LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
CWH
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:18

Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door CWH »

Wij hebben nog even een nieuwe keuken in ons huurpandje gekregen. Over een paar maanden gaan we verhuizen, gelukkig, want het is behoorlijk foeilelijk.

Anyhow, mijn vrouw klaagt nu dat er een vieze smaak zit aan het water, terwijl dat in de badkamer niet zo is. Ik zelf proef het niet, maar ik heb ook een vrij slechte reukzin. Komt dit vaker voor, en verdwijnt het vanzelf?

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Laten we voorop stellen dat het nooit verstandig is om water dat langer dan een uur of vijf stil heeft gestaan in de buurt van een kraan te drinken. Kranen zijn gemaakt uit een metaallegering die lossingmiddel bevat (om hem makkelijker uit de mal te halen).
In Duitsland werd er enige tijd geleden aangegeven dat het verstandig is om water na langere tijd stilstand eerste een halve minuut te laten stromen.
Ik denk dat als dit is gebeurd er geen smaak meer aan kan zitten (kan uiteraard ook inbeelding zijn).

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Ik werk voor een waterleidingbedrijf en als je weet wat voor rommel producenten van kranen (meetbaar) in hun produkten durven te stoppen dan laat je het voortaan wel om de goedkoopste no name kraan te kopen.

Er zijn voldoende wetenschappelijk onderbouwde stukken op internet te vinden maar even zoeken levert o.a. dit stukje op.

http://www.oekotest.de/payment/oekotest ... 010170.pdf

Je kunt mensen nog net aan hun verstand peuteren dat loden leidingen (en geloof me die zijn er nog in overvloed) niet echt best zijn maar een fatsoenlijke bouwmarktkraan voegt een leuk boeket aan stoffen zoals nickel, chroom, lood en allerlei aromatische oplosmiddelen aan je glaasje vers getapt drinkwater toe.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Veldt01,

Tjeemig, is dat bekend bij de controlerende instanties? Nog even en we kunnen inbouw-waterkoelers gaan verkopen. Van stilstaand water wist ik het wel maar niet van de kanen. Bedankt voor de les!

MVG

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door 16again »

maar een fatsoenlijke bouwmarktkraan voegt een leuk boeket aan stoffen zoals nickel, chroom, lood en allerlei aromatische oplosmiddelen aan je glaasje vers getapt drinkwater toe.
Goed artikel, alleen de sneer naar de bouwmarktkraan is misplaatst.

Veruit de goedkoopste getestte kraan (het tot wel 10 keer goedkopere lidl model) komt m.i. het beste uit de bus wat afgifte van nickel en lood betreft.

Veldt01
Berichten: 1004
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Je hebt inderdaad gelijk 16again. Het moet genuanceerd worden. NIet alle bouwmarktkranen zijn slecht en de versies met een simpelere vorm zelfs heel goed. Waar wij indertijd problemen bij constateerden waren de goedkopere kopieen van zeer complex gevormde exemplaren van merkkranen (kom je vaak op marktplaats e.d. tegen). Om dergelijke modellen goed uit een mal te krijgen is zeer veel lossingsmiddel nodig en daar zal het probleem wel liggen. Iets anders wat me indertijd opviel waren de rvs kranen van een paar luxe merken, als je deze niet goed aard wisselen ze zoveel metaaldeeltjes uit dat de levensduur wel heel erg kort wordt.

16again
Berichten: 16400
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door 16again »

Aarding zal weinig uitrichten.
Onderling doorverbonden metalen (kraanonderdelen met koperen waterleiding) vormen samen met water de ingredienten voor electrolyse: het minst edele metaal zal de neiging hebben om op te lossen in het water.

Bert62
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 feb 2007 18:41

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door Bert62 »

ook wij hadden last van een rare smaak van het water na vervanging van de keukenkraan. Mijn vrouw proefde het niet en ik wel. Heb de toevoerslang (koud water) vervangen omdat ik het vermoeden had dat het smaakje een beetje rubberachtig was. Na vervanging van de toevoerleiding was het verholpen. Misschien wel een goedkope kwaliteit geweest ?

f.devoigt
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jun 2004 20:37

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door f.devoigt »

als antwoord op degene die een nieuwe kraan had met een vreemde smaak aan het water

Naast de kwaliteit van de kraan kan bij de montage ook een hoop mis gaan. Zo kan de installateur vet of een ander smeermiddel gebruiken om de aansluiting soepel te laten verlopen. Dit is niet toegestaan , maar werkt wel erg vlot. Dus gebeurt helaas nog steeds. Dit kan de smaak behoorlijk beinvloeden.
Gezien het alleen in de nieuwe kraan smaakproblemen opleverd . is het misschien verstandig om de kraan met voldoende "heet "water door te laten lopen. Koud water is leuk voor het legionellaverhaal , maar kost geen vet of smeermiddel op. legionella is verder ook smaakloos, dus dat levert niets op qua smaak.

Bert62
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 feb 2007 18:41

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door Bert62 »

Bij mijn kraan is er beslist géén vet of een smeermiddel gebruikt. Daar ben ik 100 % zeker van want ik heb hem zelf gemonteerd. Maar na het vervangen van de toevoer (koude) slang was het probleem verholpen. Kan het volgens mij alleen aan de kwaliteit van het slangetje liggen.

