LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] positie vaatwasser

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

positie vaatwasser

Ongelezen bericht door portugalia »

Op onderstaande tekening heb ik de vaatwasser links van de kraan geplaatst, dicht onder de bovenkast waar de kopjes ed. staan.
Is het beter om een vaatwasser in het midden te plaatsen van een aanrecht?
Ik ben rechtshandig, plaats je de vaatwasser dan rechts van de spoelbak of maakt dat niet uit?
Afbeelding

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Wij hebben onze vaatwasser ook n die hoek. Ik ben rechts, en dat gaat best. Wel wordt de muur haaks op de vaatwasser erg smerig! Dus tegel nog wel even een stukje door.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Portugalia,


Ik mag toch hopen dat je rekening hebt gehouden met een passtuk van minimaal 2cm tussen muur en keuken?!?! Dat scheelt een berg ellende bij montage van de keuken.

Ontopic...

Volgens mij maakt het niet uit waar en hoe omdat alles went. Ik zou de vaatwasser zelf rechts van de spoelkast plaatsen en deze met dezelfde fronten als de ladekasten en spoelkast laten uitvoeren. Krijg je een mooie frontlijn. Ook even een grepje op de blende onder de spoelbak laten leveren.

Daarbij heb je hierdoor geen steunwand nodig tussen keuken en muur.

MVG

JJ1983
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 nov 2009 00:35

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door JJ1983 »

Wij hebben de vaatwasser met de rechterkant tegen de muur. Die hebben we helaas niet doorgetegeld. Daar heb ik erge spijt van, want nu sta ik die eens per jaar 'netjes' te latexen.

portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door portugalia »

Ik was niet van plan te tegelen rondom, dus beter middenin plaatsen begrijp ik.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door legoleek »

mijn visie
Vaatwasser laten staan, als je hem aan de rechterkant neerzet, komt op de belangrijkste plek te staan, daar waar je de meeste voorbereidingen treft (hakken snijden enzo) niks zo iriritant als je bezit bent en je moet opzij gaan omdat ze bij de vaatwasser moeten.
geen greepje op de blende van de spoelkast, mensen hebben de neiging om aan grepen te trekken niet wetende dat het voor de show is.

Combiwitch
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:36

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door Combiwitch »

Sorry dat ik het zeg, maar, ik vind de opstelling echt niet mooi. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat er nog geen keukenverkoper heeft gereageerd met het aanbod om een 'betere' opstelling te verzinnen.

Volgens mij heb je best wel een goede keukenruimte en kan je er veel meer mee. Bijvoorbeeld wat meer lijnenspel en symmetrie. Persoonlijk vind ik het een beetje bij elkaar geplakt zooitje zeg maar. Het spijt me als ik je nu beledig, maar dat is mijn mening.

Wat zijn de exacte rugmaten en maten van het raam, wellicht kunnen we je dan nog beter adviseren en er een 'mooiere' opstelling van maken. ook zou ik graag weten of je per se aan deze kant wil koken en spoelen of dat het ook anders mag?

portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door portugalia »

nee je beledigt niet, ik hoor graag de mening van een ander. Ik heb ondertussen al zoveel ideeen gehad, ben inmiddels terug bij deze simpele L keuken. Eenvoud gaat niet snel vervelen lijkt me, in tegenstelling tot eilanden en (te) vreemde indelingen.

Ik had het idee om de indeling van het huis wat te veranderen, en daarvoor had ik eerder een bericht gepost met oproep tot reacties. De verbouwing van de keuken is echter uitgesteld, en ondertussen mijmer ik verder over hoe mijn keuken er uit komt te zien als we meer middelen hebben. En dan misschien toch niet de indeling van het huis veranderen maar de keuken houden op de plaats waar die nu zit. Ik heb nu een eetkeuken van 4 bij 6,5 meter.
Afbeelding
Heb dus aan twee kanten ramen, de andere twee muren hebben deuren.
de deuren kunnen wat verschoven worden als dat nodig is om een mooiere keukenopstelling te krijgen.
Het raam aan de linkerkant kan groter gemaakt, dat is de kant met het mooiste uitzicht, hier zou ik het liefst de eettafel zetten.
In de huidige opstelling zit het (oude) keukenblok aan de linkerkant. De opstelling die ik in de openingspost had staan, staat aan de rechterkant voor het raam.
Leef u uit keukenverkopers! :D

Combiwitch
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:36

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door Combiwitch »

Ik ken natuurlijk niet je budget en je exacte maten en wat je precies met je deuren kan doen, maar ik zie dat je in je eigen ontwerp al een deur hebt verplaatst. Dit is een idee wat ik zou doen bijvoorbeeld let op symmetrie, als je meer info wil over wat ik precies bedacht heb hoor ik het wel. Ook heb ik geen idee van wat dit zou moeten kosten, ik vind het gewoon leuk om te ontwerpen
succes

p.s. wellicht greeploos

Nu van links naar rechts.

Hoge kast voor koel/vries
Hoge kast voor magnetron en oven op hoogte
Hoge kast met planken voor voorraad/servies

Vulstuk
90cm lade kast voor spoelbak
vaatwasser
90 cm lade kast met binnen besteklade
60 cm uittrek apotheker
90 cm lade kast voor pannen
vulstuk

boven kant
vulstuk
90 cm wandkast

raam

afzuigkap
Bijlagen
voorbeeld.jpg
voorbeeld.jpg (70.12 KiB) 7481 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door portugalia »

looks good!

