LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat mag de keukenzaak verdienen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.

Hoeveel mag een keukenzaak netto verdienen?

<10%
2
11%
10%
6
33%
20%
0
Geen stemmen
30%
5
28%
40%
1
6%
>40%
4
22%
 
Totaal aantal stemmen: 18

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Ik lees een tijdje mee op het forum en zie dat het regelmatig gaat over kortingen en prijzen. Om het eens van de andere kant te benaderen de volgende vraag.

-Wat mag een keukenzaak verdienen?

Laten we als uitgangspunt nemen, een keuken van €10.000,00 zonder de montage, incl. B.T.W. Wat mag dan de winstmarge zijn, in geld of procenten. Dus netto verkoop -/- netto inkoop.

Ik ben erg benieuwd wat de reacties zijn van met name 'normale' keukenklanten.

Keukenverkopers mogen natuurlijk reageren, maar laten zij eens denken over de volgende vraag.

-Wat moet een keukenzaak verdienen?

Als uitgangspunt de zelfde keuken. Verdeling keuken,apparatuur,aanrecht en diversen, €3000,00 , €3000,00 , €3000 en €1000,00.
(hangt natuurlijk van merken e.d. af, maar kunnen we er misschien toch wat zinnigs over zeggen).


Ik ben erg benieuwd naar de reacties :wink:
Laatst gewijzigd door keukenprinsje op 20 sep 2006 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Toolboy

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dat is moeilijk om te beantwoorden.
De ene zaak moet het van de omloopsnelheid hebben en de andere van de winst

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Beste Toolboy, op zichzelf een zinnig antwoord, maar dat zou dus betekenen dat de bedrijven met een hoge omloopsnelheid, met minder winst toekunnen. En dat zou dus betekenen dat de grote ketens per definitie goedkoper zijn, of in ieder geval goedkoper moeten zijn.

Dat is in tegenspraak met hetgeen je vaak leest op dit forum. Opzich een goed punt voor discussie, maar daar gaat het mij eigenlijk niet om.

Mijn punt is eens te kijken wat de keukenklant denkt dat de keukenzaak aan hem of haar verdient. En nog belangrijker wat die klant verantwoord zou vinden.

keukenkast
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 aug 2006 10:35

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door keukenkast »

Een keukenzaak moet voldoende verdienen om uit de marge alle lasten te kunnen betalen en daarnaast een gezonde winst over te houden.
In de praktijk is het zo dat een gezonde keukenzaak gemiddeld tussen de 8 en 10% netto winst maakt.

M.a.w.: een lagere kostenstructuur betekent sneller winst = lagee prijzen.
De ketens zijn per definitie dus altijd duurder met hun enorme vloeroppervlak en overheadkosten.

Toolboy

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door Toolboy »

Staat daar niet tegenover dat de ketens groter inkopen enzo hogere kortingen bedingen.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je bij de kleine vakman koopt of bij een keten Qua prijs.
Denk dat het prijs verschil vaak in de inbouw appies zit.

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Ik heb de vraagstelling iets aangepast. Ik had het over de winst, terwijl ik eigenlijk de marge bedoel. Dus zonder alle overheadkosten e.d. Dit zal de klant een zorg zijn. Maar hoeveel wil de klant de keukenzaak 'gunnen' om het zo te zeggen.

Trouwens volgens cijfers en trends zou het bedrijfsresultaat in de keukenbranche 4,9% bedragen.

keukenvakman
Berichten: 136
Lid geworden op: 03 jan 2006 22:24

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door keukenvakman »

Om een goede bedrijfsvoering te kunnen hebben moet een keukenzaak een bepaalde marge draaien. Deze marge zal per bedrijf wel iets verschillen, ik heb voor ik zelf gestart ben bij drie verschillende speciaalzaken gewerkt en bij alle drie was de marge verschillend. Kortingen zijn alleen sigaren uit eigen doos, de verkoper zal nooit kortingen geven als deze de marge onder druk zetten. Waarom niet de hele keukenmarkt werkt ZONDER kortingen en gelijk een nettoprijs neerlegt is superjammer. Zonder kortingen is voor iedereen duidelijker en eerlijker. Zelf probeer ik de overheadkosten in de hand te houden en investeer liever in goede medewerkers. De consument komt bij mij voor een KEUKEN en niet om een showroom als een paleis te bezichtigen cq. te bekostigen. Ik sta erop dat onze klanten uitgebreid geadviseerd worden over de hele keuken, dit kost geld (manuren) maar levert het naderhand driedubbel weer op. Ben zelf eigenlijk wel benieuwd of er meerdere bedrijven zijn die dezelfde filosofie aanhangen. Wij investeren bijvoorbeeld niet in advertentie's, we verzamelen onze klanten door mond-tot-mond reclame. Sinds deze aanpak zie ik het scoringspercentage gigantisch stijgen evenals de gerealiseerde omzet. Ik ben ervan overtuigd dat als de KEUKEN en het ADVIES daarover op de eerste plaats komt, de verkoop bijna automatisch daarop volgt. Ook al zijn we soms fors duurder (uiteraard met andere apparatuur en keuken) dan onze collega's hier in de buurt.

