LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteitsverschil tussen fornuizen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
lampie69

Kwaliteitsverschil tussen fornuizen

Ongelezen bericht door lampie69 »

Wij gaan een nieuwe en natuurlijk mooie keuken kopen.
Nu heb ik al een paar jaar een vrijstaand 90cm fornuis van Siemens.
Bevalt goed, maar ik zoek een 5 pitter en Siemens heeft alleen 6 pitten.
De keuze is enorm, maar wat is er nou voor kwaliteitsverschil tussen die dingen.
Je zou zeggen (ik wel in ieder geval :lol:), gas is gas, geen beweegbare delen, dus als ik bijv. 3 kW brander heb van het ene of het andere merk = zelfde kwaliteit.

Voor de oven snap ik dat een kwaliteitsverschil tussen de motoren kan zitten, maar hoeveel merk ik daarvan.

Dus waar moet ik op letten en wat zijn goede fornuizen (prijs/kwaliteit bekeken).
Om wel een richting aan te geven zo'n € 2.000,=.

Janny

Re: Kwaliteitsverschil tussen fornuizen

Ongelezen bericht door Janny »

Om maar een voorzet te geven door een vrouw,
1)zorg dat de branders goed schoon te houden zijn.Ook de rest naturrlijk. Dit omdat er fornuizen zijn die van ruw materiaal hun pannendrager hebben.
2) een gasoven geeft meer vocht en daardoor beter gebak.
3) eventueel een wokbrander met voldoende vermogen. bv 4500 watt
anders wok je niet maar ga je de boel koken in de wokpan.
(ik ben nl zelf ook zoekende)
groet janny

lampie69

Janny,

Dat zijn bruikbare tips bedankt.
Ik wil er ook een combi stoomoven bijkopen dus het vocht krijg ik er wel in :wink:

legoleek

Ongelezen bericht door legoleek »

mijn vraag altijd aan klanten is Waarom wil je een fornuis:
1. je vind het gewoon mooi of
2. je denkt een goed apparaat te kopen voor geweldige resultaten.

mijn antwoord:
1. Smaak verschilt, kan ik niet tegenspreken
2. Een fornuis heeft vaak, zeker in deze prijsklasse, eenvoudige verwarmingstechnieken en electronica. veel randjes, ribbeltjes om schoon te maken. En wat ga je er in klaar maken, 4 ontbijtkrwasantjes in het weekend afbakken in een 90 cm brede oven?, tegen de tijd dat ze klaar zijn is het lunch.

Janny

Legoleek,

Waarom zou een thuiskok, niet verder komen dan de door aangehaalde feiten?
niet iedereen heeft een fornuis voor sier.!!
Omdat ik vermoed ddat u ergens in een keukenzaak rondloopt, nog het volgende.
Als u mij op deze wijze naar mijn bevindingen zou vragen zou ik gillend de zaak uitlopen. Op zulk neerbuigende verkooptaal, reageer ik dus absoluut niet.Sorry.
Evenals de vraag: wat is uw budget?
Nou dat gaat u ten ene-male niets aan. Ik vraag wat iets kost, en het gaat de verkoper niets aan wat ik te besteden heb, Ik bepaal of me iets te duur is of , dat ik de prijs goed vind. sorry!
groet janny

zegjijhetmaar-

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Beste Janny is het een onbescheiden vraag om te vragen hoeveel geld je wilt betalen voor een nieuw fornuis ?

Janny

Oké ik ben wat afgekoeld,
Ja, dat mag je vragen, maar niet wat mijn budget is,
De reden van mijn felle reactie was:
dat veel verkopers, een aanbieding presenteren gebaseerd op het budget wat ik wil besteden.
Mijn uitgangspunt is:
voor dit misschien iets minder, voor dat ietsie meer.
Verder, ik zoek een keuken uit met alles wat ik nodig heb. en de uitvoering zo als ik me die wens. en vraag vervolgens wat kost dit.
En dan is er vaak de reactie, wat is uw budget, en dat is op dat moment totaal niet aan de orde. dat is mijn weten/geheim.
en over dat fornuis? ik betaal geen cent teveel.voor de kwaliteit die voor dat bedrag redelijk is.plm 1700€ excl. achterwand en afzuigkap
groet janny

legoleek

Ongelezen bericht door legoleek »

HEY JANNY: :twisted:

ff goed lezen: ik heb niet naar het budget gevraagd, dat werd gegeven:
Dus waar moet ik op letten en wat zijn goede fornuizen (prijs/kwaliteit bekeken).
Om wel een richting aan te geven zo'n € 2.000,=.
verder:
Ja, ik loop in een winkel rond.
Nee, ik wil ook niet weten wat je te besteden hebt.
Wat ik wil is tevreden klanten, die NADENKEN over de uitgave (ongeacht bedrag) die ze gaan doen. Voor de een is 2000 klein geld en de ander moet er hard en lang voor werken. Daarom is is het ohzo belangrijk om te vragen wat men van een fornuis verlangt. Je kunt het geld maar 1x uitgeven en moet je je niet laten leiden door een verkoper die je naar de mond praat bij een fornuis. Waarschijnlijk ben je nog nooit in een echte speciaal zaak geweest, waar men tijd en aandacht heeft voor de klant.

zegjijhetmaar-

Ongelezen bericht door zegjijhetmaar- »

