LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OHRA DK

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Luuk06

OHRA DK

Ongelezen bericht door Luuk06 »

Hallo,

Ergens rond 2002 heb ik helaas samen met mijn toenmalige echtgenote een doorlopend krediet (DK) afgesloten bij de Ohra. Het opneembare bedrag werd 10.000 euro. Mijn toenmalige vrouw drong aan op het afsluiten van deze DK, helaas stemde ik toen in (een onvergefelijke fout). Omdat er een tweeling aan kwam werd al gauw het gehele bedrag opgenomen. In 2010 ben ik gaan scheiden van mijn vrouw. Mijn ex had geen werk en ik wel. Om deze rede werd ik veroordeeld om alles te betalen (de aflossing van de DK en de gehele hypotheek van het koophuis).

De laatste tijd ben ik hopeloos met de Ohra in aanvaring gekomen omdat ik graag wil dat ze die DK gaan splitsen. Mijn vriendin wil helpen om de helft af te lossen (5000 euro). Uiteraard wil ze niet ook het deel van mijn ex betalen. De Ohra wil hier niet aan meewerken. De Ohra wil de DK niet splitsen. Als ik dus de helft aflos blijf ik nog steeds ook verantwoordelijk voor het resterende deel. Mijn vriendin wil helpen maar alleen als ik na aflossing van 5000 euro ook echt van die DK af ben.

De ellende is dat de Ohra dus niet wil meewerken !! Ze zijn bang dat mijn ex de aflossing van het resterende deel niet kan opbrengen (mijn ex heeft nog steeds geen werk). De maandelijkse aflossing is 110 euro. Ik baal er enorm van dat ik elke maand 110 moet betalen. Mijn ex wil / kan niet bijdragen in die 110 euro. Ik betaal ook voor haar dus en dat is tevens een frustratie

De Orha zal wel in zijn recht staan. Aan de andere kant baal ik enorm ! Een scheiding is een scheiding en alles zou gesplitst moeten kunnen worden !
Ik verwijt de Ohra klantonvriendelijk gedrag. Ze willen niet meedenken. Ze denken alleen aan hun eigen geld...(de ikke ikke wereld)

Heeft iemand een soortgelijke ervaring ? Heeft iemand tips ?

ps. ik loop zelf ook niet over van het geld dus een gang naar een advocaat en rechter zit er niet in. Ik ben ook nog eigenaar van een koophuis waar mijn ex in woont. Ze wil er niet uit...Ik wil zelf dolgraag het huis verkopen maar mijn ex werkt niet mee. De enige oplossing is dit onder de rechter te brengen. Maar helaas die kosten (advocaat/rechtbank) zijn zo hoog dat het voor mij niet haalbaar is...

Mijn ex pleegt geen onderhoudt aan het huis...dit huis is voor mij dus een soort tijdbom die eens afgaat.
De DK lijkt hopeloos...niemand zal het hele bedrag (ikzelf ook niet) aflossen omdat dan ook het deel van mijn ex wordt betaald.
Ik blijf dus nog heel lang de Ohra elke maand blij maken met 110 euro aflossing.

groeten Luuk

Moneyman

Re: OHRA DK

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe vervelend ook, Ohra heeft gelijk. Jullie zijn beiden aansprakelijk, Ohra mag het hele bedrag op ieder van jullie verhalen. Als jij verhaal biedt en je ex niet, ben jij de sjaak. Jij mag het teveel betaalde vervolgens zelf gaan verhalen op je ex (regresrecht). Maar daar moet je wel voor procederen.

Kom je niet in aanmerking voor (gedeeltelijke) kostenloze rechtsbijstand?

Het voelt heel rot natuurlijk, maar het is wel logisch. Dat jullie gingen scheiden, is niet het probleem van Ohra, maar van jullie.

Dieke83

Ongelezen bericht door Dieke83 »

Heb je rechtsbijstand? ga anders een keer langs bij het juridisch loket eerste gesprek is gratis hun kunnen je ook misschien richting een onvermogen advocaat helpen.
https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/par ... onvermogen

Staat er in jullie scheidings papieren ook niks over de schulden?

Luuk06

Ik werk wel maar verdien niet heel veel. ik kom dus in aanmerking voor een kleine vergoeding. Maar het deel dat ik zelf moet betalen gaat al gauw richting de 1000 euro. Daar komt bij het dan nog niet zeker is of het zal lukken. (en tja...1000,- is teveel nu)

De Ohra staat in z'n recht. Maar toch...het is niet logisch om bij een scheiding niet te splitsen. Op deze manier blijft die DK dus in stand. Het lijkt erop dat de Orha dit weet en op deze manier dus meer geld kan vangen. Mijn ex kan geen 5000 aflossen. Niemand uit mijn omgeving (ikzelf ook niet) zal voor haar willen betalen (en dat is begrijpelijk). De Dk blijft dus in stand...

