LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Discussieer hier over kinderopvang.
takkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2008 15:52

Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door takkie »

Wij maakten tot eind augustus gebruik van een kinderopvangorganisatie bij ons in de buurt. Per 1 september zijn wij om diverse redenen overgestapt naar een ander kinderdagverblijf. Half augustus nam ik daarom cntact op met onze oude opvang met de vraag of ze in de gaten wilden houden of de tegemoetkoming kinderopvang niet per ongeluk bij hen op de rekening werd gestort, en maakte de afspraak met hen dat als dit onverhoopt toch gebeurde ze het geld direct zouden doorstorten naar onze rekening.

Er gingen weken voorbij maar wij zagen geen belastinggeld op onze rekening verschijnen. Uiteindelijk eergisteren maar eens contact opgenomen met de belastingdienst en wat blijkt? Op 20 augustus is het geld al overgemaakt naar onze oude opvang! Ik heb direct een mail gestuurd dat wij zoals afgesproken het geld graag z.s.m. op onze rekening gestort zouden zien. Ik kreeg echter geen reactie.

Vandaag telefonisch contact opgenomen met de organisatie. Inderdaad het geld is bij hen gestort, maar ze hebben het nog een maand extra vast gehouden voor eventuele nabetalingen (??), dit slaat nergens op want er valt niks na te betalen. Toen ik vroeg of ik iemand kon spreken die gaat over het terugstorten van het geld bleek dat bijna niet mogelijk. Uiteindelijk kreeg ik persoon nummer twee aan de telefoon die mij doodleuk meedeelde dat er maar eens per maand uitbetaald wordt en dat we dus moeten wachten tot de 27e van deze maand!! Dat betekent dus dat de opvang het geld dat eind augustus naar onze rekening gestort had moeten worden twee maanden langer op hun rekening blijft staan. We hebben het over een bedrag van bijna 1000 euro!

Mijn vraag is: mogen ze dit zomaar doen? We staan met de rug tegen de muur want het komt als mededeling en wat we ook zeggen, ze zijn niet van plan dat geld nu over te maken. Dit kan toch niet zomaar? Welke stappen moeten we nu zetten om alsnog z.s.m. ons geld te krijgen?

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door Kicoa »

Dat het niet netjes is van deze organisatie om het op deze wijze met u af te handelen ben ik geheel met u eens. Ik kan me goed voorstellen dat u hier boos om bent. Echter, formele stappen zullen veel langer duren dan de ruim twee weken die u nu nog op uw geld moet wachten. Een kort geding ligt niet voor de hand tenzij de financiele situatie aan uw kant zo nijpend is dat u anders failliet gaat en dat is, naar ik hoop, niet het geval.
Wel raad ik u aan een (aangetekende) brief aan de betreffende organisatie te sturen waarin u bevestigt dat met u is afgesproken dat het bedrag de 27e van deze maand op uw rekening zal worden overgemaakt en dat, wanneer zij dit niet doen, zij alsdan ingebreke zijn en gehouden zijn de wettelijke rente te vergoeden. Tevens kunt u aangeven dat u dan gerechtelijke stappen zult ondernemen.
Om de dialoog open te houden is het overigens beter om de 27e eerst af te wachten (met een paar "bank"dagen respijt) en eventueel daarna pas een formele brief te sturen waarin u hen ingebreke stelt.
Ik hoop voor u dat dit niet nodig zal zijn

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door gravedigger »

en gehouden zijn de wettelijke rente te vergoeden
Daar kunnen ze nu al op aangesproken worden! 1/6 deel van een jaarrente over 1000 Euro is een leuk bedrag :)
Laatst gewijzigd door gravedigger op 11 okt 2008 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

takkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2008 15:52

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door takkie »

Bedankt voor de reacties, ik ga eerst nog via de belastingdienst proberen stappen te ondernemen. Het maakt ons dan geen fluit uit of dat nog twee maanden langer duurt, maar iedere dag dat deze organisatie het geld op hun rekening heeft staan is er een te veel!

Het verhaal heeft overigens nog een staartje gekregen. De volgende dag ontvingen wij een aangetekende brief waarin stond dat wij januari en februari 2007 geen geld aan de opvang hadden overgemaakt. Dat we dat per direct alsnog moesten doen en vervolgens werd er een half a4-tje gevuld met dreiging met een incassobureau, melding bij de belastingdienst etcetera. Navraag leerde ons dat dergelijke brief naar 200 van de 400 klanten was verstuurd. Kortom: hun administratie is een puinhoop. Wij hebben inmiddels moeten aantonen dat we wel degelijk betaald hebben en wachten nog op reactie...

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door bushalte »

Dag takkie,

Hoe is het afgelopen? Of ben ik te vroeg met vragen?

Je bent niet de enige.....

Alvast bedankt.

takkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 okt 2008 15:52

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door takkie »

We hebben het geld ontvangen op de afgesproken datum. Een aantal dagen ervoor heb ik ook de belastingdienst ingelicht en zij zouden er werk van maken.
Inmiddels is bekend geworden dat de helft van het personeel ontslagen is ivm financiele tekorten en hebben ze hun bso's op woensdag en vrijdag gesloten. Zegt allemaal genoeg lijkt me.

Gelukkig hebben wij dit zinkende schip op tijd verlaten!

Wat is jouw ervaring bushalte?

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door bushalte »

Mijn ervaring Takkie?

Nou oook onze "opvang" ontving het geld rechtstreeks op hun rekening, op aandringen van hun.
Ik kan wel een verhaal neerzetten maar ik ben hier kort in:

NOOOOOOOOOIT EEN REKENINGNUMMER VAN OPVANG OPGEVEN AAN BD.

