LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Harry Breda
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Hetvolgende probleem met onze Fagor inductie kookplaat: de rechter twee zones werken niet meer. En de rechts-voor zone is degene, die het meest gebruikt wordt, .. met de 10,5 cm vloerdiameter pan.

Eerst komt de Fagor monteur met : u gebruikt kleine pannen, 10-14 cm dia. Klopt, vlg de gebruiksaanwijzing: 10 cm dia of meer.

Toen door het NL Fagor verkoopkantoor: de ventilatie onder de plaat is te weinig. Echter, volgens de Spaanse Fagor fabriek zelf: mag niet boven de 75 C komen. Dus aan het meten gegaan: dichte keukenlade onder de inductieplaat, water aan de kook in de pannen erop, op vol vermogen gehouden en na 35 min. koken wordt pas 49,4 C bereikt. 5 minuten later zelfs 48,9, dus afnemend c.q. stabiel. En dat, terwijl mijn vrouw altijd de lade eronder 5 cm opentrekt, dus 10 x de ventilatieruimte als door de fabriek gevraagd, namelijk 5 mm.

Volgens mij – na ca 30 min met de pannenfabrikant te hebben gesproken – is de reden net zoiets als metaalmoeheid: pannetje van 10 cm mag dan wel werken, maar op de lange duur geeft dit storingen aan de elektronica. Echter.. dat is iets, wat de inductieplaat-fabrikant(en) in hun handleidingen moeten veranderen

De twee zones aan de rechterkant werken nog steeds niet, en Fagor NL wil pas een monteur langs sturen, als de ventilatie NOG groter is, ondanks dat helemaal geen sprake KAN zijn van een te hoge temperatuur onder de kookplaat, ofwel weigeren hun garantieverplichting uit te voeren.
( en indien plaat in de toekomst weer kapot, dan .. Harry Potter toverspreuk, of 3 koprollen maken, of gat van 2 mtr dia naar buiten ?? )

Hoe dit probleem op te lossen ?

Groeten, Harry Romijn - Breda

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Hoe lang heeft u de inductiekookplaat en wat is het merk van uw pannen?
Ik vraag dat, omdat wij zelf al jaren inductie koken en in mijn naaste familie doen ze dat sinds kort en die had ook een probleem met haar pas aangeschafte Siemens inductieplaat. Bleek aan de pannen te liggen en na omruiling van de pannen
was het bij probleem opgelost. Zelf kook ik nu 16 jaar erop en tot op heden gaat dat goed.

stofzuigertje

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Pannen van staal met dunne wanden en bodem van ander materiaal kan problemen geven dus niet elke pan is geschikt, net als Aluminium dus test met magneet of die goed bleef plakken of een beetje...
Alleen RVS is niet te testen dus die mogen wel....

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Pannen van staal met dunne wanden en bodem van ander materiaal kan problemen geven dus niet elke pan is geschikt, net als Aluminium dus test met magneet of die goed bleef plakken of een beetje...
Alleen RVS is niet te testen dus die mogen wel....
:shock: Neeeeeh kruimeldief, probeer het nou gewoon niet......

RVS is niet magnetisch en werkt derhalve niet op een inductiekookplaat.


Het is WEL zo dat een pan magnetisch kan zijn en toch niet goed kan werken op de zones dat komt door de verschillende lagen metaal, deze geleiden onderling dan slecht.

Ook is het vreemd dat het voor 2 zones geldt, wat bij mij de suggestie zou kunnen opwekken dat er iets mis is met de aansluiting of de stroomverdeling.
De plaat gebruikt een 2 fase aansluiting waarbij iedere fase voor 2 zones gebruikt wordt.

De lade er (tijdelijk) uithalen, even wegleggen en de Fagor monteur laten komen......... :wink:

Harry Breda
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Inductieplaat is van 20 jan 2009, dus zelfs binnen 11 mnd. Totale garantietermijn: 3 jaar. Maar wat heb ik aan zo iets, als men toch een onzin-hindernis opwerpt en weigert te komen dan na nog groter maken van het ventilatieoppervlak ?

Pannen zijn inductie-geschikt, van het merk Nameta, zie http://www.nameta.be Levert o.a. aan Aldi onder dit merk, maar aan veel meer organisaties onder diverse merken. Meer dan 30 min met hun directeur telefonisch gesproken over dit probleem. Hij heeft geen enkele verklaring hiervoor.
Volgens diverse keukenzaken zijn de pannen zondermeer goed. Ook zelf met magneetjes al lang geexperimenteerd, zelfs met ouderwetse gietijzeren pannen.
In Breda-Noord met foto's van de opstelling bij twee keukenzaken geweest. Beiden vinden de ventilatieruimte meer dan voldoende. Keukenbouwer maakt vele honderden van deze keukens, met deze ventilatieruimten, zelfs bij ons breder als voorgeschreven. Bovendien: wordt de max. temperatuur van 75 C in de ruimte net onder de plaat - als gesteld door de Fagor fabriek in Spanje - in de verste verte niet gehaald, want de 50 C halen we niet.