Luuk06

In onze scheidingspapieren staat dat ik de DK moet aflossen...(helaas). het stomme is dat er na een scheiding van alles gebeurd. ik verloor mijn baan bijvoorbeeld vanwege de bouwcrisis..inmiddels werk ik weer. het zinnetje in die scheidingspapieren veranderd niet...

Dieke83

Het is logisch voor Ohra om de DK te laten lopen zo verdienen hun er meer aan ja.
10.000 eur en je betaald al 15 jaar 110 eur per maand dat is bijna 20000 eur. Je zult waarschijnlijk nog geen 50 eur daadwerkelijk afbetalen en alleen maar rente betalen.
Kan je met de Ohra een regeling treffen? misschien met rente vermindering?
En ja als ik U was zou ik toch ook kijken of het huis kan worden verkocht U woont er niet dus waarom niet verkopen? zit er nu wel meer waarde op? of blijft er dan een grootte hypotheek schuld?

Luuk06

Het huis verkopen, waarom niet ? Nou simpel: Omdat mijn ex niet meewerkt. Het huis staat al jaren te koop bij een plaatselijke makelaar. Soms komen er wel eens kijkers. Het is een waardeloze makelaar waar ik graag vanaf wil. Echter, mijn ex wil niet meewerken. Ik wil graag de vraagprijs verlagen zodat er meer kans ontstaat...helaas mijn ex wil niet meewerken. Ik wil ook een andere makelaar in de hand nemen. Ook dit wil mijn ex niet. De ING (hypotheekverstrekker) heeft aangeboden te helpen mij verkoop, ook dit wil ik graag proberen, maar helaas, mijn ex wil niet.

De kans op verkoop wordt steeds kleiner omdat mijn ex geen onderhoud pleegt terwijl de vraagprijs gelijk blijft. Een paar jaar geleden wou ik gaan onderhouden (verven). Mijn ex begon hier moeilijk over te doen en dreigde de politie te bellen....Ik heb dit toen verder laten zitten omdat mijn leven natuurlijk ook doorgaat...
het is onbegrijpelijk dat mijn ex toen dat onderhoud tegenhield. Ook onbegrijpelijk dat ze niet wil verkopen...

Ik kan geen kant op omdat mijn ex ook voor de helft eigenaar is (er zijn dus altijd 2 handtekeningen nodig)

Dieke83

Dan zou ik toch aanraden naar het juridisch loket te gaan.
uw ex heeft het zo wel makkelijk die woont gratis aangezien u alles betaalt.
Een rechter kan uw expartner dwingen tot verkoop van de woning
https://www.nvm.nl/actueel/vraag%20van% ... 0_scheiden

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het komt er dus op neer dat je ex gratis woont, klopt dat? Dan snap ik wel dat die lekker blijft zitten. Ondertussen vangt ze wel alimentatie en bijstand, dus die houdt er dik aan over als je het mij vraagt.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

Stoppen met hypotheek betalen. Het huis wordt gedwongen verkocht en de ex moet er wel uit.

Moneyman

thecure schreef:Stoppen met hypotheek betalen. Het huis wordt gedwongen verkocht en de ex moet er wel uit.
En je blijft met een restschuld zitten...

Moneyman

Luuk06 schreef: Op deze manier blijft die DK dus in stand. Het lijkt erop dat de Orha dit weet en op deze manier dus meer geld kan vangen.
Iet meer geld, maar het geld waar ze gewoon recht op hebben. Nogmaals: waarom zou de OHRA zichzelf benadelen vanwege jouw problemen?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou zelf dat huis gaan betrekken. Kijken wat de overwaarde is (is die er?) en stoppen met betalen. Laat ze u beide er maar uitzetten, u heeft toch een andere woning (die waar u nu woont).

Voor de goede lol ook nog even de sloten tussendoor vervangen om uw ex te stangen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Nijogeth schreef:Ik zou zelf dat huis gaan betrekken. Kijken wat de overwaarde is (is die er?) en stoppen met betalen. Laat ze u beide er maar uitzetten, u heeft toch een andere woning (die waar u nu woont).

Voor de goede lol ook nog even de sloten tussendoor vervangen om uw ex te stangen.
Voordat TS het laatste doet is het misschien toch handig om nog een keer goed te kijken wat er in het echtscheidingsconvenant staat.

Gesloten