LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Discussieer hier over kinderopvang.
heho
Berichten: 144
Lid geworden op: 22 jan 2006 19:46

Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door heho »

Ik lees dat dit kan, stond in volkskrant.
Maar boink is het er niet mee eens?

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door roland48 »

http://www.overgeld.nl/rubriek/belastin ... rucje.html

Noot: Ik ben het er ook niet mee eens.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door S. »

Oja, die truuk.

Paar maand geleden was er een bedrijfje dat zich had toegelegd hierbij te helpen bemiddelen en deze was hier vinnig aan het spammen.

Het is een maas in de wet en deze zal wel gedicht worden wanneer teveel ouders hier gebruik van gaan maken. :wink:

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door eeliane »

Te gek voor woorden, hoe snel kan deze maas gedicht worden?!!

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door S. »

hoe snel kan deze maas gedicht worden?!!
Heb je naald en draad voor me? :lol:

consumir
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 apr 2007 13:36

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door consumir »

kijk maar eens op met www.viaviela.nl

Zul je zien wat de mogelijkheden zijn.

superwoman
Berichten: 139
Lid geworden op: 02 dec 2007 19:45

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door superwoman »

Ik vind het hele idee dat oma wordt betaald omdat ze op de kleinkinderen past zo slecht nog niet. Ik zie om me heen hoe veel oma's 'slavendienst' doen voor hun kinderen; leuk, zo'n onbetaalde oppas toch ??!! Oma is gratis, dat is mooi meegenomen, hoor ik dan.

Het oppassen op de kleinkinderen is, zeker bij verwende kids, heel hard werk voor oma. Daar mag wel wat tegenover staan. En dat oma's huis een keer wordt gecheckt op veiligheid kan ook geen kwaad vind ik.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door kweenie »

Helemaal mee eens. Als je structureel opa of oma 'inzet' voor kinderopvang, dan vind ik het terecht dat ze daar ook een vergoeding voor krijgen. En waarom zouden de regels daarvoor dan anders zijn dan als een 'wildvreemde' dat zou doen? Maar voor af en toe een keertje is het wel een beetje overdreven.

Lalay
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2008 23:19

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door Lalay »

Dit moeten ze echt zo snel mogelijk stoppen...! Vind het zooo raar. Ik lees ook het ene na het andere verhaal van ouders die dan zo trots zijn dat ze de boel aan het flessen zijn, want oma geeft het geld direct weer terug... :roll: En ik met mn zelfgezochte oppas/nanny moet me gek zoeken om een beetje een fatsoenlijk gastouderbureau te vinden... maar ja allemaal beloven ze mooie bergen... maar er is nergens waar je objectieve meningen en oordelen kunt vinden. En ik ben wel afhankelijk van de kinderopvangtoeslag.. ik heb dus geen oma die het voor nop doet :? Maar dat maakt me tegelijkertijd afhankelijk van een gastouderbureau... terwijl het niet de oma is die oppast... maar een ZZP-er geregistreerd bij de KvK... heeft alles geregeld en kan direct beginnen... maar ik zoek me gek naar een bureau zonder bureau kan ik dit niet betalen... leuke regeling dit... ik had met gemak een baan... goed gezocht naar een gsatouder en het daarmee getroffen en toen moest ik de jungle van de gob's nog betreden... zucht :roll:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je zelf een gastouder hebt gevonden, dan zijn er genoeg gob's te vinden die de formele regeling wil uitvoeren. Even googelen en je vindt een hele rij aan buro's. Maar dan moet de gastouder wel aan allerlei eisen voldoen. Dat je niet een 'willekeurige' gastouder kunt kiezen, maar dat die aan allerlei eisen moet voldoen, geldt overigens óók voor oma's en opa's. Dus het is niet zo dat de eisen voor 'echte' gastouders anders/strenger zijn dan voor opa's en oma's.

