LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
PK3
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2007 11:01

Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door PK3 »

Wij hebben een ontwerp voor een strakke greeploze keuken.
De bovenkastjes zijn wandvullend: passtuk ong. 10 cm, 3 klepkasten van 120 cm bij 39 hoog, passtuk ong. 10 cm. (onderzijde vanaf links pastuk ong. 10, vriezer 60 , koken met oven onder 60, koelkast etc etc)

Om de strakheid van de keuken te behouden willen we kiezen voor een kap met recirculatieafzuiging (dus geen koof nodig). Wij vinden het bij een strakke keuken niet fraai als de lijn aan de onderkant van de bovenkastjes wordt onderbroken door een onderuitstekende vlakschermafzuigkap.

Onze keukenverkoper heeft een creatieve oplossing gevonden. De vlakscherm afzuiging (60 cm) wordt in een bovenkast gebouwd. Het bovenkastje zal daarvoor ingekort moeten worden en de bodem omhoog gezet. Als je afzuiging gebruikt zet je de klep (van 120 cm) een klein stukje open om het scherm uit te kunnen trekken. De rest (de overige 60 cm) van de bovenkast is bruikbaar als kast.

Heeft iemand ervaringen met deze manier van monteren van een vlakschermkap?

Een tweede keukenexpert vindt dit geen goede oplossing. Zijn argurmenten:
-Er moet voor deze oplossing gezaagd worden in de kast waardoor er stukken van kast 'open' (open spaanplaat) zijn. Dit zou de levensduur van de kast kunnen beperken i.v.m, vocht met koken.
-Een ander nadeel zou zijn dat de klep van de kast kan dichtklappen (merk Systemat) en dat dan je afzuiging kapot kan gaan.

Zijn er nog andere oplossingen denkbaar om een afzuigkap te plaatsen zonder de strakke lijn van de bovenkastjes te onderbreken?

Wij denken zelf aan de volgende alternatieven:
-een integreerbare kap van 60 cm plaatsen naast een kastje (zonder deur) van 60 cm. Daarover heen een klep van 120 cm.
Kan dit? Of levert het bevestigen van de klep problemen op?

-een integreerbare kap van 120 cm van Systemat. Dit is een wat merkwaardige oplossing omdat onze kookplaat maar 60 cm breed is en ook niet in het midden van kap zit. Levert montage naast het passtuk nog problemen op?

Zijn er wellicht nog oplossingen die wij niet kennen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste PK3,

De oplossing is eenvoudig: Google eens Best afzuigkappen en zoek naar de vlakscherm type Arno. Deze vlakscherm opent zich schuin naar beneden waardoor een lichtlijst/blende niet nodig is. 60cm breed en een capaciteit van 510m3/u. Deze kap is 100% zeker in een 380mm hoge klepkast in te bouwen. We hebben de combinatie in de showroom.

Je kunt gewoon een front van 120cm gebruiken. Wat een oplossing.....de klepkast inkorten en dan de deur openen op een kier als je aan het koken bent :shock: . Je mag er vanuit gaan dat voor alles een oplossing is.

Kast 120 kun je naar je wensen laten maken. Tussenschotje erin, sparing tbv afzuigkap erin, strijkbandje toepassen tbv afsluiten tegen waterdamp en klaar! Een mooie oplossing zonder gedoe.

Je wilt geen koof tbv afzuiger? Al gedacht aan een voorzetwand met daarin het afvoerkanaal? Als er platte buizen worden gebruikt heb je maar 10cm nodig. Ook heel makkelij met het aan/verleggen van het leidingwerk. Daarbij is bij de keukenmontage geen steenboor meer nodig, alleen schroeven en klaar!!

MVG

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door rayke »

er zijn ook vlakschermkappen die automatisch onder de kast uitzakken als je ze aanzet.
systemat heeft een 120cm afzuigkap die achter een klapedeur zit, is wel een aardig dingetje

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door maxx »

er zijn ook vlakschermkappen die automatisch onder de kast uitzakken als je ze aanzet.
Bosch en Siemens leveren ook en oplossing voor dit probleem: een liftsysteem waaraan de vlakscherm wordt opgehangen. Volgens mij past dit systeem alleen niet in een 380mm hoge klepkast.

MVG

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door rayke »

dan moet je naar de ke...oncurrent.... die zouden de volgende oplossing hebben..... ach meneertje, zet je d'r toch gewoon een mooi groot koffieblik zonder bodem boven op, valt dat kappie zou in :D

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door VvW »

Wave en Rex/electrolux hebben ook een geschikte oplossing.

