LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat is het voordeel van het CBW

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat is het voordeel van het CBW

Ongelezen bericht door 16again »

De drie jaar handelsgarantie .....bewijslast bij de verkoper
Dat is niet het geval.
Er geldt slechts 1 jaar (ipv wettelijk half jaar) dat de bewijslast bij verkoper ligt. In mijn bericht van 5 september werd dat al als miniem voordeel aangestipt.
Het CBW kan zich komende tijd weer bewijzen met gedupeerden te helpen
Het CBW gaat niet helpen, dat dienen goedwillende aangesloten bedrijven doen.

superowen
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 aug 2008 16:07

Re: Wat is het voordeel van het CBW

Ongelezen bericht door superowen »

Ik zie dat dit al een "oud" onderwerp is.
Ik zie wel de voordelen voor de consument en heb het op dit moment zelf in de hand. Wij hebben een zaak bij de geschillencommissie gewonnen en de ondernemer weigert te betalen. Nu doen we een beroep op de nakomingsgarantie van het CBW. Ik vraag me wel af of dit gevolgen heeft voor de ondernemer: raakt hij bijv. zijn certificaat kwijt? Hij ligt namelijk nogal dwars en kan blijkbaar slecht tegen zijn verlies.

Frenkels
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 feb 2013 23:21

Re: Wat is het voordeel van het CBW

Ongelezen bericht door Frenkels »

CBW is wel erkend, dus heeft wel een meerwaarde

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wat is het voordeel van het CBW

Ongelezen bericht door crazyme »

superowen schreef:Ik zie dat dit al een "oud" onderwerp is.
Ik zie wel de voordelen voor de consument en heb het op dit moment zelf in de hand. Wij hebben een zaak bij de geschillencommissie gewonnen en de ondernemer weigert te betalen. Nu doen we een beroep op de nakomingsgarantie van het CBW. Ik vraag me wel af of dit gevolgen heeft voor de ondernemer: raakt hij bijv. zijn certificaat kwijt? Hij ligt namelijk nogal dwars en kan blijkbaar slecht tegen zijn verlies.
Het CBW zal nakoming afdwingen, dat kost alleen tijd. De ondernemer weet dat hij er niet onderuit gaat komen, en invordering zal de kostenpost alleen maar hoger maken. Het is dus niet logisch dat hij weigert te betalen. Misschien heeft hij het geld niet ?

Of het consequenties heeft zal waarschijnlijk liggen aan zijn motivatie.

Om welke ondernemer gaat het ?

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat is het voordeel van het CBW

Ongelezen bericht door 16again »

Het CBW zal nakoming afdwingen, dat kost alleen tijd
Bij mijn weten schiet de geschillencommissie het te vergoeden bedrag voor aan de consument, en neemt daarmee de vordering over.
Daarna neemt geschillencommissie stappen om dit bedrag te verhalen (deurwaarder , rechtszaak etc) daar hoef je als consument dus niet op te wachten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Wat is het voordeel van het CBW

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
Het CBW zal nakoming afdwingen, dat kost alleen tijd
Bij mijn weten schiet de geschillencommissie het te vergoeden bedrag voor aan de consument, en neemt daarmee de vordering over.
Daarna neemt geschillencommissie stappen om dit bedrag te verhalen (deurwaarder , rechtszaak etc) daar hoef je als consument dus niet op te wachten.
reglement geschillencommissie schreef:Artikel 26.
1. Vernietiging van het bindend advies van de commissie kan uitsluitend plaatsvinden door het ter toetsing voor te leggen aan de gewone rechter binnen twee maanden na de verzending van de uitspraak aan partijen. De rechter zal het bindend advies vernietigen, indien de uitspraak in verband met de inhoud of wijze van totstandkoming in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. Door niet binnen voornoemde termijn de uitspraak aan de gewone rechter ter toetsing voor te leggen, wordt de uitspraak onaantastbaar.

2. Indien het bindend advies van de commissie niet binnen twee maanden na verzending ervan door de ondernemer is nagekomen en niet ter toetsing aan de gewone rechter is voorgelegd, treedt op verzoek
van de consument de nakomingsgarantieregeling in werking van de SG CBW, indien de ondernemer daaraan deelneemt of deelnam ten tijde van de totstandkoming van de overeenkomst waaruit het geschil,
waarop het bindend advies betrekking heeft, voortvloeide.
Kost ook tijd...

16again
Berichten: 16404
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Wat is het voordeel van het CBW

Ongelezen bericht door 16again »

Dat kost 2 maanden voor beroeptermijn en/of nakoming.
Bij superowen lijken die 2 maanden al verstreken, dus daar kan eea mogelijk vlot opgelost worden.

Indien de koppige ondernemer niet wil betalen kan traject volgen langer dan 1 jaar. (aanmaning, rechtzaak sgc<->ondernemer, beslaglegging etc). Hier hoeft consument dankzij nakomingsgarantie niet op te wachten.

Gesloten