LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vreemde constructies in deze branche

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Bask74
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:44

Vreemde constructies in deze branche

Ongelezen bericht door Bask74 »

Ik was eigenlijk bezig met de selectie van een software pakket voor een credit management bedrijf.

Maar nu ik de referenties van 1 van de leveranciers natrek, wordt mij wel duidelijk dat je bij het afsluiten van een krediet je ogen goed moet openhouden....

Tenminste sommige bedrijven komen niet echt betrouwbaar over als je naar het netwerk van websites en BV-namen kijkt:

RiBank = Interbank = NVF Voorschotbank = De Nederlandse voorschotbank

Defam = Alpha Credit = Defam

HDV Hollandsche Disconto Voorschotbank = Kredietman = Afab

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Vreemde constructies in deze branche

Ongelezen bericht door Rense »

@Bask74

Wat is daar raar aan?

Als je in de financiële wereld duikt blijkt dat er eigenlijk maar een 10-tal grote spelers zijn die onder allerlei verschillende namen ook met zichzelf concurreren. En das dan wel weer raar......

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vreemde constructies in deze branche

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo is het toch in elke branche?

Ola = Hertog
= blue band = bertoli = becel = croma
= Unilever.

Opel = Daewoo = chevrolet = cadillac = Saab = GM.

En ga zo maar door.

Bask74
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:44

Re: Vreemde constructies in deze branche

Ongelezen bericht door Bask74 »

@kweenie & @Rense

Ja, in elke branch heb je bedrijven met meerdere merken. Wat kredieten betreft heeft DSB-bank heeft bijvoorbeeld ook meerdere merken. Maar zij communiceren wel bij elk merk dat het een onderdeel van DSB is.

Wat mij in dit geval vooral stoorde is dat kredietman zogenaamd een onafhankelijke instelling is. En dat HDV Hollandsche Disconto Voorschotbank ermee adverteerd dat de kredietman hen aanraad (terwijl dit hetzelfde bedrijf is). En dat is volgens mij geen nette constructie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vreemde constructies in deze branche

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, 'Life & Cooking' profileert zich ook niet als een Unilever programma. Dus als ze in dat porogramma weer eens een Conimex maaltijd maken, dan zeggen ze ook niet dat ze dat doen omdat het van de sponsor doen, maar ze doen of ze het een goed product vinden.

Dat lijkt mij een net zo nette, of niet-nette, constructie als het zogenaamde onafhankelijke advies waar je over spreekt.

Bask74
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2009 11:44

Re: Vreemde constructies in deze branche

Ongelezen bericht door Bask74 »

Tja, misschien ben ik in dit geval ook wel bevooroordeeld omdat ik op een site kwam die alle namen die ik noemde gebruikt als referentie waarvoor ze werkten. Terwijl het bedrijf in kwestie dus eigenlijk maar drie klanten heeft als referentie ipv 10 bedrijven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vreemde constructies in deze branche

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben het met je eens dat het nogal misleidend kan zijn als de zelfde aanbieders zich onder verschillende namen profileren, en vooral als er dan sites doen alsof ze objectieve informaite over veel verschilldende merken geven.

Wat ik vooral wil zeggen is dat dit niet zozeer iets is wat specifiek voor de leenbranche is, maar dat het in alle branches voorkomt en dat het dus in alle branches oppassen is. De insteek dat er (specifiek) in deze branche "Vreemde constructies" voorkomen wind ik dus wat kortzichtig.

Gesloten