LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inbouwapparatuur

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
archie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2011 22:40

Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door archie »

Ik heb al even gezocht op dit forum en er zal ongetwijfeld al uitgebreid op in gegaan zijn, maar ik vind het zoeken hier lastig. Dus mijn vraag: binnenkort zullen wij diverse inbouwapparatuur moeten kopen en kunnen absoluut hier advies voor gebruiken. Op een andere site kwam ik de volgende ranking tegen:

1 Miele
2 Bosch, Siemens, Neff
3 ATAG
4 Bauknecht, Whirlpool, Pelgrim, AEG
5 ETNA, Candy, Fagor

Is dit ook jullie ervaring? Kan ik het beste apparatuur kopen van 1 merk of achterhalen waarin de kracht van een bepaald merk ligt en dan de bijbehorende apparatuur kopen?

Zouden jullie mij jullie ervaring kunnen geven per apparaat (omtrent beste merk/type):

- vaatwasser
- koelkast (liefst zo groot mogelijk) (kan ik beter een inbouw combi koelkast/vriezer kopen of een losse vriezer en een losse koelkast?)
- bij voorkeur 2 ovens of een combimagnetron en een oven
- cooker, welk type is het best
- kookplaat (liefst zo'n strak mogelijke, ik vind die van I-cooking heel mooi, maar voor ons te duur)
- afzuigkap

Jullie merken al wij zien door al die keuzes de bomen niet meer....wij hebben geen Gaggenau centen want die vormgeving vinden wij erg mooi, wat uiteraard niks hoeft te zeggen over de kwaliteit.

Bvd!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

- vaatwasser

ATAG, enwel 1 van de ASKO modellen, nieuw en zeer goed.

-koelkast (liefst zo groot mogelijk)

LIEBHERR, uniek op koel- en vries-gebied.....

- bij voorkeur 2 ovens of een combimagnetron en een oven

Maakt tegenwoordig niet zo heel veel verschil meer, uiterlijk bepaald ook veel.
De techniek en instelmogelijkheden niet aanschaffen BOVEN het gebruiksniveau.
(geen extra voorgeprogrammeerde combi aanschaffen als u dat niet zal gebruiken)

- cooker, welk type is het best

Quooker, uitvinder van en houder van vele patenten. (zijn al enkele topics over geweest)

- kookplaat (liefst zo'n strak mogelijke, ik vind die van I-cooking heel mooi, maar voor ons te duur)

Voor GAS een ATAG met kookkeur of een Mooie Scholtés met chefbrander.
Voor inductie of keramisch maakt het niet zo heel veel uit.

- afzuigkap

ITHO, Guttmann, Best of Berbel.

H. B. Gijs
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2011 23:39

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door H. B. Gijs »

archie schreef:
1 Miele
2 Bosch, Siemens, Neff
3 ATAG
4 Bauknecht, Whirlpool, Pelgrim, AEG
5 ETNA, Candy, Fagor
Met deze ranking ben ik het niet helemaal eens. Ik zit zelf in de technische dienst van een witgoedhandelaar.

1. Miele ( prijs - kwaliteit verhouding niet meegerekend.)
2. Bosch, Siemens. ( valt onder één groep. )
3. AEG, Pelgrim, ATAG, electrolux
4. zanussi ( Zuid europees fabricaat, valt onder de electrolux groep. Goede prijs-kwaliteit verhouding, dit vergeleken met de gemiddelde zuid europese rommel. )
5. zuid europese rommel zoals etna, candy, whirlpool, indesit etc.

mijn advies is: ga niet alleen uit van wat mooi is, maar zorg ook dat als je het budget er voor heb dat je degelijke apparaten uitzoekt. Mijn eigen voorkeur gaat altijd uit voor een Siemens, omdat hun prijs kwaliteit verhouding heel goed is en de service ook heel degelijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat zelfstandigste ook al even benoemt, of het ene merk beter is dan andere hangt ook van het type apparaat af. Ik zie zelf de noodzaak niet van alles van één merk. Dat zou ik alleen hebben met de 'zicht apparaten', die bij elkaar moeten passen, zoals de ovens. Vaatwasser, koelkast en vriezer kunnen van andere merken zijn zonder dat je dat ziet. Bij de afzuigkap wel opletten als je RVS neemt of de 'glans' van het apparaat bij de oven(s) past.