Beide zones aan de R-kant zijn electrisch aan elkaar gekoppeld. idem aan de L-kant. De ventilator aan die R-zijde doet het wel, maar dat is het dan ook. Dus een stroomloos zijn, is niet van toepassing.

Fagor wil enkel een monteur langs sturen, als de ventilatie nog groter gemaakt wordt. Dus enkel tijdelijk de lade eruit weglaten is niet echt een oplossing.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Wanneer is uw probleem dan begonnen en is er een periode geweest dat het wel
allemaal goed ging met de plaat.?
Als u een aantal maanden de pannen gewoon hebt kunnen gebruiken, kan het niet aan de pannen liggen.
Bij mijn familie begon het probleem met nieuwe pannen, vandaar de omruiling en zijn er gewoon duurdere pannen aangeschaft.
Dus hoe lang heeft u het probleem nu?

Harry Breda
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Van eind januari tot ca mid november = 9 1/2 maand heeft alles onberispelijk gewerkt. Toen bemerkte mijn vrouw alleen bij de twee zones aan de RECHTER kant, zowel voor als achter:
- spontaan uitgaan, spontaan terugspringen van stand 6 naar 3, maar tijdelijk ( de zone VOOR het meeste )

Zaterdag 28 nov bleef het signaal voor “warme plaat” = H branden . Zondag 29 nov. nog steeds, met de ventilator draaiend ( niet opgevallen, of dat zaterdag ook reeds het geval was.

Zondag de plaat spanningsloos gezet, door de schakelaar in de meterkast om te zetten voor .. anderhalf uur en .. alles deed het weer, tot..dinsdag 1 dec: Rechter kant deed weer niets. Dag erna: alles leek weer in orde.
3 dec service monteur geweest, die niets heeft kunnen vinden.
De inductieplaat had de avond, nadat de monteur geweest was, al weer problemen op de rechter kant.

7 dec: , maar na een tijdje sprong deze spontaan weer aan.

8 dec: niets meer aan de R-kant

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Als ik in uw plaats was zou ik een brief schrijven, of bellen en niet met een gewone medewerker, maar vragen naar de leidinggevende.
U niet af laten schepen en nogmaals uw verhaal doen, omdat u er gewoon niet uitkomt zegt u, met een gewone medewerker.
U heeft een probleem wat gewoon niet door de firma wordt opgelost, terwijl u in de garantieperiode zit.
Als de monteur niet in staat is dit verhelpen, moeten ze maar een nieuwe brengen, daar heeft u dan recht op.
Mocht u niet verder komen zegt u de leidinggevende , dat er die dag nog een aangetekende brief naar de direkteur van zijn organisatie gaat, met uw verhaal.
Zeg terloops dat u ook met mensen op het forum van Tros-radar in gesprek bent, dat bent u ook en of zijn bedrijf het op prijs stelt dat half nederland dadelijk weet, dat zijjn merk niet gekocht moet worden in ieder geval.
Ik zou het zo aanpakken in uw geval.
Dit hoort gewoon niet bij zo'n vrij nieuwe plaat en ik heb het idee dat u wordt afgescheept.

Harry Breda
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Al een officiele aansprakelijkheidsstelling opgestuurd, inclusief openen van een dossier bij mijn rechtsbijstandverzekering.

Reactie Fagor:
In onze handleiding, meegeleverd met de kookplaat, staat het ventilatie voorschrift beschreven. Als de kookplaat is ingebouwd met voldoende ventilatie werkt hij zoals beschreven.
Onze servicepartner heeft geconstateerd en aan u gemeld dat er onvoldoende ventialtie is. ( helaas, staat NIET op de bon van de servicemonteur, enkel "Kookt met hele kleine pannen, 10-14 cm diameter. ( ALS IN DE MANUAL: VANAF 10 CM ). Geeft extra temp op inductie module" )

Zodra de ventilatie is aangepast kunnen wij overgaan tot reparatie.
Met vriendelijke groet / Best regards,
Fagor Benelux B.V.

En die ventilatie is RUIM voldoende, temperatuur komt zelfs niet op 50 C.
Reactie fabriek: First of all, if the hob detects more than 75°C, it will be autoprotected limiting the power of the hob without informing about it to the user.
Secondly, if the temperature keeps on increasing, the hob will indicate a mistake: the result will be the visualization of a code of error ( NIETS VAN GEZIEN) and stop of the hob, except the ventilation.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Ik zou dan toch, ik ben een volhouder, morgen de telefoon pakken, naar een leidinggevende vragen en zeggen dat de ventilatie toch echt in orde is en dat u nu een oplossing wilt. Hij of zij kan kiezen, komt u er niet uit met diegene die u spreekt, even naam noteren wie de leidinggevende is, gaat er een brief naar de direkteur over de handelswijze die u te beurt is gevallen (aangetekend) zeg maar dat u helemaal moedeloos ervan bent geworden.
Ook in het gesprek aanhalen dat u op dit forum zit en dat vele mensen de reclame lezen, waar ze niet blij mee gaan zijn.
Dat is wat ik zou doen, maar misschien komen er nog wat andere tips.
Mijn geduld zou al op zijn en ik heb gemerkt (niet met mijn letselschade) maar
in alle andere gevallen dat het toch altijd snel werd opgelost voor mij als ik het zo aanpakte, echt waar. :D

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

ze zitten in Alphen a/d Rijn het hoofdkantoor als ik het goed heb.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Mijn tip om de lade er (tijdelijk) uit te halen was bedoeld om dan de belemmering voor het monteursbezoek weg te nemen.

