LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Siematic keuken Mandemakers

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
mays
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2006 23:43

Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door mays »

Door het vorige onderwerp van Mandemakers ben ik zwaar gaan twijfelen over de bieding die zij mij gemaakt hebben.

Specs: Siematic keuken SC 51 (3,7 m x 0,6m) met kookeiland (1,7 x 1,3m) in hoogglans met donker graniet werkblad (4cm) en 5 Siemens apparatuur (totale brutoprijs EUR 8.500).

Eerste offerte van Mandemakers bedraagt EUR 19.000; na veel wikken en wegen komen we vervolgens op EUR 16.000. Als referentie ook bij Bruynzeel een soortgelijke keuken laten berekenen: tot onze schrik komen uit op een prijs van EUR 22.000.

Vervolgens offerte opgevraagd bij Gerwens in Duitsland voor EUR 14.000 (Siematic). Voor mij al goed, doch Mandemakers blijft bellen en biedt de keuken aan voor EUR 13.500. Bij bij doornemen van de offerte blijkt mevrouw van Mandemakers met steeds goedkopere " suggesties", zoals kraan en wasbak, maar ook dat de zijpanelen in kunststof geleverd moeten worden. Al met al het gevoel wordt stukje bij beetje minder.

Zie ik spoken bij de aanbieding van Mandemakers?

Scara

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door Scara »

Nee, je ziet geen spoken hoor. In eerste instantie heb je een volldige offerte gekregen, deze is in Duitsland al een beetje uitgekleedt en vervolgens doet Mandenmakers dat ook. Zodra je getekent hebt zullen ze je toch proberen te overreden om de duurdere opties weer te nemen.
Ze willen je graag uit de markt halen. Niets mis mee :lol:
Ga op het gevoel af en ga eens naar een kleinere leverancier en speel open kaart.
succes

mays
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2006 23:43

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door mays »

Bedankt voor je tip, maar het punt is dat Gerwens (DE) veel duurdere (en wellicht betere) apparaten in de offerte van EUR 14.000 heeft opgenomen dan in de eerste offerte van Mandemakers (overigens hele vriendelijke mensen: niet zo opdringerig en niet gebrand om de koop in 2 uurtjes te beklinken).

A) Hoe is het aanbod voor een dergelijke keuken (had ik achteraf niet moeten doen, maar ik ben gisteren bij Keukenmaxx geweest: voor hun eigen merk keuken in deze specs zou ik EUR 18.000 kwijt zijn. Daarna zijn we bijna letterlijk het pand uitgeschopt omdat wij na 2 uur niet wilden tekenen: " ik had in die 2 uur tijd echte omzet kunnen draaien, in plaats van met jullie te praten", was de uitleg van de in het begin aardige verkoper)?

B) Hoe serieus moet ik het bod van Mandemakers nemen: als ik gewoon blijf bij mijn plan (dus niet laat opjagen met duurdere opties) is er toch geen vuiltje aan de lucht?

C) Waar vindt kleine (en eerlijke) leveranciers in de omgeving Randstad?

PS: het gaat mij overigens niet om de allergoedkoopste prijs. Ik zou heel graag in zee gaan met Gerwens, maar Duitsland blijft toch Duitsland (in de topics lees ik hele goede kritieken, doch maar ratio zegt dat je voor een keuken toch niet helemaal naar Duitsland moet).

mays
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2006 23:43

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door mays »

Kan echt niemand mij verder helpen (topic " Siematic keuken kopen" hebt mij ook niet verder)?

sar27
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2005 12:10

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door sar27 »

Hi Mays, misschien reageert er niemand omdat je een lagere prijs wilde hebben (Gerwens), die krijg je dan en dan is 't niet goed........zelfs met "duurdere apparatuur".
Wij hebben onze (Siematic + Siemens) keuken ook bij Gerwens weg, top service, top prijs, goed geinstalleerd etc.
In ons volgende huis wordt 't waarschijnlijk weer Gerwens. Niet dat ik of Duitsland of Gerwens wil pushen maar maak is een afspraak met ze, kijk of 't je bevalt en laat 't aub. op het forum weten.
Ik ben benieuwd naar de prijs, keuken + apparatuur en oplevering.....

gr.

