LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] keuken garantie

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
zanderij
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2005 12:37

keuken garantie

Ongelezen bericht door zanderij »

Wij hebben in 1999 een keuken gekocht waarvan nu de toplaag lost laat en door vocht de deurtjes dikker worden onder de gootsteenbakken, dit doordat er bij de fabricage fouten zijn gemaakt.
Nu hebben we bij de leverancier dit probleem aangekaart en is zijn reactie "ja, bij dat soort keukens laat die laag wel eens los". om de keuken weer in orde tekrijgen moeten er 3 deurtjes en 1 laklep vervangen worden waarvoor de leverancier een offerte geeft van € 287,00 wat naar mijn mening wel erg veel is en bepaald geen tegemoet koming. Zijn reactie: de fabrikant doet niets en dit is onze inkooop. Moet ik hierme accoord gaan of is er een wettelijke bepaling voor zoiets als aantoonbare fabricage fouten?

ReVolpe
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 okt 2005 08:53

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door ReVolpe »

Van horen zeggen:
De Rechtbank heeft bepaald dat een keuken minimaal 10 jaar mee moet gaan. Volgens de Nederlandse wet heb je dan nog garantie

Ik zou eens gaan praten met een Rechtshulp instantie om te kijken of je een zaak hebt. Tegenwoordig heben bepaalde merken een metalen bodem bij gootsteenkastjes/koelkasten. schijnbaar hadden ze meer klachten anders doen ze dat niet.

Scara

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door Scara »

Je hebt te maken met de zogenaamde confomiteitseis.
Is het bv een SieMatic dan mag je er van uitgaan dat de deuren ook na 6 jaar nog goed zijn, het verwachtingspatroon is hoog.
Is het bv een IKEA keuken, dan is die conformiteitseis een heel stuk lager.
Als ik de prijs zie welke aan jullie berekend wordt, dan ga ik van het ietwat lagere segment uit. Tevens is het zo dat de deuren al 6 jaar gebruikt zijn, dus als de leverancier een rekening stuurt is dit te billijken.

Even ter info Re Volpe
De metalen bodemplaten zijn bij elke goede keukenleverancier standaard opgenomen omdat het regelmatig gebeurde dat de bodem van de kast ging zwellen. Had niet zo zeer te maken met slecht materiaal, maar door slordige consumenten die er natte dweilen in legden of iets anders lekbaars in hadden staan.
Tevens is het ter bescherming voor bij kraan lekkage of een losgeraakte syphon
Daar waterschade niet onder de garantie valt van de keukenfabricant is dit een mooie goedkope oplossing

ReVolpe
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 okt 2005 08:53

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door ReVolpe »

6 jaar vind ik persoonlijk wel uitzonderlijk weinig.
Ik heb voor de kinderen een BeukenFineer kledingkast gekocht (IKEA) welke toch dagelijks gebruikt wordt en ook alweer bijna 12 jaar staat.
Die kast was toch goedkoper dan de gemiddelde keukenkast,
En kinderen zijn toch een goed testpanel.. Ze hangen aan de handvatten, enz..

Scara

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door Scara »

Of 6 jaar al dan niet lang is, is niet de issue.
Het mag niet gebeuren, in dit geval gebeurt het wel, maar de leverancier heeft in mijn ogen recht van handelen om hier een luttel
bedrag van nog geen 300 euro voor te vragen.
Volgens eigen zeggen zijn inkoopsprijs, lijkt mij een fair aanbod.
Hij had ook zijn brutoprijs kunnen gebruiken, dat delen door 10 en vermenigvuldigen met 6 , was ook optie geweest, maar denk dat je dan
nagenoeg op het zelfde prijsniveau uitkomt.

( En dat van die IKEA kast , heb er zelf ook 1, maar das geen succes,
lades die vanzelf half open gaan staan , maar dat kan ook aan het monteren van mij liggen :P

16again
Berichten: 16213
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door 16again »

Op zich is het aanbod van de winkel niet slecht:
Bij een levensduur van 10 jaar zou je na 6 jaar 60% van de kosten zelf moeten betalen, en de winkelier 40%.

Heb je geen garantie, dan moet je die deurtjes los bestellen. De winkelier berekent dan ook marge, transport kosten en eventueel plaatsing. Op deze prijs zou je wegens garantie 40% korting moeten krijgen, en dan kom je op een vergelijkbaar bedrag uit.