Dat de grootouders het geld voor het oppassen weer aan de ouders teruggeven is hun eigen keuze. Maar ik ken genoeg (groot-)ouders die een druk eigen leven hebben, waarvoor het structureel oppassen op de kleinkinderen een grote inbreuk op hun vrijheid is. En waarvoor een passende vergoeding dus wel terecht zou zijn. Dan heb ik het natuurlijk niet op mensen die eens in de twee weken een dagje oppassen of zo, maar om grootouders die bijvoorbeeld drie dagen per week oppassen.

reginavanderhorst
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 apr 2008 10:38

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door reginavanderhorst »

Je moet wel uitkijken welk gastouderbureau je neemt daar zit echt wel veel verschil in. Wat regelen ze allemaal, wat kost het en voldoen ze aan alle eisen zodat je later geen gedonder krijgt met de belastingdienst ed? In de Intermediar stond in oktober een heel onderzoek over gastouderbureau's. De beste 3 heb ik helemaal uitgepluist en kwam uit bij gob roodkapje (www.omavanroodkapje.nl), die heb ik voor mijn moeder genomen. Ze komen gewoon bij je thuis en regelen alles, hebben een heel voordelig kostensysteem en voldoen aan de eisen.

Ikzelf en mijn vriendin hebben elkaar nu als gastouder, want we waren die BSO zo zat dat we nu gewoon over-en-weer op elkaars kinderen passen: en nu krijgen we betaald ipv dat het ons geld kost. Leuker ook voor de kinderen want van ons mogen ze wel een vriendje meenemen, dat kan bij de BSO niet natuurlijk.

En als ik mag kiezen tussen een KDV betalen of mijn moeder weet ik het wel! Ze doet hetzelfde werk maar is een stuk flexibeler, neemt de kinderen ook als ze ziek zijn etc, dus waarom zou ze daar niet voor betaald krijgen? KDV doet het ook niet voor niks!

monicaatje
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2008 19:10

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door monicaatje »

Wie weet hoe het nu echt zit met de vergoeding per uur om op je kleinkind te passen.
Bij radar zeggen ze dat het 6,10 per uur is maar als je gaat kijken dan blijkt dat je maar 2,25 per uur overhoud.
Ik kom er dus niet uit hoe het nu echt zit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door kweenie »

Het hangt er helemaal van af hoe je het met de ouders van het kind afspreekt.

Eerst een duur voorbeeld. Voor de belastingdienst mag je uurtarief maximaal 6,10 zijn. Is het tarief hoger, dan krijgt de ouder over het hogere deel geen subsidie. Dit is dus wat de ouder aan het gastouderburo betaalt. Vervolgens houdt die een deel in, stel dat die een kwart inhoudt. Dan krijgt de gastouder dus nog 4,60 euro per uur bruto. Daarover moet nog belasting worden betaald, als je jonger dan 65 bent ongeveer 40%. Dan houd je zo'n 2,80 netto over.

Een goedkoper voorbeeld is als het buro geodkoper is (bv. 1 euro per uur inhouding) en als je minder belastingen betaalt. Vaak gaat het in deze constructie om 65+ gastouderoma's, die ongeveer 20% belastingen betalen. Dus dan houd je ongeveer 4 euro per uur over.

Een andere mogelijkheid is dat je alleen op papier de oppasoma betaalt, of dat je het zo doet dat het de ouders niets kost. Dan krijgt de gastouder in eerste instantie weer bijvoorbeeld 4 euro, maar daarvan wordt een deel weer teruggesluisd naar de ouders. Als die bijvoorbeeld 4.50 euro subsidie zouden krijgen, dan kost elk oppasuur de ouders 1.60 euro (6,10 - 4.50 euro subsidie). Sommige grootouders kiezen er dan voor om die 1.60 weer aan de kinderen terug te geven, zodat het de kinderen uiteindelijk niets kost en er van de netto 4 euro nog 2.40 euro voor de grootouders overblijft. Op deze manier betalen de ouders in feite netto niets voor het oppassen door de grootouders, maar de grootouders ontvangen toch 2.40 euro van wat er aan subsidie overblijft.

Hierop zijn zeer veel varianten te bedenken, en de bedragen zijn natuurlijk sterk afhankelijk van de hoogte van de subsidies en de kosten van het gastouderburo. Maar je kunt je voorstellen dat op deze manier zowel het gastouderburo als de grootouders wat 'gratis geld' krijgen, waar iedereen behalve het kabinet blij van wordt...

nck
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2008 01:50

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door nck »

Ik ben zelf consulente van een gastouderbureau

De betalingen en kosten zijn niet bij ieder bureau hetzelfde.

