LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] tandarts
Re: tandarts
het gaat niet alleen over snoepen... er is heel veel wat als normale voeding gezien wordt wat zeer slecht voor het gebit kan zijn, zeker als het regelmatig veel momenten op de dag gegeten/gedronken wordt, zoals bv zaken als Fristi. Ook vruchtensap is bij grotere hoeveelheden redelijk funest. Medicatie kan een oorzaak zijn, en dan is het meestal nog niet eens de medicatie zelf maar de vorm waarin het gegeven wordt zoals bv antibiotica die vaak in siroop zit, bijna puur suikerstroop...
Het is belangrijk naast de problemen zelf ook de oorzaak goed te onderzoeken, zo veel problemen komen niet zomaar, en ook niet door een "'zwak"" gebit. Dat is echt heel zeldzaam. Meestal helpt het voor een paar dagen een dagboek te maken wat er gegeten en gedronken wordt, en dan alles opschrijven met tijden en heoveelheid erbij, gaat meestal een wereld open, met wat uitleg erbij.
En kronen op melktanden: ja, om ruimte te houden voor de blijvende kiezen, omdat je soms het risico loopt dat de groei zo beinvloed wordt dat er een dusdanig ruimteprobleem komt wat niet met orthodontie alleen op te lossen is, maar waar ook geopereerd moet worden (kaakverlenging bv)
en dat willen we liever vermijden.
En voor de rest ga ik geen oordeel vellen, lastig te bepalen vanachter de pc zonder foto`s en verdere info en met maar 1 kant van het verhaal.
Het is belangrijk naast de problemen zelf ook de oorzaak goed te onderzoeken, zo veel problemen komen niet zomaar, en ook niet door een "'zwak"" gebit. Dat is echt heel zeldzaam. Meestal helpt het voor een paar dagen een dagboek te maken wat er gegeten en gedronken wordt, en dan alles opschrijven met tijden en heoveelheid erbij, gaat meestal een wereld open, met wat uitleg erbij.
En kronen op melktanden: ja, om ruimte te houden voor de blijvende kiezen, omdat je soms het risico loopt dat de groei zo beinvloed wordt dat er een dusdanig ruimteprobleem komt wat niet met orthodontie alleen op te lossen is, maar waar ook geopereerd moet worden (kaakverlenging bv)
en dat willen we liever vermijden.
En voor de rest ga ik geen oordeel vellen, lastig te bepalen vanachter de pc zonder foto`s en verdere info en met maar 1 kant van het verhaal.
@vroem
kan je hierop een antwoord geven.
Hebben kinderen met een melkgebit geen pijn?
kan je hierop een antwoord geven.
Hebben kinderen met een melkgebit geen pijn?
Hij huilde het uit van de pijn maar volgens mijn tandarts kon het niet pijn doen omdat hij een melkgebit heeft.
-
Een hoop reacties zie ik. Wat betreft onderhoud van het gebit. Mijn zoon is geen overdreven snoeper en wij hebben altijd z'n tanden 2 keer per dag gepoetst. Vanaf z'n tweede jaar ging hij elk half jaar met mij mee naar de tandarts voor controle. Met drie en een half jaar begon mijn zoontje wat te klagen over pijn en bleek er een gaatje te zijn. Deze is gevuld. Na een paar maanden weer pijn, weer een gaatje. Het boren was echter zo dramatisch dat ik besloot om naar een speciale kindertandarts te gaan. ( overigens krijgen wij alles vergoed) In september 2011 ging ik met mijn zoon voor de laatste keer naar de gewone tandarts. In november 2011 ging ik voor het eerst naar de kindertandars en deze zagen al meteen ( zonder foto's) dat onze zoon veel gaatjes had. Na een maand zijn er foto's gemaakt en toen bleek dat hij al allemaal kapotte kiezen had. Er zou zo veel moeten gebeuren dat zij dat met alle liefde wilden doen maar dat zou alsnog traumatisch voor hem zijn. Dus werden we door verwezen naar een kliniek in Harmelen. Weer zijn er foto's gemaakt en echt...die kronen waren zeker nodig want het waren allemaal beschadigde kiezen. Als die zo zouden blijven zitten zou dat betekenen dat z'n volwassen gebit aangetast zou worden. De kiezen die getrokken zijn moest ook gebeuren want dat waren allemaal rotte kiezen, daar had je geen foto's voor nodig om dat te kunnen zien. Die tandarts is er niet om daar rijk van te worden. Het is zelf zo dat wij niet wisten of dit alles vergoed zou worden en toen zei die tandarts al: wel of geen vergoeding..ik ga dit mannetje gewoon helpen. Dat is toch geweldig als een tandarts dat zegt? Wat betreft pijn..mijn zoon heeft echt al heel wat afgehuild omdat hij pijn had. De gewone tandarts zei steeds dat dat niet kon omdat het "maar "een melkgebit was. De kindertandarts was verbaasd over het feit dat hij nog niet wakker lag van de pijn. Het is niet zo dat ik er een 'slaatje'uit wil slaan maar ik blijf het raar vinden dat een kind met een goed verzorgd gebit om het half jaar naar de tandarts gaat....vervolgens naar een kinder tandarts en dat daar blijkt dat er zoveel tanden kapot zijn...
