LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe keuken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
newbie88
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:22

Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door newbie88 »

Hoi allemaal,

Op dit moment ben ik bezig met een nieuwbouw woning en aangezien hier heel veel experts rondlopen heb ik mij aangemeld om mijn vragen hier kwijt te kunnen.

Ik ben op dit moment aan het rondkijken voor een nieuwe keuken. Het irritante is echter dat (ik heb er een paar gehad) ik het niet voor elkaar krijg om een offerte mee te krijgen. Ook niet van de projectleverancier (terwijl die nog zegt alle vertrouwen te hebben in hun prijsstelling). Sterker nog, ik ben niet verder gekomen dan een globale indicatie van de prijs zonder alle apparatuur en materialen te hebben gekozen.
Wat moet ik doen om wel offertes mee te krijgen (zonder een handtekening achter te hoeven laten natuurlijk).

Wat ik met de offertes wil doen is een beetje met elkaar vergelijken om te kijken of het ver uit elkaar ligt. Kan ik tenminste een idee krijgen of ik gen**id word.

Weten jullie misschien zaken waar ik wel netjes een offerte mee kan krijgen? Want in die paar uur dat ik bij de keukenzaak zit akn ik niet een helder beeld krijgen over de offertes, die moet mee.

het gaat om zaken in Utrecht en omgeving.

Alvast bedankt voor de reacties.

newbie88
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:22

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door newbie88 »

Beste mensen.

Ik ben hier nieuw dus ik weet ook niet hoe hier gevraagd moet worden om een reatie te ontvangen.

Is mijn vraagstelling onjuist? Is er al een keer dezelfde vraag gesteld? Te weinig details?
Graag een reactie zodat ik in mijn zoektocht verder kan komen.
Ik heb namelijk echt geen zin om bij gelijk te moeten tekenen bij een offerte. Wat is gebruikelijk?

Of moet ik gewoon vragen of ze een prijs opmaken en dat ik zelf meeschrijf? Of is dat ongebruikelijk?

dank voor de moeite.

Dutchienl
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 sep 2009 00:41

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door Dutchienl »

Hoi Newbie88,

Ik ben dan geen expert maar net als U een (ex) keukenzoeker, wij zijn er bijna uit. Ik wacht ook nog op een antwoord op mijn vraag in de topic “Hulp na slechte ervaring”, echter heb ik deze vraag pas vandaag geplaatst, dus ik heb er nog geduld mee. Het is weekend, dus kan mij ook voorstellen dat de heren en dames keukenverkopers hier ook van willen genieten, just a gues!

Maar misschien dat ik jou vraag ook wel kan beantwoorden. Naar mijn inziens is het raar dat jij geen offerte mee krijgt. Wij zijn in totaal bij 4 keukenzaken geweest, waarvan we 3 offertes hebben ontvangen (1 van de vier heeft nooit meer iets van zich laten horen). Ik moet er wel bij vertellen dat geen van de bezochte zaken tot de DMG behoorde, ik lees hier n.l. geen goede verhalen over deze groep, dus kan mij wel iets voorstellen dat zij geen offerte mee geven.

Bedenk wel dat je niet altijd alle bedragen afzonderlijk krijgt, maar 1 totaal prijs. Zo hebben wij 1 offerte met bedragen en 2 met alleen de totaal prijs. Bij alle 3 staat wel keurig vermeld welk type/onderdeel/merk het betreft.

Wij weten precies wat voor soort keuken wij willen en met welke apparatuur, dus bij alle bezochte zaken hebben wij precies de zelfde afmetingen doorgegeven (opbouw kasten) met de type nummers van de apparaten. Het enige dat afwijkt is het merk van de keuken en het granieten werkblad. Het is dus voor ons veel makkelijker om zo een keuze te maken, doordat wij alleen op die 2 aspecten hoeven af te wegen.

Nog 1 tip, zodra ze naar uw budget vragen, gelijk afkappen. Als U zich goed voorbereid (door ervaringen hier te lezen en zaken te bezoeken), dan weet u zelf ook wel een beetje wat uw droom keuken ongeveer zou gaan kosten. De keukenzaak waar wij hoogstwaarschijnlijk mee in zee gaan, heeft tot heden nog NOOIT naar het budget gevraagd. Wij hebben de keuken ontworpen precies naar onze wens en daarna zijn we gaan kijken wat er eventueel veranderd kan worden om de prijs te doen drukken.

