LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvang opzeggen hoge boete?!

Discussieer hier over kinderopvang.
SophieW
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2012 17:00

Kinderopvang opzeggen hoge boete?!

Ongelezen bericht door SophieW »

Ik heb een vraag over het opzeggen van het kinderdagverblijf.
Afgelopen april hebben wij (ik was toen 4 maanden zwanger) hebben wij een contract getekend voor 2 dagen in de week kinderopvang. De kosten per maand bedragen 545,60.

Aangezien ik toen nog niet wist wanneer ze uiteindelijk geboren zou worden en wanneer ik weer aan het werk zou moeten gaan was de startdatum op het contract 12-11-2012. In het contract stond aangegeven dat bij annulering voor aanvang van de overeenkomst er annuleringskosten zijn, deze zijn de kosten van 1 maand opvang.

Later heb ik via de mail doorgegeven dat doordat ik mijn vakantie nog opneem en onze dochter te laat geboren is de opvang pas rond 14 januari hoeft in te gaan. Dit staat dus niet in het contract maar zijn ze via de mail akkoord mee gegaan)

Nu is er op mijn werk het een en ander veranderd waardoor ik minder uren ga werken en er geen opvang meer nodig is. Ik heb dit via de mail laten weten (ruim 2 maanden van tevoren). Ik heb toen aangegeven dat ik snap dat er kosten aan zitten maar dat ik deze niet in verhouding vind staan met de werkelijk door hun gemaakte kosten. Zij gaven aan dat het gehele bedrag (545,60) betaalt dient te worden. (Als gemaakte kosten geven ze trouwens aan: de rondleiding die ik heb gehad, het opsturen van het contract en het vrijhouden van een plek).

Ik vind dit eigenlijk behoorlijk oneerlijk en vraag me af of ik hier iets tegen kan doen? De genoemde kosten lijkt mij geen 545,60 en ruim 2 maanden van te voren is de kans volgens mij groot dat er een ander kindje kan komen. (Dan krijgen ze dus dubbel betaald voor 1 plek die maand)

En als ik opzeg, weet iemand of ik dan voor de maand die ik moet betalen wel toeslag kan krijgen? (Wij komen nl in aanmerking voor kinderopvangtoeslag.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk verhaal is en dat iemand mij advies kan geven! Alvast hartelijk bedankt!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kinderopvang opzeggen hoge boete?!

Ongelezen bericht door nevermind »

Je hebt het antwoord als zelf gegeven.
Waarom denk je, dat er een contract getekend wordt, dat iedereen het kan veranderen zoals hij/zij het wil.
In het contract stond aangegeven dat bij annulering voor aanvang van de overeenkomst er annuleringskosten zijn, deze zijn de kosten van 1 maand opvang.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kinderopvang opzeggen hoge boete?!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Het staat in het contract, je hebt er zelf voor getekend en nu vindt je de kosten ineens te hoog. Denk niet dat je hier onderuit komt, zou ook niet weten waarom. Jij hebt geen idee van de werkelijke kosten die zij moeten maken omdat jij nu annuleert.

SophieW
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2012 17:00

Re: Kinderopvang opzeggen hoge boete?!

Ongelezen bericht door SophieW »

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat het er staat (daarom zette ik het er ook bij) maar ik wilde weten of er mensen zijn die ook zoiets hebben meegemaakt/dat ook onredelijk vinden. Ik had wel eens iets gehoord dat er zoiets wel kan staan maar dat het dan toch onredelijk verklaard kan worden. Vandaar mijn vraag.

Daarnaast hebben ze in een eerdere mail aangegeven dat het ook mogelijk is het contract om te zetten naar een flexibele opvang (op 0-uren basis) Als ik dan het om zou zetten daarna en dan er geen gebruik van maak, dan zou ik niets hoeven te betalen. Tenminste zo lijkt mij het. Heeft iemand hier ervaring mee?

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Kinderopvang opzeggen hoge boete?!

Ongelezen bericht door gwen21 »

Er zijn wel eens zaken voorbijgekomen met een onredelijk lange opzegtermijn, maar het ging dan eerder om twee of meer maanden, niet om slechts één maand.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kinderopvang opzeggen hoge boete?!

Ongelezen bericht door alfatrion »

De startdatum was 12-11-2012 en is verzet naar 14-1-2013 en wat is de vervaldatum?
Artikel 6:237 aanhef en onder i BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst;

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kinderopvang opzeggen hoge boete?!

Ongelezen bericht door sjohie »

SophieW schreef:Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat het er staat (daarom zette ik het er ook bij) maar ik wilde weten of er mensen zijn die ook zoiets hebben meegemaakt/dat ook onredelijk vinden. Ik had wel eens iets gehoord dat er zoiets wel kan staan maar dat het dan toch onredelijk verklaard kan worden. Vandaar mijn vraag.

Daarnaast hebben ze in een eerdere mail aangegeven dat het ook mogelijk is het contract om te zetten naar een flexibele opvang (op 0-uren basis) Als ik dan het om zou zetten daarna en dan er geen gebruik van maak, dan zou ik niets hoeven te betalen. Tenminste zo lijkt mij het. Heeft iemand hier ervaring mee?
Op basis van deze contracten worden arbeidscontracten aangepast, mensen aangenomen/ontslagen, personeelsplanningen gemaakt, en ultimo zelfs besloten of een vestiging nog open kan blijven. Maw, je annulering heeft gevolgen voor de kinderopvang in kwestie, vandaar ook die samen overeen gekomen opzegtermijn. Verder is een aanpassing, dus maandje eerder/later, normaliter geen probleem, zoals je zelf ook al schrijft, maar de hele opvang maar niet door laten gaan, is natuurlijk een ander verhaal.

En ook in die branche hebben ze te maken met terugloop, en dus zullen ze minder snel geneigd zijn om je hierin tegemoet te komen.

Gesloten