LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HPL vs Houten deuren

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Jool

HPL vs Houten deuren

Ongelezen bericht door Jool »

Hallo,
Ik ben me nog steeds aan het orienteren in keukenland en heb mijn oog laten vallen op twee keukens. Een keuken van gewone houten deuren van het merk Pronorm en een keuken van HPL deuren van Systemat. Kan iemand me vertellen wat de voor- en nadelen van zijn van beide, oa. kwaliteit en prijs?

Mr.P

Re: HPL vs Houten deuren

Ongelezen bericht door Mr.P »

HPL deur systemat :
spaanplaat deur met melamine toplaag. Voorzien van abs dikkanten rondom of bij postforming (afgerond links en rechts) alleen boven en onder abs dikkanten. (dikkant is een kunststof profiel waar randen mee afgewerkt kunnen worden)
HPL is goed bestendig tegen stoten en krassen. Makkelijk te reinigen.
Bij sommige kleuren (wit, vanille, etc) is de overgang van hpl naar abs goed zichtbaar en zal altijd blijven aftekenen. Bij een houtdecor is dit minder het geval.
Ook is het voor een deurenfabrikant het goedkoopst te produceren waardoor de keukenprijs laag zal zijn. (deuren zijn meestal prijsgroep 1 of 2)

Massief houten deur :
Dit is veelal een kaderdeur (frame)uit massief hout met een binnenpaneel welke gefineerd is (laag houtfineer op spaanplaat/multiplex).
Soms wordt door een verkoper een vlakke gefineerde deur ook aangeprezen als massief hout. Maar meestal betreft het hier een spaanplaat of mdf deur met een laagje houtfineer en massief houten randlijsten (circa 1 a 2 cm breed).
Enkele fabrikanten maken gebruik van meubelplaat i.p.v. spaanplaat/mdf.
Hout is zachter dan HPL. EEn krasje of deukje zal sneller zichtbaar zijn massief hout. Maar dat kan ook de charme zijn van het materiaal.
Bij hout kunnen na verloop van tijd de deuren licht trekken waardoor de deuren niet 100% sluiten

Doorslaggevend zal in dit geval ook veelal de prijs zijn. Massief hout is behoorlijk duurder dan HPL.
Mijn keuze zou hout zijn (ook als koper :) ), maar het is uw portemonnaie.

Duidelijk? Anders hoor ik het wel.

Mr.P.

Gesloten