Vermetten
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 jun 2005 19:06

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door Vermetten »

Het moet niet gekker worden! We gaan op een forum als dit met elkaar overleggen wat een winkel mag verdienen!
Bel morgen de directie van Albert Heijn op en vraag wat zij MOGEN verdienen en doe dit ook bij C&A, Bijenkorf, V&D etc.
Plaats op een forum als dit gewoon vragen over keukens en geen geleuter over verdiensten van keukenzaken. Je hebt daar als klant toch geen zicht op omdat je niet weet hoe een bedrijf inkoopt (gelukkig!)

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

OK, misschien heeft Vermetten een punt, misschien is dit niet de juiste plaats om als keukenhandels van gedachten te wisselen over marges e.d., maar daar was mijn vraag ook niet.

Vermetten heeft helemaal gelijk dat een klant geen zicht heeft op de inkoop van een bedrijf. Maar waarom dat 'gelukkig' is snap ik niet. Is Vermetten blij met de ondoorzichtigheid van de markt? Ik namelijk niet, en ik denk dat de meest forumbezoekers dat met mij eens zijn.

Ik vind de vergelijking met Albert Heijn erg grappig, maar ik denk niet dat ik een kans maak om bij de kassa 20 of 30% van de prijs van mijn kar met boodschappen af te bietsen. En dat wordt in de keukenhandel heel normaal gevonden.

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door loesjes »

echt niet hoor, je hoeft bij mij echt niet te proberen om iets van de prijs af te bietsen, heeft geen slagingskans.
ja ik weet wel dat er zaken zijn die wel op die manier werken en dat dat daarom maar als "normaal"wordt gezien door de consument maar zo is het beslist niet
er zijn nog zat zaken waar je een normale nette prijs krijgt waar je ja of nee op kunt zeggen.

maarten1
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 sep 2006 12:37

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door maarten1 »

ik vind het ook een beetje onzinnig om te vragen wat een keukenbedrijf mag verdienen.
het gaat erom zoals in elke brache dat men winst maakt anders heb je geen bestaansrecht. bovendien is elke winkel geen vrijwilligers instelling.
er moet geld worden verdiend
ik ben het er wel mee eens dat dit niet over de rug van de klant hoeft te gaan en dat alles naar zijn waarde moet zijn. jammer genoeg zijn een aantal bedrijven hier niet van doordrongen. een deel van de winst kan worden gestoken in betere service en dus meer tevreden klanten en dus meer omzet en verdiensten.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste keukenprinses,

Zoals velen scheer jij de gehele keukenhandel ook over 1 kam. Net als Loesjes leggen wij de klant meteen voor wat wij een goede prijs vinden voor de keuken. Niet genoeg budget? Dan gaan we samen met de klant kijken waar een eventuele winst behaald kan worden in de hoogte van de prijs.

Wij hebben kast in de showroom waarin onze verkoopboeken staan. Als een klant of potentiele klant het nodig vindt om de prijzen te checken met wat hij elders heeft gehoord/gezien dan is deze vrij om dat te doen. Wij werken gewoon met de fabrieksverkoopboeken, dus hebben wij niets te verbergen.

Het noemen van marges, percentages en winsten gaat gewoon te ver. Als men hier zou melden dat bepaald percentage nodig zou zijn voor een gezond bedrijf, dan wordt dat toch weer in twijfel getrokken. Het heeft dan ook geen enkele zin om zoiets te vragen of te beantwoorden.

MVG

pickles
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 jun 2005 00:33

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door pickles »

Staat daar niet tegenover dat de ketens groter inkopen enzo hogere kortingen bedingen.
Dat valt erg mee dat inkoopvoordeel.
De kleine ondernemer die de kosten in de gaten houdt en niet teveel geld voor zichzelf nodig heeft kan het voordeligst werken naar mijn iedee

Smartguy
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 aug 2006 12:38

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door Smartguy »

Gemiddeld in Nederland bedraagt de bruto winst (marge) van een keukenspeciaalzaak ongeveer 40% van de omzet. De omzet bestaat uit de levering van keukenmeubels, de levering van apparatuur en de vergoeding voor montagekosten. Wat de marge op apparatuur betreft is de markt vrij transparant. De prijzen van apparatuur kun je vrij gemakkelijk checken en een goede prijs daarvoor is de verkoopadviesprijs van de fabricant minus 35-40%. Dan zit er nog altijd een leuke marge op voor de leverancier, maar lang geen 40% meer natuurlijk. De montage is meestal slechts een gering deel van de totale prijs. Als de montage door eigen mensen wordt gedaan is de marge daarop in beginsel 100%, maar let wel, dit gaat maar over een klein bedrag. Uit die 100% moeten dan natuurlijk wel nog de personele kosten van de monteurs worden betaald. Als de montage wordt uitbesteed aan een montagebedrijf is de marge veel minder, stel 15% of zo afhankelijk van de afspraken, maar dan zijn er verder ook geen personele kosten van eigen monteurs. De marge op apparatuur en montage is dus meestal veel minder dan 40%. Daaruit volgt dat de marge op de keukenmeubels dus veel meer dan 40% moet zijn, om toch gemiddeld die 40% te halen. De marge op de keukenmeubels kan daarom gemakkelijk 60 of 70% of meer bedragen. Voor wie even goed nadenkt is dat ook niet zo gek. Voor € 10.000 kastjes om wat lucht te verpakken ? Nou, inkoop komen die echt niet meer dan een paar duizend euro hoor !

