LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kookleiding nodig?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Kawa29

Kookleiding nodig?

Ongelezen bericht door Kawa29 »

Dag,

Ik heb een nieuwbouwwoning gekocht, en ben druk bezig met alles uitkiezen. Zo ook het meer/minderwerk.
Ik ga koken op een gasfornuis, met een elektrische oven.
In de technische tekening staat de wcd voor de oven en de gasaansluiting vermeld.
De pitten zullen door een vonkontsteking geintergreerd in de knoppen ontstoken worden..

Heb ik voor dit alles dan ook nog een kookleiding (7KW) nodig? Of is de WCD voor de oven voldoende?

Alvast dank, Kawa29

Fiesiekus

Re: Kookleiding nodig?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Ik weet niet wat je bedoelt met "kookleiding" (heeft iets met leiding geven in de kookkunst?) , maar bij nieuwbouw is een loze 3/4" pvc buis vanaf de meterkast naar de keuken (opstelplaats kookpunt) verplicht. Die kan bedraad worden om een electrisch kooktoestel te voeden d.m.v. een krachtstroomgroep of een kookgroep bestaande uit 2 gekoppelde 16A groepen. Er komt dan een Perilex WCD aan gemonteerd voor de idem stekker aan je kooktoestel

Dat heeft dus niets te maken met je electrische oven, die kan op een enkelfasige wandcontactdoos; mits geaard en achter een 30 mA aardlekschakelaar.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Hangt ook af van welke oven je uitkiest. Veel ovens kunnen op een gewone (16A) aansluiting worden aangesloten, maar sommige ovens, met name de luxere en grotere, hebben een sterkere aansluiting nodig.

Kawa29

Dank voor de antwoorden.

kookleiding: zo wordt t benoemd in de meer/minder werklijst.
Het gaat erom of dat aangesloten moet worden in de meterkast. Ik ga ervan uit dat de loze leiding dus wel aangelegd wordt (ga t wel even navragen aan de aannemer).

Zal dus bij de specificaties van het gasfornuis kijken wat er nodig is aan aansluiting..

Fiesiekus

Niet de spec's van het gasformuis, maar van de oven, zie Kweenie's opmerking. Tot 16 x 230 = 3680 Watt kan je met één groep (alleen voor de oven!!), daarboven met een kookgroep.

Die "kookleiding" moet er wel liggen maar hoeft niet bedraad en aangesloten te worden (mag wel, maar daar zullen ze wel idioot veel extra voor rekenen).

kweenie

Voor de oven zal trouwens waarschijnlijk sowieso wel een extra groep nodig zijn, omdat er naast de oven weinig capaciteit over is. De aansluitwaarde is regelmatig 3650 watt... Dat hoeft dan natuurlijk niet meteen een 'echte' kookgroep te zijn, maar een aparte leiding vanaf de meterkast is niet raar.

Fiesiekus

Een aparte groep, als het vermogen > 2000 Watt is.

Kawa29

Aparte groep, dus uitbreiding meterkast, is meegenomen in t meer/minder werk.
Heb natuurlijk naast de oven nog meer apparatuur (koel/vriescombi, magnetron, vaatwasser).
Ben idd aan t kijken naar de specificaties van de oven.

Kawa29

Oja en t aansluiten van de kookleiding is 430 euro als meerpost.

Fiesiekus

Als je op gas gaat koken: niet nodig.

kweenie

Het is wat voorbarig om bij voorbaat te zeggen dat het bij op gas koken niet nodig is. Zo zijn er bv. extra brede (90 cm) Miele ovens die een aansluitwaarde van 6500 watt hebben. Daar zul je toch echt bij het installatiewerk rekening mee moeten houden.

Fiesiekus

Dan moet de PVC buis bij de oven uitkomen en met een kookgroep/perilex uitgevoerd worden. En dan moet er toch nóg een PVC buis bij het kooktoestel uitkomen t.b.v. eventueel elektrich koken.

Kawa29

Dank voor alle antwoorden, het is me iig duidelijk dat ik de kookleiding niet aangesloten hoef te hebben.
Het gasfornuis met elektrische oven zal een aansluitwaarde hebben onder de 3680 watt liggen.
De extra groep wordt sowieso al in de meterkast aangelegd, dus dat probleem is al ondervangen.

Gesloten