LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onverantwoord leengedrag in de hand gewerkt

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Maarschalk

Re: onverantwoord leengedrag in de hand gewerkt

Ongelezen bericht door Maarschalk »

@belle1970, het is heel vervelende zaak en ik hoop dat er snel een oplossing komt. Vreemd ook dat Interbank niet wil meewerken.
U zal weinig kans maken bij een rechtszaak vermoed ik. Wat u wel zou moeten doen als u naar de rechter gaat is duidelijk vermelden dat u correct hebt gehandeld door tijdig aan te geven bij Interbank en naar een oplossing hebt gezocht. Op die manier kan de rechter ze misschien op de vingers tikken vanwege onredelijkheid en niet mee willen werken. Maar dit is wel een misschien.

Ik ben het alleen niet met u eens dat ze geen risico's hebben vermeld. Het is aan u om uit te zoeken of u de lening kunt blijven afbetalen in geval van nood.

belle1970

Ongelezen bericht door belle1970 »

seagoing racer2 het bedrag is lager (gelukkig) om precies te zijn
€ 56.000,-- met mijn vorige baan was de aflossing wel goed te doen, ook als later die 2% erbij zou komen. Gelukkig ben ik nu weer door voor een tweede solliciatiegesprek, dus er komt wat werk betreft eindelijk weer schot in de zaak.
We hebben wel budgetbegeleiding aangevraagd om alles zo goed mogelijk op een rijtje te zetten voor het wie en wat.

Eerlijk gezegd denk ik dat een rechtzaak ook weinig zin heeft, maar als niemand het probeert zullen we het ook nooit weten.

Bolleke ik val ook niet onder de morele wanbetaler, het is jammer genoeg zo ver gekomen door het verlies van mijn baan (door reorganisatie) Ik wil niets liever dan alles weer normaal betalen en hopelijk komt dat ook weer snel in zicht door een nieuwe baan.

Maarschalk dat klopt ik had zelf moeten uit zoeken of ik in geval van nood de lening zou kunnen blijven betalen.
Dat heb ik jammer genoeg niet gedaan omdat ik er nooit bij stil heb gestaan dat ik ooit eens zonder werk zou komen, heb vanaf mijn 17de altijd fulltime gewerkt tot mijn laatste werkgever dus.

In ieder geval bedankt voor jullie eerlijke en meedenkende reactie`s.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Ik heb op de site van Interbank de voorwaarden van het Doorlopend krediet en die van Doorlopend Hypotheek Krediet eens doorgelezen en daar staat duidelijk dat alleen bij het Doorlopend Hypotheek Krediet een aflossingvrije variant aanwezig is.
Het mag duidelijk zijn dat je welke lening je hebt afgesloten.
Ga er maar vanuit dat de bank pas na het verstrijken van de afgesproken termijn (5 jaar) over zal gaan tot een wijziging in de aflossing.

Ik denk dat je de papieren nog maar eens goed door moet lezen, omdat je, mede gezien de hoogte van de lening, aan een hypotheek vast zit.

belle1970

NAK er is duidelijk getekend voor een doorlopend krediet, géén hypotheek krediet.
Ook op de papieren staat doorlopend krediet vermeld.

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Geplaatst op 18 Aug 2007 22:16 door belle1970
Als ik het geld niet nodig had gehad, had ik inderdaad níet geleend nee.
Maar soms lopen dingen anders in je leven dan je voorzien hebt en móet je lenen om nog grotere problemen te voorkomen.

Byob dank je voor je uitleg, met nieuw werk ben ik bezig, dus zal tezijnertijd wel weer goed komen.
Waarvoor heb je in hemelsnaam 56000 euro dringend nodig??

belle1970

Scheiding waardoor het koophuis met verlies verkocht werd.

Bailey

Dat is wel een hoop verlies dan.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Terugrekenend vanaf Euro 56.000 kom ik op een rentepercentage van 8,5%. Dit is rijkelijk veel.

Mocht je succesvol zijn in het verkrijgen van je nieuwe baan dan zou ik eens gaan kijken om die lening over te sluiten tegen een lager percentage.

Meestal mag je een doorlopend krediet boetevrij aflossen

belle1970

Ik ben gisteren aangenomen en kan over drie weken beginnen.

Ga dan inderdaad kijken of ik het kan oversluiten, maar is het niet zo dat elke verstrekker uiteindelijk op zo`n hoog percentage uitkomt?

bolleke

Ongelezen bericht door bolleke »

van harte met je nieuwe job,

gelijk een briefje richting de bank dat je ee nieuwe baan hebt en dat je inkomen weer voldoende is om na je salarisbetaling 3+4 weken de verplichtingen te kunnen voldoen.

