Gastouderbureau Kids2Oma niet langer erkend door gemeente
Datum nieuwsfeit: 02-11-2010
Vindplaats van dit bericht
Bron: Gemeente Zoetermeer
Gemeente Zoetermeer
Gastouderbureau Kids2Oma niet langer erkend door gemeente
De gemeente Zoetermeer verwijdert het gastouderbureau Kids2Oma uit het landelijk register kinderopvang per 1 november 2010. Dit betekent dat het bureau niet langer mag werken als gastouderbureau en dat de ingeschreven ouders en aanbieders van gastouderopvang hier geen gebruik meer van kunnen maken.
Het gastouderbureau voldoet al langere tijd niet aan de gestelde eisen en ook niet aan de strengere eisen die gelden per 1 januari 2010. Het bureau bemiddelt voor zo'n 140 plekken voor gastouderopvang door het gehele land.
Het gastouderbureau Kids2Oma is sinds 2007 gevestigd in Zoetermeer. De gemeente Zoetermeer is dan ook verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit van het gastouderbureau. Elk jaar inspecteert de GGD in opdracht van de gemeente de gastouderbureaus. Bij de verschillende inspecties verbeterde het Kids2Oma zich wel, maar onvoldoende om aan alle kwaliteitseisen te voldoen. Bij de laatste inspectie werd duidelijk dat Kids2Oma niet voldoet aan de eisen die de nieuwe Wet Kinderopvang stelt. Zij worden daarmee niet geregistreerd in het landelijk register kinderopvang.
Informatie voor ouders en gastouderopvang aangesloten bij Kids2Oma Gastouders die verbonden zijn aan Kids2oma hebben drie maanden de tijd om zich in te schrijven bij een ander geregistreerd gastouderbureau. Zoetermeer kent zes gastouderbureaus die voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen, deze zijn te vinden op
http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl. Ouders kunnen kiezen of ze samen met de gastouderopvang over gaan naar een nieuw gastouderbureau of dat zij een nieuwe gastouder zoeken. Dit laatste kan door zich in te schrijven bij een ander gastouderbureau. De kinderopvangtoeslag over 2010 wordt dan zeker gesteld.
Hier vindt u meer informatie voor vraagouders en oppasouders.
Wat doet een gastouderbureau
Een gastouderbureau zorgt voor de bemiddeling tussen vraagouders en gastouderopvang. Ook zijn zij verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gastouders. Het gastouderbureau verzorgt de administratie- en financiële stromen tussen belastingdienst, vraagouders en de gastouderopvang. Ook moet het bureau erop toezien dat gastouders in het bezit zijn van o.a. een beroepskwalificatie een certificaat EHBO voor kinderen en een verklaring omtrent gedrag.
Zie ook
* Kinderopvang & Peuterspeelzalen
Beste Benito,
Ik weet niet of je al bekend bent met bovenstaand artikel,
Aangezien de belastingdienst U en andere gedupeerden om allerlei bewijsstukken vraagt, kan ik daaruit dan de conclusie trekken dat Kids2Oma de facturen niet in orde had?
Als dat het geval was en U daar schade door heeft (10.000 euro) is het dan niet zo dat U Kids2Oma hier aansprakelijk voor kunt stellen?
En mocht het zo zijn dat de facturen niet op de juiste wijze zijn gemaakt, vraag ik mij af welke rol de gemeente Zoetemeer en de GGD hierin heeft.
Ik heb een inspectierapport (2008) gelezen van de GGD in opdracht van de gem. Zoetemeer. Hier zie ik geen controle op de financiele en administratieve werkzaamheden van Kids2Oma.
Nu weet ik echt niet of zij dat in hun onderzoek hadden meenemen. Misschien dat iemand daar een antwoord op weet?