Wie kan ons helpen bij het volgende probleem:
In mei 2006 hebben wij een huis gekocht waarbij de overdrachtsdatum op 1 maart 2007 is vastgelegd.
Nu wil de verkoper deze overdrachtsdatum op 1 mei 2007 in laten gaan. Dit ivm de problemen bij de bouw van hun nieuwbouwhuis, deze zal 2 maanden later worden opgeleverd.
Wat kunnen we doen? Wat is ons recht?
Kunnen we een vergoeding vragen, zoja wat is redelijk als we hier aan mee willen werken.
Wie heeft zoiets al eens meegemaakt en wat was je oplossing.
Waar moeten we op letten, opstellen van contract ed?
Bedankt voor je reactie
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanpassen overdrachtsdatum
Re: Aanpassen overdrachtsdatum
Is alles al getekent?
Want ik heb er niet zoveel verstand van, maar als alles al zwart op wit straat en de werkelijke overdrachtsdatum staat daarbij vast.
Dan kun je een vergoeding vragen voor de tijd die het langer duurt.
Wip gewoon bij je hypotheekverstrekker langs en vraag even na wat je rechten zijn, want als die regeling bij deze situatie ook geld kan je dit een aardige duit opleveren
Want ik heb er niet zoveel verstand van, maar als alles al zwart op wit straat en de werkelijke overdrachtsdatum staat daarbij vast.
Dan kun je een vergoeding vragen voor de tijd die het langer duurt.
Wip gewoon bij je hypotheekverstrekker langs en vraag even na wat je rechten zijn, want als die regeling bij deze situatie ook geld kan je dit een aardige duit opleveren
Net de hypotheekverstrekker gebeld en deze gaat het uitzoeken of de ingangsdatum van de hypotheek 2 maanden uitgesteld kan worden. Hij voorzag geen problemen, maar de verstrekker bepaald.
Wel moeten we een contract opstellen waarin alles beschreven staat, ook een onkostenvergoeding etc. De vraag is alleen wat is een redelijk vergoeding???
Wel moeten we een contract opstellen waarin alles beschreven staat, ook een onkostenvergoeding etc. De vraag is alleen wat is een redelijk vergoeding???
In mijn optiek heb jij een ondehandelpositie, is ook natuurlijk afhankelijk van je koopovereenkomst. je hebt sowieso recht op een vergoeding; huur of hypotheek etc. Wat ik zou aanraden, is: verlaging van je koopsom. dientengevolge minder overdrachtsbelasting (jammer voor de belastingdienst) en event. meer financiele ruimte.
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.
Gr, Yavuz Yildirim, Financieel adviseur (eenmalig gratis hahah)
Hopelijk ben ik duidelijk genoeg.
Gr, Yavuz Yildirim, Financieel adviseur (eenmalig gratis hahah)
Je kan de verkoper aan de afgesproken datum houden. Wanneer de verkoper niet kan leveren op de vooraf afgesproken datum van 1 maart 2007 dan kan je de verkoper op 1 maart 2007 "in gebreke stellen".
Wel formeel doen op 1 maart 2007!!!
Wanneer de verkoper binnen 8 dagen na 1 maart 2007 niet kan leveren kan je een schadevergoeding vragen van 1,5 promille per dag dat er later geleverd gaat worden. Deze schade kan voor de verkopende partij aardig in de papieren lopen.
Stel koopprijs € 200.000,--. Schadevergoeding 1,5 promille per dag is van € 200,-- per dag x 60 dagen is € 12.000,--.
Let op!
Als je geldverstrekker de offerte moet uitstellen kan deze bij de verleende uitstel een extra bereidstellingprovisie in rekening brengen.
De kosten dan wel verhalen op de verkopers lijkt mij. De bankgarantie zal opnieuw moeten worden aangevraagd. Kosten??? Wie betaalt deze???
Mijn advies is niet gratis. Kan ik mijn bankrekeningnummer opgeven?
Wel formeel doen op 1 maart 2007!!!
Wanneer de verkoper binnen 8 dagen na 1 maart 2007 niet kan leveren kan je een schadevergoeding vragen van 1,5 promille per dag dat er later geleverd gaat worden. Deze schade kan voor de verkopende partij aardig in de papieren lopen.
Stel koopprijs € 200.000,--. Schadevergoeding 1,5 promille per dag is van € 200,-- per dag x 60 dagen is € 12.000,--.
Let op!
Als je geldverstrekker de offerte moet uitstellen kan deze bij de verleende uitstel een extra bereidstellingprovisie in rekening brengen.
De kosten dan wel verhalen op de verkopers lijkt mij. De bankgarantie zal opnieuw moeten worden aangevraagd. Kosten??? Wie betaalt deze???
Mijn advies is niet gratis. Kan ik mijn bankrekeningnummer opgeven?
wij hebb oko ongeveer dezelfde situatie gehad, maar dan moesten wij het iedere keer laten uitstellen.
Wij hebben de andere partij gewoon de dagrente van hun hypotheek betaald, zodat zij geen dubbele lasten zou hebben.
Dus probeer gewoon zo te regelen dat zij jullie de kosten betalen voor jullie huidig huis.
Dit hebben wij via de notaris geregeld trouwens.
Suc6 ermee
Wij hebben de andere partij gewoon de dagrente van hun hypotheek betaald, zodat zij geen dubbele lasten zou hebben.
Dus probeer gewoon zo te regelen dat zij jullie de kosten betalen voor jullie huidig huis.
Dit hebben wij via de notaris geregeld trouwens.
Suc6 ermee
Kzou zeggen, dat je goed moet kijken wat je ervoor vergoed krijgt, en hoe de andere partij dit gaat fixxen is dan hun zaak-probleem, jullie hebben ook vertraging en w88 er toch ook op, hebben **** afgezegd, verhuizingen doorgegeven enzo.
Hebben wij ook meegemaakt, alleen vanuit de kopende partij.
Koper had de hypotheek nog niet rond op de datum van overdracht.
We hebben hem schriftelijk in gebreke gesteld.
De tijd dat wij onze "oude" woning nog op naam hadden staan moest hij alles betalen.
Gemeentelijke belasting bv :
jaarbedrag : 365 dagen x aantal dagen dat hij in gebreke bleef.
Vastrecht telefoon.............idem
Hypotheek ........................idem
Verzekeringen voor de woning.............idem
Zijn allemaal minimale bedragen maar alles bij elkaar toch een paarduizend euries!
Tel maar uit wat het je kost om 2 maanden een huis aan te houden wat je anders niet had gehad.
Wel SCHRIFTELIJK officieel in gebreke stellen.
Succes ermee
Koper had de hypotheek nog niet rond op de datum van overdracht.
We hebben hem schriftelijk in gebreke gesteld.
De tijd dat wij onze "oude" woning nog op naam hadden staan moest hij alles betalen.
Gemeentelijke belasting bv :
jaarbedrag : 365 dagen x aantal dagen dat hij in gebreke bleef.
Vastrecht telefoon.............idem
Hypotheek ........................idem
Verzekeringen voor de woning.............idem
Zijn allemaal minimale bedragen maar alles bij elkaar toch een paarduizend euries!
Tel maar uit wat het je kost om 2 maanden een huis aan te houden wat je anders niet had gehad.
Wel SCHRIFTELIJK officieel in gebreke stellen.
Succes ermee