PS: Hoeveel kleurverschil ga je hebben, na 6 jaar?

zanderij
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2005 12:37

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door zanderij »

Hallo er wordt niet geplaatst we moeten het zelf ophalen aan de zaak en zelf plaatsen het gaat om een keuken in de middenklasse volgens hun zeggen en er worden geen natte dweilen in bewaard, maar als er een druppeltje water op de rand van een deurtje ligt wordt eht daar al dikker omdat de binnen en de buiten laag niet aansluit. Het lijkt mij inderdaad redelijk om te zeggen 60%-40% maar zelfs daar zijn ze niet voor thuis.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door loesjes »

een DRUPPELTJE water maakt je deur niet stuk hoor,
als het een fabricage fout was waarom komt het nu pas aan het licht dan
Ik vind dat je zeer netjes wordt behandeld door een gereduceerde prijs te krijgen.
je valt buiten de garantie. fabricage fouten zijn tot 5 jaar gegarandeert.
dit lijkt mij echter niet een fabricage fout maar gebruikers-schade.
en zoiets kan gebeuren, accepteer het.

Scara

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door Scara »

Het lijkt mij inderdaad redelijk om te zeggen 60%-40% maar zelfs daar zijn ze niet voor thuis
Dit gaat natuurlijk niet op, hij berekent je volgens eigen zeggen al de
inkoopsprijs. Dan moet hij je de brutoprijs berekenen en daar 40 % korting opgeven, zal zoals ik eerder aangaf ongeveer op het zelfde bedrag uitkomen ?

zanderij
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 nov 2005 12:37

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door zanderij »

oke, bedankt allemaal voor het meedenken. We weten nu wat we moeten doen.

Miriam71
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2007 13:29

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door Miriam71 »

ik ben wel benieuwd naar de uitspraak van de rechtbank over de garantie van 10 jaar. Wie weet hier meer van? of waar kan ik meer vinden?
Onze keuken laat na iets meer dan 5 jaar los en valt dus ook buiten de garantie van 5 jaar

puttputt
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 aug 2006 17:15

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door puttputt »

Tja ik ben het wel met Loesjes eens.
Na 6 jaar kun je niet echt meer spreken van fabricage fouten, die ontdek je meteen of enekele weken/maanden daarna maar 6 jaar??

Mischien lekt het ergens, wat je niet direct ziet?? als de deurtjes uitzetten door vocht moet dat toch egrens vanaf komen..

fj
Berichten: 74
Lid geworden op: 19 mar 2006 13:39

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door fj »

He Mirjam

dat iets 10 jaar mee moet kunnen gaan wil niet zeggen dat je dan ook
10 jaar garantie hebt.

Miriam71
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jan 2007 13:29

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door Miriam71 »

ik hoef ook geen 100% garantie. Onze keukenleverancier deed zich alleen heel gemakkelijk van het geheel af: deed geen zaken meer met die leverancier en Klaar!
volgens mij kan dat ook anders.
ze kunnen mij na 5 jaar ook nog een x% vergoeden van de te maken kosten, daarom wil ik graag weten wat de rechtbank gezegd heeft

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: keuken garantie

Ongelezen bericht door Anastasia »

De keuken uit 1993 is nog perfect, dus al 14 jaar!

maar een gelijkwaardig produkt, de laminaatvloeren, bij kwantum 3x gekocht, in vorige huis met 5 jr en 10 jaar garantie, en nu 15 jaar!

Maar je moet dan wel de kassabon en papier op pakket bewaren, want na enkele jaren weten zij ook niets meer, en omdat de kassa bon thermisch geprint worden, zijn ze binnen 3 jaar onleesbaar, dus wel even scannen en printen op PC, zodat ze 25 jaar bewaard kunnen worden!

Ook Keukens hebben vaak een folder waar het instaat, die bewaren met aankoopbon, dus bon alleen is niet genoeg, vaak verkopen ze meerdere, en ze kunnen nog van merk wisselen.

Bewaar altijd dit, voor sommige produkten zelfs de doos, bij Action, erg goedkoop, en met kassa bon en doos waarom 5 jr garantie stond, want anders had ik maar 6 maanden gehad!
Dus zelfs deze goedkope discount winkel heeft de garantie goed opgelost, dankzij de bewaarde doos, want iets wat niet meer leverbaar is, weten ze ook niet meer!

Dus nu bewijzen goed bewaren, en niet achteraf klagen.

Gesloten