raven »

gewoon lak kan je niet bijwerken,gaat alleen bij een acriellak front.

AC
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 okt 2005 23:50

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door AC »

Hallo Mr.P

Melamine is absoluut geen hpl, maar een flinterdun laagje van plm. 0.2mm dik, welke in melaminehars is gedrenkt, hpl daarentegen is gemiddeld 0.8mm dik, zal eerst op een basislaag geplakt dienen te gaan worden alvorens er bvb deur- en ladefronten van gezaagd kunnen gaan worden en daardoor valt dit absoluut niet in de laagste prijsklasse.

Groeten

AC

kameleon
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2006 16:50

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door kameleon »

In de reacties worden alleen foliedeuren en lakfronten genoemd.

Lakfronten zijn van deze twee zeker aan te bevelen, want zou je er een kras op maken dan is deze met een autocleaner weer weg te poetsen.
Een kras op een foliefront is definitief en niet meer weg te werken.

Het valt mij op dat niemand de acrylfronten noemt. dit is een massieve kunststof leverbaar in meerdere kleuren, en ook deze fronten zijn weer te herstellen als er een kras op gekomen is.

Geinteresseerden kunnen contact met mij opnemen.

Babette
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2006 20:24

Re: hoog glans wel of niet

Ongelezen bericht door Babette »

Wij hebben sinds een jaar een witte hoogglans keuken, ondanks dat iedereen waarschuwde dat je er alles kunt zien. Over het algemeen valt dat heel erg mee. Je ziet er net zoveel op als een gewone witte keuken. Het enige is, als je de kastjes schoonmaakt moet je ze altijd nadrogen. Want anders blijf je strepen vocht zien.

Wij zijn er in ieder geval heel blij mee

B.

Gesloten