LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
vanhaut
Berichten: 69
Lid geworden op: 02 jun 2004 21:01

vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door vanhaut »

Wij hebben een nieuwe nobilia keuken (okt 2009) met hoogglans front (folie) Op zich ging het plaatsen allemaal prima, geen rare dingen die fout gingen (1 deurtje verkeerde scharnieren en koelkastdeur had geen greep), allemaal naar tevredenheid opgelost. Nu komen er blazen bij de handgrepen van de bovenkasten . Dus een blaas in het folie.. Wat kan hiervan de oorzaak zijn. De keukenman denkt aan verkeerd geplaatste handgrepen nadat wij hem verzekerd hebben van het feit dat wij toch echt niet met emmers vol water die kasten schoonmaken (hij dacht nl direct dat we nat hebben gesopt).

Zelf hebben wij het vermoeden dat de handgreep er niet juist op gemonteerd is en dat daarom er druk op het folie komt en dus gaat bobbelen.. Inmiddels is de klacht al gemeld en zal ik tzt wel nieuwe deuren krijgen, maar wij zijn niet overtuigd van de kwaliteit van de folie.. Ik heb geen zin om na een paar maanden weer nieuwe deuren te moeten vragen.. Want zelfs de nieuwe deur die we kregen omdat de scharnieren op de verkeerde plaats zaten, bobbelen bij de handgreep..

ter verduidelijking.. nobilia primo is de keuken, handgreep is te zien bij frontenoverzicht highlight 747, die greep is het.. Ik kon hem niet zo gauw vinden bij de grepen. Kleur is primo 671

Daarbij valt het ons op dat de kasten nou niet bepaald krasvast zijn.. Ik maak ze schoon met een speciale spray die ik bij de keuken kreeg. Ik spray dus (soort van glassex achtig spul) en wrijf dan droog met een hydrofiel luier (want ik mocht er niet met microvezel op).. ik pak iedere keer een schone doek dus kan ook niet krassen doordat ie al een paar dagen hangt ofzo..

Maar toch zitter nu al heeeel veel kleine krasjes op.. En dat is natuurlijk geen fraai gezicht. Het is net al met een zwarte auto in de zon.. dat soort kleine krasjes.. Hoe hier nu mee om te gaan. Keukenman heeft dit overigens nooit van te voren gemeld , dus die enorme krasgevoeligheid. Had hij dat moetne doen ? Want die kleur is er ook in een "gewone" deur en ik moet eerlijk zeggen als ik wist hoe snel dit spul krast had ik er wel 2 keer overnagedacht..

Natuurlijk kan een kast krassen maar ik ga zeer zorgvuldig om met mijn spullen.. Hoe kan ik die krasjes "wegkrijgen" is daar wellicht een middeltje voor om dit te verminderen (optisch).. Ik denk niet dat dit nl. onder garantie valt ook al heeft hij ons niet van te voren gewaarschuwd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

De Primo is het meest verkochte front van Nobilia, de folie is ook iets anders (lees beter) van kwaliteit als de reguliere foliefronten; vandaar de ABS randen op de onder en bovenzijde.
Dit zou enkel bij overmatig vocht kunnen loslaten, zoals de dealer al zei!
Greep 747 bestaat niet (meer)...... Uit uw bewoordingen kan ik wel op maken dat het zou kunnen dat de grepen te strak aangetrokken zijn, dit geburt vaker en kan ook bij lakkeukens schade veroorzaken. Het is dan ook monteurs aan te bevelen de grepen met de hand of met een schroefmachine met laag ingestelde weerstand vast te zetten.

U hoort bij de keuken een onderhoudsadvies gekregen -, en gelezen- te hebben!
Mocht dat niet zo zijn : http://www.nobilia.de/home/nl/#/kuechen ... gehinweise
hier eenvoudig te downloaden in pdf.

vanhaut
Berichten: 69
Lid geworden op: 02 jun 2004 21:01

Re: vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door vanhaut »

De greep zit al op de deur, valt niets aan te monteren. Die greep is nog wel verkrijgbaar. Kijk maar even naar het plaatje, wellicht heb ik de verkeerde van de website afgehaald. Ik heb keurig netjes het boekje gelezen (vandaar ook niet met microvezel) en gelezen hoe om te gaan met je keuken daar staat oa ook in hoe om te gaan met je natuurstenen aanrechtblad ) .

