LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tip voor reinigen inductiekookplaat

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
L.Rozenwater

Tip voor reinigen inductiekookplaat

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Regelmatig zie ik gebruikte inductieplaten aangeboden (met foto er bij)
Ik zie dan op de kookvelden vaak de aanwezigheid van doffe vlekken.
Deze vlekken bestaan bijna altijd uit verbrand overkooksel, wat dus niet gelijk werd verwijderd. De bekende merken geven voor schoonmaak vaak het advies voor deze vlekken b.v. een vloeibaar schuurmiddel te gebruiken.
Zelf kocht ik recent ook zo'n plaat met de genoemde vlekken.
Wat NIET werkte: vloeibaar schuurmiddel, cleaner (zoals op auto's wordt gebruikt)
Wat WEL werkte: Neem een mesje in houder, zoals wordt gebruikt voor het verwijderen van verf op glas of desnoods een los stainly mes (niet in een houder dus en pas op je vingers)
Zelf ik heb ik na de reiniging met een mesje de plaat ruim ingewreven met cleaner en daarna met een autopoetsmachientje gepolijst.
De plaat kwam er "als nieuw" onder vandaan !
Mogelijk werkt bovenstaande ook voor keramische kookplaten, maar kan dit niet met zekerheid bevestigen.

bot321

Re: Tip voor reinigen inductiekookplaat

Ongelezen bericht door bot321 »

Klinkt misschien gek maar al eens
geprobeerd met tandpasta.

ReVolpe

Ongelezen bericht door ReVolpe »

Bij mijn vorige kookplaat kreeg ik er zo'n mesje bij... Is dat tegenwoordig niet meer zo dan ?

L.Rozenwater

Of je er zo'n mesje bijkrijgt (bij een nieuwe kookplaat misschien wel), weet ik niet. Zou het wel zo zijn, dan zijn er velen, welke het kleinnood niet op waarde weten te schatten, omdat het blijkbaar niet gebruikt wordt.
Zoals eerder gemeld, zijn die vlekken vaak aanwezig op gebruikte platen (Dit kun je duidelijk op de foto's waarnemen)
Ik zelf kreeg het niet verwijderd met een vloeibaar schuurmiddel en cleaner. Tandpaste zou ook weinig uitgehaald hebben.
Ik haalde ongeveer een laagje weg van plm 0,25 milimeter: Wat ik verwijderde leek op uitgeharde hars.
Als men zijn/haar kookplaat gewoon goed onderhoud, zal polijsten met tandpasta waarschijnlijk wel goed gaan. O.a. het Kruidvat heeft een prima vloeibaar middel voor 3 euro 37, dus waarom tandpasta gebruiken (tenzij men dat overheeft na het plaatsen van een prothese :lol: )

sjaakie

Ongelezen bericht door sjaakie »

Inductiekookplaten gewoon schoonhouden met een sopje, daarna drogen met een doek die niet streept.

Groot onderhoud (bij moeilijke vlekjes) staalfix gebruiken. Gewoon een drupje op de plaat en dan met een doek de vlekjes wegpoetsen.

Gebruik geen ceramische kookplaatreiniger; daar zit een waslaag in. Inductie wordt niet warm genoeg om die laag weer op te lossen en dus krijg je dan strepen.

S.

L.Rozenwater

Beste sjaakie, u schrijft over "vlekjes". Hetgeen ik tegenkwam, kun je geen vlekjes meer noemen: zo'n 20 cm2 noem ik geen vlekjes meer !
En ik kan u verzekeren, dat de vlekken, zoals ik ze tegenkwam echt regelmatig voorkomen. (Op gebruikte platen)
Ik had dus mijn lurven en kladden uren lang kunnen belasten met poetsen, terwijl met de genoemde oplossing (mesje) het in 10 minuten geklaard was............

sjaakie

Ongelezen bericht door sjaakie »

Beste heer/mevrouw Rozenwater,

Ik weet wat u bedoelt; ik ben het ook tegengekomen. Mijn advies is ook meer bedoeld voor het onderhoud. Dan worden de vlekken die u beschrijft voorkomen.
Niettemin zouden uw vlekken met staalfix ook zeer snel verdwijnen.

Het nadeel van zo'n mesje is dat het zou kunnen krassen. Hoeft niet; kan wel. Als het mesje niet helemaal vlak op het oppervlak gezet wordt kun je krasjes krijgen.

Begrijp me goed; mijn reactie is geen aanval op uw schoonmaakadvies. Dat werkt namelijk zeer goed. Helemaal als je denkt dat de vlekken zijn ingebrand en je de moed al hebt opgegegeven.

Mensen die elkaar helpen; waar zie je dat nog.
Zelfs op dit forum zie je dat men probeert elkaars vliegen af te vangen en als dat niet lukt gaat men elkaar afkraken. Zonde.

S.

Gesloten