LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verlichting boven het werkblad

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Astrasso

Verlichting boven het werkblad

Ongelezen bericht door Astrasso »

In de offerte van mijn keuken zijn als verlichting boven het werkblad 12V inbouw halogeenlampjes van 10 Watt opgenomen. Per bovenkast van 60 cm breed zou er één ingebouwd moeten worden.
Dat lijkt me veel te weinig om goed mee te kunnen werken. Het werkblad is Nero Profondo, de achterwand is donker grijs.

Wie geeft raad?

pfffff

Re: Verlichting boven het werkblad

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 12 feb 2010 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

pfffff schreef:Als je 20 bovenkasten hebt, moet het wel volstaan lijkt me.
20 bovenkasten à 60 cm, dat is slechts 12 meter. :wink:

Dat gaat het niet worden, ik denk dat TS beter van die ouderwetse TL-balken kan nemen, dat geeft meer en beter licht. :D

Wat TS ook kan doen is tegen een uur of 5 even naar de keukenboer gaan, en vragen of ze dezelfde lampen op dezelfde afstand even aan willen doen, dan kan hij/zij zelf beoordelen of het al dan niet voldoende is om de kip te fileren en de ui te snijden.

Dat lijkt me beter dan de beslissing af te laten hangen van mensen die door de computer heen geen beeld hebben van wat het worden gaat, en dingen ook nog eens anders zullen ervaren. :D

Overigens: als de lampjes achteraf te weinig licht geven, is er een hele simpele oplossing: andere er in doen die meer licht geven. Zo heel veel kosten een paar lampjes ook weer niet.

Maar om dat te bedenken hoef je zelf niet eens zo'n heel helder licht te zijn. :wink:
:lol: :lol:

S.

Ongelezen bericht door S. »

Misschien wel 2 rijen kasten van 60 cm breed boven elkaar. 8)
Dit zie je in de ikea folder veel. Kom je nog aan 6 meter! Een flinke keuken dus.

TL-licht geeft inderdaad het beste werklicht met minder schaduwwerking en spiegeling op het werkblad.
Ik spreek hier uit ervaring met beide soorten verlichting.

Astrasso

Ongelezen bericht door Astrasso »

pfffff schreef: Overigens: als de lampjes achteraf te weinig licht geven, is er een hele simpele oplossing: andere er in doen die meer licht geven. Zo heel veel kosten een paar lampjes ook weer niet.

Maar om dat te bedenken hoef je zelf niet eens zo'n heel helder licht te zijn. :wink:
Dit heldere idee deed ik de verkoopster ook aan de hand, maar zij wees me erop dat ik de glazen dan eerst met ijswater moet koelen alvorens het bier in in kan en dat willen we toch niet? :D

witte angora

Astrasso schreef:
pfffff schreef: Overigens: als de lampjes achteraf te weinig licht geven, is er een hele simpele oplossing: andere er in doen die meer licht geven. Zo heel veel kosten een paar lampjes ook weer niet.

Dit heldere idee deed ik de verkoopster ook aan de hand, maar zij wees me erop dat ik de glazen dan eerst met ijswater moet koelen alvorens het bier in in kan en dat willen we toch niet? :D
Zie niet goed wat bier en lampjes met elkaar te maken hebben, maar goed. Toch komt er hoe dan ook een dag dat lampjes stuk gaan en vervangen moeten worden, dus dan moet je evengoed met je ijswater en bier aan de gang. :wink:

pfffff

Laatst gewijzigd door pfffff op 12 feb 2010 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Man o man, Bij gladheid wordt het klaarblijkelijk nog gevaarlijker als iemand niet wordt geremd door enige vorm van kennis. Hoezo gebrek aan pekel, ik heb het nog nooit zo zout gegeten als de antwoorden die sommigen geven hier. Er zwerven weer een paar forum-nomaden, compleet met zonnesteek, door de eindeloze Forum woestijn van huisartsenafdeling naar webwinkels en tja nu ook de keukens. :?

Beste Astrasso,

Bij meer licht krijg je meer warmte (hebbie 'm Angora? bier, koud water....) Aangezien Led nog niet altijd het gewenste lichtresultaat geeft is Halogeen nog steeds 1 van de betere opties.

Om de warmte van de bovenkastbodem te beperken zijn verschillende opties mogelijk:

1. Spots niet in kastbodem verwerken. Hierdoor blijft een dunne laag materiaal over tussen spot/warmte en de inhoud van de bovenkast. In dit geval is een onderbouwspot (driehoek, piramide, recht, etc) het best om de warmte kwijt te raken.
2. Als de spots toch moeten worden verwerkt in de kastbodem, maak dan gebruik van een extra bodem IN de bovenkast. Niet zichtbaar bij gesloten deur en toch een goede buffer tegen de warmte.
3. Onderdek/bodem ONDER de bovenkast. Hierin worden de spots verwerkt en de dikte van de kastbodem blijft gehandhaafd.

Opties als achterwanden en kastbodems met inwendige verlichting zijn ook mogelijk.

Als er dan toch met halogeenspots wordt gewerkt gebruik dan de 20watt. De 10 watt is vaak niet sterk genoeg. 20watt is met een dimmer veel funtioneler (van werk- tot sfeerverlichting te gebruiken).

MVG

pfffff

Laatst gewijzigd door pfffff op 12 feb 2010 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Pffff,

Relativeren ok, maar sommige antwoorden zijn zo :shock: dat je er bijna :cry: van wordt. Trouwens, welke korrel zout.... de gemeente heeft niets meer :wink:

MVG

witte angora

Trouwens, welke korrel zout.... de gemeente heeft niets meer
Kijk eens in al die bovenkastjes, mischien dat daar een paar bussen staan. :wink:

witte angora

Ik snap nu wat het 'probleem' is van de bierglazen. Als je die dingen op de plank zet waar de lichtjes in zitten worden ze warm.

Aaaahh ja, ik snap het.

Komt het helder licht weer aan:

Als je nou de glazen op de bovenste plank zet, dan worden die niet zo warm, want dat wil je niet. De borden en de koffiemokken kun je dan op de onderste plank zetten. Voorverwarmde borden en koffiemokken, daar heeft toch niemand een probleem mee?

Ik zie nog steeds het probleem niet. :wink:

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Halogeenverlichting gaat het langst mee als de warmte van het lampje "weg" kan. Onder in de bodem van een hangkast kan deze warmte niet voldoende weg en zal het lampje eerder aan vervanging toe zijn.

Hou maar eens bij hoe vaak halogeenverlichting in een wasemkap kapot gaat, haal dan de glaasjes van het armatuur af u zal zien dat dit de levensduur verlengt.

klusman

Ongelezen bericht door klusman »

Ik hoorde toevallig vorige week van iemand, die een nieuwe keuken, heeft gekocht dat die onder 4 kastjes van 60 cm. breed, per kastje, een led-lampje had van 2 watt. Dit zou voldoende licht afgeven.
Ik weet niet of het klopt want ik heb het nog niet gezien.
Misschien toch even nader informeren of die er zijn.

Voor 2 jaar terug heb ik een keuken gekocht en waren er ook LED-lampen te koop maar die gaven bijna geen licht.
Ik voor een keuken met 200 cm. aan bovenkastjes ca. 12 van die lampjes nodig.

Ik ben toen overgestapt naar gewone tl-verlichting.

Gesloten