Janny
Berichten: 2094
Lid geworden op: 27 aug 2003 21:15

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door Janny »

Ik heb mijn vaatwasser al 20 jaar op een verhoging staan. dus ongeveer een plint en een 30cm kastje van de vloer, op werkhoogte. nu voor mijn nieuwe keuken wordt hij opnieuw als verhoogd apparaat geplaatst, met gelijk daarboven de magnetron.Geen gebuk en de magnetron op werkhoogte.
Dit is voor mij ideale werksituatie.en wel rechts van de spoelbak.
Janny

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Heb de vaatwasser links naast de spoelunit staan en ben rechtshandig, geen enkel probleem en inderdaad, het hak en snijwerk gebeurd rechts van de spoelunit, aan beide zijden om de hoek naast de kookplaat en op het schiereiland (géén kookeiland). Nu steekt de keuken iets uit tov het muurtje ernaast dus wordt niks vies.
Ik zou wél een greep op het losse frontje laten plaatsen, had ik eerst niet maar is veel mooier met. Daarnaast zou ik de grepen op alle kasten ook horizontaal laten plaatsen, oogt veel rustiger en strakker en is totaal geen probmeem in het gebruik. (heb overigens ook enkel (brede) lades, geweldig handig en een zee van bergruimte)
Heb zelf geen bovenkasten maar zou in uw geval de kasten linksboven in dezelfde hoogte nemen als rechts. Geeft een veel strakker resultaat.
Hou er rekening mee dat de afzuigkap (over smaak valt te twisten maar vindt deze kappen niet mooi, sorry), al heb je de allerbeste nog eea er langs laat dus hou wel rekening met vaak ramen zemen en indien er een (vouw-rol)gordijn of zo komt te hangen blijft dat niet lang mooi.
Overweeg ook de breedste grepen te nemen, ook dat geeft rust en eenheid. Greeploos is wel mooi maar heb kennissen die er later alsnog grepen op lieten zetten omdat ze bleven poetsen en er veel krassen van nagels ed op de randen kwamen.
Veel succes en vooral plezier.

bago28
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2009 18:03

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door bago28 »

Denk bij een goede plaats voor de vaatwasmachine niet alleen aan links of rechts van de spoelbak, maar vooral aan een plaats waar deze machine iets verhoogd(40/45cm) geplaatst kan worden.
Dat is in-uitlaadgemak voor jaren en voor elke leeftijd heel plezierig.

henjoh
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2005 23:17

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door henjoh »

hallo
de vaatwasser zal ik zeker op hoogte laten zetten.Dat hebben wij ook gedaan en met de oven erboven.Ik hoef me niet meer te bukken om de vaat erin of eruit te halen.

aandegrens
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 apr 2007 17:40

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door aandegrens »

Nou wij hebben deze in het midden dus rechts lang de gootsteen geplaats, ook geschikte plaats ivm afvoer en electra en water,
Plaatsing langs de muur blijft een eigen keuze, men zou in de keuken zaak moeten zien of daar een vaatwasser ook langs een muur geplaats is geworden, kunt U daar in werkelijkheid zien of het practisch is.

Nog een tip : sluit de vaatwasser op een apparte afvoer aan als het mogelijk is, men wil deze nog wel eens aansluiten onder de gootsteen , net boven de sifon, dit veroorzaakt extra geluid met zich mee waardoor deze toch meer db veroorzaakt dan nodig is , Tijdens afpompen..

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door kweenie »

Ook wij hebben de vaatwasser, net als de oven, op hoogte in de hoge kast laten zetten en dat bevalt prima. Bijkomend voordeel is dat je bij het aanrechtblok alles in één lijn kunt hebben, dus bv. alles met lades en korven. Geeft een rustig gezicht en is zeer praktisch. Je hoeft dan voor zowel de afwas als voor de oven niet te bukken.

Het enige nadeel is dat je extra voorzieningen bij je hoge kast moet hebben (stroom, water en een afvoer), maar als je toch een (grote) verbouwing plant, hoeft dat geen probleem te zijn.

portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door portugalia »

Het lijkt me niet handig om "zo ver" met je druipende borden van de spoelbak naar de vaatwasser te lopen. Ik spoel mijn vaat altijd voor namelijk. Maar de tip om de vaatwasser hoger te plaatsen zal ik meenemen. Dank aan allen!

portugalia
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 mei 2008 23:58

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door portugalia »

Combiwitch schreef: Hoge kast voor koel/vries
Hoge kast voor magnetron en oven op hoogte
Hoge kast met planken voor voorraad/servies

Vulstuk
90cm lade kast voor spoelbak
vaatwasser
90 cm lade kast met binnen besteklade
60 cm uittrek apotheker
90 cm lade kast voor pannen
vulstuk

boven kant
vulstuk
90 cm wandkast

raam

afzuigkap
Wat houdt een vulstuk eigenlijk in? Hoe zijn de kasten dan aan elkaar verbonden?

meestergg
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 nov 2006 15:08

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door meestergg »

Plaats nooit een oven of combi magnetron naast je koelkast want de warmte die deze bij gebruik afgeven, gaat bij het openen van je koelkast er gelijk in, en dan zijn je in de koelkast geplaatste produkten veel gauwer bedorven.

Combiwitch
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:36

Re: positie vaatwasser

Ongelezen bericht door Combiwitch »

vulstuk is stukje van de keuken in kleur om de overgebleven centimeters op te vullen. en wat betreft de oven naast de koeler dat heb ik zelf ook en nergens last van zorg enkel wel voor een hitteschild verkopen ze vaak bij de kast mee voor zeg 20 euro

Gesloten