Karlosax
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2007 01:05

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door Karlosax »

Wij zoeken ook een oplossing om de afzuigkap te verbergen in de bovenkast (integreren) dus met klep van 90cm of 120 cmbreed.
Kun je deze afzuigunit van het merk Systemat ook inbouwen in een kast van Next125?
Zoja, zijn ze los te verkrijgen,zonder een keuken te moeten aanschaffen?

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door VvW »

Een afzuigkap van Systemat? Is dat niet een oplossing die je toevallig in een systemat showroomkeuken hebt gezien?

Ik ga voor een zelfde oplossing, met een Wave SM/SL/SLT 900 afzuigunit. Capaciteit is resp. 650/800/800 m3 per uur, inbouwbreedte 52 of 70 cm, inbouwdiepte 29cm, dus dat past prima in een bovenkastje. Elk bovenkastje, maar het is afhankelijk van de vakkundigheid van de monteur.

Ik ben bij Wave in Oosterhout geweest om te laten informeren, zij menen dat een afzuigunit als deze meer dan voldooende capaciteit heeft.

De oplossing die Siemens/Bosch leveren, de lift voor een vlakscherm, is werkelijk een prut oplossing, überhaupt niet solide.

Karlosax
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2007 01:05

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door Karlosax »

Deze geintegreerde afzuigkap is inderdaad in een Systemat keuken gezien , en voor mij een betere oplossing als de inbouwunit van Wave die komt wat mij betreft niet ver genoeg over het werkblad van (70 cm diep).

Als er een ander merk te koop zou zijn hou ik me aanbevolen.
Over de capaciteit maak ik me geen zorgen vanaf 600m3/u is ruim voldoende.
De geluidsdruk die daarbij veroorzaakt wordt is veel belangrijker.

Dus als iemand de fabrikant weet

WARNING!
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mei 2007 17:15

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door WARNING! »

Een mooie oplossing is een afzuigunit van Atag namelijk de WU7011BM deze inbouw unit is zeer vlak en past in een bovenkast. Gewoon de bodem aanpassen. De afzuigcapaciteit is 650 M3 per uur. De unit stekt 1 mm onder de kast uit net zoveel als een spotje.

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door VvW »

@karlosax

Met elke inbouwunit zul je natuurlijk hetzelfde probleem hebben, wat betreft de plek boven het werkblad. Wave en ook Rex/electrolux heeft een oplossing waarbij een deel wordt uitgeklapt zonder de lijn van de bovenkasten te doorbreken.

Karlosax
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2007 01:05

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door Karlosax »

Volkomen mee eens ,
Een inbouwunit zal nooit vergenoeg over het (verdiepte) werkblad komen.
Daarom ook de zoektocht naar integreerbare afzuigkappen zoals het bovenvermeldde Systemat voorbeeld in 90 en 120 cm breedte.
Waarvan de vetfilters schuin in de kap gemonteerd zitten.
Alles wat ik tot nu toe gevonden heb gaat maar tot 60 cm breedte.
Bij Wave en Rex zit ook niet de goeie oplossing.

Misschien weet rayke een adres?

Karlosax
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 jun 2007 01:05

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door Karlosax »

Ik moet mijn mening over het program van Wave herzien.

Nadere bestudering van de site brengt mij bij de Pensile
van fabrikant MaxFire, deze is wel degelijk in een bovenkast van 90 en ook 120 cm in te bouwen...
Zodat als de afzuigunit niet in gebruik is het front van de keuken een egaal strak uiterlijk heeft.
Ik ga maar eens een afspraak in Oosterhout maken.

Mibas
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 jul 2007 14:00

Re: Kan afzuigkap mooi weggewerkt worden?

Ongelezen bericht door Mibas »

Een suggestie is wellicht een inbouwmodel met randafzuiging én afstandbediening onderin in je bovenkast te monteren zoals ik dat recent op een beurs heb gezien en toen daarvan het type heb genoteerd. Niets van te zien en toch wel makkelijk te bedienen.

Het model was meen ik de EXRA-MM, google daar maar eens op dan vind je vast wek foto's of een beschrijving. Door zijn grotere diepte vermoedelijk ook wel heel geschikt voor jullie extra diepe werkblad van 70cm.

Misschien een oplossing voor jullie probleem?

Gesloten