LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Natuursteen of composiet?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door joost28 »

Wat zijn de verschillen tussen natuursteen en composiet?

Welke van de twee is het meest krasvast en ongevoelig voor vlekken?

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door maxx »

Composiet is iets gemakkelijker in onderhoud. Is in veel kleurstellingen te leveren. Ook kleuren die de natuur gewoonweg niet maakt.

Natuursteen leveren wijzelf in 150 kleuren en is ook gemakkelijk in onderhoud. 1 keer per jaar behandelen met impregneer en je kunt weer vooruit. Je moet iets beter uitkijken met zuren etc. maar het unieke karakter van natuursteen maakt een hoop goed.

Op geen van de twee kun je hete pannen plaatsen, laat je niks wijsmaken! Geen fabrikant geeft hier garantie op als het mis gaat. Altijd een onderzetter gebruiken.

MVG

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door joost28 »

We zijn erg voorzichtig met onze spullen… hete pannen zetten we nergens op (daar heb je onderzetters voor). Mijn partner vond composiet mooier, ik natuursteen (dat leeft meer). Maar helaas… het wordt composiet. Zeker als het qua onderhoud iets gemakkelijker is vind ik dat weer prima.

Ik was alleen een beetje bang dat deze materialen b.v. heel snel vlekken krijgen of lelijk worden, maar dat valt dus wel mee begrijp ik…

Je merkt: we zijn ons goed aan het oriënteren zodat ze niet in de trucendoos van de gewiekste keukenverkoper trappen… :)

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door maxx »

Orienteren kan echt geen kwaad, kijk alleen wel uit dat je door de bomen het bos blijft zien.

Check ook eens de kwaliteit van de werkbladen in een showroom. Check de aansluitingen waar de werkbladen elkaar raken, de zogenaamde koppelnaden. Hier zie je vaak wat voor vlees je in de kuip hebt. Vaak zie je, bij de slechtere leveranciers, dat de randafwerkingen verschillen van hoogte en dikte. Dan is het ene bladdeel 4cm dik en het andere 3,6cm dik.

Kijk ook naar de fresing om de spoelbak. Grote naden of kleine naden. Lopen de fresingen mooi evenwijdig om de spoelbak. Je herkent een goed werkblad niet aan de bovenzijde maar aan de bewerkingen om en in het werkblad zoals spoelbaksparingen etc.

MVG

pickles
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 jun 2005 00:33

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door pickles »

Je moet iets beter uitkijken met zuren etc. maar het unieke karakter van natuursteen maakt een hoop goed.

Op geen van de twee kun je hete pannen plaatsen, laat je niks wijsmaken! Geen fabrikant geeft hier garantie op als het mis gaat. Altijd een onderzetter gebruiken.

Missertje Maxx: één van de grote voordelen van graniet: het is juist wél bestand tegen zuren. Graniet bevat geen kalk en is daardoor bij uitstek heel zuurbestendig.

V.w.b. hittebestendigheid: kortstondig een hete pan op graniet is geen probleem, zolang de onderkant van de pan niet vet is. Wél uitkijken dus[/quote]

djenie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:19

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door djenie »

Inderdaad graniet is praktisch onderhoudsvrij, heb t al 6 jaar en echt geen jaarlijkse impregneerbeurt, blijft prachtig. Composiet daarentegen is niet onderhoudsvrij, neemt makkelijk stoffen op (bij zus stond een roestig blik op t bijna witte aanrecht gevolg was een roestige ring die zeer moeizaam te verwijderen was, het blik heeft niet langer dan een dag daar gestaan). dit viel mij erg tegen. Bij natuurstenen aanrecht die niet effen is moet je bij de aansluitingen (bijv bij een hoek) opletten dat de vleug doorloopt in dezelfde richting. Belgisch hardsteen of marmer is wel poreus en eerstgenoemde is ook gevoeliger voor vlekken(geldt ook voor gezoete bladen). Het enige voordeel van composiet is dat je beschadigingen kan herstellen, verder kan het mij niet echt bekoren. Let ook op hoe spoelbak wordt bevestigd, vlak onderbouw is mijn inziens fraaier dan vlak inbouw (geen gedoe met kitranden). succes ermee

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door joost28 »

Natuursteen is volgens mij meer poreus dan composiet en daardoor trekken vloeistoffen er sneller in... er zit in steen overigens altijd een kalkachtige stof die kan oplossen door zuren.

Composiet is toch geperst steen met harsen???

