LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kookeiland/spoeleiland

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
brigitte

kookeiland/spoeleiland

Ongelezen bericht door brigitte »

Wat zijn de manieren om een afzuigkap aan te sluiten, wanneer het om een kookeiland gaat. Een koof die over het plafond naar de buitenmuur gaat of een gat in de 1e verdiepingsvloer met daar de afvoer door (komt net verkeerd uit in slaapkamer), ik roep nu zomaar iets.
Ik heb nl geen idee.

Cern

Re: kookeiland/spoeleiland

Ongelezen bericht door Cern »

Wat denk je van een verlaagd plafond met daarin de afvoer buis en eventuele aanvoer van elektra voor de afzuiger ?

brigitte

Ongelezen bericht door brigitte »

een verlaagd plafond is geen optie voor ons. Er komt nl betonnen plafond is ons nieuwe huis, waar ik geen verlagingen in wil aanbrengen.

Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Wij verzorgen regelmatig plafondverlagingen tbv eilandschouwen. Wij maken dan de verlaging even groot als het onderliggende eiland. Zo'n verlaging kan op veel manieren worden afgewerkt. Meestal kiezen de klanten voor struktuurverf of meespuiten met plafond. Hierdoor valt de constructie niet op!

Door gebruik van platte buizen (7cm hoog) wordt de nodige afzuigcapaciteit behaald en heeft de "koof" zelf maar circa 10cm. Hierin kan dan ook nog extra velichting in worden weggewerkt. In de gevel komt een "plat rooster" van 8cm bij 27cm. Ziet er strak uit.

Bij betonplafonds heb je weinig keuze: of een koof onder het plafond of een verhoging van de verdiepingsvloer daarboven. Recirculatie is een optie die geen optie is. Niets is beter dan een uitgang naar buiten.

Als je behoefte hebt aan een foto, kan ik misschien wel even graven in het archief.

mvg

Blauw Dopje

Ongelezen bericht door Blauw Dopje »

Al eens aan recicrulatie gedacht?

sjaakie

Ongelezen bericht door sjaakie »

Een "platte" afvoer geeft veel tegendruk, dus geluid. En minder goede afzuiging.

Recirculatie: alleen als het echt niet anders kan. En dan nog niet te veel van verwachten.

Neem altijd een ronde afvoer, liefst met een diameter van 150mm. En daar dus een creatieve behuizing voor bedenken. Koof met spotjes?

Succes!

S.

maxx

Beste Sjakie,

Sorry maar jouw visie over platte buizen is ronduit onzin.

Mooi voorbeeld: alle hoofdkanalen van centrale afzuigsystemen en klimaatsystemen zijn rechthoekig.

Een platte buis van 7cm bij 26cm heeft dezelfde capaciteit als een ronde buis 125 diameter. Bijkomend voordeel is de gladde binnenkant van de buizen waardoor werveling van de lucht tot een minimum wordt beperkt. Dus ook het geluid.

Check www.doeco.nl voor de mogelijkheden.

Je geeft trouwens aan dat een vierkante buis meer geluid zou veroorzaken. Een recirculatieset laat een afzuigkap meer herrie maken dan wat ook.

mvg

sjaakie

He Maxx,

Gelukkig nieuwjaar!

Maarre, je hebt geen gelijk.

De crux zit in de manier waarop lucht getransporteerd wordt. Lucht in beweging maakt nl geen gebruik van hoeken. Dus alle 4 de hoeken van die platte buis blijven (bijna) onbenut.
Om niet te spreken van wat er in bochten gebeurt.....

Reken dan de overgebleven bruikbare diameter nog eens uit.

Bovenstaande geldt overigens alleen bij de luchtdruk die ontstaat door gebruik van een afzuigkap. Bij een hogere luchtdruk wordt het verhaal anders.
Maar daar heb ik dan weer geen verstand van.........

Je hebt overigens wel gelijk dat een recirculatiekap nog meer geluid maakt.

gr
S.

maxx

Jij ook een gezond en voorspoedig 2006 Sjaakie!!

Bij 95% van de keukeninstallaties wordt gebruik gemaakt van alu flex buis. Hiervan is de binnenkant net zo gevormd als de buitenzijde nl als een harmonica. Dit versterkt de werveling van de lucht waardoor meer geluidsproductie het gevolg is.

Om te voorkomen dat een Koof of verlaagd plafond te grote vormen gaat aannemen is de platte buis het beste alternatief.

Het aan te raden om zo min mogelijk hoeken en bochten te gebruiken. Een haakse bocht in een luchtkanaal staat gelijk aan een meter pijp.

mvg

sjaakie

Hoi Maxx,

Je hebt gelijk; die aluminium buis geeft meer wervelingen en dus meer geluid en minder afzuigresultaat. Maar ja, het installeert zo makkelijk......

Beste afvoer mak je met een kunststof buis. Dus rond van vorm. Liefst met dikke wand en grote diameter (150 mm).
Gewoon een rioleringspijp nemen. Mag wel niet, maar ach..........

Naar mijn mening is de platte leiding een laatste redmiddel. Nog net voordat je naar recirculatie grijpt.

S.

keukenvakman

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Ik ben het volkomen met je eens Sjaakie!

pelpinda

Ongelezen bericht door pelpinda »

In een ander onderdeel van recirculatie kappen heb ik gelezen dat de zuigkracht zou afnemen? Vandaag is ons door een keukenverkoper vertelt dat deze juist beter is dan een mechanische installatie bij een appartement.
Nadeel blijft wel dat je de mechanische installatie ook moet blijven gebruik voor de afvoer van vocht!
De verkoper zij ons ook dat het filter ca. 1x per jaar vervangen dient te worden (ik lees in een forum 2x?).
Tja... voor ons is het helaas geen optie een verlaagd plafond (dan moet je hele kamer doen of heeft sjaakie nog een goede foto?) of een afvoer naar buiten!

Zijn er nog wel mensen die zo'n afzuigkap hebben of kunnen aanraden?

sjaakie

De zuigkracht neemt bij recirculatie idd af. Maar da's niet het ergste; de zuigkarcht neemt af doordat de tegendruk toeneemt. En dat zorgt ook nog eens voor extra lawaai.

In een huis met mechanische afzuiging is het mi het beste om daar gebruik van te maken. Zelfs een "normale" afzuigkap met afvoer naar buiten verstoord dan de luchtcirculatie in het huis.

Lastig!

gr
S.

lial

Ongelezen bericht door lial »

Bij nieuwbouw zou je met de aannemer kunnen overleggen of deze de mogelijkheid heeft om in de vloer cq plafondplaten een afvoer kanaal aan te leggen.
dit kan met rechthoekige buis van 9 x 22 cm wat eenzelfde afvoer capaciteit heeft van een buis met doorsnede van 15 cm.

kzin

Ongelezen bericht door kzin »

Ik heb zelf op dit moment (gedwongen) nog recirculatie. Het grooste probleem is naast de verminderde volumes, het feit dat rook en vocht niet weggewerkt worden. Als het niet anders kan Ok maar het is idd niet ideaal.

Gesloten