Je krijgt er alleen maar problemen mee. Ik heb verhalen gehoord dat ouders een incasso kregen van 10.000 euro ( nee geen typfout !!!)
Het probleem was dat de ouders het rekeningnr van opvang invulde en zij dus zelf ! geen overzich hadden wat de kinderopvang gestort kreeg.
Dus de ouders betaalde netjes elke maand alleen de eigen bijdrage,
TOTDAT de jaarrekening van de opvang in de bus viel en daarin stond dat zij niets van toesllagen hadden ontvangen.
Bleek dat de aanvraag helemaal niet bekend was bij de Belastingdienst.

Nee, echt ik krijg liever kritiek van andere dan dat ik op andersmans rekening geld laat storten.
Want wat ouders niet weten is dat ZIJ verantwoordelijk zijn voor de gehele toeslag, OOK als het niet gestort word op jouw rekening.

:?:

Mickey_
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2009 21:29

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door Mickey_ »

dit advies is te laat voor mensen die al de dupe ervan zijn dat het geld van de toeslag op de rekening van een oude opvang is gestort, maar voor de mensen die dit nog kunnen voorkomen:

Geef voordat je overstapt naar een andere opvang een wijziging van je rekeningnummer voor de toeslag door via het internetprogramma van de belastingdienst of via een papieren formulier. Deze rekeningnummers worden direct verwerkt (binnen enkele dagen) in tegenstelling tot de rest van de wijziging (bijvoorbeeld wijziging inkomen, uren aan opvang etc. - dit duurt op zijn langst acht weken), juist om te voorkomen dat bedragen nog twee maanden op foutieve rekeningnummers over zouden worden gemaakt.

Overigens blijf je altijd zelf verantwoordelijk voor het geld dat namens jou aan de opvang over wordt gemaakt. als er bijvoorbeeld teruggevorderd gaat worden, dan doet men dat bij jou en niet bij de opvang. Het is jouw verantwoordelijkheid dat het geld van de opvang weer bij de belastingdienst komt in het geval van een aanslag. Er kan een bemiddelingspoging worden gedaan maar het geld kan niet bij de kinderopvang opgeist worden, dat moet de klant namens wie het daar gestort is dan zelf doen.

Je kunt je dus afvragen of je wel wilt dat het geld rechtstreeks naar de opvang gaat in plaats van via jouw rekening.... Echter veel kinderopvanginstellingen stellen dit als eis om bij hen opvang te mogen gebruiken...

bushalte
Berichten: 119
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:42

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door bushalte »

Hey Mickey_

Ik dacht dat ondewerp vergeten was, bedankt voor je reactie :D

De overstap naar je eigen rekenngnr is groot voor de meeste omdat het om ENORME bedragen gaat.

Het voorbeeld van Mickey_ is verhaal apart.
Hierbij gaat het om overstap naar een andere opvanginstelling terwijl de ouders niet de toeslag hebben stopgezet bij hun vorige.......

gr.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door __oi__ »

Daar kunnen ze nu al op aangesproken worden! 1/6 deel van een jaarrente over 1000 Euro is een leuk bedrag
Nu weet ik wel dat "leuk" een relatief begrip is, maar het gaat hier over 10 euro? ( uitgaande van 6 % wettelijke rente)

derenzo
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2009 21:04

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door derenzo »

Na het doorgeven van een wijziging aan de belastingdienst i.v.m. het verbreken van mijn geregistreerd partnerschap en wijzigen van de kinderopvanginstelling heeft de belastingdienst mij onlangs een beschikking gestuurd met daarin de mededeling dat over het jaar 2008/2009 teveel kinderopvangtoeslag is uitbetaald. Dit bedrag moet ik terecht terug betalen, omdat mijn ex-partner nu de aanvrager is en de wijziging te laat is verwerkt. Nu is het zo dat de kinderopvangtoeslag rechtstreeks op het bankreknr. van de kinderopvanginstelling wordt gestord. Dit was een eis ten tijden van inschrijving van mijn twee kinderen. De kinderopvanginstelling geeft nu aan het bedrag niet terug te willen betalen en mocht ik het bedrag wel terugvorderen dat mijn kinderen dan van de creche zullen worden verwijderd. Mijn vraag is of er lezers zijn die met deze problematiek bekend zijn en wat ik het beste kan doen. Het gaat om een bedrag van ruim €6000,- Daar ik het bedrag nooit zelf in handen heb gehad, ben ik ook niet van plan om dit uit eigen zak terug te betalen. Al geeft de belastingdienst aan dat ik zelf verantwoordelijk ben. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen adviseren. Alvast bedankt!

Mickey_
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2009 21:29

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door Mickey_ »

hoi derenzo,

ik zou een betalingsoverzicht van de belastingdienst vragen, zodat je een bewijs hebt van de bedragen die namens jou aan de kinderopvang zijn betaald. als dat dan inderdaad teveel blijkt te zijn geweest, dus meer dan waarvoor je aan kinderopvang gebruikt hebt, dan zou de kinderopvang dit aan jou of aan de belastingdienst, onder vermelding van jouw aanslagnummer en id, moeten terugbetalen. doen ze dat niet dan zou ik bij de rechtswinkel bij jou in de buurt informatie inwinnen over de mogelijkheden voor gerechterlijke stappen.

Mickey_
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2009 21:29

Re: Kinderopvang houdt belastinggeld vast, mag dat?

Ongelezen bericht door Mickey_ »

oh, en mocht het lang gaan duren, vergeet dan niet bij de belastingdienst uitstel van betaling voor je aanslag aan te vragen!

Gesloten