LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] probleem met Miele

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
3kus

probleem met Miele

Ongelezen bericht door 3kus »

Na verhuizing iets meer dan drie jaar geleden heb ik een keuken laten plaatsen met Miele apparatuur. Het koffiezetautomaat van ongeveer 2000 euro (CVA 4085) is een paar maanden geleden kapot gegaan en ik heb nu een reparatie van 375 euro aan de broek, binnen drie jaar na aanschaf. De garantie bedraagt twee jaar, dus Miele geeft coulance voor ongeveer de helft van het bedrag. Ik ben van mening dat een dergelijk dure reparatie zich niet voor mag doen binnen zo'n korte tijd voor een dergelijk duur apparaat, maar Miele geeft niet thuis en dreigt over te gaan tot incasso. Moet ik dit accepteren of zijn er nog opties en zo ja welke?

kweenie

Re: probleem met Miele

Ongelezen bericht door kweenie »

Hoeveel koppen heb je in die tijd gemaakt? Dergelijke volautomaten hebben regelmatig onderhoud nodig (reinigen, ontkalken), en gemiddeld na zo'n 2-3 jaar een grote onderhoudsbeurt, ook afhankelijk van het aantal gezette koppen. Dus wat heeft de monteur gedaan en vervangen voor die 375 euro? Als dat in feite een soort revisie van je apparaat is, en deze weer als nieuw is, dan valt de prijs nog wel een beetje mee. Maar als hij alleen ervoor heeft gezorgd dat het apparaat weer werkt en verder niet, en de kosten vooral voorrijdkosten etc. zijn, dan is het wel duur.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Miele geeft coulance voor ongeveer de helft van het bedrag. Ik ben van mening dat een dergelijk dure reparatie zich niet voor mag doen binnen zo'n korte tijd voor een dergelijk duur apparaat, maar Miele geeft niet thuis en dreigt over te gaan tot incasso. Moet ik dit accepteren of zijn er nog opties en zo ja welke?
Ik denk dat accepteren de beste optie is, Miele is duidelijk en adequaat in service afhandeling. Andere optie is aanvechten met bewijs dat de oorzaak van de storing buiten uw schuld ligt (da's een lastige en tijdrovende optie..)

Hieronder enkele citaten van consuwijzer....:

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.

Soms moet u voor een reparatie betalen. Maar dat hangt heel erg af van de situatie. Is uw product veel te snel kapot gegaan en kon u daar niets aan doen? Dan hebt u volgens de wet recht op een gratis reparatie. Dan hoeft u bijvoorbeeld ook geen onderzoekskosten of voorrijkosten te betalen.

Tip
Wilt u iets laten repareren? Vraag dan van tevoren hoeveel dat gaat kosten. Dan kunt u daarna beslissen of u de reparatie wilt laten doen.

ikkedus2

Ongelezen bericht door ikkedus2 »

De inbouw koffieapparaten zijn een apparaten die veel onderhoud nodig hebben. denk aan grondige reiniging inwendig, ontkalking. Dergelijke apparaten worden dagelijks gebruikt en hebben veel verschillende taken. Bonen malen, verwarmen, koffiedrap verplaatsen. Deze taken zorgen ervoor dat er veel inwendige mechanische slijtage kan ontstaan en verkalking van boiler en leidingen. Bij dergelijke apparaten adviseer ik altijd om een Miele Service Verzekering af te sluiten. De kosten hiervoor zijn niet gering maar altijd ruimschoots goedkoper dan de reparatienota's die vanaf het 3e jaar gelden. De oorzaak van de storing kan zelden op Miele terug gevoerd worden. De oorzaak is in nagenoeg alle gevallen terug te voeren op geen goed onderhoud, verkeerde bonen en dergelijke. De rekening zul je dus moeten betalen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Bij Miele heb je na 2 jaar geen garantie meer. Mogelijk kun je wel bij de winkelier aankloppen:
Uiteraard dient het apparaat dan wel deugdelijk onderhouden, normaal gebruikt etc te zijn.
Voor details, zie ook dit topic
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 15&t=76085

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag 3kus,

In feite past Miele hier naar mijn mening het principe van de economische levensduur toe. Zij gaan waarschijnlijk uit van een economische levensduur van 6 jaar. Dat houdt dan in, dat jij als koper in dit geval 36/72ste deel van de reparatie kosten moet betalen en Miele het andere deel (in dit geval dus ook 36/72ste deel. Op zich vind ik dit wel een behoorlijk pittige prijs voor een reparatie van een defekt apparaat na 3 jaar.

Groeten, Maxiem.

3kus

Ongelezen bericht door 3kus »

Op dit moment zijn er 3455 kopjes koffie mee gezet, zo'n 3 kopjes per dag. Verder is het apparaat normaal onderhouden (op tijd ontkalken, smeren, schoonmaken etc). Het apparaat is overigens al eerder in reparatie geweest voor een probleem met herkenning van de vaste wateraansluiting. Bij deze reparatie ging het over de moter van aandrijving, een van de belangrijkere onderdelen lijkt me.

Gesloten