LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke kwaliteit? Wat is mogelijk? Eventueel IKEA

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
LTS

Welke kwaliteit? Wat is mogelijk? Eventueel IKEA

Ongelezen bericht door LTS »

Wij hebben een nieuwe woning gekocht en overwegen om de keuken die erin zit te vervangen.
Alleen komt dan het kostenplaatje om de hoek kijken. In ons huidige huis hebben we destijds een Hebaformkeuken laten plaatsen en die was 25.000 GULDEN (helemaal klaar). Zoveel waren we dit keer niet van plan uit te geven.
Familie van ons heeft een aantal jaren geleden naar volle tevredenheid een IKEAkeuken gezet (zelf gedaan), dus hebben wij het keuken-in-elkaar-zet-programmaatje van IKEA gedownload en zijn aan de slag gegaan. Ik moet zeggen: de uitslag (lees: kosten) is niet ongunstig. Als ik alleen naar de kastjes kijk, stopt de teller op 2673 euro. Kleden we hem verder aan met de IKEAopties van blad, spoelbak, afzuigschouw, koelkast, oven, vaatwasser en gaskookplaat, dan komen we op nog geen 5200 euro (maar van de meeste dingen willen we liever een ander merk/andere mogelijkheden, dus zullen we wel wat duurder uitkomen).

Redenen om IKEA te overwegen zijn onder meer de goede ervaringen van onze familie en het feit dat van onze Hebaformkeuken nu de folie op de kastjes ook loslaat (duurdere keuken is dus ook geen garantie dat deurtjes lang meegaan. Kastjes-gedeelte kostte destijds 11.000 gulden en het zijn beduidend minder kastjes dan nu in het IKEAontwerp: oude keuken is een hoek van 3x3, nieuwe 3x4,5).
Maarrrrrr... we zouden het liefst ook weer een 6-ritme hebben (wel verlaagd) en mogelijk het kookgedeelte verlagen. En dat zien we niet in het IKEAprogramma.

Waar kunnen we het beste kijken voor goede, maar niet te dure kasten? We willen behoorlijk wat lades/apotheeksysteem. Ik doe het liefst vast huiswerk op internet, dus als jullie tips/adviezen hebben... Graag!

Groet, LTS

rayke

Re: Welke kwaliteit? Wat is mogelijk? Eventueel IKEA

Ongelezen bericht door rayke »

Als alternatief kun je eens naar een nobilia keuken kijken bijvoorbeeld. Kom je wel wat duurder uit maar heb je ook meer mogelijkheden en niet het werk van allemaal kasten zelf in elkaar zetten.
Een treetje hoger.

LTS

Is die Nobilia een kwalitatief vergelijkbaar alternatief voor IKEA? Of meer voor de Hebaform?
Ik moet zeggen dat het loopwerk van onze Hebaformkeuken super is en bij de IKEAkeuken van familie heb ik nog niet gevoeld hoe dat is. Ook wel voornaam.
Weten jullie toevallig hoe het zit met 5-ritme/6-ritme? Kan 6-ritme bij IKEA wel? En hoe zit dat bij Nobilia?
Ik heb overigens helemaal geen idee hoe ik de diverse keukenmerken/-types kwalitiatief moet plaatsen. Is Siematic (om maar een zijstraat te noemen) nou echt zo superieur in kwaliteit of is het ook de naam waar je (veel) voor betaalt?
Kunnen jullie daar eens een lichtje over laten schijnen..

Groet, LTS
(die nu even naar de link van Eek gaat kijken)

keukenklepper

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 25 mar 2010 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

LTS

Nou, Keukenklepper, als je nog eens iets weet.....
Zo'n beetje alle links die ik kreeg doorgenomen, en volgens jou zouden dan al mijn vragen beantwoord zijn, maar dat is dus niet zo..
Hebaform kom ik wel tegen, maar zo te lezen vooral van de verkopende partij(en) en die vinden m super en prima, anderen vinden het B0keus.
IKEA zou qua kastjes nog wel kunnen maar de apparatuur is bagger, alleen ohu rekening met 'nazorg' als je niet een complete keuken bij 1 persoon koopt.
Ik ben er dus nog niet uit. Ga maar eens kijken wat ik allemaal voor leuks in kan passen in Kvik (als lijkt dat wel een IKEA-broertje/zusje: ook scandinavisch...).
Systemat en Format komen wel vaak als goede keus uit de bus lijkt hier. Hoe moet ik die prijstechnisch inschatten? Als mijn IKEA-ksatjes rond de 2700 euro kosten, hoeveel moet ik daar als opslag opgooien om in de prijsbuurt van Format en Systemat te komen?