-
@vroem
aha nu snap ik de kronen,vond het al een dure grap,maar gewoon een soort hulsjes zeg maar,niet zo sterk als die van mij...
en ja daar zit wat in wat je zegt over de ruimte...idd niet bij nagedacht...
zijn we weer wat wijzer!!
tja als ik bv mijn buurmeisje zie,kind loopt de hele dag idd met fristi...
of snoep,of een ander zoet drankje...
nou moet ik zeggen dat ze wel moet poetsen,maar het is uren later...
ik weet nog dat mijn moeder mijn broertje met een fles liet slapen,appelsap...
volgens mij is dat bar en bar slecht...
aha nu snap ik de kronen,vond het al een dure grap,maar gewoon een soort hulsjes zeg maar,niet zo sterk als die van mij...
en ja daar zit wat in wat je zegt over de ruimte...idd niet bij nagedacht...
zijn we weer wat wijzer!!
tja als ik bv mijn buurmeisje zie,kind loopt de hele dag idd met fristi...
of snoep,of een ander zoet drankje...
nou moet ik zeggen dat ze wel moet poetsen,maar het is uren later...
ik weet nog dat mijn moeder mijn broertje met een fles liet slapen,appelsap...
volgens mij is dat bar en bar slecht...
-
Dat is ook hartstikke slecht, maar wij hebben onze zoon nog nooit met drinken laten slapen, veel laten snoepen, niet poetsen..etc. De tandarts zei ook dat het niet aan ons lag of het onderhouden van het gebit van onze zoon want dat was keurig schoon.
Feit is dat hij geboren is met een slechte glazuur laag en zijn gebit wordt dan sneller aangetast als die van andere kinderen.
Toch had er naar mijn gevoel bij de eerste tandarts een lichtje moeten gaan branden nadat hij op z'n vierde gaatjes kreeg en het steeds over pijn had...Hij had eventueel toen een foto kunnen maken of ons door verwijzen naar een kinder tandarts om daar foto's te laten maken. Helemaal voorkomen had het niet maar had de schade misschien wel beperkt kunnen blijven.
Feit is dat hij geboren is met een slechte glazuur laag en zijn gebit wordt dan sneller aangetast als die van andere kinderen.
Toch had er naar mijn gevoel bij de eerste tandarts een lichtje moeten gaan branden nadat hij op z'n vierde gaatjes kreeg en het steeds over pijn had...Hij had eventueel toen een foto kunnen maken of ons door verwijzen naar een kinder tandarts om daar foto's te laten maken. Helemaal voorkomen had het niet maar had de schade misschien wel beperkt kunnen blijven.
@nevermind: kinderen hebben net zo goed kiespijn bij gaatjes als volwassenen. Reden voor mij ernstig aan de capaciteiten van deze collega te twijfelen.
Een zwak melkgebit kan komen doordat de moeder tijdens de zwangersschap (wanneer al een deel van het melkgebit wordt gevormd) ziek is geweest, ernstig genoeg om de glazuurvorming te verstoren. Als dat de oorzaak is is het prettig te weten dat het blijvend gebit dat probleem niet zal hebben.
Ik had het over een voedingsdagboek, ik lees in de reactie dat er niet veel gesnoept wordt (erg goed, zien we helaas wel anders tegenwoordig, en dan hebben de erbij zittende ouders vaak ook nog het lef in mijn bijzijn tegen het kind te gaan zeggen: "'zie je wel, ik zeg toch dat je teveel snoept"'.... daar maak ik dan korte metten mee, als mensen zo denken aan hun eigen verantwoording als ouders te ontsnappen..) en dat er netjes gepoetst wordt, erg mooi ook, maar over de voeding, eet en drink patroon vind ik in de reactie niets terug?
Een zwak melkgebit kan komen doordat de moeder tijdens de zwangersschap (wanneer al een deel van het melkgebit wordt gevormd) ziek is geweest, ernstig genoeg om de glazuurvorming te verstoren. Als dat de oorzaak is is het prettig te weten dat het blijvend gebit dat probleem niet zal hebben.
Ik had het over een voedingsdagboek, ik lees in de reactie dat er niet veel gesnoept wordt (erg goed, zien we helaas wel anders tegenwoordig, en dan hebben de erbij zittende ouders vaak ook nog het lef in mijn bijzijn tegen het kind te gaan zeggen: "'zie je wel, ik zeg toch dat je teveel snoept"'.... daar maak ik dan korte metten mee, als mensen zo denken aan hun eigen verantwoording als ouders te ontsnappen..) en dat er netjes gepoetst wordt, erg mooi ook, maar over de voeding, eet en drink patroon vind ik in de reactie niets terug?
tja...financieel zult u er niet beter van worden, wellicht wat schadevergoeding wegens extra reiskosten ed, maar ik vind als ik dit zo lees dat dit onder de formulering "'superviced neglect"" valt, oftewel de tandarts zit erbij en kijkt ernaar, en doet verder niets..meestal omdat betreffende tandarts het niet zelf kan , niet de boeman wil zijn naar het kind of whatever welk excuus, maar dan had ie gewoon moeten doorverwijzen .De kindertandarts was verbaasd over het feit dat hij nog niet wakker lag van de pijn. Het is niet zo dat ik er een 'slaatje'uit wil slaan maar ik blijf het raar vinden dat een kind met een goed verzorgd gebit om het half jaar naar de tandarts gaat....vervolgens naar een kinder tandarts en dat daar blijkt dat er zoveel tanden kapot zijn...
Zeker bij een kind wat regelmatig voor controle komt mag dit niet zover komen.
Beetje tandarts kent eventuele wachttijden van de speciale centra in de regio, en kan meestal met 1 telefoontje een afspraak regelen.
Vind dit dan ook zeker een klacht waard, al is het alleen maar als les naar de toekomst voor betreffende arts.
Al krijgt ie een tik op de vingers, die doet wel pijn.
Zou hem er eerst zelf op aanspreken, met een paar weken reactie tijd. wel schriftelijk. ik neem ook aan dat u inmiddels een andere tandarts hebt of aan het zoeken bent..
@vroemvroem schreef:@nevermind: kinderen hebben net zo goed kiespijn bij gaatjes als volwassenen. Reden voor mij ernstig aan de capaciteiten van deze collega te twijfelen.
Bedankt, want ik was al aan twijfelen aan mijn ervaring met kinderen.
De capaciteiten van de Tandarts van TS zijn inderdaad niet als goed op te merken.
Maar ook in dit beroep zijn er goede en slechte.
Wat het melkgebit betreft, wil ik nog iets aanmerken.
Bij ons in de familie is er een tweeling (twee-eiig).
De ene heeft als kind al een slecht, d.w.z. meer gaatjes en een geel kleurig gebit gehad.
Allebei poetsten de tanden na hetzelfde schema.
Nu als volwassene is het precies weer zo, de ene heeft witte tanden en de andere dezelfde geelkleurige zoals het als kind was.
Hij overweegt om de tanden te laten bleken.
Heb je er voor dit een mening/ervaring met bleken?
gaan we eigenlijk met het topic aan de haal, maar dus even kort:Heb je er voor dit een mening/ervaring met bleken?
Is volwassen al dus bleken geen probleem, ben zelf wel voorstander van thuisbleeksysteem om meerdere redenen, de belangrijkste is dat bleken aan de stoel met zulke agressieve methode gebeurt waarvan echt lange termijn nog geen (negatieve) bijwerkingen bekend zijn.
Niet dat het slecht is, maar kan het wel zijn. Zou dat dus gewoon even met de tandarts overleggen, ook is de mate van verkleuring iets wat de keuze van systeem kan beinvloeden.
Bedankt voor de info.vroem schreef:gaan we eigenlijk met het topic aan de haal, maar dus even kort:Heb je er voor dit een mening/ervaring met bleken?
Is volwassen al dus bleken geen probleem, ben zelf wel voorstander van thuisbleeksysteem om meerdere redenen, de belangrijkste is dat bleken aan de stoel met zulke agressieve methode gebeurt waarvan echt lange termijn nog geen (negatieve) bijwerkingen bekend zijn.
Niet dat het slecht is, maar kan het wel zijn. Zou dat dus gewoon even met de tandarts overleggen, ook is de mate van verkleuring iets wat de keuze van systeem kan beinvloeden.
Topic is tandarts, dus denk ik mag wel !
onder ""letselschade" dus ik denk toch maar niet....nevermind schreef:Bedankt voor de info.vroem schreef:gaan we eigenlijk met het topic aan de haal, maar dus even kort:Heb je er voor dit een mening/ervaring met bleken?
onder ""letselschade" dus ik denk toch maar niet....[/quote]vroem schreef:Bedankt voor de info.vroem schreef: gaan we eigenlijk met het topic aan de haal, maar dus even kort:
Heb je wel een punt, maar of dit letselschade is, maar goed!