Sta je weer sterker in eventuele vervelende na sleep.

particulier

Ongelezen bericht door particulier »

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Ik noemde al wat aanbieders die een scherpe rente bieden zonder teveel poespas. De vraag is alleen of ze je accepteren: 56.000 euro schuld is wel erg veel. Bij 2 % aflossing per maand is het maandbedrag 1.120,- Ik weet niet of dat op te brengen is. Je zou dan met een aanbieder moeten afspreken om bijvoorbeeld 1,5 % af te spreken. Accepteren ze je alleen voor een relatief hoge rente, dan heeft oversluiten geen zin en moet je dat dan ook niet doen. Er zijn andere aanbieders die je mogelijk wel accepteren. Lukt het, dan ben je nog wel 5 tot 10 jaar aan het aflossen. Dan zou ik wel zoveel mogelijk aflossen, aangezien de schuld behoorlijk hoog is.

Is het moeilijk een aanbieder te vinden die je wel accepteert, dan zit er niks anders op de schuld zo snel mogelijk af te lossen tot een niveau dat oversluiten wel mogelijk is.

belle1970

Particulier ik zal het eens uit zoeken bij wie ik misschien kan oversluiten voor een lagere rente.
En als het niet mogelijk is om dit bedrag over te sluiten kan ik inderdaad eerste flink gaan aflossen tot het een acceptabeler bedrag is om over te sluiten. Dank je wel voor het meedenken!

Bolleke dank je voor de felicitatie, brief voor de bank is gemaakt en gaat dit weekend op de post, heb wel al een sommatiebrief gekregen, maar ik laat in ieder geval wel zijn dat ik voor een oplossing en aflossing wil gaan.

Bailey

Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Succes en sterkte met alles!

belle1970

Dank je wel Bailey.

weetje

Ongelezen bericht door weetje »

met verbazing lees ik al het bovenstaande. 50 euro redelijk als de rente al 400 euro is, moet interbank dan elke maand 350 euro toeleggen?? wie is er hier nou onredelijk? Je hebt het geld geleend en opgemaakt. Je problemen begonnen niet met het krediet maar met een veel te hoge hypotheek volgens mij. Misschien moet je toch maar eens een finaciele coach ofzo raadplegen voordat je weer dit soort gigantische bedragen afsluit. :?: Als je zorgt dat de opgelopen achterstand snel wordt teruggebracht tot maximaal tweemaal het maandbedrag ben je overigens waarschijnlijk de A codering nog voor.

belle1970

Eerst goed lezen WEETJE het is geen hypotheek en het andere wat je hebt geschreven reageer ik nog eens niet omdat je dus maar de helft van het onderwerp hebt gelezen.

Bailey

Inderdaad, Weetje, eerst goed lezen. En ook begrijpend. Ik had eerst ook zoiets van jeetje zo'n lening. Daarom wilde ik ook waten waarvoor het was. Als je gaat scheiden en het huis moet snel verkocht worden, dan lever je daar vaak op in. Toen mijn vriend en zijn ex gingen schelden hebben ze gelijk gespeeld, geen winst en verlies. Alleen de kosten van de makelaar enzo moest hij zelf betalen. Maar er zijn er genoeg die het huis met verlies verkopen, ook een groot verlies. Een scheiding plan je meestal niet van te voren. En als je dan ook nog zonder werk zit, dan wordt het helemaal lastig. Dus een beetje inleven kan geen kwaad!

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste Bailey, ook ik ken de situatie van belle1970 niet goed, dus echt oordelen kan en mag ik ook niet, maar ik begrijp toch ook wel dat weetje denkt dat het verhaal begon met een te hoge hypotheek. Jij schrijft:
Als je gaat scheiden en het huis moet snel verkocht worden, dan lever je daar vaak op in.
Maar er wordt hier gesproken over 56.000 schuld, dat zal waarschijnlijk de helft van het verlies zijn (de ex heeft de andere helft van de schuld neem ik aan). Dus het huis is met 112.000 euro verlies verkocht. En dat terwijl de afgelopen jaren de huizenprijzen ieder jaar zijn gestegen. Hoe kan je dan een huis met 112.000 euro verlies verkopen? Het lijkt er toch op dat er iets onverstandigs is gebeurd, de hypotheek enorm verhoogd om leuke dingen mee te doen of zo? Zoals gezegd: ik weet het ook niet goed genoeg, maar het blijft de vraag waar het echte probleem zit.

belle1970

Ik heb de schuld van de verkoop alleen, mijn ex had en heeft dus niet de helft op zich genomen, verder ga ik er niet op in omdat dat een prive aangelegenheid is.

Huizen zijn inderdaad gestegen, maar overwaarde heb je echt niet als je het huis pas een maand hebt gekocht.

Bailey

Ik dacht al dat het zoiets zou zijn. En wat die splitsing betreft, die vlieger gaat inderdaad niet altijd op. De ex-vrouw van mijn vriend heeft hem ook met een torenhoge schuild opgezadeld. Positieve boedel wordt altijd netjes gedeeld via de notaris, negatieve mag je onderling oplossen :(

Gesloten