LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Systemat of Proline??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
HansJ

Systemat of Proline??

Ongelezen bericht door HansJ »

Wij zijn op zoek naar een nieuwe keuken. wij twijfelen tussen de volgende 2 offertes:
Systemat AV 3010 Siemens apparatuur
Proline DC 210, Atag apparatuur

Beide offertes zijn vrijwel gelijk v.w.b prijs.

Beide keukens zijn aangeboden met foliefronten. Éen dealer heeft ons gewaarschuwd dat de folie los kan laten. In het verleden was dat een probleem. Is dat nu nog steeds het geval?

Wie heeft er ervaringen met één van deze keukens. Welke is "beter"en waarom?

Graag jullie reactie.

PeterR

Re: Systemat of Proline??

Ongelezen bericht door PeterR »

Als ik zou moeten kiezen tussen Systemat en ProLine (van Pronorm) dan zou ik zeker voor Systemat gaan.

Het heeft te maken met de afwerking die gebruikt wordt.

Hacker had destijds alleen de Classic Line (vergelijkbaar met de normale Pronorm lijn) en introduceerde toen de Systemat collectie. Hierbij waren de fronten omgezet qua maatvoering in een rastermaat van 13 cm. (dus alles een veelvoud van 13 cm.) met luxere afwerking bij de kasten. Denk aan 19 mm. liggende delen, fluisterprofielen op de voorzijde van de kasten, verdekte ophanging van de bovenkasten enz. enz. enz. Let op: Er is ook nog een uitgeklede versie van Systemat, genaamd Aktiv130 geloof ik. Dit is zonder fluisterprofielen en ook wat minder luxe afwerking. Valt dus tussen Hacker Classic en Systemat in.

Kort daarna volgde Schüller die naast hun Creativ Line hun Next125 collectie introduceerde. Ik durf te zeggen dat deze kwalitatief compleet vergelijkbaar is met Systemat. Ook alles luxe afgewerkt en voorzien van een rastermaat systeeem (in dit geval 12,5 cm.) met naar mijn idee één groot voordeel en dat zijn de lades en korven van de firma Blum, welke naar niet alleen mijn mening (lees het forum maar) de beste ladesystemen biedt die er op de markt te verkrijgen zijn.

Ik zou dus eerder een keuze maken tussen Systemat en Next125.

Proline valt daar een beetje buiten (misschien beter gezegd kwalitatief onder) omdat Pronorm welliswaar een rastermaat geintroduceerd heeft van 12,8 cm. maar de kasten bij lange na niet de afwerking hebben die Systemat of Next125 wel bieden. Proline is eigenlijk niets meer dan de standaard Pronorm keuken met een ietswat andere frontmaatvoering.

Proline kun je dan het beste vergelijken met Aktiv130 maar niet met Systemat of Next125.

Folie is en blijft gewoon één van de zwakkere deuren (niet slecht maar gevoeliger). Folie kan loslaten, folie verkleurt, folie kan krom trekken *(denk maar aan je badkamerdeur die afhankelijk van het seizoen wel of niet goed opengaat... bij mij dan tenminste :) ). Ikzelf zou dan veel eerder gaan voor lak (danwel hoogglans danwel mat) of voor kunststof (dus hpl of cpl). Vraag je keukenleverancier hiernaar. Deze moet je ook de voordelen uit durven leggen en niet alleen maar folie adviseren omdat dat het makkelijkste is en iedereen dat aanbiedt!

Conclusie: Maak een vergelijk tussen Systemat en Next125 en je hebt een reeël vergelijk! En pas gewoon een beetje op met folie deuren. Is er een alternatief binnen het model dat je mooi vindt in lak of kunststof dan wil ik je zeker adviseren om daar een naar te kijken. Is dat er niet bedenk dan dat folie niet slecht is, maar gewoon gevoeliger is. Iemand die zegt dat dat niet het geval weet niet waar die het over heeft!

Als je verder nog vragen hebt dan horen we het wel!

