LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zijkanten materiaal

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Laila2009
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2009 19:18

zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Laila2009 »

Hoi ik heb een vraagje,

Is het typisch om zijkanten van kookeiland in hoogglans kunststof te maken in plaats van hoogglans lak? Wat is een voordeel (als het voordeel is) om kunststof voor zijkanten te gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Eek »

Voordeel ? Ik zie er geen voordeel in,wel een kleurverschil....(en prijsverschil uiteraard)

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door legoleek »

Ook Kortings truukje van foutere zaken.

Op contract zetten Hoogglans front gelakt. En bij andere onderdelen alleen hoogglans zetten. Geen poot tussen te krijgen als gaat lopen klagen.

Nadeel van kunststof wangen, de kopskanten zijn altijd afgeplakt met abs dus je ziet altijd de overgang. Je gelakte fronten zullen rondom gelijk als voorkant zijn.
Buiten het kleurverschil (komt door het materiaal) zul je ook een glansverschil zien. Houd die 2 materialen maar eens scheef in het licht en probeer iets in de weerspiegeling te zoeken. In de gelakte zul je meer kunnen zien.

kunststof heeft in dit geval maar 1 voordeel , goedkoper.

Laila2009
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2009 19:18

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Laila2009 »

Maar als het staat in een offerte "Kl. korp.-zichtzd.: magnolia hgl"

betekend het dat alle zichtzijden (zijwangen ook) in hoogglans lak uitgevoerd moeten worden?

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Kulta »

Hallo Laila,

Zoals ik het lees betekent het :

"Kleur korpus-zichtzijden: magnolia hoogglans"

Dus niet per definitie hoogglans lak. Kijk even in de verdere omschrijving. Hoe wordt het front genoemd. ook hgl, of staat daar specifiek lak bij genoemd. Zoja, dan lijkt het me duidelijk dat je dat hier niet kijgt

De wangen en stollen worden meestal appart genoemd en vallen niet onder het "hoofdstuk" zichtzijden. Dus de wangen vallen hier naar mijn mening niet onder.

Maar vraag aan je keukenleverancier wat het betekent. En vraag direct of hij de tekst wil aanpassen zodat het ook achteraf duidelijk is waar je voor tekent.

Gr,

Dilay
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2008 11:47

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Dilay »

Legoleek, je hebt helemaal gelijk!

Wij hebben exact hetzelfde meegemaakt. Gelukkig heeft de manager die ons heeft geholpen geregeld dat we alsnog de zichtzijdes in lak krijgen. Die dingen zijn nu besteld.. we wachten dus af.

Laila2009
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2009 19:18

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Laila2009 »

Kulta,

En wat valt onder zichtzijden dan?

In offerte staat het ook
Kleur front: magnolia hoogglans
Kl. korp.-zichtzd.: magnolia hgl
Plint kleur: magnolia

Fronten zijn gelakt en plinten zijn in kunststof uitgevoerd.

Legoleek hebt inderdaad helemaal gelijk…
Het probleem is dat in de keukenzaak het was een gesprek over hoogglans lak keuken (helemaal geen kunststof), en eindelijk vind ik in de offerte omschrijving van zijwangen en nog paar dingen die zijn in kunststof uitgevoerd…

Dilay,

Wat hebt u gedaan om het met manager te regelen voor zo’n vieze speeltjes?

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Kulta »

Zichtzijden zijn de zijkanten van de kast romp.

Voor het grootste gedeelte zijn deze niet zichtbaar, omdat deze tegen elkaar staan, maar op het eind van de keuken (als deze niet tegen de muur staat), bij hoge kasten (omdat deze nu eenmaal hoger zijn dat het werkblad) en bij bovenkasten (bijv naast de wasemkap) is de zijkant van de kast in het zicht (zichtzijde).

Deze zichtzijden zijn er in verschillende uitvoeringen, lak, kunststof, fineer, etc.

Er zijn verschillende redenen om de zichtzijde afte dekken met een wang.

Soms is het niet mogelijk om de zichtzijde in dezelfde kleur als het keukenfront te krijgen. Dan is een wang noodzakkelijk.
(Miele Keukens had/heeft bijvoorbeeld helemaal geen zichtzijden in het programma en daar moet dus alles worden afgedekt met een wang.)