Voor koelen/vriezen zou ik twee apparaten nemen, omdat je dan de koelkast zo groot mogelijk kunt nemen en er geen koelruimte verloren gaat aan vriezen. Mits je in de keuken de ruimte hebt voor een aparte vriezer, natuurlijk...

archie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2011 22:40

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door archie »

Hartelijk dank voor jullie reacties. Er is even over heen gegaan, maar afgelopen week de sleutel gehad van ons huis en vandaag voor het eerst naar een keukenwinkel geweest. Wij hebben nog geen offerte gekregen. Die wordt nu uitgewerkt. Wat betreft apparatuur hebben wij in de tekening meegenomen:
- inbouwvriezer met 3 laden (merk weet ik nu even niet)
- grote inbouwkoelkast van Liebherr, met extra vriesvakje bovenin
- 2 ovens waarvan 1 combi-oven en 1 combi-stoomoven Bosch
- gaskookplaat gas op glas
- inbouwvaatwasser, op dit moment nog merk en type onbekend
- afzuigkap, ook nog onbekend
-combi quooker

Wij hebben de tip gekregen de diverse infocentra te bezoeken van Bosch, Siemens en Miele en ons daar te laten adviseren over welke apparatuur goed past bij bij ons dagelijks gebruik.

Nog veel onbekend maar de eerste stap is gezet en op het merk en type na zijn we er wel uit welke apparatuur we willen. Nu nog tijd inventariseren in het zoeken van een type dat bij ons past (waarschijnlijk een met niet al teveel toeters en bellen)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ga je de stoomoven ook gebruiken ?
Ken namelijk heel wat mensen die ook zo'n ding hebben laten plaatsen toen ze een nieuwe keuken hebben gekocht maar amper tot nooit gebruiken.

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door DJM »

Ik zou voor Miele kiezen.

archie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2011 22:40

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door archie »

Ik ga me nog verder oriënteren op een stoomoven, maar ik denk het wel. Ik gebruik nu al vaak mijn oven om de hele maaltijd te bereiden, maar veel gedoe om dan weer alles op dezelfde temp te houden. Daarnaast houden wij van gezond eten zonder teveel poespas en m.i. is dat de functie van een stoomoven.
Ook vind ik het heerlijk om taarten e.d. te bakken en dan zijn 2 ovens wel heel fijn. Als het budgettair zou lukken, zou ik het absoluut heel luxe vinden.

Op dit moment weet ik wel dat wij geen Miele budget voor alle apparaten hebben. ik denk wel dat Miele absoluut heel degelijk is (en mooi), maar misschien ook wel standaard te veel functies die ik toch niet gebruik. Dan kan ik beter naar merken kijken die meerdere types aanbiedt van basic tot zeer uitgebreid. Ook dit is ons geadviseerd in de keukenzaak.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je tussen Bosch en Siemens twijfelt, die komen uit de zelfde fabriek en zijn vaak technisch ook helemaal gelijk. Er zijn maar een paar types die de ene wel heeft en de andere niet. Die keuze kun je dus grotendeels op uiterlijk maken. (Ook Neff zit in het zelfde concern en heeft veel apparaten gelijk aan Bosch en Siemens.) Dat scheelt dus een hoop hoofdbrekens...

Voor de vaatwasser en de afzuigkap zou ik goed uitzoeken welk type je wilt, en niet er zomaar een nemen. Want deze apparaten zijn juist de apparaten die veel storend geluid kunnen geven. Ik zou daarom als er budget over is eerder een wat duurdere afzuigkap nemen die een stuk stiller (en eventueel mooier) is dan de andere apparaten 'upgraden'.

archie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2011 22:40

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door archie »

@kweenie; dat wist ik idd inmiddels. Ik ga binnenkort Bosch en Neff in A'dam bezoeken en wat informatie vergaren.
Wat betreft de afzuigkap, zijn we idd niet uit. Want een duurdere betekent volgens mij niet automatisch een stillere. Ik kan heel slecht tegen dat soort geluiden dus idd essentieel. Heb jij een advies hieromtrent? Wij houden van heel strak en zouden het liefst zo'n kubus willen tegen de wand of zo'n rechthoekig blok, maar die hebben we nog niet veel gezien. ook tips voor de vaatwasser? blijkbaar heb jij dat onderzoek al eens gedaan? tips zijn altijd zeer welkom.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor de afzuigkap hebben wij een vrij dure (van Berbel), maar hij bevalt uitstekend. Ik heb ook begrepen dat een merk waar je niet zo snel aan denkt ook best stil en betaalbaarder is (was dat nou Bauknecht, zelfstandigste?).

Voor de vaatwasser hebben we simpelweg gekeken naar de dB cijfers die je in folders en bij vergelijkingen internet kunt vinden.

riddert
Berichten: 2186
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Inbouwapparatuur

Ongelezen bericht door riddert »

Wat bij afzuigkappen ook verschil schijnt te maken qua geluid, is de diameter van de afzuigbuis.
Grotere diameter schijnt stiller te zijn.
Heeft niet veel met de kap zelf te maken, maar meer met je aansluiting op de kap.

Gesloten