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Voeg Format even aan het bovenstaande lijstje toe. Format werkt uitsluitend met Blum en laat de fluisterprofielen achterwege.(gelukkig, ja daar gaan we weer)

Ook Format gebruikt verdekte kastophanging en heeft 1 (sier)dopje zichtbaar in de achterwand ipv 2 zoals de anderen. De rastermaat van Format is 128mm wat weer een standaardmaat is in de interieurbouw (veelvouden van 32mm) ipv 130mm en 125mm. Uitleg over de 128mm raster is te vinden op de website.

Format levert maar 1 kwaliteit en die is uitstekend. Het kastenwerk en hang- en sluitwerk is bij iedere prijsgroep hetzelfde. Het gebruikte front bepaalt de prijs van het kastenwerk.

Format blinkt uit in maatwerk en onbeperkte mogelijkheden. ALLES kan worden aangepast in hoogte, breedte, diepte, uitvoering, kleur etc etc etc. Ieder ontwerp is mogelijk en Format is niet bang om de nek uit te steken wat assortiment betreft.

Voorbeelden: Onze klant zag een Hout-fineerfront wat in houtkleuren wordt geleverd maar wilde deze in een speciale kleur wit. Geen probleem. Onze klant wilde een aangepast hoogte greeploze kasten (ipv de standaard 199cm en 211,8 cm) Geen probleem. Volgens mij heeft Systemat wat meer beperkingen als het om buiten-assortiment gaat.

Dus..... als PeterR meent dat je ook even naar Next125 moet kijken adviseer ik je zeker om een Format-dealer te bezoeken. Het netwerk groeit als een tierelier dus er zit er altijd 1 in de buurt. Informaar anders bij [email protected] voor dealeradressen.

Trouwens, ook folie durven wij zonder twijfel te verkopen. Geen problemen met de Folietec-producten!

Ik moet PeterR 100% gelijk geven met zijn mening over BLUM, beter is er niet. Komt ie weer: KRIJG JE GEEN BLUM, DAN MOET JE 'T NIET DOEN!! :wink:

MVG

sr

Ongelezen bericht door sr »

systemat in de uitvoering activ 130 is wel degelijk tot in andere berichten te verlijken met proline ook in proline spreken we over een hogere keuken die kwalitatief zeer goed is afgwerkt

mausje

Ongelezen bericht door mausje »

Ik krijg een foutmelding op dit emailadres...Is deze nog in gebruik of veranderd?

KlantAdam

Ongelezen bericht door KlantAdam »

Hoi Mausje,

Email adres moet .com zijn en geen .nl

Succes
Voor meer vragen kan je mij ook mailen.

GWTE

Ongelezen bericht door GWTE »

Maxx

Natuurlijk heeft het voordelen dat een keukenmerk met een rastermaat werkt. Er zijn er echter meer keukenmerken die dit doen. Het voordeel van een rastermaat 128 ten opzichte van de andere maten is mij niet duidelijk Maxx. Dat het in de interieurbouw een bekende maat is klopt wel. Dit heeft gewoon te maken met de bewerkingsmachines met frezen en boren waarmee de rij- en greepboringen en dergelijke worden gemaakt. Deze machines worden natuurlijk niet alleen in de interieurbouw maar ook bij de productie van keukens gebruikt. Bij grepen gebruikt men deze maatvoering ook vaak denk hierbij aan de steek van de greepboring: 64MM - 96MM – 128MM – 160MM – 192MM dit zijn veel gebruikte maten zoals iedereen wel zal weten, steeds een veelvoud van 32MM. Hiervan wijkt men in de praktijk echter ook wel af anders zouden veel grepen afvallen.

Wat lak deuren betreft. Veel leveranciers gebruiken tegenwoordig een MDF (Medium Density fiberboard) deur met een grondfolie. Dit is een witte deur met een speciale grondfolie die eenvoudig direct te spuiten is in iedere gewenste kleur. Vooral leveranciers met veel kleuren in het assortiment maken gebruik van deze techniek. In feite heeft men dan gewoon een folie deur. Gespoten weliswaar maar met dezelfde (eventuele) nadelen als een gewonen folie deur. De nieuwe technieken die men gebruikt voor het maken van deze folie deuren is weliswaar verbeterd, maar de jaren zullen moeten uitwijzen of het echt beter is dan vroeger. Tot nu toe lijkt het duidelijk beter.