Ook heb je vaak een wang nodig als de kasten vooruitgeschoven worden (ivm een dieper werkblad)

In sommige gevallen wordt er een contrast kleur gebruikt (bijv een witte keuken met een zwarte wang), maar vaak wordt de wang in dezelfde kleur als de keuken geleverd.

De reden om een wang in kunststof te leveren kan een prijsverhaal zijn. Mijns inziens is het wel normaal om aan de klant uit te leggen waarom er een ander materiaal dan het front wordt gebruikt en wat de consequenties (verschil in kleur en verschil in prijs, daarvan zijn)

In sommige gevallen hoeft het geen probleem te zijn om bijvoorbeeld de zichtzijde van een kast in kunststof hoogglans, in plaats van hoogglans lak uit te voeren. (bijv de kast naast de vaatwasser), maar ik vindt wel dat dit ten alle tijden in overleg met de klant moet gaan.

Ook de plint in een kunststof uitvoering is bespreekbaar,(bijvoorbeeld omdat dit minder snel beschadigd dan lak) maar alles wel in overleg met de klant.

Wat betreft

In offerte staat het ook
Kleur front: magnolia hoogglans
Kl. korp.-zichtzd.: magnolia hgl
Plint kleur: magnolia
Vraag wat je krijgt en laat hem de omschrijving aanpassen. Dat bespaart een hoop welles/nietes achteraf

Dilay
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2008 11:47

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Dilay »

Niks bijzonders. Hij had mij aangegeven dat de keuken helemaal in lak zou komen en toen dat niet het geval was en dit niet te achterhalen was in de offerte heeft hij zijn belofte nagekomen door zelf te bellen en dit alsnog te regelen.

Laila2009
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 jun 2009 19:18

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Laila2009 »

Bedankt voor jullie reacties!

Kulta,

Hmm, misschien gebruik ik een verkeerd woord voor zijkanten van de kookeiland. Ik dacht dat zijwang en zijkant hetzelfde is. Hoe zijn de einden van kookeiland genoemd? Zijkanten of zijwagen of zijwandafdekpanelen? Vallen ze onder zichtzijden of niet?

Ik vind het raar en niet aanvaardbaar om de kanten van de kookeiland in kunststof uit te voeren en dat in de offerte plaatsen zonder eerst aan mij te vragen. In de dag van de ondertekening heb ik de keukenverkoper gevraagd over het materiaal van de keukenkastjes. Hij heeft gezegd dat het hoogglans lak ( 7 of 8 keer gelakt). Geen enkel word over kunststof…. Ik heb die offerte aangetekend en allen later (toen ik alle technische tekeningen ontving), zag ik iets verkeerd, namelijk kunststof dingen (er zijn meer). Toen heb ik hem gebeld, zegt hij “ja, maar er is helemaal geen verschil tussen tweeën, en zijkanten van kookeiland kunnen makkelijk beschadigd worden, daroom heb ik het gedaan”. Maar er is een groot verschil! Kleur en glans… En dat gaat over grote zichtbare oppervlakte !!! Ik wil mijn offerte ontbinden als ze niks willen aapsassen. Oh, nee, tegen aantrekkelijke (ha-ha) prijs willen ze wel aanpassen.

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: zijkanten materiaal

Ongelezen bericht door Kulta »

Ik vind het raar en niet aanvaardbaar om de kanten van de kookeiland in kunststof uit te voeren en dat in de offerte plaatsen zonder eerst aan mij te vragen.
Mee eens!
Toen heb ik hem gebeld, zegt hij “ja, maar er is helemaal geen verschil tussen tweeën, en zijkanten van kookeiland kunnen makkelijk beschadigd worden, daroom heb ik het gedaan”.
Dus eigenlijk wil hij je beschermen. Wat nobel. Als er dan toch geen verschil is tussen de twee uitvoeringen dan kan hij dus rustig de lak wangen leveren in plaats van de kunststof wangen. Geen verschil betekent ook geen verschil in prijs.

Gesloten