Ik hoor nu nl. totaal tegenstrijdige dingen...

(Door de bomen het bos...) :roll:

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Joost, kijk even op www.erbi.nl , daar worden een heleboel van jouw vragen beantwoord.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door maxx »

pickles


Geplaatst op 19 Jun 2006 22:06 door pickles



Missertje Maxx: één van de grote voordelen van graniet: het is juist wél bestand tegen zuren. Graniet bevat geen kalk en is daardoor bij uitstek heel zuurbestendig.

V.w.b. hittebestendigheid: kortstondig een hete pan op graniet is geen probleem, zolang de onderkant van de pan niet vet is. Wél uitkijken dus



Volgens mij zei ik toch echt natuursteen ipv graniet. Sommige granietsoorten wil je echt niet in aanraking laten komen met zuren, cola, wijn etc. Maar ja, als de keuken thuis staat mogen mensen er mee doen wat ze willen.

Kortstondig een hete pan is geen probleem!?? Waarom onnodig risico lopen op thermoshock. Het lijkt mij dat een pan op z'n heetst is als hij net van het gas gehaald is. In mijn montageverleden heb ik wel eens het effect van thermoschock gezien. Dat is niet zo mooi, behalve als je van puzzelen houdt.

Het werkblad lag in behoorlijk wat stukken uit elkaar. Door even die hete pan op het werkblad........oh ja, de mensen kregen niets vergoed.

MVG

pickles
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 jun 2005 00:33

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door pickles »

Volgens mij zei ik toch echt natuursteen ipv graniet. Sommige granietsoorten wil je echt niet in aanraking laten komen met zuren, cola, wijn etc. Maar ja, als de keuken thuis staat mogen mensen er mee doen wat ze willen.
ALLE GRANIETSOORTEN zijn zuurbestendig, zónder uitzondering.

Je zei natuursteen maar ken je behalve graniet en hardsteen(wel kalkhoudend en niet bestand tegen zuur en zure producten) nog andere natuurstenen die als werkblad gebruikt worden en niet zuurbestendig zijn?
Ook Gabbro en Gneis zijn uitermate zuurbestendig.

Marmer bijvoorbeeld is wél kalkhoudend maar wordt ook niet toegepast als keukenwerkblad.

Wat de zgn. "thermoshock" aangaat: ik heb het in 20 jaar nog nooit meegemaakt en hoort wat mij betreft in de categorie "broodje-aapverhaal"
Graniet is kortstondig hittebestendig tot ca 260 graden (afhankelijk van soort) en over een langere tijd tot ca 180 graden celsius. Geen enkele pan is heter dan 260 garden.
Thermoshock kan voorkomen als het blad extreen koud is (minder dan 0 graden) en ik ken geen enkele keuken onder het vriespunt 8)

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door maxx »

Thermoshock treedt op bij exteme temperatuurverschillen die snel optreden. Als dit op een zwakke plek in een natuursteen blad gebeurt springt het blad.

Als jij al 20 jaar aangeeft dat jouw klanten ongestraft hete pannen op hun werkbladen kunnen zetten, hebben ze geluk gehad. Geen enkel blad zo hittebestendig dat de leverancier dit durft te garanderen.

Zoals gezegd heb ik al 1x de gevolgen mogen opruimen. Geen broodje aap....

Nog even over de zuren. Als het werkblad goed voorbehandeld is kan het geen kwaad. Je moet de mensen wel aangeven dat ze dat periodieke onderhoud blijven doen. Wordt nogal eens vergeten.

MVG

djenie
Berichten: 68
Lid geworden op: 03 mei 2006 23:19

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door djenie »

Ik ben erg benieuwd wat voor onderhoudsproduct er voor graniet gebruikt moet worden, ik doe niets anders als reinigen met een microvezel doek met warm water, en mijn werkbladen (ik heb een L-keuken met schiereiland totaal 7,5 meter) zien er, na 6 jaar nog fantastisch uit. Ik snap het enthousiasme over composiet echt niet, ik was onaangenaam verrast over het poreuze karakter van composiet. Is dit normaal of een fabricagefout. Wat betreft thermoshock, waarom zou je een hete pan op t aanrecht zetten, gas uitzetten lijkt mij iets handiger toch :lol: Ikea verkoopt trouwens prachtige roosters, daar passen wel drie pannen op.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door maxx »

Hallo Djenie,

Natuursteen impregneer is een product wat 1x per jaar aangebracht moet worden. De meeste werkbladen hebben zo'n behandeling al vanaf de fabriek. Het is aan te raden deze te herhalen. Wel gespoten zijwanden van kasten goed afplakken/beschermen!!!