Bij ons werkt het als volgt:
- De oppas krijgt € 6,10 per uur, per kind. (Stel dit is voor ons rekengemak € 500,- per maand bij dit voorbeeld)
- De ouders krijgen subsidie van de overheid, aan de hand van hun inkomen wordt er een bedrag uitgerekend. (Stel € 450,-)

-De ouders maken door middel van automatische incasso de volledige € 500,- over aan de oppas.
- Dan is er een keuze, die verschilt per combinatie van gastouder en vraagouder, of de gastouder het bedrag dat de ouder uit eigen zak betaald, terugbetaald of niet.
Dit betekent dat de gastouder € 50,- terug overmaakt naar de ouders.
- De ouders hebben nu per saldo geen kosten.
- De oppas heeft nu € 500,- gekregen, hiervan gaat af:
- € 50,- (schenking)
- 1/6 van de subsidie (met een max. van € 100,-) voor het gastouderbureau, in dit geval € 75,- (verderop een toelichting)
- de belasting over € 375,- (bureau kosten aftrekbaar)

De gastouder houdt over: € 247,50 netto (ongeveer)

Wat houden dan die gastouderbureau kosten in?
bv.
- aanvraag van de subsidie door het bureau
- wijzigingen doorvoeren voor de subsidie
- automatische incasso's
- kunnen uw belasting voor u reserveren
- deskundig advies, tevens aangesloten bij belastingkantoor voor al uw vragen.
- uw consulente die bij u thuis komt en tevens uw contact persoon is
- Uw consulente verzorgt 2x per jaar de risico inventarisatie, neemt contact met u op of alles goed gaat, inventariseert een aantal maal per jaar of alles nog goed functioneert. En hij/zij staat open voor al uw vragen, financieel of mbt het oppassen.
- opstellen van documenten, mbt risico inventarisatie
- vrijblijvende bijeenkomsten mbt ehbo e.d.
- aangifte inkomstenbelasting verzorgen voor de gastouder (optioneel)

en er zijn nog veel meer adminstratieve handelingen die verricht worden.

De kosten zijn 1/6 van de subsidie met een maximum van € 100,-
Dit maakt het mogelijk om wanneer er weinig wordt opgepast, er toch financieel op vooruit te gaan.

De verdiensten van de oppas dienen niet per uur gezien te worden, het is een vergoeding. Het draait allemaal om familie voordeel en geen echt daadwerkelijk uurloon.
Iedere combinatie van vraagouder en gastouder kan deze regeling treffen. Maar het zijn vooral opa en oma die oppassen op de kleinkinderen.
Zij worden meestal niet betaald, en zij willen ook niet dat het hun eigen zoon of dochter geld kost wanneer zij oppassen.
Met deze regeling krijgen opa en oma een extra zakcentje. Waarvan zij leuke dingen kunnen doen met de kleinkinderen, en er zelf ook iets ruimer bij kunnen zitten.

Het komt erg vaak voor dat oma eigenlijk geen inkomsten heeft behalve de algemene heffingskorting. Dan is het fijn dat oma het toch iets ruimer heeft.

Tijdens een eerste afspraak wordt alles vrijblijvend uitgelegd, er wordt gesproken over regels tussen de gastouder en vraagouder, er wordt gekeken of de omgeving veilig is, er wordt goed uitgezocht wat de verdiensten voor de oppas zijn, wat de kosten zijn, hoeveel de oppas erop vooruit gaat. En nog veel meer.

Misschien dat dit u een duidelijk beeld geeft.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door kiz »

Maar je kunt je voorstellen dat op deze manier zowel het gastouderburo als de grootouders wat 'gratis geld' krijgen, waar iedereen behalve het kabinet blij van wordt...
Het is een maas in de regelgeving waar gretig gebruik van wordt gemaakt om zoveel mogelijk "kinderopvangtoeslag" te kunnen genereren, waarvan een flink deel aan de strijkstok blijft hangen bij gastouderbureaus die voorheen nauwelijks bestaansrecht hadden.
Wat mij betreft dichten ze die maas zo snel mogelijk, want de kosten lopen de spuigaten uit en moeten straks weer door "de belastingbetaler" worden opgebracht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat mij opvalt is dat er via zulke constructies blijkbaar veel grootouders zijn die structureel op de kinderen oppassen, maar daar dan geen vergoeding voor krijgen. Ik vind het een behoorlijke belasting voor de grootouders als ze bijvoorbeeld het hele jaar door twee dagen per week op de kleinkinderen moeten oppassen. En blijkbaar voelen de kinderen zich ook niet bezwaard als ze zoveel beslag leggen op vrijheid en de (vrije) tijd van de grootouders.