Groet, LTS

LTS

Net even gekeken in het invulprogramma van Kvik, maar dat vind ik minder prettig dan dat van IKEA.
Ik wil ook graag uittrekbare kasten, apothekerssysteem enzo, en dat kan ik daar helemaal niet terugvinden.
De X-large is denk ik wel wat ik bedoel met het 6-ritme dat we nu ook hebben (in de hoogte van onze kastjes passen 6 lades i.p.v. de gebruikelijke 5), nu alleen nog zien of je die dan ook weer kunt verlagen en of het mogelijk is om het kookgedeelte te laten zakken (1 zo'n ritme/lade).
Kan dat wel bij Systemat en/of Format?

LTS

Vandaag even bij IKEA geweest (je kent dat wel.. vrije zaterdag, dus wat doen we? Kids naar het speelparadijs en pa en ma slenteren door de gangpaden, hahaha)
De keukens vielen me zeer mee (zeker na wat ik hier toch lees over baggerkwaliteit). Zelf nogal gecharmeerd van de Ulriksdal, maar da's op papier omdat we die niet gezien hebben, maaar die is massief hout, en de Tidaholm (frame: massief eiken, getinte polyurethaan-/acryllak, deurinzet: spaanplaat, hardboard, voorkant/achterkant: eikenfineer, getinte polyurethaan-/acryllak), maar kan zelf niet echt een zinnig woord zeggen over de kwaliteit daarvan.
Het enige wat ik weet, is dat we die leuk vinden en zeeeeeer goed te betalen.
Dus voor jullie de vraag/uitdaging:
Wij willen: een hoekopstelling (3,08x4,51 zijn de maten van de keuken), te beginnen in de linkerachterhoek een hoge kast (217x60), met onderin 2 lades, daarboven een oven met magnetronfunctie en daarboven een kastje met planken. Daarnaast komt de vaatwasser (60cm), daarnaast een spoelkast (eveneens 60 cm), bij voorkeur uittrekbaar i.p.v. een 'gewoon' deurtje. Daarnaast een 30 cm breed uittrekbaar kastje. Dan komen we in de hoek aan, waar we een caroussel gepland hadden in het IKEA-progje van 90x90. Nadat we de bocht om gegaan zijn komen er 3 ladekasten van resp. 40, 60 en 40 cm (anders kregen we het er niet netjes in), die we zouden willen verlagen en/of iets naar voren zouden willen brengen omdat we daar het kookgedeelte willen maken. Naast het kookgedeelte komen weer 2 uittrekbare kasten van beide 40 cm en we besluiten in de hoek met 2 hoge kasten. Eerst een met apothekers onderkast en gewone kast boven en helemaal in de hoek de kast waar de iets grotere dan tafelmodel koelkast in past met daarboven nog een kastje.
Dat was onder, dan de bovenkasten (zijn er niet zoveel).
In de hoek boven de caroussel willen we een hoekkastje (60x60) en daarnaast een vitrinekastje van 30 cm breed en 37 cm diep. En naast de 2 hoge kasten in de hoek willen we een dubbele vitrinekast van 80 cm breed. Ow, de hoge kasten zijn trouwens 92 cm hoog, in het ontwerp.
De zichtbare zijkanten van de kasten hebben we dan met dezelfde kleur panelen laten bekleden en er zitten overal RVS deurknopjes op.

Zoals ik eerder al schreef, zou deze opstelling me bij IKEA in massief eiken Ulriksdal 3084 euro kosten en in Tidaholm (dus met dat spaanplaat middenstuk) 2902 euro.

Op welke prijs zou ik uitkomen met Systemat, Format of een ander leuk -atje?

Ben vanmiddag ook nog even binnengelopen bij Bruynzeel, Keukenluxx en Brugman, maar daar kon ik niet goed achterhalen welke keukens ze daar voeren. Allemaal eigen namen zeg maar.

Groet, LTS

Gesloten