Cortez

Ongelezen bericht door Cortez »

Hallo,

ik ben zelf werkzaam in een winkel waar allebei deze merken worden verkocht.
De AV 3010 = Systemat Aktiv 130.
Systemat heeft 2 keukenlijnen Select en Aktiv 130. Alleen de Select heeft luxe afwerking zoals de fluisterprofielen en korfladen met glazen zijkanten. De rest van de kwaliteit is het zelfde, komt uit dezelfde fabriek. Kwalitatief is ProNorm echter niet slechter, de service van beide fabrikanten is OK.

Cortez

GWTE

De rastermaat van Format is 128mm wat weer een standaardmaat is in de interieurbouw (veelvouden van 32mm) ipv 130mm en 125mm. Uitleg over de 128mm raster is te vinden op de website.
Het zou Maxx sieren als hij op gedane beweringen ook terug kwam met goede argumenten. Simpelweg en constant roepen dat Format of Blum en alles wat hiermee te maken heeft beter is, klinkt wel erg debiel. Maxx geeft aan dat zijn rastermaat 128MM beter is dan alle andere rastermaten……ik vraag vriendelijk waarom hij dat denkt….maar het blijft stil. Dit noem ik systematisch negeren. Dat geeft natuurlijk niet Maxx…maar stop dan ook om dit forum te vervuilen met je (veel te vaak) zelfingenomen onzin en eigen keukenmerk eerst gezwets.

Om over het geneuzel van een of twee dopjes in de bovenkasten maar te zwijgen. Dat format 1 dopje heeft en de andere merken twee is te kinderachtig voor worden natuurlijk. Ik ken minstens 1 ander merk die dit ook heeft. Dit is een van de vele keuken merken die ikzelf verkoop. Wij verkopen verschillende keukens met Blum, Hettich en Grass laden en scharnieren. Ik ken dus alle voor en na delen van de diverse merken (hang en sluitwerk en geleiders). De ophanging van de bovenkasten is meestal niet van Blum maar van het merk Hetal. En ook bij ons met 1 dopje.

maxx

Beste GWTE,

Je bent alweer vroeg in jezelf aan het praten, zie ik. Het is natuurlijk niet makkelijk om weer een volle dag te wachten op klanten die nooit komen. Toch maar eens offertes opsturen of mailen, het werkt. :lol:

Mijn stukje in deze topic was zuiver informatief voor de topicstarter. Ik heb in gehele stuk geen ander merk slechter dan Format genoemd.

Zoals jezelf aangaf is 128mm een standaard in de interieurbouw. Niks beter of anders alleen maakelijker om meer tewerken als we zelf een aanvulling verzorgen op een keuken met een stukje interieurbouw uit eigen werkplaats.

Voor de rest gewoon weinig tijd. Drukke tijd in de winkel, ja wij wel.