SAR27

mays
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2006 23:43

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door mays »

Het gaat mij niet primair om de laagste prijs (is natuurlijk wel mooi meegenomen).
Ik wil alleen gevoel krijgen van de in mijn ogen ondoorzichtige Nederlandse keukenwereld. Je moet klaarblijkelijk eerst bij de Duitsers te rade gaan om kijkje in de keuken te krijgen :cry:

sar27
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 dec 2005 12:10

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door sar27 »

ja, daar kan ik wel inkomen. Wij zijn (we wilden graag Siematic / Siemens) bij 3 verschillende dealers in Nederland en 3 in Dld. geweest en zijn op ons gevoel afgegaan........En ook de prijs, moet ik eerlijk zeggen.
Wat me bij 2 wat grotere zaken in NL tegenviel was de "persoonlijke aandacht"die er niet was en men redlijk liep te pushen om de deal d'r snel door te douwen, en de kleinere zaak had wat meer positieve ideeen die niet zo standaard waren. De prijs was hier echter niet acceptabel.
In Dld. hadden we bij iedere zaak een goede prijs maar geen goed gevoel behalve (in ons geval dan) bij Gerwens.
Overigens twijvelen we of we weer een Siematic keuken nemen of een Next125 in ons nieuw huis.
M.a.w. ik zou gewoon 's kijken en zien of je 't wat vindt.

gr.
SAR27

Herrie2
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 dec 2005 18:05

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door Herrie2 »

Kijk eens bij Houtsma. Hebben wij onze keuken vandaan, is wel geen Siematic maar wel een hele mooie keuken. Ze voeren verschillende lijnen en hebben geen opgeklopte prijzen. Kortingen zijn reeël en denken goed mee.

Hebben verschillende vestigingen in A'dam en omgeving.

mays
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2006 23:43

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door mays »

We hebben toch besloten naar Gerwens te gaan (gezien de vele lovende commentaren en onze eigen ervaring). Echter thans mogelijk kink in de kabel.

Als we de keuken casco willen laten opleveren, zal de aannemer het leidingwerk op de in zijn ogen standaardposities afdoppen. Het verplaatsen van de installaties in de keuken, buiten de projectleverancier (ic Bruynzeel), wordt niet als meerwerk aangeboden. Dit neigt mi naar koppelverkoop.

Echter mijn vragen zijn:
A) kan dit zomaar (staat er explicet gemeld in koopovereenkomst)
B) zijn er oplossingen (Gerwens sluit immers niet aan)
C) moet ik toch gewoon een Nederlandse keukenleverancier benaderen

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Mays,

Koppelverkoop mag eigenlijk niet maar wat jouw overkomt is een veelgehoorde klacht van kopers van nieuwbouwwoningen.

Dus, ja dat kan zomaar. Een eventuele oplossing is een aannemer in de arm nemen mbt het leidingwerk. Eigenlijk kolder dat Gerwens dat niet regelt voor zijn klanten. Als er zoveel Nederlanders hun keuken aanschaffen mag je ook verwachten dat Gerwens daar vaker vraag naar heeft.

Welke regio van het land moet de klus gedaan worden? Misschien kunnen wij wat voor je betekenen met bijv een adres van een goede onderaannemer. Ook al heb je de keuken ergens anders gekocht monteren velen deze zonder gezeur.

Als antwoord op de vraag C kan ik alleen maar zeggen: Waar voel jij je beter bij? Wil je 1 aanspreekpunt voor het gehele keukenproject of wil je een lijstje met telefoonnummers? Veel kleinere keukenbedrijven leveren de meerwaarde door alles voor de klant te regelen. Vaak kunnen deze ook de prijs van de Duitse vrienden aanbieden.

Kwestie van zoeken....Succes daarbij.

MVG

pgr
Berichten: 32
Lid geworden op: 31 dec 2005 19:09

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door pgr »

Hoi Mays,

Wij hadden hetzelfde 'probleem'.