Ik vind het vragen naar een budget n.l. niet netjes, je krijgt dan nooit wat je wil en ik krijg dan altijd het gevoel alsof je in een bepaald hoekje wordt gedrukt. Ik bedoel hiermee te zeggen dat mijn budget voor een keuken op 8000 euro zit, want de badkamer/sanitair onder/ woonkamer (vloer, kasten, tv, etc) moet ook allemaal vernieuwt worden en dit is ook echt duur (dit weet de verkoper niet). Echter kopen wij dus hoogst waarschijnlijk een keuken van 15K omdat de keuken voor 8K totaal niet aan onze smaak en wens voldoet. Dat wij concessies moeten doen om het sanitair uit te stellen is dus onze keus.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en sorry, ik ken geen keukenzaken in uw omgeving.

BTW ik snap niet dat als je een paar uur in een keukenzaak bent alleen een globale schatting krijgt. Daar kun je idd niks mee, de eindprijs kan dan behoorlijk afwijken, dit is zonde van de tijd voor beide partijen.

MvG,

Patrick

newbie88
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:22

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door newbie88 »

Beste Dutchienl,

bedankt voor je reactie.
Mischien ben ik inderdaad wat ongeduldig.
Maar in de zaken waar ik tot nu toe ben geweest werd inderdaad elke keer naar mijn budget gevraagd en dom genoeg ben ik daar dus wel elke keer op in gegaan. Gaf wel altijd een ruime range aan (tussen de 10000 en 15000zei ik).

Valt eigenhuis Keukens onder DMG trouwens? Dacht dat ik dat hier ergens zo had gelezen.

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door Eek »

Beste Dutchienl, vergeet niet dat de meeste mensen een Rolls Royce willen voor de prijs van een Volkswagen Golf. Deze kiezen van alles de duurste materialen uit, steen, gelakt of glazen front, Miele (of hoger) apparatuur met 5 pits inductie, hogedruk stoomoven etc en zeggen doodleuk na 3 uur werken, waarna een verkoper een prijs geeft van €56.000,- ja maar...we hebben maar € 20.000,-...Vandaar dat een beetje verkoper toch echt wel naar een budget gaat vissen of in ieder geval de klant prijsbewust zal maken van de keuzes die hij/zij maakt.

Ander punt is "eerlijke"prijzen... Wat is een eerlijke prijs ? Dat is niet te definieeren... Er zijn bedrijven die met zo goed als NETTO prijzen werken Superkeukens,Kvik,Ikea zijn ketens die dit doen. Verkopen deze winkels nou zoveel meer ? Nee... Waarom niet ? Omdat we Nederlanders zijn en toch korting willen of denken dat er nog iets te halen valt. Veel, heel veel mensen kopen korting. Zij zullen bij een eigen budget van bv € 10.000,- eerder voor een keuken van € 12.000,- kiezen waarop ze 40% korting hebben gekregen, dan een keuken bij een netto zaak waar hij € 10.000,- koste..waarom ? Psychologie...

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door bokito74 »

Les 1 een eerlijke keukenverkoper bestaat niet ben er nog nooit 1 tegengekomen.

Ze proberen je ter plekke te naaien onderhand en alles om wille van hun provisie, maar meedenken met de klant en zijn budget dat kent men niet.

Een vrijblijvende offerte kennen ze ook niet en liegen graag of als het gedrukt staat.

Ben met mijn schoonmoeder eens meegegaan destijds en die verkoper wilde maar al te graag de keuken verkopen maar ik hield me op de achterzijde ik was er immers niet.

Ze vraagt een nette vrijblijvende offerte en wat doet de verkoper mevr. gefeliciteerd met uw nieuwe keuken. nou zegt ze ik vraag een vrijblijvende offerte niks anders, nee u krijgt niks mee behalve als u tekent.

Nee zegt ze nog ik teken niks een vrijblijvende offerte hoeft men niet te tekenen, ja dan krijgt u niks mee.
Ik kwam tussenbeide en zeg ventje fijn voor jouw provisie maar bij zo´n klere zaak hoeven we niet eens ons geld uit te geven.
Werd nog arrogant ook dat ventje en dan klagen ze dat ze niks verkopen ja op zo´n manier niet nee.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn heus wel eerlijke keukenadviseurs, die ook met de klant meedenken en waar je ook een gespecificeerde offerte meekrijgt. Dat jíj die niet tegen bent gekomen, betekent eerder dat je nog niet bij de juiste winkel bent beland.