En wij maken niet nat schoon. Er sprayen en vegen.. Niets met spons etc.. Er staat NOOIT vocht in de greep.. Het is niet nodig om zo nat schoon te maken, want er zitten hooguit vingers op de deuren. De deuren zijn van de bovenkasten dus dat is nooit echt vuil, maar wat smoezelig.. dus geen noodzaak voor enorme hoeveelheden water. De onderkasten en laden hebben er geen last van en die maak op dezelfde wijze schoon.

ik zal even een foto plaatsen van de greep

Afbeelding

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Dit is greep 840....

De enige keer dat wij hier problemen mee gehad hebben is bij een lekkage in de opslag geweest; 2 weken lang in het vocht gestaan.

Er zou volgens uw bewoordingen een structureel probleem moeten zijn, bij ons is dat bij de primo zeker niet het geval (hebben er vorig jaar ongeveer 120 geplaatst). Ik zou zeker op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem alvorens nieuwe deuren te leveren.

U geeft aan dat het enkel bij de bovenkasten voor komt, is de vochtigheidsgraad in huis hoog? (bovenkasten is greep onder, dus "vochtvanger") ; vreemd :?

Ik zal het eens aan de technische dienst in duitsland voorleggen; ik om er op terug dat is zeker; houd u mij ook op de hoogte?

met vriendelijke groet, zelfstandigste.......

vanhaut
Berichten: 69
Lid geworden op: 02 jun 2004 21:01

Re: vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door vanhaut »

nee normaal. Wij koken ook niet onder de onderkasten. Onze vorige keuken had ook niet van dit soort problemen (en die was dus van 1996 en is dus oktober 2009 vervangen door een geheel nieuwe keuken), we hebben hem alleen vervangen omdat hij absoluut onlogisch was en dat we er niet mee uit de voeten konden (en heeel lelijk ;-) )

De keukenman gaf ook al aan dat het wel apart is. Maar de nieuwste deur bobbelde al binnen een dag.. Hij gaf aan dat het kon dat die deuren al wat langer in de opslag hadden gestaan (deze kleur zou niet vaak geleverd worden zei hij?) Wij hebben 5 bovenkasten en slechts bij 1 is het niet. De keukenman kon zich wel voorstellen dat het een productiefout zou kunnen zijn en zou informeren maar het is inmiddels al weer een poosje geleden dat we het hebben gemeld en nieuwe deuren zouden besteld zijn.

Nogmaals.. wij doen geen gekke dingen in die keuken, er staat geen stoom te walmen onder de kasten. De waterkoker staat niet onder een kastje (wij hebben een L-vorm en aan de korte kant van de L hangt de afzuigkap en naast het gasfornuis staat onze waterkoker, ook geen damp van dat ding dus naar de kasten.. We soppen niet nat, er kan geen water bij komen verder... Kortom voor ons is het een raadsel.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Maar de nieuwste deur bobbelde al binnen een dag.. Hij gaf aan dat het kon dat die deuren al wat langer in de opslag hadden gestaan (deze kleur zou niet vaak geleverd worden zei hij?)
Dat klopt wel; helaas......wit/magnolia en zwart zijn meer verkocht...

Aniekkk
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mar 2010 23:14

Re: vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door Aniekkk »

'Hij gaf aan dat het kon dat die deuren al wat langer in de opslag hadden gestaan'

Wat bedoelt hij met 'wat langer'?

In het verleden is de MDF verlijming niet optimaal geweest. In de lijm zat een stof welke zijn weg niet kon vinden gezien het feit dit front volledig was ingepakt door folie. Deze stof veroorzaakte een soort gas wat zich weer uitte in vreemde bobbels/luchtbellen. Deze bobbels/luchtbellen knappen uiteindelijk vaak waardoor je scheuren in je folie krijgt. Moet zeggen dat dit pas (vaak) zichtbaar was na 2 jaar of nog later..

Inmiddels is deze verlijming aangepast, vandaar mijn vraag wat deze beste meneer met iets langer bedoeld..

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Wat bedoelt hij met 'wat langer'?
Helaas, bij Nobilia zou het front hooguit een paar dagen in de (verwarmde) opslag gestaan knnen hebben.

Zij produceren een keuken in 2 dagen hier wordt ook met de aanlevering rekening mee gehouden.

De oorzaak zou moeten liggen in het productie proces of transport en opslag voor levering bij de klant.....

vanhaut
Berichten: 69
Lid geworden op: 02 jun 2004 21:01

Re: vraagje over folie kasten, bobbels en krasjes

Ongelezen bericht door vanhaut »

ik weet wel dat het bij de keukenman niet lang geweest is, maar daarvoor ?

Gesloten