LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat zou zo'n keuken kosten?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
archie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2011 22:40

wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door archie »

Beste,

Aangezien wij niet echt op de hoogte zijn van merken keukens, gaan wij eerder uit van de opstelling die wij graag willen en het materiaal.

De opstelling zou zijn als volgt:
*een rechte keuken tegen de wand van 4,20 meter lang met 3x 100 cm onderkasten met lades en 2 hoge kasten waarin verwerkt de koelkast, vriezer en ovens. Tevens een 90 cm brede gaskookplaat met een goede wokbrander.
* een kookeiland met onderkasten 3x 60 cm (60 cm diep) en daar tegenaan 3 x 60 cm (30 cm diep); in het eiland een spoelbak en vaatwasser; aan een kant overhangend om aan te zitten.

Wij dachten aan houten fronten of houten laagje, maar vragen ons af of het niet teveel hout zou worden. Iemand tips? en bij voorkeur een greeploze keuken
Wat betreft werkblad zijn we nog niet uit, maar laten we uitgaan van een middenklasse prijs.
De sfeer van de keuken moet minimalistisch doch warm zijn.

Qua inbouwapparatuur zouden wij graag willen van degelijk merk(en): stoomoven, combioven, grote koelkast, kleine vriezer, vaatwasser, tevens een afzuigkap en een quooker.

Ik begrijp dat dit heel lastig is te beoordelen maar wat zou haalbaar moeten zijn qua prijs? wat zou een minimale prijs zijn waaraan wij moeten gaan denken? of is dat zo echt niet in te schatten?

Stunter
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 apr 2010 10:48

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door Stunter »

Ik heb het op de volgende manier gedaan:
Maak een schets zoals jij het wil hebben.
Alle apparaten uitgezocht door naar Miele Siemens enz te gaan.
Daarna bij verschillende zaken naar binnen stappen en offerte laten maken.
Zorg dat je vast houd aan je schets en apparaten.

Let zeker ook op de kwaliteit van de kasten en scharnieren van de keuken in je offerte.

Lees hier op het forum goed rond. En niet te snel een krabbel ergens zetten
En dan zal de prijs inderdaad tussen de 1 en 200.000 euro liggen. 8)

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ergens tussen de 12.000 en 35.000 afhankelijk van merk / kwaliteit

archie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2011 22:40

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door archie »

Hartelijk dank voor jullie meedenken. Ik weet dat deze weinig specifieke vraag lastig te beantwoorden is, maar ik ben toch blij met jullie antwoorden.

Heeft iemand met ervaring nog antwoord op mijn vraag wat betreft de kleur. Wij willen graag iets anders dan de witte keuken met zwart blad. Aangezien de rest van het huis licht wordt, willen wij een warme keuken. Echter twijfelen wij nu of de hele keuken in hout (houtkleur) niet teveel van het goede wordt. Omdat wij zo'n keuken nog niet in het 'echt' zijn tegengekomen beginnen wij te twijfelen over ons eerste idee.

De minimumgrens zoals aangegeven door zelfstandigste is meer ons budget. Aan welk merk zouden wij dan moeten denken?

en wat betreft de kwaliteit van de kasten en scharnieren....hoe zie ik of dat een degelijke kwaliteit is, waar moet ik op letten? Wij hebben wel e.e.a. bekeken maar vinden dat moeilijk te beoordelen.

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door piet jagers »

ik zou iets pakken tussen wit en zwart
of miss een kleur

piet jagers
Berichten: 445
Lid geworden op: 16 apr 2011 14:46

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door piet jagers »

en wat betreft de kwaliteit van de kasten en scharnieren.
gewoon wat rammelen met de deuren en kasten

MAXIEM

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

archie

Natuurlijk is de prijs en de kwaliteit belangrijk, maar het kopen zelf en de valkuilen daarbij zijn minstens even belangrijk.

