LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klepkast 170 cm breed handmatig te openen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Bries72

Klepkast 170 cm breed handmatig te openen?

Ongelezen bericht door Bries72 »

Beste forummers,

Ik ben bezig met het op een rijtje zetten van mijn wensen voor een nieuwe keuken. Ik heb niet zo'n zin om zomaar een keukenzaak binnen te stappen, zonde van ieders tijd. NU wil ik graag een klepkast van 170 cm breed boven mijn aanrecht. Ik heb echter twee punten:

1. ik begrijp dat de afstand tussen aanrechtblad en klepkast(met ingebouwde afzuiger) circa 70 cm moet zijn. Klopt dit?

2. de klepkast komt dan op iets van 160/165 cm hoogte te hangen(onderzijde kast en ik ga dan uit van hoogte aanrecht 90-95cm en 70cm tot afzuiger). kan ik die kast dan nog wel met de hand openen en sluiten?

Ik wil graag een kast van 170 cm omdat ik er dan twee naast elkaar kan plaatsen, lijkt mij mooi staan.

Alvast bedankt voor de reacties/tips/etc..

legoleek

Re: Klepkast 170 cm breed handmatig te openen?

Ongelezen bericht door legoleek »

ja, om en nabij, bij inductie mag het wat lager, bij een hoge staande sterke brander is 70, tis ook een beetje een combi van dingen. niet te lang bij stilstaan over die centimeters. is probleem van keukenbedrijf. (dat zeg ik ook tegen mijn klanten, houd je bezig met grote dingen als kleur en model, wij zorgen wel dat het technisch klopt)

afhankelijk hoe ik je vraag lees:

Als je een klepkast (of zwenk) kast neemt van 170 breed moet je er wel rekening mee houden dat je deze enigzins in het midden moet beetpakken, zo'n grote plank kan uiteindelijk gaan wrikken of torderen.

of ..niemand kan daar antwoord op geven want we weten niet hoe groot je bent (test dit gewoon bij keukenwinkel uit of je er bij kunt)

Bries72

Ongelezen bericht door Bries72 »

Hahaha, Legoleek je hebt helemaal gelijk. Als ik 1.50m zou zijn zou ik niet bij de kast kunnen maar gelukkig ben ik wel een stukje langer. Ik kan het in de winkel niet echt goed proberen omdat de daar hangende kast slechts een meter breed is en ik denk dat ik meer kracht moet zetten op een bredere deur. Gezien de rest van je antwoord over wrikken en torderen denk ik dat een servo-drive de beste oplossing is. Of is er nog een andere oplossing?

Weet iemand misschien of een servo-drive er voor bovenkasten alleen met afstandsbediening is of kan het ook zonder zodat de servo-drive(of iets anders) ondersteunend is bij openen en sluiten?

Ruimte tussen kookplaat en kast moet dus 70cm zijn want we gaan wel inductie koken maar hebben ook voor een wokbrander gekozen.

legoleek

Ongelezen bericht door legoleek »

servodrive zou een oplossing zijn, alleen blind uit m'n hoofd is servo drive tot 120 cm gegarandeerd, dus zou je er twee moeten nemen. Nu maakt dat natuurlijk niet echt wat uit, je betaald natuurlijk alleen een drive extra.

er is geen andere openingsoplossing buiten het servo drive. Als je dit niet wilt, zul je je zelf moeten aanleren om het midden te pakken. Het hefsysteem is niet zo heel zwaar hoor, ook als je een front van 170 hebt. Het systeem tilt/heft eigenlijk het front, jij bent er meer om het te sturen

Gesloten