Het is lampie69 die een richtprijs gaf en Janny is een zeer pientere dame, dat heeft ze wel bewezen in haar strijd tegen Dexia . Ik hoop dat je een heel mooi fornuis koopt Janny en lekker gaat wokken :lol:

lampie69

Het is een beetje off-topic, maar ik was vorige week bij een keukenboer die het budget vroeg om daar zo dicht mogelijk bij te komen :cry: Ik haak dan gauw af hoor.
Ik weet wat ik in ieder geval wil in een keuken en ik weet waar ik graag een goede prijs/kwaliteit verhouding van wil hebben. Dat hoeft dan niet precies zo uitgerekend te worden dat het net in mijn budget past.
Ik wil graag onafhankelijk advies van een verkoper die me aangeeft dat bijv de keuze voor glazen randjes in de keukenlade of metalen een verschil van X voor mijn keuken is. Dan kan ik prima kiezen of ik dat het waard vindt.
Vandaar ook mijn vraag over het fornuis.

lampie69

Nog even terug naar de fornuizen.
Ik heb 3 opties:
1) Boretti VT 96 IX
2) Siemens HQ745506N
3) M-systems MFG95IX

Welke kan ik het beste nemen. Ik koop er ook een combi-stoom oven bij en gebruik dit fornuis om op te koken (hahaha) De brede oven gooi ik vol als er eters komen, een paar keer per maand.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Van deze drie .....de Boretti. (degelijk en energieklasse A) en ook de enige Boretti met vangschaal uit 1 deel !

M system energie klasse C of D geloof ik
Siemens klasse mij onbekend, kunststof knoppen,

Ik zou nog de Fratelli YP19060 er bij zetten, mooi strak en voordelig fornuis.

Janny

Waarschijnlijk ben je nog nooit in een echte speciaal zaak geweest, waar men tijd en aandacht heeft voor de klant.
Legoleek,
Ik hoop niet dat je verkoper bent in legoland, want nu gedraag je, je als een leek
Je uit gedachten, die je beter voor je kunt houden. De verhouding klant/verkoper maak je met dit soort opmerkingen alleen maar beroerder.
Bovendien wie is er tegenwoordig een speciaal zaak?
Zij die het op de deur zetten? SPECIAAL ZAAK.
Of die mensen die je helpen met gedegen kennis van zaken?
U mag het zeggen.
Mijn kennis heb ik vervorven door: a veel te lezen. B, veel en goed te kijken,C, goed te luisteren :oops: en dit tegen elkaar af te zetten.
Kost enige tijd en inspanning, maar is wel functioneel.
O, ja ik ben in het ver verleden ook nog adviseur in keukens geweest. :?
Groet, janny

lampie69
de 1) Boretti VT 96 IX is voor € 1450,00 te koop
Ik heb geen zaak dus verkopen doe ik ze niet.

Zeg jij het maar,
wat ben ik blij dat die tijd achter me ligt.

Rema

Ongelezen bericht door Rema »

Wij hebben een Falcon fornuis met 5 pitten, twee ovens en een grill, was iets over de 2000 euro, en bevalt prima.

lampie69

De falcon fornuizen zijn ook mooi, maar ik ga toch voor een brede oven ipv een 60 en 30 cm. Die borreti ziet er wel mooi uit. Eens in het echt kijken hoe de pannendragers eruit zien het moet toch ook weer schoon kunnen worden.
Ik zit trouwens ook te dubben(niets menselijks is mij vreemd) tussen een vrijstaand fornuis en een inbouwoven met losse inductieplaat. Er is mij verteld dat inductiekoken sneller gaat dan met gas.

sighthound

Ongelezen bericht door sighthound »

De falcons zijn ook mooi, maar je wordt helemaal gallisch van die branders. Je moet wel heel veel geduld hebben, want voordat een pit ook daadwerkelijk brandt :x Is ie zeker al honderd keer uitgegaan.

Makkelijk schoon te maken, een plaatje in de keuken :lol: , had ik m maar nooit gezien :twisted:

WandaKuin

Ongelezen bericht door WandaKuin »

Rema schreef:Wij hebben een Falcon fornuis met 5 pitten, twee ovens en een grill, was iets over de 2000 euro, en bevalt prima.
en
Rema schreef:Wij hebben sinds een paar jaar de Falcon Classic met kijkglas in de oven.
De ovens doen het geweldig, en we zijn er erg blij mee.
en
Rema schreef:We hebben alleen in het begin wat last met de gasbranders gehad, die gingen tijdens het koken nog weleens uit, maar dat probleem is opgelost.
Hallo Rema;

Ik ben een beetje nieuw hier, las jouw reacties en wilde weten hoe het fornuis nu bevalt na ±3 (?) jaar? Verder las ik een andere reactie van jouw dat er 't een-en-ander moest gebeuren aan de gaspitten, waar precies lag dat aan, waren de gasbranders niet goed?

Nog een vraagje over de wokbrander, voldoet die aan je verwachtingen? Ik ben erg benieuwd of die 3,5 kW volstaat om een lekkere maaltijd in elkaar te "wokken"...
;-)

Alvast bedankt voor je antwoorden!

Groet, Wanda.

Rema

Ongelezen bericht door Rema »

Het probleem met de gaspitten is nog steeds niet echt over.
Net als hierboven al vermeld, als ze eenmaal branden is het goed, maar voordat ze branden....
Met twee van de vier gaspitten en de wokbrander geen probleem, maar de andere twee zijn toch wat moeilijker aan te krijgen, en ik moet ze echt even hoog zetten willen ze aanblijven.
Ik haal er maar geen monteur meer bij, die is hier tig keer geweest, en het werd er niet echt beter op.
De laatste keer beweerde hij zelfs dat ik voor het koken de beschermrandjes die langs de gaspitten zitten er steeds af moest halen en na het koken weer opzetten, complete onzin, en het feit dat de twee andere pitten het wel perfect doen bewijzen ook al dat hij geen gelijk heeft.
De wokpit of brander is prima, en wordt goed heet, de ovens zijn ook geweldig.
En het fornuis is een sieraad in je keuken en een crime om schoon te maken. Maar goed, ik ben nog steeds verliefd op het uiterlijk.

Gesloten