Ongevraagde informatie:

Keuken kopen:

De beste manier om erachter te komen wie in deze branche te vertrouwen is, is informeren bij buren, kennissen, vrienden en familie. Mond tot mond reklame is nu eenmaal de beste reklame die er is. En als je mensen met een nieuwe keuken gevonden hebt kun je daar ook meteen kijken hoe die er uit ziet en ook praten over de kwaliteit en over de installatie van de keuken.

De meest grove fout die je kunt maken is, na een fraai en glad verkoopgesprek de offerte meteen op dezelfde dag tekenen. In negen van de tien gevallen teken je dan in feite een koopovereenkomst die uitsluitend tegen hoge annuleringskosten (vaak meer dan 30%) kan teniet worden gedaan. Dus: absoluut niets tekenen maar altijd mondeling een bedenktijd van minimaal 7 dagen aanhouden. Als de verkoper zegt dat hij een handtekening nodig heeft om zijn of haar werktijd te verantwoorden voor zijn baas, dan moet je zo snel als mogelijk het pand verlaten, want zo iemand moet je nooit vertrouwen.
De volgende valkuil is dat je tegen het kopen van een keuken opziet en maar één zaak bezoekt. Het is heel belangrijk dat je er veel tijd voor uittrekt en gaat shoppen, dus meerdere zaken langs gaat. Daarbij is het belangrijk dat je niet je naam en adres en telefoonnummer geeft. Die heeft de verkoper helemaal nog niet nodig om een offerte te maken en je voorkomt ermee dat hij of zij in de computer gaat kijken of je al ergens anders een offerte gevraagd hebt.
De derde fout die je kunt maken is, dat je verblind wordt door de hoge kortingen. Elke zaak die openlijk adverteert met kortingen van 30 tot 50% moet je mijden als de pest. Bovendien zegt de verkoper in zo'n zaak meestal dat die korting heel speciaal is en alleen die dag geldt. Als je dat hoort moet er onmiddellijk een lampje bij je gaan branden en heeft onderhandelen verder geen zin meer omdat je bij zo'n zaak met zo'n uitpraak zeker niet moet kopen.
De volgende valkuil die ik noem is, uiteindelijk accoord gaan met een offerte die onduidelijkheden bevat. Na het zetten van je handtekening kunnen juist die onduidelijkheden grote problemen geven.

Maak vóór het ondertekenen van de overeenkomst een schriftelijke afspraak over de betaling. Bij een goede keukenzaak kun je meestal afspreken dat 30% van de koopsom vooraf betaald wordt (het wettelijk maximum is 50%), gevolgd door 60% van de koopsom bij oplevering en 10% na de levering en installatie. Zo hou je wat geld achter de hand als alles nog niet goed afgewerkt is bij de eerste oplevering. Het allermooiste is dat je niets vooruit betaald. Van zo’n zaak weet je zeker dat die niet op korte termijn failliet gaat.
Spreek ook af dat de maten die jij als klant hebt meegenomen indicatief zijn. Sta er op dat iemand van de keukenzaak zelf persoonlijk de zaak bij je thuis komt opmeten. Zo voorkom je dat later gezegd kan worden dat jij een meetfout hebt gemaakt.

Bovenstaande wil niet zeggen dat, als je een goed gevoel hebt bij de gang van zaken in de showroom, je niet kunt onderhandelen over de prijs. Ook in een goede keukenzaak (en daar horen de landelijke ketens NIET bij) is daar altijd ruimte voor. Maar denk dan niet in termen van 40 tot 50%, maar meer aan 5 tot hooguit 10%.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met de KASSA-expert Hutch.

Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=7066

Sinds 15 oktober 2008 is er nieuwe wetgeving voor het bedrijfsleven van kracht. Die wetgeving heet de Wet op Oneerlijke HandelsPraktijken (de WOHP). Daarin staat bijvoorbeeld heel duidelijk dat een verkoper (ook als het colportage betreft) geen misleidende informatie mag geven en ook het niet vermelden van relevante informatie over het produkt of de dienst en het toepassen van agressieve verkooptechnieken zijn strafbaar.

