Hallo,
De zenuw van een voortand bij mijn dochter van 15 is tijdens een behandeling door een assistente van onze Orthodontist beschadigd en onze tandarts heeft geconstateerd dat deze dood is, een zenuwbehandeling is het gevolg en een grijze voortand.
De oorzaak is het rukken aan de tand omdat de brackets niet goed zaten en de assistente toch probeerde het draadje erdoor te krijgen.
De Orthodontist is er na een opmerking van mijn vrouw bijgekomen en deze heeft na het verbuigen van het ijzerdraadje de behandeling afgemaakt. Mijn dochter huilde van de pijn.
In weze is de totale behandeling nu verprutst.
Op dit moment kan de tand gebleekt worden maar dit werkt maar voor een jaar, de ervaring leert dat hij dan weer begint te verkleuren.
Volgens mijn tandarts zal ze een kroon krijgen als ze een jaar of 25 is.
Wie gaat dit nu betalen?,
Wat zijn voor mij de mogelijkheden?,
Moet ik dit zomaar accepteren?
Kan iemand mij adviseren, ik heb helaas geen rechtbijstandsverzekering en ben verzekerd via het IZA.
Ruud Kok.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Letsel door assistent van Orthodontist
Re: Letsel door assistent van Orthodontist
Begin met het aan te kaarten bij de orthodontist zou ik zeggen. Als hij meent dat er inderdaad iets mis is gegaan kun je in goed overleg met hem zorgen dat de zaak bij zijn verzekeringsmaatschappij wordt gemeld.
Re: Letsel door assistent van Orthodontist
regel 1 : bespreek het met de orthodontist.
regel 2: uw tandarts kan dat, met uw toestemming, beter met de orthodontist bespreken, want "via de patient communiceren"is niet altijd even helder.
Een kies wordt niet zomaar blauw van "een beugel"meestal is daar een fors trauma voor nodig.Nu kan door ondeskundig en"forse"krachten bij verwijderen slotje of te fors aandraaien van ligatuurdraadjes zoiets gebeuren.Een orthodontist behoort dergelijke acties zelf uit te voeren dan wel door goed opgeleide hulpkrachten.In ieder geval is hij het verantwoordelijke aanspreekpunt:hij heeft de leiding. In ieder geval is er schade:blauwe avitale tand; dan is een wortelkanaalbehandeling en een bleekbehandeling het gevolg. Vrij kostbare behandelingen. Bleken gaat heel goed en gaat ook lang mee als de tandarts op zijn beurt daar zo snel als mogelijk na het trauma mee begint, anders is er een dubbel probleem. Er is een uitgebreid protocol voor dit soort trauma.
Loopt een gesprek van tandarts/orthodontist en ouders met orthodontist op "niets "uit dan kan hij vriendelijk doch zakelijk aansprakelijk worden gesteld. Goed feiten vermelden, tijden, data en hem aansprakelijk stellen voor huidige en toekomstige schade tgv onoordeelkundig traumatische handelen door een van zijn personeelsleden. Klinkt fors, maar tandartsen en orthodontisten zijn verzekerd voor verwijtbare fouten. De verzekeringsmaatschappij zal e.e.a beoordelen.
regel 2: uw tandarts kan dat, met uw toestemming, beter met de orthodontist bespreken, want "via de patient communiceren"is niet altijd even helder.
Een kies wordt niet zomaar blauw van "een beugel"meestal is daar een fors trauma voor nodig.Nu kan door ondeskundig en"forse"krachten bij verwijderen slotje of te fors aandraaien van ligatuurdraadjes zoiets gebeuren.Een orthodontist behoort dergelijke acties zelf uit te voeren dan wel door goed opgeleide hulpkrachten.In ieder geval is hij het verantwoordelijke aanspreekpunt:hij heeft de leiding. In ieder geval is er schade:blauwe avitale tand; dan is een wortelkanaalbehandeling en een bleekbehandeling het gevolg. Vrij kostbare behandelingen. Bleken gaat heel goed en gaat ook lang mee als de tandarts op zijn beurt daar zo snel als mogelijk na het trauma mee begint, anders is er een dubbel probleem. Er is een uitgebreid protocol voor dit soort trauma.
Loopt een gesprek van tandarts/orthodontist en ouders met orthodontist op "niets "uit dan kan hij vriendelijk doch zakelijk aansprakelijk worden gesteld. Goed feiten vermelden, tijden, data en hem aansprakelijk stellen voor huidige en toekomstige schade tgv onoordeelkundig traumatische handelen door een van zijn personeelsleden. Klinkt fors, maar tandartsen en orthodontisten zijn verzekerd voor verwijtbare fouten. De verzekeringsmaatschappij zal e.e.a beoordelen.