Beste allen, ik zie de laatste tijd steeds vaker internet sites waar ik allerlei gegevens kan achterlaten zoals:
- naw
- inkomensgegevens
- huishoudelijke situatie
- etcetera
vervolgens kan ik dan één of meerdere partijen selecteren die mij een offerte mogen uitbrengen.
Nu is mijn vraag of de organisaties die deze mogelijkheid tot het aanvragen van dergelijke offertes een vergunning dienen te hebben in het kader van de WFT? Ik begrijp dat ze alleen bemiddelen / doorsluizen van gegevens en geen advies geven.
Weet iemand hier meer van?
De vraag stel ik omdat er zo veel te doen is over consumentenfinancieringen en dan in het bijzonder negatieve berichtgevingen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat mag en mag niet?
Re: Wat mag en mag niet?
De sites waar je over spreekt zijn leadgeneratoren. Deze kunnen op zichzelf staan, jou gegevens verzamelen en doorverkopen aan bemiddelingskantoren of welke partij dan ook die zich op het financiele speelveld begeeft. Anderen fungeren gewoon als uithangsborden van het onderliggende bemiddelingskantoor/verzekeraar/geld- of kredietverstrekker.
Voor het opvragen van N.A.W. gegevens heb je geen WFT vergunning nodig. Wordt er om inkomensgegevens gevraagd, dan maken deze sites volgens de AFM deel uit van de adviesketen. D.w.z. dat zij wel in het bezit dienen te zijn van de nodige vergunningen in het kader van de WFT. Dit is echter eenvoudig te omzeilen door je als leadgenerator bij de AFM te laten registreren als 'aangesloten kantoor' van een bedrijf dat wel over de vergunningen beschikt.
Voor het opvragen van N.A.W. gegevens heb je geen WFT vergunning nodig. Wordt er om inkomensgegevens gevraagd, dan maken deze sites volgens de AFM deel uit van de adviesketen. D.w.z. dat zij wel in het bezit dienen te zijn van de nodige vergunningen in het kader van de WFT. Dit is echter eenvoudig te omzeilen door je als leadgenerator bij de AFM te laten registreren als 'aangesloten kantoor' van een bedrijf dat wel over de vergunningen beschikt.
Re: Wat mag en mag niet?
ik heb zelf net rond lopen neuzen op www.lening-geld-lenen.nl en de bekendere lenen.nl wat er allemaal degelijk uitziet moeten hun ook een vergunning hebben? ik geloof niet dat zij zelf leningen aanbieden maar wel met die formulieren allemaal werken
ik ga een advies of lening daar aanvragen dus zal het vervolg hier posten
ik ga een advies of lening daar aanvragen dus zal het vervolg hier posten