Wij gebruiken het merk Stonetech ( www.Stonetech.nl ) maar er zijn meer merken leverbaar. De plaatstelijke granietleverancier heeft het meestal op voorraad.

Nog even over de thermoshock, dit komt letterlijk uit het Dekker verkoopboek.

Bij Cera Nuovo werkbladen: Onderzetters gebruiken voor pannen die rechtstreeks van de kookplaat (temperatuur kan meer dan 350 graden celsius zijn!): thermoshock kan haarscheuren veroorzaken.

Bij granieten werkbladen: onderzetters gebruiken ivm risico op thermoshock (breuk)

Bij Composiet werkbladen: onderzetters gebruiken voor hete pannen of apparaten als tosti-ijzers.

Bij RVS werkbladen: onderzetters gebruiken om loslating onderlijming te voorkomen.

Werkbladen van glas: kans op thermoshock bij te hoge temperaturen.

Werkbladen van beton: onderzetters gebruiken ivm risico op thermoshock.


Need i say more?

Gewoon een onderzetter gebruiken en niet de problemen opzoeken, wat een verkoper ook zegt. De klant zit met de brokken van het slechte advies en krijgt geen cent vergoed, ook niet van Pickles....

MVG

pickles
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 jun 2005 00:33

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door pickles »

Nog even over de thermoshock, dit komt letterlijk uit het Dekker verkoopboek.

Bij Cera Nuovo werkbladen: Onderzetters gebruiken voor pannen die rechtstreeks van de kookplaat (temperatuur kan meer dan 350 graden celsius zijn!): thermoshock kan haarscheuren veroorzaken.

Bij granieten werkbladen: onderzetters gebruiken ivm risico op thermoshock (breuk)

Bij Composiet werkbladen: onderzetters gebruiken voor hete pannen of apparaten als tosti-ijzers.

Bij RVS werkbladen: onderzetters gebruiken om loslating onderlijming te voorkomen.

Werkbladen van glas: kans op thermoshock bij te hoge temperaturen.

Werkbladen van beton: onderzetters gebruiken ivm risico op thermoshock.

Need i say more?
Nee hoeft niet... 8)

Ik wil niet eigenwijs ovenkomen maar 2 granietleveranciers die ik ken geven OOK garantie op evt. thermoshock.

Dekker niet nee, maar ja Dekker is niet maatgevend (júist niet)

Erbi bijvoorbeeld geeft overigens wél garantie op de hittebestendigheid van bijvoorbeeld Cesarstone. (Naar mijn mening een van de weinige behoorlijke composieten)

Ik geef inderdaad geen garantie, maar ik verkoop ook geen keukens.

Glas, RVS en Cera Nuovo hadden we het niet over, we hadden het over natuursteen.

V.w.b. onderhoud: Het beste gebruik je de producten van Lithofin.
Graniesteen is ook prima te impregneren met (echte) groene zeep.
De lijnolie hierin (die ook in de meeste speciale onderhoudsproducten zit) sluit de porieën van het graniet en is een voordelig alternatief.

's avonds het blad ermee insmeren, een nachtje laten staan en 's morgens weer verwijderen. werkt perfect!

Nogmaals in graniet zit GEEN kalk. Ook een onbehandeld blad is zuurbestendig en je hoeft hier niet voorzichtig mee om te springen

jackaars
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 jun 2006 21:17

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door jackaars »

Je kan ook eens kijken op de volgende websites:
www.royalstone.nl
www.lionstone.nl
www.grillo.nl
www.jetstone.nl

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door joost28 »

Na al deze informatie en een bezoek aan de keukenzaak hebben we toch besloten voor composiet. De belangrijkste reden is dat we een composiet hebben gezien dat er super strak uit ziet en daarmee beter past qua kleur en uitstraling.

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door Mr.P »

Joost,
als je puur kiest voor strak uiterlijk kun je ook eens kijken naar een keramisch werkblad of glas (laatste is niet echt goedkoop).
Een keramisch blad is superstrak.

Mr.P.

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door joost28 »

weet je de prijsniveau's van een keramisch blad??

Dilay
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2008 11:47

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door Dilay »

Heeft iemand ervaring met Composieten werkblad 'Mirror Black'?

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Natuursteen of composiet?

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 25 mar 2010 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten