LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lade onder inductieplaat?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
AbeltjeA
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2006 12:31

lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door AbeltjeA »

ls,

in het ontwerp van onze keuken staan lades gepland boven de vaatwasser en tussen de oven en de inductieplaat in.
We hebben een Atag 80 cm solo inductieplaat en daaronder een dubbele Boretti inbouwoven van 90 cm.
Nu heb ik al van 2 mensen gehoord met eenzelfde kookplaat dat de ruimte eronder vrij moet blijven voor ventilatie.
De keukenverkoper zei ons dat onze plaat zijn warmte aan de achterkant kwijtkan omdat het blad 90 cm diep wordt (schiereiland).

is dat zo, of is het toch niet zo slim om daar een lade te plannen?

groetjes AbeltjeA

rogier wateren van
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2006 20:45

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door rogier wateren van »

Of dit problemen oplevert is wel afhankelijk van een aantal factoren.

De belangrijkste reden dat een lade onder een kookplaat liever niet verkocht wordt is bij een gaskookplaat. Het probleem hierbij is dat de gasslang dan dus niet afgeschermd wordt. Wanneer er dan bijvoorbeld een scherp mes of en vleesvork oid in deze lade gelegd wordt en deze door de gasslang heen prikt :D is er niemand die hier de verantwoordelijkheid voor durft te nemen.

ook kan een lade onder de kookplaat een probleem geven puur door de hoogte van de kookplaat en de dikte van het blad. Dit simpelweg dat wanneer de kookplaat hoger is dan het blad, de lade niet open kan. Hierdoor heb je dus nog niets aan je lade.

Het verhaal over warmte is wel te verwaarlozen aangezien de meeste kookplaten praktisch alle warmte aan de bovenkant verliezen en niet meer aan de onderzijde. Dit gaat gepaard met het verhaal van vroger uit dat bij het te hard dichtgooien van lade onder de kookplaat dat de gasvlam dan uitwaait. (Dit gebeurde vroeger echt).

Al met al zal deze situatie waarschijnlijk geen problemen met zich meebrengen wanneer er een loze ruimte achter de kasten zit. Hier kan dan het aansluitmateriaal en alle "hitte" makkelijk weg.


so. don't worry :?


be happy :lol:

slik
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 nov 2005 23:39

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door slik »

Onder een inductie kookplaat mag/kan je beter geen lade plannen omdat een dergelijke kookplaat aan de onderkant een soort ventilatoren heeft die goed moeten kunnen uitblaasen zodat het apparaat kan ventileren. Dit staat ook vaak in de folder. Lees dit na in de atag folder. De leveranciers ontraden het vaak........dus?

AbeltjeA
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2006 12:31

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door AbeltjeA »

Bedankt voor jullie reacties, allebei. Op zich een logisch verhaal van Rogier over de problemen met een gasplaat. Ik heb nav de reactie van Slik nog even het Atag boekje erbij gepakt en daar kan ik niets terugvinden over ventilatoren aan de onderkant. Wel een soort inbouwtekening waar specifiek iets over ruimtes voor, achter en onder de plaat wordt gerept in het geval van plaatsing boven een lade. Er wordt ook iets gezegd over de dikte van het blad en de hoogte van de achterkant van de lade, en hoeveel ruimte daartussen moet zitten.

Onze plaat komt op een schiereiland met aan de andere kant ondiepe kastjes. De ruimte is dus niet geheel loos, want de kastjes hebben een achterwandje natuurlijk. Warmte kan ook via de plint (staat ook in de tekening van Atag) die vrij hoog is want het is een maxi-line keuken.

Zou het dan misschien het mogelijk beschadigen van de onderkant van de plaat zijn, waarom deze beter niet boven een lade geplaatst kan worden? Ik ga nog wel even op zoek naar de ventilatoren, ik heb me ook laten vertellen dat die aan de achterkant kunnen zitten (maar ja, de plaat is maar 48mm dik dus dat lijkt me dan weer stug).

bedankt voor het meedenken,
AbeltjeA

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door loesjes »

Ik heb het even nagekeken in de atag folder, maar er zijn verschillende soorten inductiekookplaten van atag en bij elke kookplaat staat duidelijk vermeld of er wel of niet een lade onder mag
dus ik denk dat je vraag vrij simpel is te beantwoorden.
kijk je type kookplaat even na met het boekje en je weet het of het mag of niet mag.

AbeltjeA
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2006 12:31

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door AbeltjeA »

beste loesjes,

ik heb de brochure van Atag over inbouwapparatuur 2006 thuis en heb voor de zekerheid ook nog de folder van de Atag-site over inbouw inductiekookplaten gedownload, maar nergens kan ik iets lezen over of er wel of geen lade onder mag.

Kijk ik nou echt niet goed?? :?

het gaat om een HI8071M of HI9071M. Kun jij dan voor mij in jouw (andere?) folfer nalezen of het voor deze types mag?

alvast hartelijk dank, AbeltjeA

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door loesjes »

ja hoor doe ik even voor je..... morgen. want ik heb vandaag een vrije dag en ben niet in het bedrijf waar de boekjes liggen

to be continued...

AbeltjeA
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 mar 2006 12:31

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door AbeltjeA »

dank je Loesjes, ik ben erg benieuwd...

AbeltjeA

slik
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 nov 2005 23:39

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door slik »

Loesjes, kan het wat sneller of ben je nog steeds vrij vandaag!!

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door loesjes »

Je hebt gelijk slik, het was me even ontschoten dat ik nog antwoord verschuldigt was, fijn dat je me even herinnert, alhoewel ik denk dat jij net zo goed even had kunnen helpen ,maar klaar jij hebt het natuurlijk al druk met al je andere adviseringen.


maar er mag dus een la onder deze kookplaat worden gepland, alleen moet het een ondiepe lade zijn.

Ik moet toegeven, ik heb deze wijsheis ook niet vanuit de folder kunnen vinden. Ik heb daarom maar even gebeld met atag.
Je kan atag zelf ook bellen hoor als je nog meer vragen hebt.
0900-5550001

succes

Vermetten
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2005 19:06

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door Vermetten »

Loesjes,
Zal je werkgever blij mee zijn dat jij onder werktijd voor mensen, die NIET bij hem overwegen te kopen, aan het werk bent!!
Je kunt je beter bezig houden met je werk dan tijdens je betaalde werktijden adviezen geven aan mensen die dit in een winkel moeten doen!!!

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door loesjes »

tjonge jonge vermetten, waar jij je al niet druk om maakt
wat ik doe onder werktijd maak ik zelf uit, ik ben namelijk eigen baas, en daarnaast als je kon lezen dan zag je dat het om 12.44 uur geschreven, lunchpauze bij ons hiero.

ooooo jij weet niet wat pauze is??? pauze is tijd dat je even dingen voor jezelf mag doen

daarnaast waar in hemelsnaam bemoei jij je mee, als je geen zinnige reacties kunt geven doe het dan gewoon niet, er zijn al genoeg forumvervuilers hiero.

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door Kulta »

Ik vindt het juist lovenswaardig dat Loesjes dit (al dan niet in wiens tijds dan ook) doet.

A ik ga ervan uit dat Loesjes een dusdaning leeftijd heeft bereikt om in te schatten of dit wel/ niet kan op het tijdstip van uitzoeken en antwoorden.

B Loesjes heeft door het antwoord op de vraag te geven zelf ook weer iets bij geleerd.

C Consumenten die ATAG willen benaderen het telefoonnummer gegeven.

D Aangetoond dat keukenboeren niet alles weten en ook durven toe te geven dat bepaalde informatie moet worden opgezocht.

Ongetwijfeld is dergelijke informatie bij velen reeds bekend en kunnen ze die direct geven indien hier om gevraagd wordt.
Je kunt dus ook een positieve bijdrage leveren inplaats van alles negatief benaderen.

Jammer dat het initiatief van Loesjes zo negatief wordt beoordeeld.

eagle
Berichten: 48
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:51

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door eagle »

is het ook niet zo dat het voor metalen bestek, wat je in de lade onder de kookplaat legt, de magneetspoelen kan ontregelen? of wordt dit bestek niet gewoon te warm om beet te pakken?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door maxx »

Kijk, Eagle weet het antwoord!

Een lade onder een inductieplaat is mogelijk mits de nodige ventilatie-openingen in de plint (200 cm2)en achterwand van de kast (aantal gaten 70mm) worden aangebracht.

Sowieso moet altijd een ondiepe lade (5cm korter) onder een kookplaat geleverd worden. IK heb de keukenmerken die dit niet aanbieden nooit begrepen, vanwege het onnodig bemoeilijken van de montage.

Het is niet aan te raden om metalen bestek onder een inductieplaat op te bergen. Dit wordt HEET!! Ook de mooie RVS bestekindelingen nemen de warmte lekker op. Puntje om over na te denken.

MVG

Beste Vermetten, ik weet niet wat de mensheid u heeft aangedaan, maar u vervalt wederom in herhaling door mensen te wijzen op hun verplichtingen jegens hun werkgever. Wellicht dat u zichzelf oneerlijk bejegend voelt door eenzelfde situatie binnen uw eigen bedrijf.

Nogmaals MVG

Vermetten
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2005 19:06

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door Vermetten »

Beste mensen,
Ik val NIET in herhaling maar een ding is zeker: al die "zogenaamde" eigen bazen zijn mensen in loondienst die op kosten van hun werkgever en tijdens de uren van hun werkgever op dit forum mensen advies geven terwijl ze in dezelfde tijd bezig moeten zijn voor degene die hun betaald!!!
Mensen die vragen hebben over een keuken (of ander product) wat ze al gekocht hebben moeten dit doen bij degene bij wie ze het product hebben gekocht en niet via internet!!
Als je dat n.l. niet doet is het een bewijs van wantrouwen naar de verkopende partij toe en dat is toch raar, dan koop je daar toch niet!!
Succes verder, ook in z.g. pauze's!!

S. ;-)

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door S. ;-) »

En ook al zijn het mensen in loondienst die in de 'baas z'n tijd' anderen van adviezen voorzien. Wie weet raadplegen ze dit soort fora ter informatie en lering over welke vragen en onzekerheden er bij klanten leven. :idea:

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door loesjes »

sorrie vermetten ik vind je argumentatie te dom voor woorden, dus ik ga er verder niet op in.

16again
Berichten: 16125
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door 16again »

Mensen die vragen hebben over een keuken (of ander product) wat ze al gekocht hebben moeten dit doen bij degene bij wie ze het product hebben gekocht en niet via internet!!
Wat is er mis met een onafhankelijke 2nd opinion via internet ?

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: lade onder inductieplaat?

Ongelezen bericht door Kulta »

Missschien ben ik wel gepensioneerd keukenverkoper, heb ik 35 jaar ervaring en een eigen zaak gehad, vind ik dat ik nog niet op ben en stel ik mijn "kennis" in dienst van samenleving.

Nee Vermetten weet het beter.

De arrogantie en eigenwijsheid van heren zoals Vermetten, de verkopers die alles beter weten, fouten niet toe geven en onwaarheden vertellen, drijft mensen naar een forum als dit.

Oja, de reactie van Vermettten zal al deze argumenten direct van tafel vegen, want zoals uit vorige reacties blijkt Vermeten is alwetend en heeft hoe dan ook gelijk.

Gesloten