Het komt volgens mij veel vaker voor dat de bouwer een keuken alleen casco (dus standaard) aflevert als je je keuken niet bij de projectleverancier aanschaft.

Het feit dat Duitse keukenleveranciers hier niets aansluiten heeft daar niets mee te maken, dat doen ze zowiezo niet.

Het kopen van een keuken bij de projectleverancier heeft als voordeel dat de keuken samen met het huis wordt opgeleverd. Tevens wordt er over een deel van de keuken GIW-garantie geleverd. Wat bij ons het grootste nadeel bleek was de prijs van de keuken. De projectleverancier voelt zich hierdoor erg zeker en ging bij ons alleen voor een erg hoge prijs voor een huismerk keuken (14.000 euro voor een huismerkkeuken 3x3 met kunstof blad en Siemens-apparatuur, exclusief plaatsing).

Een keuken bij een andere leverancier aanschaffen heeft dus als nadeel dat je keuken casco wordt afgeleverd en dat je zelf wat leidingen om moet laten leggen. Laat je overigens niet overdonderen door je bouwer, want onze bouwer ging later alsnog akkoord met het verleggen van een aantal leidingen, het aanleggen van een extra electraleiding met groep voor de ovenmagnetron etc etc. De soep werd - na enige tegendruk aan het begin - niet zo heet gegeten als hij werd opgediend. Verder is het laten aansluiten van de keuken door een ander niet zo erg duur.

Bij ons bleek de volgende strategie het beste: in Duitsland een offerte aangevraagd voor een Siematic SL (3x3) + Siemens apparatuur + composiet blad (dus een veel luxere keuken als dat we kregen geoffreerd bij de projectleverancier). Prijs: 14.000 euro!!!

Vervolgens bij een kleine Siematic dealer in NL gaan praten. Na wat onderhandelingen kregen we deze Siematic keuken (precies dezelfde configuratie) voor 14.000 euro INCL. plaatsing! Het kan dus wel degelijk in NL voor ongeveer dezelfde prijs als in Duitsland. En dat bij een kleine zaak met veel persoonlijke aandacht en duidelijke aanspreekpunten.

Doe er je voordeel mee, wees niet te huiverig om verder te shoppen, want het scheelt je erg veel geld!

mays
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2006 23:43

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door mays »

Net terug van vakantie en aantal knoppen doorgehakt (nuttige tips op het forum). We gaan gewoon voor Gerwens; we hebben hen impliciet ons woord gegeven, dus we kunnen moreel gezien niet terug (wel jammer gezien de positieve commentaren over Siematic Den Haag).

Dus nog wel op zoek naar installateur voor het leidingwerk en aansluitingen (Gerwens doet dit niet daar hun aansprakelijkheidsverzekering alleen geldig is voor Duitsland, hetgeen mij redelijk plausibel in de oren klinkt).
Maxx, graag ga ik op jouw verzoek in: betreft nieuwbouw in omgeving Rotterdam.

PS: Ook zojuist badkamer uitgezocht. Vooraf zag ik er behoorlijk tegenop gezien de keukenervaringen, maar gelukkig in 1 keer goed (wel als een Hollander betaamt vooraf een prijsvergelijking gemaakt): kan een groot aantal keukenleveranciers wel een voorbeeld aan nemen (of was dit weer de uitzondering op de regel)!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Siematic keuken Mandemakers

Ongelezen bericht door maxx »

Gefeliciteerd met jouw aankoop, hopen dat het allemaal in 1 keer goed gaat.

Vraag in ieder geval tekeningen en eventueel een leidingschema bij Gerwens. Dat heeft een monteur nodig om de aansluitpunten goed te bepalen. Ook aansluitwaarden van de apparatuur is een must om te weten om eventuele aanpassingen te plannen in de meterkast.

Stuur maar een mailtje naar [email protected] met de gegevens ovv mijn naam. Dit bedrijf komt uit Haarlem maar heeft een uitgebreid adressenbestand waar wijzelf ook vaak mee geholpen zijn.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.

MVG

Gesloten