Wet 1.1. Oneerlijke Handelspraktijken (de wet OHP)

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/We ... praktijken

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3613

http://www.jurofoon.nl/zoeken.asp?q=one ... praktijken

http://www.consumentenautoriteit.nl/dsr ... 1&type=pdf

Maxiem.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hout is er ook in vele soorten. In lichte en donkere kleuren, warm en koeler en met een druk patroon of juist rustig. Is dus weinig over te zeggen. Het hangt ook heel erg van de rest van je huis af wat voor soort keuken er bij jullie staat en hoe het overkomt in jullie interieur.

Voor anders dan standaard wit-met-zwart-blad zijn nog veel meer mogelijkheden. Even heel simpel, als je alleen al een andere kleur blad neemt, heb je al een heel andere (en minder 13 in een dozijn) uitstraling.

Wat een indicatie van de prijs betreft, je kunt voor een eerste indruk wellicht even een online-planner gebruiken van bv. de ikea. Die geeft je een grove indicatie van de kosten voor de opstelling die je wilt.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kweenie schreef:Hout is er ook in vele soorten. In lichte en donkere kleuren, warm en koeler en met een druk patroon of juist rustig. Is dus weinig over te zeggen. Het hangt ook heel erg van de rest van je huis af wat voor soort keuken er bij jullie staat en hoe het overkomt in jullie interieur.
Inderdaad er zijn hele vele kleuren hout en stijlen van fronten waarmee je totaal verschillende keukens krijgt. Het beste is eigenlijk gewoon een aantal keukenzaken binnenwandelen en kijken naar de voorbeeld opstellingen. Uit deze voorbeeldopstellingen kun je wel ideeën halen voor je eigen keuken, maar meestal moet je je er niet blind op staren omdat het vaak toch niet zo past als het daar staat. Maar je krijgt wel een goed gevoel of de stijl je aanspreekt.

Als je voor hout of houtlook beslist hoeft dat zeker niet te houterig te worden. Dat ligt ook aan het blad dat je kiest en bijvoorbeeld de achterwand van het lagere deel tegen de muur. Zo kun je met simpele tegels al heel andere effecten krijgen, Met grijze tegels krijg je een heel ander effect dan met terracotta kleur bijvoorbeeld. Ook kun je kiezen voor bijvoorbeeld glas of RVS. Een matglazen achtergrond al dan niet wit of lichtgrijzig of een RVS wand kan heel mooi uitzien bij de lichtere houtkleuren. Of bijvoorbeeld een grijs blad on antraciet kleurig of iets. Ook kun je bijvoorbeeld een RVS design afzuigkap boven de gaskookplaat hangen als dat mooi zou staan in het huis en de opstelling. Dit breekt het houterige effect.

Ook zou je via internet een aantal keuken brochures kunnen aanvragen bij verschillende zaken. Die kun je op je gemak thuis doorbladeren om indrukken op te doen. Hoewel je zeker ook moet kijken hoe het echt uitziet.

Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om voor het onderkastenwerk zoveel mogelijk voor lades te kiezen waar het kan, wellicht ook in het eiland (maar goed da's mijn mening en smaak). Is doorgaans iets duurder maar daar zou ik de besparing niet willen zoeken. Een van de grote voordelen van lades is, dat je een lade uitschuift (logisch) en van bovenaf alles eruit haalt. Het is dan veel makkelijker om datgene te pakken wat achterin staat in plaats van eerst allerlei dingen verschuiven of de halve kast leegstapelen als je gebukt staat. Zoals ik al zei dat vind ik praktisch en is een persoonlijke keuze.