HenkGr
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2005 17:50

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door HenkGr »

@16again, Je hebt helaas gelijk met je opmerking dat door electrolyse de minst edele metalen oplossen. Familie in Duitsland had steeds meer lekkage in huis, in de koperen waterleidingen zaten gaatjes, een monster heb ik meegenomen naar het laboratorium van Akzo Nobel, deze vertelden mij dat het door een electrolytische reactie veroorzaakt was. Bijzonderheid was dat de bewoners een electrische waterontharder hadden aangesloten welke de oorzaak bleek te zijn.

jitka
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2007 19:47

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door jitka »

men doet er zeer verstandig aan om alleen kranen te kopen met Kiwa keur. er wordt toegezien en regelmatig controle uitgevoerd op het materiaal wat wordt toegepast voor de fabricage. ook de flexibele aansluitslangen moeten kiwa gekeurd zijn. er wort beproefd op geur, reuk en smaakstoffen in het rubber.

svwieren
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:06

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door svwieren »

Ik wil even reageren op de opmerking van VELDT01
De kranen worden hoofdzakelijk gemaakt van non ferro (messing)metaal, daar zit dus geen ijzer in, lossings middellen worden naar mijn mening niet gebruikt , dit gebeurt wel bij kunststof producten.
Wanneer de kraan uit zijn model wordt gehaald krijgt deze een behoorlijke behandeling slijpen schuren en polijsten alvorens de kraan aan verchromen toe is. Alle verontreinigingen moetn er uit en eraf zijn anders houd de chroom laag niet. Bij monteren van van de kraan wordt uiteraard kraan vet gebruikt ook het kraan rubbertje wordt ligt in gevet.
Alle nieuwe machienes hebben een vreemde luch bij het in gebruik name. Een juiste opmerking maakte F de Voight. Een tijdje heet water en de vieze smaak moet weggaan.
p/s een bouwmarkt verkoopt ook zeer goede kranen

Simon

sibora
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:50

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door sibora »

ik wil even reageren op veldo i
het gebruik van oude loden leidingen voor water.
naar mijn mening is daar niets mis mee, deze
buizen zijn geheel verkalkt vanbinnen door de jaren
en geven zonder het gebruik van waterontharder
niets meer af.zolang je er niet aan gaat werken.
wat te denken van nieuwe huizen met koperen buis.?
ga dan maar eens een aquarium houden ; dan kom je
er wel achter, hoeveel rotzooi nieuwe koperen buis de
eerste maanden afgeeft.

Job1968
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 feb 2007 23:04

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door Job1968 »

Heeft de monteur misschien aan de leiding gesoldeerd met verkeerd soldeervet bijvoorbeeld S-39 zonder KIWA-Keur ( erg sterk van smaak )
of heeft hij lood houden de tin gebruikt ( wat al een tijd niet mag ) in plaats van zilver/tin ( moet je wel een scherpe smaak hebben wil je dat proeven).
Kranenvet is KIWA-Keur dus lijkt me niet de oorzaak tezijn.
Misschien zijn de flexibele aansluitslangen inderdaad de oorzaak i.v.m rubber slang binnen in.

Meestal help het doorspoelen vaak.

companancy
Berichten: 101
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:44

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door companancy »

hoi
ik ben ook pas verhuisd en in het begin
had ik er ook last van
had net nieuwe kranen
en als ik ging afwassen kwam er soms zo een sterkte parfum geur vandaan
dat je dacht dat er een flesje parfum kapot gevallen was
en als je het water aan je neus hield rook je niks
maar als je het liet lopen wel

het was echt niet fijn
nu is het gelukkig minder
en hopelijk houd het op ten duur ook op
maar het was zo sterk dat ik last kreeg van mijn luchtwegen
ik ben namelijk astmatisch

groetjes compa

CWH
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:18

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door CWH »

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb de uitvoerder gesproken en die heeft belooft de boel nog een keer te komen doorspoelen. Een of ander zeefje zou wel eens problemen geven? Ik ben niet zo thuis in kranen land, dus ik weet niet echt wat hij bedoelt. We hebben de kraan nu al bijna een week in gebruik met afwassen en al, dus hij zou nu wel doorgespeold moeten zijn. maar mijn vrouw klaagt nog steeds. Ik ben benieuwd wat de uitvoerder gaat doen.

CWH
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 nov 2006 19:18

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door CWH »

Nog even over die nieuwe keuken. het is een super simpel blokje. twee kastjes met lades, aanrechtkastje, dubbel bovenkastje en een rvs blad. That's all. En toch zijn ze er in geslaagd om het fout te doen. De nieuwe kastjes zijn hoger dan de oude en nu zit de kraan klem onder de vensterbank! De knoppen schrapen langs de vensterbank en je kan er moeilijk bij!

De kwaliteit is ook geweldig. Binnen een week hangen de deurtjes al scheef. Als ik even aan zo'n deur voel dan zit er ruime speling op de scharnieren. Er staat Keller op die scharnieren. De lades zijn van zo'n zelfremmend systeem, waardoor ze zich zelf het laatste stukje zachtjes dichttrekken. maar om ze te openen moet je echt hard trekken. Dan is de afwerkstrip aan de muurkant van het aanrecht aan de zijkant bij het fornuis niet afgewerkt, terwijl daar gewoon opzetstukjes voor zijn.

Maar de oude keuken was nog slechter, en toch zijn we altijd gelukkig geweest in dit huis :-)

loodgietertje
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2007 21:14

Re: Vieze smaak aan het water bij een nieuwe kraan

Ongelezen bericht door loodgietertje »

je zegt niet wat voor smaak het echt is
wat ook gebeurd kan zijn dat de loodgieter een stukje koper heeft gebruikt wat ooit als gasleideing dienst heeft gedaan
hier krijg je een muffe smaak van en het kan een beetje als dood water ruiken
als na een week gebruik van de leiding de geuren of smaakjes niet !!zijn verdwenen na aanleg heeft de loodgieter een oude gasleiding gebruikt
meestal al zal je veel vet s3 of andere middelen gebruiken voor solderen ben je dit binnen hele korte tijd kwijt (5tot 10 laten stromen)
dus wat ze ook beweren laat je leiding nazien of vervangen

Gesloten