Wij hebben als detaillist nog nimmer zo'n houding van Fagor meegemaakt; kan (of wil) de winkelier niet als intermediar optreden? (Als u de plaat via internet heeft gekocht kan dit meespelen in de "service-houding" van een fabrikant)

Bij ons is het wel eens voorgekomen dat de monteur van Fagor twee maal een bezoek heeft gebracht, en bij de derde keer hebben zij het apparaat vervangen.
Vooralsnog hebben wij geen slechte ervaringen met service opvolging bij Fagor.

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door pfffff »

Wij hebben als detaillist nog nimmer zo'n houding van Fagor meegemaakt
Precies het antwoord wat ik verwacht had :lol:

Zo hebben ze het bij Blum nog steeds over dat scharnier op Texel :lol:

Niettemin wens ik zelfstandigste en Maxx en alle andere vaste forumgebruikers en lezertjes een heel gezellig kerstfeest en aanverwante dagen.
En laat je niet leiden door kortingen of de blauwe ogen van goedgebekte verkopers maar ga op gevoel en vraag je zelf af , WAT wil ik nu !

Zo, Balthazar gaat op z,n ezel maar eens een stalletje zoeken .


Zeg terloops dat u ook met mensen op het forum van Tros-radar in gesprek bent, dat bent u ook en of zijn bedrijf het op prijs stelt dat half nederland dadelijk weet, dat zijjn merk niet gekocht moet worden in ieder geval.

118 mensen dan tot nu toe :P

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

@pfffff

Dat klopt wel van die tot nu toe 118 mensen, maar dat weet het bedrijf niet of ze moeten nu gaan kijken op dit forum. Als ik toe ben aan een nieuwe inductieplaat gaat het zeker geen Fagor worden voor mij en ik zal echt niet de enige zijn. Ben trouwens heel tevreden over mijn 16 jarige Atag.
Ook kunnen andere consumenten, als ze op zoek zijn naar een inductieplaat en nakijken of er slechte ervaringen bekend zijn met een merk, hier terecht komen en de" goede service"
ervaren van dat merk.
Zo veel tips zijn er voor hem nog niet binnen gekomen en baat het niet, schaden doet het ook niet. Het is het proberen waard toch?
Ik zou ook willen koken met de kerst als ik hem was.
Teller staat nu op 119? :D :oops: 171?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Mijn antwoord is gebaseerd op het FEIT dat Fagor een pionier is op inductiegebied en de onderdelen voor meerdere merken fabriceert, en wij met de Fagor platen minder klachten hebben als die van ATAG of Miele!
(waar zelf nog vorig jaar van een complete serie de printplaten niet goed waren)

Maar dan nog, ik verkoop ALLE apparatenmerken, dus voor mij zit er geen dikke bonus van 1 merk in, doch verdiep ik mij graag in de techniek en het bedrijf achter een product en daar in laat ik service zwaar mee tellen of ik enthousiast ben in de verkoop van dat product of niet.

Toch zou ik er op blijven aandringen om (via de detaillist) alsnog de monteur naar de plaat te laten kijken. (is de printplaat al ter sprake gekomen?)
(Bovendien zit fagor in een servicedienst-wissel en ze lezen mee op dit forum!; maar dat heeft u niet van mij :roll: )


Fijne feestdagen!

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Hoop dat dit nu iets voor hem gaat opleveren, want niemand zit graag zonder kookplaat en zeker niet met de feestdagen.
U hebt dan ervaring hierin zelfstandigste, dus hopelijk komt er nu iets uit.


Ook fijne feestdagen

rexhunt
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:22

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door rexhunt »

Goede morgen, ik heb dezelfde problemen gehad met een inductieplaat van Scholtes, onderhoud/reparatie gaat via via, resultaat na 4 jaar 4 nieuwe zones voor een "vriendenprijs"van 300 euro, kortom ik geen inductie meer, suk6

Harry Breda
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Defecte plaat wordt teruggenomen door de verkoper. DIT probleem is dus opgelost.

Maar wat nu de OORZAAK is van het defect ??
Volgens Keukenconcurrent zowel als Wooning Keukens op de Grenssteen - Breda, na alle foto's te hebben gezien, en de pannen bestudeerd: aan ventilatie resp. voldoende koeling als de pannen in ieder geval NIET.

jeanne-veghel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Geweldig, hoe heb je dit nu gedaan vandaag? Gebeld of er naar toe gegaan.?
Dacht net nog aan je.
Zou trouwens wel willen weten wat het probleem was.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: inductie kookplaat Fagor werkt niet goed

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Fijn dat het toch, naar behoren, is opgelost. Uiteindelijk ben ik best nieuwsgierig geworden naar de daadwerkelijke oorzaak... (een foutje of beschadiging in printplaat is zo gebeurd!)

Gesloten