MVG

GWTE

Beste Maxx,

Ik zou best een normale discussie met je willen maar dat is helaas door je eigen simplisme niet mogelijk. Ik heb dan ook echt moeite om respectvol te blijven. Ik vraag me af of je zelf eigenlijk wel begrijpt wat je opschrijft. Ik heb je al gemeld wat ik doe voor de kost. Ben afgelopen week twee keer op logies geweest ver van huis en heb het dus met beiden banen zeer druk. Over klandizie hebben we in onze vestiging absoluut niets te klagen, dat ik vele malen meer omzet draai dan jij, daar is voor mij geen enkele twijfel over. Dat zijn alleen zaken die naar mijn mening niet op dit forum thuis horen. Jij echter bent degene die constant meent te moeten roepen hoe goed het gaat en hoe druk je het wel hebt met je prospect(jes).
Kijk ik draai al heel wat jaartjes mee en meestal is het zo dat hoe harder een collega roept hoe goed het gaat des te slechter gaat het in werkelijkheid. Blaffende honden bijten niet, weet je.
Toch maar eens offertes opsturen of mailen, het werkt.
Wat betreft het opsturen van offertes, daarover heb ik inderdaad in een andere topic gezegd dat wij dat niet doen. Het opsturen van een offerte is namelijk niet commercieel. Sterker nog het is te simpel, het is dom, onpersoonlijk en bovenal (in bijna alle gevallen) zonde van je tijd. Als een klant na uren van jouw kostbare tijd te hebben gebruikt, niet de moeite wil nemen om deze zorgvuldig uitgewerkte offerte (en eventuele 3 D tekening) persoonlijk af te halen in je showroom dan ben je al verkeerd begonnen met deze klant. Als een klant niet in staat is de offerte af te halen dan gaan wij hem persoonlijk afgeven aan huis, met de nodige uitleg en toelichting. Zo verkoop je eerst jezelf en uiteindelijk de keuken.
Mijn stukje in deze topic was zuiver informatief voor de topicstarter. Ik heb in gehele stuk geen ander merk slechter dan Format genoemd.
Je aanhalingen in bijna al je reactie op dit forum verraden constant dat er niets beter is dan Format, Blum en jij. En dan te bedenken dat er nog zo veel goede andere keukenmerken zijn. Wellicht heb je het zelf niet eens meer door dat je dit doet.
Zoals jezelf aangaf is 128mm een standaard in de interieurbouw. Niks beter of anders alleen maakelijker om meer tewerken als we zelf een aanvulling verzorgen op een keuken met een stukje interieurbouw uit eigen werkplaats.
Kijk ik wil het best even voor je uittekenen hoor. Niks beter of anders zeg je. Alleen makkelijker! Kijk die 128MM is geen standaard in de interieurbouw 16/32 mm wel. De rastermaat 128MM is natuurlijk wel anders dan 125MM, 130MM of 140MM. En als je zegt (zie quote), alleen makkelijker, dan bedoel je eigenlijk beter, lijkt mij. Iets wat makkelijker gaat, is beter. Ik vraag je nu dus waarom is 128MM als rastermaat dus makkelijker dan de andere rastermaten. Wij werken met diverse keukenmerken en verschillende rastermaten. Ook wij leveren maatwerk uit eigen werkplaats. Dat de rastermaat 128MM makkelijker is valt op geen enkele wijze te onderbouwen. Met andere woorden, het is onzin! En onzin moet je niet op dit forum zetten waar klanten komen die toch door de bomen het bos niet meer zien.
Voor de rest gewoon weinig tijd. Drukke tijd in de winkel, ja wij wel.
En deze opmerking zal ik maar negeren. Morgen zeg je toch weer dat je niet bedoelde dat jij wel en wij geen klanten in onze showroom mogen verwelkomen.

Ps. Mocht je toch tenminste 1 argument weten waarom 128MM makkelijker is dan andere rastermaten dan hoor ik dat alsnog graag van je! Wel wat veel teks maar ik kan zeer snel typen.

maxx

GWTE,

Doe geen moeite om respectvol te blijven want je bent het tot nog toe bar weinig geweest.

Nog even in Jip en Jannekepraat om het begrijpelijk te maken. 128 is 4x32. 32mm is een veelgebruikte maat in de interieurbouw. Dit vereenvoudig de rekenwijze en maakt controle op projecten simpel.

Wat die offertes betreft is vertrouwen in de klant nodig. Dat heb je blijkbaar is die 12 jaar verloren. Als de mensen de moeite nemen om onze winkel te bezoeken betalen we dat terug door deze mensen vertrouwen te schenken in de vorm van een offerte en tekening per email. Niets onpersoonlijks aan, gewoonweg fatsoenlijk.

Lopen ze met de tekening naar de concurrent? Dan moet je zorgen dat de prijs dusdanig is dat de concurrent er niets mee kan. Thuis brengen doen we alleen als de email niet werkt. Waarom jezelf verkopen als het om het product gaat.

Het lijkt me niet dat jij je in je winkel anders voordoet als op dit forum. Mensen prikken daar snel doorheen. Je reageert vaak beledigend zonder aanleiding, dat is jouw goed recht. Het is ook het goed recht van anderen om dat als onbeschoft te ervaren!!