En newbie en Dutchienl, bij een goede zaak wordt dus gewoon wel een gespecificeerde offerte gemaakt. Sommige winkels zijn na het eerste gesprek wel bang dat je met hun werk naar een concurrent loopt, die dan in feite ongezien een paar honderd euro goedkoper kan bieden, omdat die geen paar uur werk erin hoeft te steken. Daarom kan het zijn dat ze eerst huiverig zijn om alle specificaties mee te geven. maar ze zullen dan in elk geval de offerte wel rustig stap voor stap met je doornemen en eventueel aangeven wat er voor aanpassingen mogelijk zijn. Zo kun je prima nagaan waar de kosten in zitten, zodat je bv. niet een keuken met goedkope kastjes en dure apparatuur gaat vergelijken met een keuken met dure kastjes en goedkope apparatuur.

De vraag om een maximaal budget is, wat eek ook aangaf, wel redelijk legitiem om na te gaan of je wensen enigszins binnen het budget te realiseren zijn. Ter vergelijking, als je naar een autodealer gaat en een budget voor een derdehands auto van 10 jaar oud hebt, dan is het ook niet zo handig om eerst een tijd allerlei uitleg over de nieuwe topmodellen te krijgen, omdat die ver boven het budget liggen.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door bokito74 »

Gezien de ervaringen van veel mensen zijn die zaken op 1 hand te tellen helaas

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Nee hoor, die zijn niet op 1 hand te tellen.
Je hoort meestal alleen de slechte ervaring.
Hier in Oldenzaal ss Voortman een goed voorbeeld van uitstekende offertes en service. Samen met de verkoper kijken naar wat je wilt.

newbie88
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:22

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door newbie88 »

ik heb hier inderdaad veel reacties gelezen en natuurlijk zijn mensen eerder geneigd negatieve reacties te posten dan positieve, maar voor een groot deel ben ik het wel met die negative reacties eens. Niet omdat ik zo makkelijk te overtuigen ben, maar omdat ik het zelf een aantal keren heb meegemaakt.

Dat er eerlijke zijn geloof ik ook wel, maar dat zijn volgens mij niet de grote ketens (tenminste niet in de randstad).
Ik ben nu bij een kleine keukenzaak (door heel veel te zoeken) terecht gekomen die bereid lijkt een offerte te maken. En eerlijk gezegd had ik bij die zaak ook het gevoel dat ik de volle aandacht kreeg. Er werd meegedacht over het ontwerp en eerlijk gezegd als iets echt niet praktisch is, dus het eerste contact is positief te noemen.

Nu wil ik natuurlijk nog een paar offertes bij elkaar verzamelen om een vergelijk te kunnen maken. Dus als iemand nog een betrouwbare (een zaak die bereid is offertes af te geven) zaak weet in d eomgeving van utrecht, hoor ik het graag.
Ik weet ook wel dat ik appels met appels moet vergelijken en peren met peren (en dit zal niet altijd makkelijk zijn), dus daar probeer ik zeker rekening mee te houden.

En de angst van de verkoper dat je voor een paar honderd Euro de deal bij een andere zaak sluit lijkt me wat makkelijk. Op een bedrag van deze omvang gaat het niet (tenminste meestal niet) om een verschil van een paar honderd die ven belang zijn. Als het verschil echt zo klein is en de service en het gevoel zijn goed bij de iets duurdere, dan ga ik vor de duurdere. Loopt het verschil in de duizend, dan wordt misschien het gevoel gewekt dat ik teveel betaal en dan gaat geld meespelen. Maar dan heb je niet echt een eerlijke prijs afgegeven (ervan uitgaande dat de materialen hetzelfde zijn).


Wat ik nog wel wil weten is of Eigenhuis Keukens onderdeel van DMG is. Iemand een idee?

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door jawi »

De keukenzaak die bij een nieuwbouwproject zit, is meestal te duur. Dat komt omdat ze een deel van de marge af moeten staan aan de projectontwikkelaar. Maar veelal kunnen ze er wel voor zorgen dat de keuken bij oplevering er al in zit.

