LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
willemvan69

Re: Is Franke spoelbak beter dan Reginox?

Ongelezen bericht door willemvan69 »

Hett hangt van uw model keus af. als Reginox u nu goed bevalt. dan zou ik er gewoon voor kiezen. ik heb zelf 2 reginox bakken in de 2 keukens. en overweeg er ook nog wat te nemen voor de wastafels. vind deze ook bijzonder mooi.

Mixie

Ongelezen bericht door Mixie »

@ zelfstandigste
Da's raar want bij ons komen die vragen cq klachten meestal enkele weken NA plaatsing van de bak!? En wij weten dat ze inderdaad bij reinigen gewoon verdwijnen
Dat is dus niet zo raar, immers, roest ontstaat pas nadat het materiaal dat oxideert enige tijd blootstaat aan zuurstof en vocht. Vraag maar na bij iedere RVS verwerker of zelfs bij Franke of Reginox. Zij zullen bevestigen wat ik hier stel. De 'vervuiling' ontstaat tijdens of kort na het produktie proces en gaat enige tijd (soms enkele weken) later roesten.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

AISI 304 (1.4301). Deze legering bestaat uit 18% chroom en 8% nikkel. Het is niet magnetisch en niet hardbaar.
Een meer corrosiebestendige maar duurdere soort is AISI 316 (EN 1.4401) met 16% chroom en 10% nikkel en 2% molybdeen. Type 316 wordt veel toegepast in de scheikundige industrie. Het is beter bestand tegen zout corrosie.
Om de corrosiegevoeligheid na het lassen te beperken, wordt veelal een laag koolstofgehalte toegepast, 316L (1.4404, de "L" staat voor "low carbon").
Een andere manier om dit te bewerkstelligen is door toevoeging van titaan aan de legering, hetgeen het type 316Ti (1.4571) oplevert. Deze oplossingen zijn technisch quasi evenwaardig. Alleen wanneer men architecturale toepassingen beschouwt, moet men rekening houden met een "typisch" slijpbeeld van titaangelegeerde soorten.

inox 18/8. Dit geeft aan dat de legering bestaat uit 18% chroom, 8% nikkel. Het heeft een mechanische treksterkte van 600 N/mm² en een hardheid van 175-200 Hb. Het is een veelgebruikt staal omwille van zijn goede warmteongevoeligheid tot 400 ºC. Dit staal staat ook bekend als AISI 304 (1.4301) of AISI 302. Het is uitstekend geschikt voor koude deformatie, waarbij de zgn. koudeversteviging optreedt. De lasbaarheid is zeer goed. Het is een austenitisch corrosievast chroomnikkelstaal.
inox 18/10. Dit geeft aan dat de legering bestaat uit 18% chroom en 10% nikkel.

Het chroom vormt een onzichtbaar laagje dichroomtrioxide (Cr2O3) wanneer het in aanraking komt met zuurstof, de oxidehuid. Dit laagje beschermt het onderliggende metaal tegen verdere roestvorming (oxidatie). Bovendien herstelt het zichzelf wanneer het beschadigd wordt.

De benaming "roestvrij" die in de volksmond voor roestvast staal gebruikt wordt, is onder metallurgen uit den boze. Roest"vrij" staal zal wel degelijk roesten. Deze oxidehuid is echter afsluitend[1], waardoor geen verdere roestvorming zal plaatsvinden. In omstandigheden die hardnekkig genoeg zijn, of bij beschadiging van de beschermende oxide-huid, kan de roestvorming plaatselijk extra snel plaatsvinden. Dit wordt o.a. veroorzaakt door chloriden of andere metalen die zich nestelen in het oppervlak. Dit is ook de reden, waarom bij het bewerken van RVS geen stalen gereedschappen gebruikt mogen worden. Praktischer is echter om na het verwerken, het RVS te behandelen waarbij alle mogelijke verontreinigingen worden verwijderd. Dit is het zogenaamde beitsen, waarbij langs chemische weg alle verontreinigingen worden opgelost en verwijderd.
Hiermede zal de "educatiehonger" van GWTE voorlopig gestilt zijn.

Er zijn in de reguliere handel 29 RVS-soorten verkrijgbaar (op aanvraag kan ik hiervan het overzicht met samenstellingen toezenden).

Met bovenstaande acht ik het bewezen dat mixie wel gelijk heeft qua vervuiling en de corrosie, echter ben ik er van overtuigd dat de ingekochte staalsoorten per "bakkenleverancier" verschillen.

Gesloten