MVG

KlantAdam

Het opsturen van een offerte is namelijk niet commercieel. Sterker nog het is te simpel, het is dom, onpersoonlijk en bovenal (in bijna alle gevallen) zonde van je tijd.
Even vanuit het klantperspectief. Je mening is achterhaald en niet meer van deze tijd!. Het niet "durven"opsturen van een offerte wekt wantrouwen ( die ruimschoots bij klanten aanwezig is in deze branche) Het is absoluut niet onpersoonlijk zelfs slim wekt vertrouwen schept een band enz. Het geeft aan dat je transparant durft te acteren.Ik geef je het effe mee. Markt is met alles aan het veranderen wellicht is een opstelling waarmee je aangeeft transparant te durven acteren en tevens in een klant wil investeren een goede insteek om het vertrouwen van de klant te winnen en je onderscheidend op te stellen. Een opgestuurde offerte is wederom een houvast van een klant dit ten opzichte van een zaak waar offertes niet worden meegegeven en een goede aanleiding voor een opvolgend gesprek.

En wat betreft deze:
Jij echter bent degene die constant meent te moeten roepen hoe goed het gaat en hoe druk je het wel hebt met je prospect(jes).
Weet niet of ik mij nu aangesproken moet voelen. Echter mijn nieuwe naam is klant. Van prospect naar klant en dat allemaal door het een goed intakegesprek! daarna het opsturen van de offerte! wederom een gesprek en dat allemaal in een normaal tijdspad.

Kan geen geluksonderbroek tegen op. Wellicht een nieuwe klantgerichte verkooptraining? jouw stelling is achterhaald en niet meer van deze tijd. Twijfel ?waarom probeer je het gewoon niet eens een keer?

Wat betreft je houding ( het woord dom is erg veelzeggend hierover) is iets wat genoeg zegt over jouw persoon als verkoper en je mening over klanten. Zou daar toch iets aan doen. Nodigt niet uit om jouw zaak te bezoeken.

Verder is je ego-strijd een nutteloze. Snap niet waar je heen wilt met je persoonlijke strijd. Klanten snappen er toch niks van en je laat je daarmee flink in de kaarten kijken als persoon.
Nou wellicht wordt ik weer voor alles uitgemaakt, maar ach bezoek dit forum nog steeds met ongekend interesse en vermaak mij no goed hier. Moet jij en de rest ook gewoon blijven doen.
Fijn weekend allen nog!

Scara

Ongelezen bericht door Scara »

Ieder zijn eigen visie.
Bij ons sturen we GEEN offertes op, is ook niet nodig. Intakegesprek en vervolgafspraak maken om de offerte door te nemen, welke bij ons zeer gedetailleerd is. Wij verwachten niet dat de klant alles begrijpt wat er omschreven is.
Uitleg is vergroting op verkoop.
Waarom stopkraantjes onder de spoelbak, waarom een rvs gasslang, waarom waterbeschermingsbodem onder koelkast, waarom toch die oven met pyrolitische zelfreiniging, enz enz.
Op deze manier kun je verklaren dat je duurder bent dan de concurrent, terwijl als de klant prijs A ziet tegenover prijs B zich sneller laat leiden door die prijs, want op papier zien beide offertes er gelijk uit.

De gemiddelde prijs van een keuken ligt bij ons boven de 20.000 euro, dus over 1 nacht ijs hoeven ze niet te gaan, verwachten we ook niet.
Als adviseur verkoop je je zelf ook vind ik, vaak is het een kwestie van gunnen. Welke klant, welke verkoper, dat is een kwestie van inschatten.
Is er tijdens het intake gesprek geen "klik" dan zal de vervolgafspraak worden overgenomen door een andere adviseur. ( Social talk = zo belangrijk )

Keukenoffertes tot 7500 zou ik persoonlijk ook wel opsturen evenals offertes waar niets van wordt verwacht. Eindprijs, niet gespecificeerd en geen uitgebreide tekening.

GWTE

Beste Maxx,

Om te beginnen moet je dat ongeloofwaardige schoothondje even buiten de discussie laten. Mijn opmerking over prospect(jes) is algemeen bedoeld (en bovendien meervoud) en niet persoonlijk tegen prospect. Dat het een echte Prospect is lijkt nu wel erg discutabel te worden. Hij reageert wel erg gelijkgestemd als jij en omstreeks de zelfde tijd als jij. Weet je zeker dat het niet je tweede persoonlijkheid is?