Ik zou mij er zelf niet prettig bij voelen als ik op zo'n manier zoveel beslag leg op de tijd en energie van mijn ouders, zonder daar iets tegenover te stellen (behalve dan natuurlijk de liefde van de kleinkinderen). (Ze zouden daar trouwens niet eens de tijd voor hebben.) Natuurlijk geldt dit niet voor af en toe een keertje, als het zo uitkomt. Maar als je ze structureel veel op laat passen (waar we het hier over hebben), dan is dat wat anders. Dat zou ook betekenen dat ze voor sommige andere activiteiten geem tijd meer hebben, en die moeten laten schieten.

Dan vind ik dat daar wel iets tegenover hoort te staan in de vorm van een vergoeding. En dan vind ik het niet raar als die vergoeding op de zelfde manier wordt behandeld als bij andere gastouders. Dat is dus totaal geen vorm van misbruik of maas in de wet.

susannesworld
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 mei 2008 14:08

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door susannesworld »

ik zie de maas hierin wel
opa oma krijgen soms 1000 per maand wat weer terug gaat naar de ouders die zich dus rot lachen.
ik werk 36 uur als alleenstaande ouder en maak gebruik van gastouderbureau omdat een bso niet gaat door mijn onregelmatige werktijden in de zorg.
Als ik dus bv mijn vader zou laten oppassen gaat niet want woont tever zou hij 1500 bijverdienen wat hij zo terug kan sluizen naar mij dat zal toch niet kloppen.
Dan verdien ik in plaats van 1300 2300 euro, zou wel lekker zijn maar nu vinden ze het gek dat er een rem op komt en straks misschien helemaal geen gastouderbureaus meer bestaan ook voor de mensen die opvang niet anders kunnen regelen dan door zo n bureau bv voor mensen die avonden en nachten moeten werken, bso sluit om 18.00 waar laat je ze dan

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door kweenie »

Je gaat er hier (net als heel veel mensen) dan van uit dat opa en oma zomaar strucutreel, zonder vergoeding, op de kleinkinderen zouden passen. In jou geval (aangezien je 36 uur per week werkt) zouden je opa en oma een volledige baan hebben aan het oppassen op de kleinkinderen.

Als je zo'n druk op je grootouders legt en ze zoveel vrijheid ontneemt, in feite net als in een normale baan, dan vind ik het niet raar dat zij daar ook een vergoeding voor krijgen.

Als die grootouders vervolgens die 1000 euro (bruto) weer terug zouden geven aan de ouders, dan is dat natuurlijk leuk voor die ouders, maar ik denk (weet wel zeker) dat niet heel veel grootouders daartoe bereid zijn.

Overigens moeten de grootouders dus wel gewoon inkomstenbelasting betalen over het geld dat zij krijgen, en moet er ook schenktingsrecht worden betaald over de teruggeschonken/kwijtgescholden vergoeding.

sterredag
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 jan 2006 08:59

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door sterredag »

In dit hele gastouderbureau relaas is mijn grootste advies:

INFORMEER!!!! ga zoveel mogelijk gastouderbureaus bekijken en bestuderen, kijk en lees goed alle voorwaarden, mits en maren en werkwijzes. Ik ben namelijk inmiddels 3 gastouderbureau's verder en zit nog zonder gastouderbureau.