Wij hebben zelf goede ervaringen met Ardland keukens, maar die zit wel in Duitsland. Wel een stukje rijden, maar daar kregen we wel direct een gespecificeerde offerte mee (incl. tekeningen), voor ons was dat zowel bij ons huidige huis, als voor ons nieuwe huis de beste offerte.

Sowieso is het aan te raden bij meerdere zaken een offerte aan te vragen. Dit kost wel veel tijd, maar dat is de enige manier om zeker te weten dat je niet teveel betaald. Wij kregen niet bij alle zaken een gespecificeerde offerte mee, maar een totaalprijs kregen we altijd mee.

Verder zou ik aanraden (zeker in deze tijden), dat je een zaak uitkiest waar je niets hoeft aan te betalen!

Overigens, om een beeld te krijgen wat een keuken mag kosten, kun je prima naar IKEA keukens kijken. In ons eerste huis zat een IKEA keuken, en daar viel eerlijk gezegd weinig op aan te merken. En qua prijs heb je dan wel een indicatie wat een zeer goedkope keuken kost.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door kweenie »

Meestal zijn de grote zaken/ketens inderdaad niet de winkels waar persoonlijke aandacht en service voorop staan. Dan is het vaak handiger om bij een kleinere winkel te kijken. Maar voor veel mensen klinkt een bekende naam toch betrouwbaarder in de oren, zodat ze toch juist bij deze grote winkels gaan kijken. Dat is ook een beetje de manier waarop ze groot zijn geworden: meer reklamebudget en een grotere winkel op een opvallende plek, leidt tot meer klanten. Maar het leidt ook tot hogere kosten, zodat ze ofwel meer omzet moeten draaien, wat ten koste gaat van de tijd/aandacht voor de klant, ofwel ze moeten meer winst maken. Door veel 'onwetende' klanten in de waan te laten dat ze goedkoop uit zijn, door zogenaamd veel korting te geven, kunnen ze flinke winsten maken en kunnen ze weer verder groeien. Zo houden deze keukenzaken hun positie in stand.

Voor een vergelijking met een offerte van een andere winkel is het misschien ook handig om iets verder weg te kijken. Dat hoeft niet meteen in Duitsland te zijn, want ook in Duitsland zijn tegenwoodig winkels met deze 'dmg-praktijken', maar het kan ook elders zijn. Als je maar niet weer bij de standaard ketens binnenstapt...

Als je een of twee keukenmerken hebt waar je aan denkt, dan is het misschien een idee om via de site van die keukenmerken te kijken bij welke winkels ze worden verkocht. Of je googlet op die keukenmerken, dan krijg je vaak ook wel wat winkels waar je zou kunnen kijken.

newbie88
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 okt 2009 15:22

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door newbie88 »

Allereerst kan ik al zeggen dat ik niet op zoek ben in de categorie Ikea. Ik ben er geweest, het zag er leuk uit, maar ik ben van mening dat de midden of middenhoog klasse een iets veiligere investering is. Ik wil tenslotte over 10 jaar nog steeds blij zijn met de staat van de keuken (kan misschien ook met een Ikea keuken, maar toch).

Ik lees hier op het forum niet zoveel over E+K, maar wel heel veel over Systemat. Zijn deze 2 merken vergelijkbaar?

Trouwens ook grote ketens mogen van mij hun geld verdienen en die zouden het in mijn ogen juist slim moeten spelen. Komen ze iemand tegen de makkelijk is, maken ze veel marge. Komen ze iemand tegen die eerst een offerte wil, geef ze een offerte waarvan zo goed als zeker is dat een kleine zaak die niet kan geven. De groten vallen toch vaak onder dezelfde groep (tenminste dat lees ik hier op het forum). Grote kans dat je de klant binnenkrijgt als je tenminste netjes bent gebleven tegenover de klant.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe keuken

Ongelezen bericht door kweenie »

E+K is volgens mij wel een stukje 'beter' dan Systemat. Volgens mij is er iets meer mogelijk en is het ook iets beter afgewerkt. Maar beide merken zijn volgens mij OK. (Al is E+K dan weer wat exclusiever, omdat veel 'eigen merk' keukens van Systemat komen.) Waarschijnlijk zal E+K dus ook wel een stukje duurder zijn dan Systemat.

Gesloten