Dat ik het niet met jouw Maxximale onzin eens ben wil niet zeggen dat ik geen respect voor je hebt. Naar mijn mening ben ik altijd correct naar jou toe geweest. Misschien niet gewent dat iemand je tegen spreekt. Als 128MM makkelijker rekent dan andere maten dan moet je een andere rekenmachine kopen.

32 MM is simpelweg de standaard instelling op de machines als het gaat om frezen en boren hart-op-hart (zoals rijboring voor kastplanken). Waarschijnlijk ergens de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Interieurbouw levert maatwerk in alle afmetingen op maat per situatie, net als bij keukens. Alle afmetingen zijn natuurlijk mogelijk. En dienen door een vakman gecontroleerd te worden met een goede rekenmachine. Met andere woorden 128MM rastermaat is prima. Andere rastermaten zijn ook prima. Dat 128MM rastermaat makkelijker rekent dan andere rastermaten is zoals gezegd complete ONZIN.

rvkeuken

Ongelezen bericht door rvkeuken »

@klant adam: je spreekt duidelijk voor jezelf, dat je bij maxx goed geholpen bent; prima, maar al die waardeoordelen naar een ander, en vooral vanuit 'klantenperspectief' vind ik erg jammer en totaal ongefundeerd.

Vanuit mijn perspectief (als klant): Ik heb geen offertes opgestuurd gekregen, van geen van de bedrijven, hoefde wat mij betreft ook niet. Hebben het niet over een keuken van 20.000+, maar over een iets goedkopere keuken. Specifieke offerte bij vervolgafspraak doorgenomen met adviseur, werkte erg prettig.

Wat mij betreft komt het ook ongeveer op hetzelfde neer, of je bespreekt hem gelijk met de adviseur, of nadat je m met de post heb gehad en m rustig door heb kunnen nemen. In mijn omgeving gaan mensen na het krijgen van de papieren offerte deze rustig doornemen/bespreken met anderen. Ik denk dat het ook meer aan de kwaliteit van de offerte ligt dan aan de manier van presenteren (post/ophalen) omdat de gespecificeerde offerte in mijn ogen iets is wat aangeeft dat je al redelijk gekozen hebt voor een bepaalde leverancier/bedrijf.

Verder denk ik dat hier wel meer mensen last hebben van haantjesgedrag, de kwaliteit van het forum wordt er helaas wel door aangetast, vaak ook omdat door dezelfde mensen ook goede adviezen worden gegeven.....

@ topicstarter: het eerste advies (van peterr) lijkt mij het meest nuttige, de rest dwaalt weer behoorlijk af....

KlantAdam

maar al die waardeoordelen naar een ander, en vooral vanuit 'klantenperspectief' vind ik erg jammer en totaal ongefundeerd.
Oke, moet dit inderdaad vertalen als persoonlijke beleving en advies.

Verder heb ik mijzelf verbaasd en geergerd bij meerdere zaken over het niet meekrijgen van de offerte. Dus vandaar mijn insteek.

Inderdaad hangt een dergelijke aanpak af in welk segment hoog of laag deze verkocht worden.
de kwaliteit van het forum wordt er helaas wel door aangetast, vaak ook omdat door dezelfde mensen ook goede adviezen worden gegeven.....
Bovenstaande snap ik niet echt, was en ben juist blij met de goede adviezen ipv de persoonlijke inhoudelijke vetes waar klanten niks aan hebben. Vandaar.

Even een (af)dwaling:
Schoothondje? wellicht kan ik mij gewoon meer vinden in zijn aanpak.
En waardeeer ik zijn inhoudelijke bijdrage. Denk ( persoonlijke mening) dat dit een verrijking is en vele klanten hiermee gebaat zijn.
Laatst gewijzigd door KlantAdam op 24 jun 2007 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

GWTE

Ik denk dat veel forum bezoekers al deze discussies een zinloze zaak vinden, en eigenlijk hebben ze nog gelijk ook. Denk nu niet dat ik heel de dag achter deze computer zit te wachten tot Maxx weer wat onzin verkoopt. Ik ben vandaag ook nog even naar de boot geweest. Het weer zat alleen niet mee. Als ik dan terug kom en even op dit forum kijk staat er altijd wel weer iets wat me behoorlijk tegenstaat. Meestal afkomstig van Maxx of Zelfstandigste.