Zelfstandige
Berichten: 190
Lid geworden op: 03 aug 2006 12:12

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door Zelfstandige »

Het grappige is dat de vraag bedoeld is voor consumenten maar dat er enkel mensen uit de keukenbranche reageren.

Om toch maar even op een aantal quotes te reageren. Misschien niet eerlijk maar als orderverwerker voor verschillende winkels en als vertegenwoordiger van een keukenmerk weet ik van een groot aantal winkel(ketens) de marges. Nu gaat het mij niet om de cijfers die vermeld ik hier ook niet. Maar wat ik wel zeker weet is dat ik met mijn overhead- en servicekosten lager zit als menig keukenzaak bij mij in de buurt; en dus met minder marge genoegen kan nemen.
Dat valt alleen te bewerkstelligen door (zoals keukenvakman al vermeldde) meer op de kwaliteit te letten in een kleine showroom, weinig personeel, enkel mond-op-mond reclame, géén marge op montage enz......

Ik zie het maar zo:
Als ik een auto ga kopen heb ik ook geen "broodnijd" naar een garage toe, als de verkoper mij goed voorlicht een redelijke prijs geeft en de service goed is (volgens informatie van bijv. familie) koop ik daar dan een auto want ze VERDIENEN het.

keukenprinsje
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 sep 2006 16:20

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door keukenprinsje »

Zoals Zelfstandige zegt was het eigenlijk de bedoeling om eens te peilen wat een consument denkt.

Loesjes: Ik vind het lovenswaardig als je zo voet bij stuk kunt houden. Ik ben (helaas?) minder hard. Wanneer ik de indruk krijg dat iemand gaat lopen ben ik best bereid iets van mijn marge in te leveren. Het moet natuurlijk wel in het redelijke blijven. Want ik moet iets overhouden voor service, faalkosten (komt helaas ook voor), en ik moet ook nog een beetje plezier overhouden aan een order.

Gelukkig heb ik geen marge nodig van 40% nodig die genoemd wordt door Smartguy.

Maar goed..... Daar gaat het me allemaal niet om. Laat ik het nogmaals ilustreren.

Als ik een klant zou zijn zou ik het vreemd vinden als ze aan mij 40% verdienen. Dat is toch €3361 ex B.T.W. en dat vind ik veel. Nogmaals wat zou een klant redelijk vinden.

Ander voorbeeld: Bosch zegt mij dat ik 10% duurder mag zijn dan internet. De klant zou dat prijsverschil voor lief nemen voor het stukje service, een aanspreekpunt etc. Ik neem aan dat dit uit een onderzoek naar voren is gekomen.

Hoe denkt een consument over dit alles?

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door loesjes »

Keukenprinsje als je eenmaal toegeeft aan het bietsen van de klant dan gaat dat natuurlijk snel in de ronte..... je kent het wel de een zegt het tegen de ander en dan "moet"je wel het bij allemaal doen he... want anders gooi je je naam volgens mij helemaal te grabbel

daarom doe ik het juist niet en dat werpt ook zijn vruchten af hoor.
de prijs die ik geef is gewoon gelijk de prijs waar ik het voor wil doen. en daar blijft het bij, tja en wil een klant dan meer van de prijs af, dan zal hij de concessies moeten doen, dus iets inleveren vanuit de offerte...
ik haal nooit zomaar nog wat van de prijs af. en geef ook duidelijk aan dat als de klant denkt dat als hij terugkomt dat hij het dan wel klaarkrijgt dat hij zich die rit kan besparen.
en het werkt hoor die duidelijkheid,

en voor wie niet tevreden is, die moet dan maar verder gaan kijken.... het is dan eenvoudig niet anders, ik wil iedere klant recht in de ogen kunnen kijken,

Uitvinder
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2003 15:58

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door Uitvinder »

Loesjes complimenten voor je visie bij jou zou ik mijn keuken kopen, want zeker weten dat je ook service verleent :D

loesjes
Berichten: 705
Lid geworden op: 22 sep 2005 10:26

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door loesjes »

dat klopt, want dat is namelijk het allerbelangrijkste van een bedrijf. een snelle en correcte service. daar verdien je op lange termijn het meeste mee. dat roept namelijk ver.

Pfffff

Re: Wat mag de keukenzaak verdienen?

Ongelezen bericht door Pfffff »

30 % ( is bruto dus )

Gesloten