LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slechte ervaring met keukenzaken (regio Utrecht)

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
XtraT
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2010 19:31

Slechte ervaring met keukenzaken (regio Utrecht)

Ongelezen bericht door XtraT »

We zijn in onze zoektocht naar een greeploze hoogglans gelakte keuken op bezoek geweest bij Brugman in Utrecht. We hebben daar een op zich prettig gesprek gevoerd met één van de adviseurs die direct een keuken begon te tekenen die kwa indeling overeenkwam met onze wensen. Hij heeft daarbij een prijsopgaaf gedaan op basis van de Brugman Design Line. Volgens hem de duurste keuken die ze verkochten. In de tussentijd probeerde hij ons te overtuigen dat Bauknecht apparatuur toch veel beter was dan de door ons beoogde Siemens apparatuur. Waarschijnlijk verdienen ze hier meer aan. Na een aanvankelijk bedrag van ruim € 33.000 en na een hele show van de adviseur en zogenaamd overleg met zijn manager, daalde de prijs tot net onder de € 20.000 met het dringende verzoek dat we dan wel direct moesten beslissen. Dat alles overigens zonder een voor ons duidelijke specificatie van de onderdelen. Hij had de onderdelen op een kladje geschreven. Wel had hij voor ons de tekening, leveringsvoorwaarden en een beschrijving van het composiet blad. Hier zijn we dus niet op ingegaan. Inmiddels hebben we van twee andere onafhankelijke keukenzaken in de regio een beter onderbouwd advies en ook een gunstiger prijsopgave. Ik heb daarom na een week afgebeld omdat we verder geen vertrouwen in Brugman hebben. Toen kon er binnen 10 minuten opeens nog eens € 2.000 van de prijs af. Ik heb hiervoor bedankt. Twee dagen later werd ik nog een keer gebeld door de manager van de verkoper die graag wilde dat we nog eens met hem kwamen praten. Daar ben ik dus niet op ingegaan en heb hem verteld dat ik bij hun dus niet weet wat een eerlijke prijs is.

Ik wam er helaas pas te laat achter dat Brugman ook onderdeel is van DMG, waar ik tot voor kort helaas niet van gehoord had. Had ik dat maar eerder geweten. 9 jaar gelden hebben we namelijk hele slechte ervaringen opgedaan met Mandemakers in Woerden. Toen hebben we al besloten nooit meer zaken te doen met Mandemakers.

Nu zullen de kritici zeggen dat ik dit wel had kunnen lezen op dit forum. En ja eerlijk is eerlijk, dat is ook zo.

De behandeling bij EigenHuis keukens in Houten was overigens niet veel beter. Wij kwamen voor een Siematic keuken, waar ze op de eerste 25 keukens 25% korting zouden geven. Herhaaldelijk werd door de verkoper (adviseur schijnen ze genoemd te worden, maar ze hebben wel een verkoop target, zo blijkt uit de personeelsadvertentie op hun site) gevraagd naar ons budget, wat we niet verteld hebben. Bij alle voorkeuren die wij aangaven kwam als reactie dat wij wel een heel dure smaak hadden. Wij zouden voor een Ferrari gaan. Hij wilde ons wel een ander merk keuken verkopen. Aan deze show wilden wij verder geen tijd besteden en de vervolgafspraak heb ik afgezegd.

Duidelijk is dat zo'n rondje langs verschillende zaken je wel weer duidelijk maakt hoe het in de wereld van keukenverkopers werkt. Gelukkig zijn er ook goede meer onafhankelijke zaken. Hierbij is onze ervaring dat je dan nog niet eens duurder uit hoeft te zijn.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Slechte ervaring met keukenzaken (regio Utrecht)

Ongelezen bericht door crazyme »

XtraT schreef:Twee dagen later werd ik nog een keer gebeld door de manager van de verkoper die graag wilde dat we nog eens met hem kwamen praten. Daar ben ik dus niet op ingegaan en heb hem verteld dat ik bij hun dus niet weet wat een eerlijke prijs is.
Daarom is de keukenbranche zo rot. Je weet niet wie je kunt vertrouwen.

Kortingen boven de 10% kunnen in een normale bedrijfsvoering niet, dus alles wat hoger is klopt gewoon niet. Dan werken ze gewoon met opgeklopte verkoopprijzen.

Roeltej
Berichten: 80
Lid geworden op: 26 feb 2007 20:45

Re: Slechte ervaring met keukenzaken (regio Utrecht)

Ongelezen bericht door Roeltej »

Mooi is dat ja, van prijs 'veel', naar prijs 'minder'(40%/50% deraf), maar alleen vandaag geldig...
Klopt dus inderdaad wat ze zeggen, omdat het volgende week nog goedkoper is... en daarna nog goedkoper...