Helaas ben ik verplicht me aan zo'n bureau te binden om voor die kinderopvangtoeslag in aanmerking te komen. Ik ben dus verplicht me te mengen in allerlei nieuwe bedrijfjes die vaak zelf niet weten wat ze zeggen en aan het doen zijn.

eerste:

flexmoeders,
deze mensen vinden het niet nodig dat ik als vraagouder akkoord moet gaan met de opgegeven uren van mijn gastouder. Ze betalen gewoon uit zodra de gastouder via internet uren heeft opgegeven en geaccordeerd. Sterker nog ze voeren automatische incasso's uit terwijl de overeenkomst nooit niet helemaal tot stand is gekomen. Ik heb immers nooit de papieren meer ondertekend geretourneerd, omdat ik in afwachting was van de aanvraag voor de kinderopvang toeslag die hun zouden regelen, wat telkens ook niet gebeurde. En ze betalen pas uit voordat dit rond is. Sterker nog ze incasseerde dus gewoon 1100 euro van mijn rekening, het bruto bedrag voor 2,3 maand zonder officieel een overeenkomst met toestemming voor automatische inasso.

beter was
mrnosey

ondanks dat na 3 maande de kinderopvangtoeslag nog steeds niet was aangevraagd, (dit zou hetzelfde bureau namelijk doen als bij flexmoeders) hun factureren toch netto bedragen en beginnen daar ook alvast mee als de aanvraag kinderopvangtoeslag nog niet rond is.
Jammer is dat het na 3 maanden nog steeds niet aangevraagd is.

Ook kreeg ik te maken met een opzegtermijn van 3 maanden vanwege mijn volledige pakket, gelukkig waren ze bereid dit niet in rekening te brengen omdat er vanwege het vandoor gaan van mijn oppas er nooit meer kinderopvangtoeslag is aangevraagd en mocht gelukkig voldoen met betalen van de inschrijfkosten. Hun facturen wel pas na accorderen door de vraagouder ook. Beetje jammer is wel dat ze incasso uitvoerde Zonder eerst een rekening te sturen.

3e
Alpinio of alfinio ofzoiets.
vanwege mijn eerdere problemen nogal vragerig en oplettend geworden, besloten nadat ik e.e.a. had overlegd en akkoord was dat ze geen overeenkomst met me wouden aangaan, dit kreeg ik per brief medegedeeld vanwege redenen die niet klopte in het weekend voordat de opvang had moeten gaan beginnen.

Hun rekenen een vast uur tarief die mag je niet onderling zelf afspreken. van 4.5 euro en hier worden geen uren ingevuld en in rekening gebracht, maar moet je van te voren bedenken hoeveel er gemiddeld wordt opgepast en dat betaal je dan standaard per maand.

Ze hebben later wel hun excuses aangeboden toen bleek dat e.e.a. berustte op een misverstand, maar mijn opvang was niet rond. Dus ben er ook niet meer mee doorgegaan.

Toevallig zit mijn vriend nu langdurig in de ziektewet. Maar Kijk dus uit voordat je een bureau uitkiest en lees alle voorwaarden goed.

Ik heb trouwens wel begrepen dat je als vraagouder het recht heb om eerst die uren zelf te willen accorderen, dus zoals flexmoeders werkt hoef je zeker niet te accepteren. En als je denkt dat maakt voor mij niet uit want mijn moeder/vader/schoonmoeder/beste vriendin etc past op. Kijk maar uit, want mijn eerste oppas was ook een goede vriendin van mijn vriend al meer dan de helft van hun leven, maar was er toch ineens vandoor.

Dus dek je goed in weet waar je aan begint lees de voorwaardes en opzegermijnen en maak duidelijke en goede afspraken en teken ook altijd een overeenkomst met de oppaspersoon.

cirolo
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 mar 2009 10:19

Re: Gastouderopvang regelen via familie hoe zit dat???

Ongelezen bericht door cirolo »

Ik doe de gastouderopvang voor een vriend van mij. Daar ik licht gehandicapt ben en niet aan werk kwam was ik afhankelijk van een uitkering. Nu werk ik thuis en sta onder periodieke controle van een gastouderbureau. Ik uit de brand en die vriend van mij ook. Ben gebonden maar ook zeer flexibel. Een uitkomst voor de ouders daar ze beiden fulltime werken. Ik heb 1 kind 4 dagen in de week van 7 tot 19 en 1 kind voor en naschool tot 19 uur. Ik haal en breng ze van en naar huis en school en ze eten bij mij. Alles voor die 5,90 per uur!!! Ik draag zelf de belasting af en hou de uren bij. De ouders krijgen keurig iedere maand een urenstaat met bijbehorende factuur. Wie wordt daar minder van in dit geval???

Gesloten