Ik werk binnen ons bedrijf met een verkoop team van zeven jongens inclusief mijzelf. Wij hebben inderdaad zoals Scara ook al zegt verschillende typen adviseurs en zoeken inderdaad naar een klik met de consument. Onze verhouding tussen gemaakte offertes en geschreven orders is dan ook bijzonder goed. Wij leveren geen offertes, wij leveren keukens. Dat wij de offertes nooit opsturen zegt natuurlijk niets over onze transparantheid of iets dergelijks. Als wij onze offerte presenteren en de keuzes hebben toegelicht en uitgelegd zorgen wij ervoor dat de lijnen kort blijven. De klant kan daarna zijn offerte bekijken en overdenken en/of vergelijken. Korte tijd later zullen wij de klant wederom vriendelijk en kort benaderen.

Als een klant uiteindelijk besluit de keuken toch ergens anders aan te schaffen, dan hebben wij ons doel duidelijk gemist. Uiteraard wil ik altijd wel weten waarom hij of zij niet voor ons heeft gekozen, daar leren we dan weer van. Dit telefoontje doe ik altijd zelf. Onze ervaring met het opsturen van offertes is zeer slecht. Dit zal ook in alle commerciële trainingen worden afgeraden, ook vandaag de dag nog. Dat het uit de tijd is, is natuurlijk onzin. Waarschijnlijk is Maxx vanuit de montage, de verkoop ingerold en heeft misschien nog nooit een dergelijke training ervaren, om over Prospect alias KlantAdam maar te zwijgen. Ik spreek uit ervaring, trainen, analyseren, bijstellen, onderzoeken, proberen en opnieuw beginnen.

Ps. Ik heb niets met geluksonderbroeken, dat was iemand anders. Lees de topics even wat beter en probeer te onthouden wij wat zegt. Dat is ook belangrijk. Luisteren naar mensen vooral de klant!
Laatst gewijzigd door GWTE op 24 jun 2007 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.

KlantAdam

Kan mij grotendeels vinden in je bericht echter merk toch dat het een en ander veranderd ook in de sales.
Ook klanten zitten enkele uren het eea samen met de verkoper uit te werken. Wanneer zij weggaan willen zij thuis toch het eea kunnen bekijken vasthouden enz, ( stuk emotie) zelfs wellicht kunnen vergelijken al heeft dit zijn beperkingen echter het feit ( emotie) dat zij dit kunnen doen geeft de klant een goed gevoel. Ik begrijp heel goed dat je keukens verkoopt en geen offertes maar de klant wil iets vasthouden en als dit een tekening en/of offerte is creeer je vertrouwen.
(Kan ook het verhaal zijn van de verkoper)

De offerte is inderdaad handig om te presenteren (en mijn persoonlijke mening) die je daarna meegeeft/of opsturen.
Ik heb meerdere zaken bezocht en heb veel moeite moeten doen om een offerte mee te kunnen krijgen. Heb de redenen van de verkoper toch met enig wantrouwen altijd aangehoord. (Persoonlijk wilde ik altijd de typenr's, ervarigen, kwaliteit, enz van de aangeboden apparaten checken op internet enz.)

Ik heb overigns ook in mijn salestrainingen geleerd niet met offertes en of prijzen te gooien. Echter in mijn markt en branche is anders dan die van de keukenbranche. Wanneer je je kan onderscheiden en vertrouwen kan winnen ( overigens kan dit ook in een gesprek) en het meegeven of opsturen van een offerte helpt daarbij waarom zou je dit dan laten?

Overigens heb ik de bijdrage van zelfstandigste en maxx altijd als een verrijking beschouwd. Hergeen wat jij wellicht tegenstaat gaat meestal over dingen die mij de pet te boven gaan. Smaken verschillen nou eenmaal net als de aanpak. Ik laat het erbij.

GWTE

Meegeven is iets compleet anders dan opsturen! Een klant moet zijn offerte kunnen vergelijken. Maar opsturen is werkelijk uit den boze. Presenteren en meegeven doen wij wel, opsturen nooit, never, nooit.

Gesloten