Wil je trouwens wat meer weten over DMG/Mandemakers/Brugman, stond hier in wat andere topics een link met overzicht van winkels die ze hebben, hier is een hele lijst te vinden, zowel winkels als BV's beste is gewoon jezelf niet te laten overbluffen, wat je gelukkig ook niet hebt laten gebeuren, koop pas als je zelf tevreden bent, met alles!

MAXIEM

Re: Slechte ervaring met keukenzaken (regio Utrecht)

Ongelezen bericht door MAXIEM »

XtraT

Ik lees uit het topicbericht dat jullie nog niet beslist hebben en nog geen handtekening hebben gezet. Als dat zo is, dan vermeld ik hier nog even enkele andere valkuilen in het keukenlandschap:


Keuken kopen:

De beste manier om erachter te komen wie in deze branche te vertrouwen is, is informeren bij buren, kennissen, vrienden en familie. Mond tot mond reklame is nu eenmaal de beste reklame die er is. En als je mensen met een nieuwe keuken gevonden hebt kun je daar ook meteen kijken hoe die er uit ziet en ook praten over de kwaliteit en over de installatie van de keuken.

De meest grove fout die je kunt maken is, na een fraai en glad verkoopgesprek de offerte meteen op dezelfde dag tekenen. In negen van de tien gevallen teken je dan in feite een koopovereenkomst die uitsluitend tegen hoge annuleringskosten (vaak meer dan 30%) kan teniet worden gedaan. Dus: absoluut niets tekenen maar altijd mondeling een bedenktijd van minimaal 7 dagen aanhouden. Als de verkoper zegt dat hij een handtekening nodig heeft om zijn of haar werktijd te verantwoorden voor zijn baas, dan moet je zo snel als mogelijk het pand verlaten, want zo iemand moet je nooit vertrouwen.
De volgende valkuil is dat je tegen het kopen van een keuken opziet en maar één zaak bezoekt. Het is heel belangrijk dat je er veel tijd voor uittrekt en gaat shoppen, dus meerdere zaken langs gaat. Daarbij is het belangrijk dat je niet je naam en adres en telefoonnummer geeft. Die heeft de verkoper helemaal nog niet nodig om een offerte te maken en je voorkomt ermee dat hij of zij in de computer gaat kijken of je al ergens anders een offerte gevraagd hebt.
De derde fout die je kunt maken is, dat je verblind wordt door de hoge kortingen. Elke zaak die openlijk adverteert met kortingen van 30 tot 50% moet je mijden als de pest. Bovendien zegt de verkoper in zo'n zaak meestal dat die korting heel speciaal is en alleen die dag geldt. Als je dat hoort moet er onmiddellijk een lampje bij je gaan branden en heeft onderhandelen verder geen zin meer omdat je bij zo'n zaak met zo'n uitpraak zeker niet moet kopen.
De volgende valkuil die ik noem is, uiteindelijk accoord gaan met een offerte die onduidelijkheden bevat. Na het zetten van je handtekening kunnen juist die onduidelijkheden grote problemen geven.

Maak vóór het ondertekenen van de overeenkomst een schriftelijke afspraak over de betaling. Bij een goede keukenzaak kun je meestal afspreken dat 30% van de koopsom vooraf betaald wordt (het wettelijk maximum is 50%), gevolgd door 60% van de koopsom bij oplevering en 10% na de levering en installatie. Zo hou je wat geld achter de hand als alles nog niet goed afgewerkt is bij de eerste oplevering. Het allermooiste is dat je niets vooruit betaald. Van zo’n zaak weet je zeker dat die niet op korte termijn failliet gaat.
Spreek ook af dat de maten die jij als klant hebt meegenomen indicatief zijn. Sta er op dat iemand van de keukenzaak zelf persoonlijk de zaak bij je thuis komt opmeten. Zo voorkom je dat later gezegd kan worden dat jij een meetfout hebt gemaakt.

Bovenstaande wil niet zeggen dat, als je een goed gevoel hebt bij de gang van zaken in de showroom, je niet kunt onderhandelen over de prijs. Ook in een goede keukenzaak is daar altijd ruimte voor. Maar denk dan niet in termen van 40 tot 50%, maar meer aan 5 tot hooguit 10%.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met de KASSA-expert Hutch.

Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=7066

Sinds 15 oktober 2008 is er nieuwe wetgeving voor het bedrijfsleven van kracht. Die wetgeving heet de Wet op Oneerlijke HandelsPraktijken (de WOHP). Daarin staat bijvoorbeeld heel duidelijk dat een verkoper (ook als het colportage betreft) geen misleidende informatie mag geven en ook het niet vermelden van relevante informatie over het produkt of de dienst en het toepassen van agressieve verkooptechnieken zijn strafbaar.

Wet 1.1. Oneerlijke Handelspraktijken (de wet OHP)

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/We ... praktijken

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3613

http://www.jurofoon.nl/zoeken.asp?q=one ... praktijken

http://www.consumentenautoriteit.nl/dsr ... 1&type=pdf

Maxiem.

Traphuis116
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:07

Re: Slechte ervaring met keukenzaken (regio Utrecht)

Ongelezen bericht door Traphuis116 »

Toch zit ook aan het verhaal van MAXIEM een kanttekening, want een keuken kopen blijft voor een groot gedeelte ook een gevoelskwestie. Daar waar de 1 het gevoel krijgt dat hij of zij wordt belazerd kan een ander de onderhandeling zien als een persoonlijke overwinning en kijkt deze dus tevreden terug op zijn of haar aankoop. En zal de buurnman jou dus zomaar brugman uit utrecht adviseren.

Wij zijn via een nieuwbouwproject terecht gekomen bij de vestiging van eigen huis in hoevelaken. Wij wilden net als jullie een hoogglans greeploze lichtgekleurde keuken en al snel kwam de adviseur met vragen over ons budget. Wij zijn gewoon meegegaan in het gesprek, hebben open kaart gespeelt en zijn uiteindelijk tot aankoop overgegaan in een tweede gesprek. uiterard net boven het bedrag wat wij genoemd hadden (wat wij weer ingecalculeerd hadden :wink: ) Wij hebben wel consessies gedaan. Zo zat siemens apparatuur er voor ons niet in en hebben we toch voor een kunstof alternatie gekozen ipv de dure afgelakte kastjes, wel een composief werkblad, Quoocker, lades, brede stolwanden en nog wat andere dingen.

Ik zal je eerlijk vertellen dat ik tot op de dag van vandaag niet weet wat het merk van de keuken is die wij gekocht hebben. Stom..., misschien, belangrijk, och kijk maar eens hoeveel merknamen zijn, het blijft voor mij hier ook een beetje het welbekende verhaal over bomen en een bos. De keuken zoals deze aan ons getoond is vonden wij erg mooi en sloot aan bij ons beeld van hoe wij onze keuken eruit wilde laten zien. Maar wat ik veel belangrijker vindt, we hebben wel een prettig gevoel over de aankoop overgehouden, we zijn tevreden met de manier waarop de koop tot stand is gekomen en zouden eigen huis dus bij anderen aanraden. Dat neemt niet weg dat er ongetwijfeld anderen zullen zijn die een minder goede ervaring gehad hebben en deze winkel afraden.

Mijn advies, blijf goed met elkaar overleggen, denk na en beslis ook op gevoel. Voelt het niet goed, blijf gewoon net zo lang zoeken tot je dat hebt gevonden waar je helemaal tevreden over bent. Het niet af willen geven van gegevens vind ik persoonlijk altijd erg moeilijk, het bedrijf heeft immers ook wel een beetje recht om te weten waar ze aan toe zijn, ze gaan tijd in je investeren en op het moment dat je om dit soort zaken heen gaat draaien of een defensieve houding aanneemt (wat vaker gebeurt dan je denkt) zal je zien dat de sfeer snel omslaat en de verkoper sneller zijn agresieve verkooptechnieken toepast. Ik geef overal waar ik kom netjes mijn e-mail adres af en evt. adresgegevens en een telnr. maar ik vertel ook bij aanvang direct dat ik niet van plan ben om in een eerste gesprek ook maar iets te tekenen. Het is aan hem om ons te overtuigen om bij hun een product aan te schaffen, ik bepaal daarna wel of ik dat wil of niet. Tot op heden ben ik nog geen 1 keer gebeld door een bedrijf of ik al een keuze gemaakt heb! Overigens heeft dit altijd voor leuke geanimeerde gesprekken met verkopers gezorgd, niet alleen bij keukenzaken!

Vergeet ook niet dat wij als koper voldoende mensenkennis hebben om in te schatten of iemand voor jou wil werken of voor zichzelf, dit lijken veel keukenverkopers nog wel eens te vergeten, die doen net of wij dom zijn... :wink:

De rest van het verhaal van MAXIEM sluit ik me volledig bij aan!

Gesloten