Even over het kookeiland.. begrijp ik het nu goed dat je het volgende wil:
aan 1 kant 3x60x60 diep met onderkasten, ik neem aan dat aan deze kant de vaatwasser en spoelbak komen, aan het 30 diep deel zal het niet passen.
aan 2e kant 3x60x30 diep
aan de 3e kant een overhangend deel om aan te zitten.

Dan zou het overhangende deel om aan te zitten 90cm breed worden.. is misschien was smallig om met zijn 2 mensen aan te zitten en ook als je alleen zit met een krantje of iets dergelijks erbij. Als 2 en 3 aan dezelfde kant zitten, lijkt me een beetje lastig dat je de onder het overhangende deel moet gaan duiken om in de kast te kunnen komen...

Even praktisch gezien, zou ik de vaatwasser en spoelbak aan dezelfde kant zetten (maar dat had je vast al bedacht). En het water (spoelbak) zou ik niet te ver van de kookplaat af zetten. Even omdraaien kan, maar drie meter opzij is wat ver naar mijn idee.

Overigens goede tips van Maxiem.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

5000 - 7000 € is zat en zat genoeg betaald. Eis Miele apparatuur, al het andere is schroot.

Al het extra dat ze je vragen, steken de verkopers in hun steekzakken. Gewoon poot stijf houden en anders een andere zaak opzoeken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Lekker genuanceerd en onderbouwd weer... Zeg je dat bij iemand die een auto wil kopen ook? Dat hij niet meer dan 10.000 moet betalen omdat hem anders een poot wordt uitgedraaid? Dus zonder te kijken of zo iemand op zoek is naar een Kia of naar een Lexus?

archie
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 apr 2011 22:40

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door archie »

Bedankt voor jullie reacties. De keuken is nog niet aangeschaft, maar ik ben er inmiddels wel uit dat het voor 5000-7000 euro inclusief Miele apparatuur niet gaat lukken.

@emmy 75: het klopt dat een zitdeel aan de kopse kant zou moeten komen. We hoeven er ook niet uitgebreid te gaan zitten, omdat dicht in de buurt een tafel komt te staan, maar meer dat iemand even kan komen hangen/aanschuiven als we in de keuken aan het werk zijn en voor ons is het dan prima qua grootte.

@kweenie: klopt idd hoe kleine veranderingen een totaal ander uiterlijk geven. Wat betreft blad zijn we er ook helemaal niet uit en inmiddels wat betreft de houtkleur ook wat onzeker, dus nog veel twijfel maar eens moeten we een beslissing nemen.

Ferry26
Berichten: 191
Lid geworden op: 09 jan 2006 13:04

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door Ferry26 »

maar ik ben er inmiddels wel uit dat het voor 5000-7000 euro inclusief Miele apparatuur niet gaat lukken.
Dat is weer een loze uitspraak van Viezekus ! Vermoedelijk is hij dakloos geworden nadat een hypotheekadviseur hem te veel provisie heeft laten betalen.. Niet echt een stabiel persoon om adviezen van aan te nemen.

Tonio
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 jun 2007 20:43

Re: wat zou zo'n keuken kosten?

Ongelezen bericht door Tonio »

Hi Archie,

Er zitten wel hele erge goede tips bij, voor mij te laat :oops: . Zeker wat betreft dat je niets moet tekenen. Ook afspreken dat je niets vooruit betaald, want uiteindelijk klopt er toch iets niet! (spreek uit ervaring). Verder vast laten leggen dat je alles voldoet als alles 100% is zoals je heb afgesproken. Alle afspraken goed vast laten leggen, hoe onbenullig dit ook mag zijn. indien ze dat niet doen, de winkel uitlopen, dan komen ze vaak hier wel op terug en gaan wel met je mee!. Maar waar je ook denkt heen te gaan. Ga niet naar Svea :evil: (Mandemakers groep) zij beloven gouden bergen, maar houden zich er niet aan en kosten uiteindelijk extra geld.

Veel succes met je aankoop!

Gesloten